Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Den lidt kedeligere side af vores hobby (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 November 2003 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Nu snakker vi jo en del om selve legetøjet herinde, men jeg kunne godt tænke mig at bringe noget op som jeg har undret mig over... Her er en del mennesker som skriver de er studerende og lign. men stadig har udstyr der ligger en pæn del over hvad jeg kunne få råd til.. Og jeg er vel og mærke en udemærket lønnet IT arbejder..

Hvordan financierer i allesammen jeres køb? Sådan et anlæg til 100K tager jo MANGE år at spare sammen til på et normalt budget.. Og der er flere der har anlæg til det 3 dobbelte af det..

Er det friværdi i hus der driver de fleste? Har vi nogle Lottovindere? Er det dyre banklån? Eller har folk vitterligt lagt 1500kr til side hver måned siden de fik deres første løncheck?

Jeg spørger ikke for at snage, men for at få ideer til hvordan JEG får financieret mit drømmeanlæg som ligger i prisklassen 150-200K

Der må være nogle ganske alm. familier herinde der kan give lidt inspiration til at få fat i de magiske 200k uden at skulle gå fra hus og hjem eller sælge sin sjæl til djævelen...

Til top Vis blaznee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaznee

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 November 2003 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Er også interesseret i at vide det. Er klar over at det selvfølgelig "bare" er en priotering, men alligevel.

Jeg selv betaler for meget i skat, og får så en check hvert forår, som jeg så bruger på hifi. Den er på 10-20k.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2003 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

jeg er en af de studerende... klik på www og se om mit anlæg går under din beskrivelse, jeg synes ihvertfald er der er lagt en del penge der.

Men jeg bruger en stor del af min SU og min løn på mit anlæg, både til småindkøb af film, musik. men også til de større indkøb feks. min dvd, der kom jeg til at overtrække min konto med rundt 1000kr, min kære bankrådgiver var ikke tilfreds, men så måtte jeg jo udvide kassekreditten... det sker, pengene kommer jo ind igen.
med arbejdet kommer der jo også feriepenge, og da jeg som studerende synes at det er vigtigere at bruge pengene her og nu, istedet for en rejse et eller andet kedeligt sted hen, så bliver de også brugt på hifi. ja og penge tilbage fra skattefar, de sidste par år har jeg godt nok brugt dem til at købe ny tlf, men den jeg har nu er jeg så glad for, så de rundt 4000 jeg får tilbage næste år, bliver brugt på ?? I har gættet det... hifi.

nu tænker I sikkert... hvad med faste udgifter, har han ikke nogen af dem... Jo det har jeg, 1410 i husleje, 1300 (+/-) til mad, lidt til telefonregningen, lidt til de faste drukture... alt i alt = ??...
jeg har forgæves forsøgt at spare lidt op de sidste par måneder... men så kommer jeg en tur i KT Radio, og vupti så har jeg et eller andet nyt. Jeg er meget dårlig til at sige nej til et (for mig) godt tilbud.

Men hey... det går nok... det har gået indtil nu. Jeg vil gerne bruge et par kroner på at finjustere mit udstyr lidt... planen er f.eks. et komplet System Audio sæt. men det bliver først til foråret...

forresten så er renten lav på sulån... ikke at jeg har brugt su-lån til at købe hifi for... men med min vilje så ved man aldrig...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2003 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

tjah.. skattefar forrenter jo det vi betaler for meget med 5%.. skattefrit....(sidst jeg tjekkede efter..) men ellers er det jo et spg om ikke at købe ting man egentlig ikke har brug for (impulskøb), man må spare hvor man kan, og så ellers bare vente og glæde sig... men som sagt, no pain, no game. man må sætte sin klevestandard eftrer at man gerne vil have et anlæg i den prisklasse...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 November 2003 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger ikke for at snage, men for at få ideer til hvordan JEG får financieret mit drømmeanlæg som ligger i prisklassen 150-200K

Der må være nogle ganske alm. familier herinde der kan give lidt inspiration til at få fat i de magiske 200k uden at skulle gå fra hus og hjem eller sælge sin sjæl til djævelen...

[/QUOTE]

Køber de rigtig sted , det vil sige 200k i normal pris , ja så kan du vel godt sparre 40 til 60%

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

afm|
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 November 2003 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

1) Tyskland kan tage en del af beløbet

2) køb brugt, det tager os en del..

Men stadig mig en gåde at folk har råd!

Hmm den der metro. Jeg kender en som var med til at grave i KBH, han tjente

40000 på EN MÅNED, EFTER SKAT.. Det lyder meget godt!

Men jeg kan godt vente 10 år før jeg har de der 1xxxxx mange penge

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt lidt over 35.000 på mit siden jeg begyndte for alvor at interessere mig for det.. De er sparet op ved ærligt arbejde, og lagt til side om måneden til der nu var nok at købe for. Når man er på su er der ikke meget at rutte med, men 2 arbejde hælper da lidt på det..

Jeg hader den fornemmelse af at tingen alligevel ikke helt er ens egen, så glæden er simpelthen så meget større når man endelig har sparet op til noget nyt..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 November 2003 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Tjaa, spare lidt sammen hist og her, og selvom jeg er nybegynder og på su står anlægget vel pt omkring 20000 - vel og mærke købt brugt for under det halve - der haar du hemmeligheden.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2003 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg gør det på min helt egen måde

Jeg arbejder som ingeniør og får løn i den højeste klasse ifølge IDA , jeg bor til leje et billigt sted 1800kr alt inclusive, min sofa er grim men gratis og jeg lever af pasta ca. 500kr om måneden reste af mine penge bruger jeg på HIFI derfor bliver det til en del penge lige nu for jeg ved om 3 år når kærsten er færdig med studierne så begynder hendes æggesokke at rykke så bliver der ikke penge til hifi men børn. Så derfor skraber jeg alt det ind jeg kan nu, for at få et grundsetop jeg kan bygge vidre på senere og min klimax soloer er lige landet juhuuuuuu.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 November 2003 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Quote Bojer:Jeg arbejder som ingeniør og får løn i den højeste klasse ifølge IDA , jeg bor til leje et billigt sted 1800kr alt inclusive, min sofa er grim men gratis og jeg lever af pasta ca. 500kr om måneden reste af mine penge bruger jeg på HIFI derfor bliver det til en del penge lige nu for jeg ved om 3 år når kærsten er færdig med studierne så begynder hendes æggesokke at rykke så bliver der ikke penge til hifi men børn. Så derfor skraber jeg alt det ind jeg kan nu, for at få et grundsetop jeg kan bygge vidre på senere og min klimax soloer er lige landet juhuuuuuu.

Ja jonas på det her punkt er der ikke mange der når din dedikation til sokkeholderne - og apropros sokker - hvad er det for nogle æggesokker din kæreste har - er det nogle bestemte strømper man ka blive gravid af eller hva?

MVH OBI JON KENOBI/ der aldrig har haft foden oppe i en høne!

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 21 November 2003 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Når man nu skriver at man har et anlæg til så og så mange penge, tror jeg det er de færreste der har taget det beløb op af baglommen!

For mig personligt har det handlet om at opgradere med tiden, og altså ikke lige på en gang hævet x-antal tusind kroner på bankbogen -nej, jeg sælger det gamle og smider et vist beløb oveni til opgraderingen!

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 November 2003 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Og Modifix ville blive lykkelig om nogen snart ville bimse ind på: http://herlevhifiklub.dk   kigge under brugtbørsen og befri mig for en del af alt det hifi-grej der alligevel ikke siger et kvæk efter at duelundisterne har overtaget min sjæl..  -så får jeg bedre råd til noget nyt og overmåde sært!

(tak til Forsøgsstation fordi du købte min Cambridge D500 SE  :o)

(tak til C.B fordi du købte min Wadia 830  :o)

Mvh.Jens/Modifix, -der stadig har flere tunge ting til fals og ønsker sig kobberkondensatorer til jul

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2003 kl. 04:34 | IP-adresse registreret  

Nu er ens indtægter jo en meget privat ting, den vedkommer jo som regel kun en selv, banken og skatteforvaltningen.

Men jeg tror at hemmeligheden bag det hele er et spørgsmål om priotering som der allerede er angivet herinde. Det er jo altid nemt at sætte sig selv i store faste månedlige udgifter, stort hus, dyr bil, 2 gange rejser om året m.m. Jeg er rimelig sikker på at de fleste herinde ikke tilhører denne kategori, og det er nok forklaringen på hvorfor de har et væsentligt større rådighedsbeløb end gennemsnittet herhjemme.

Jeg har ikke lyst til at oplyse mine indtægter, formue eller udgifter, men kan da røbe så meget at jeg har et ganske pænt overskud i husholdningsbudgettet

Desuden ligger en del af kunsten i at handle rigtigt, det vil sige til den rigtige pris, alternativt brugt på www.dba.dk eller herinde. At sælge det der ikke har ens interesse mere. Der er mange muligheder for at få det hele til at hænge sammen.

Iøvrigt er der ikke noget mystisk i dette. Ganske mange helt unge har et rådighedsbeløb på mellem 3-4000,- pr. md. til ren fornøjelse. Og de spenderes på mobilos, computer, pjank og sjov.

Men det kunne da være interessant at lave en Poll på hvormange penge folk bruger på denne hobby. Jeg opretter en med det samme...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4088&PN =1&TPN=1

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 November 2003 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Skægt at der er så mange interessante bud på hvordan, men sjovt nok går alle uden om den aller letteste af dem alle - finansiering!!

Der er vel ingen skam i at låne pengene hvis man føler at det er det de skal bruges på - man får jo ikke pr. definition status som fattigrøv, fordi man vil være med selvom man ikke lige er velbeslået millionær!

JEg selv lånte for et par år tilbage til et nyt anlæg efter et forlist forhold hvor den grådige kost beholdt alt og det var starten på hvad man har idag, selvom der dog ikke skyldes penge på det!

Som trykker ligger jeg ikke selv dårligt rent lønmæssigt, men tingene var anderledes inden jeg nåede så vidt, og et godt anlæg skulle jeg have!

Så ingen tvivl om at det også er en udvej for dem der læser osv.!

Men ellers har brugtmarkedet været til god hjælp her - det er købers marked i øjeblikket, og der er så mange gode tilbud i øjeblikket som absolut er til at betale!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 November 2003 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin.

Jeg har samme forundring som dig. Men jeg tror at jeg vil give Jonas ret..køb anlæg inden "æggesokkene" begynder at rykke.

Fra den dag af har (hifi)rådighedsbeløbet en tendens til at gå en vej....

Mine største anlægsinvesteringer skete inden jeg fik kone/børn..mens jeg studerende.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 November 2003 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hmm, der er også den mulighed at finde nogle æggestokke med en rig ejer, der samtidig synes det er OK at investere i HIFI.

HIFI har faktisk haft det godt engang, men branchen har ikke formået at holde sig selv på banen, når der skulle prioriteres penge til fritid. I stedet er computerindustrien kommet farende med 700 km/t lige ind i folks stuer, der bliver lagt flere penge i biler, mobilos osv.
De seneste års utryghed har måske også betydet, at familierne trækker deres investeringer ind omkring de rammer, der forbindes med tryghed. Der er aldrig før blevet brugt så mange penge på boligindretning, ombygninger eller i det hele taget konsolidering af de indre rammer. Når branchen eller dele af den samtidig fortæller, at du sagtens kan nedprioritere anlægget til 5000 dask, er der ikke noget at sige til, at i hvert fald den brede del af befolkningen gør det.

Hermed står vi foran samme konklusion som i de andre indlæg - prioritering:

Skip alle ferier, skip det dyre fitnesscenter, skip din gamle forslugne bil, tag et job i weekenden, smid smøgerne over skulderen, lad være med at bruge 1200 kroner på en bytur, køb dit tøj i genbrugsbiksen, drik vand til maden og køb brugt eller på afbetaling. 

Det er i virkeligheden lige så enkelt ( eller svært ) som en slankekur, hvor der skal brændes flere joule af end der kommer ind - bare med omvendt fortegn !

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Ronin, kan du ikke bare "trykke" dine egne penge, eller endnu bedre: et nyt anlæg?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

skip det dyre fitnesscenter,

Ja du bliver alligevel ikke fed af at æde pasta, ris og vindfrikadeller

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 21 November 2003 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hey folks!
Hvad gør en ægte Kubik, når han mangler smør til øregangen.

"Han køber, renoverer og sælger et par luxus bikes med fin fortjeneset selvfølgelig, alle drømmer om en nypudset Tomos"

OK!
Spøg til side!
Jeg tror faktisk godt jeg kan give jer et par råd der er værd at følge.
Dengang i mine unge dage, havde jeg som mange af i andre stort fokus på, at jeg gerne ville have den og den og den ting, så ville alt bare blive sejt.
Mange af ønskerne fik jeg opfyldt ved ærligt arbejde, men ønskerne blev bare større og større, så det var skruen uden ende.
Så skete der 2 ting.
1 Jeg vandt i Lotto
2 jeg vandt i Lotto igen
OK spøg til side igen!
Nej! Jeg mødte faktisk en fyr, som IKKE havde de samme ønsker om, at skifte det og det og det udstyr ud med det og det og det.
Det undrede mig en del, fordi i HF kunne man jo læse, at den der sag var bedst, kort efter var det en anden og lidt senere kom den gamle tilbage i MKII versionen, som nu lagde et helt nyt niveau for den slags.
Han sagde ganske enkelt "Det passer ikke" Og det har han ret i.
Man kan simpelthen se en hel branche hoppe på ét eller andet trip, der er et decideret tilbageslag for lyden. Men de virksomheder, der vælger ike at gå med, de får omsætningstilbagegang.
I flæng kan f.eks. kort nævnes FET´s, Spikes, Opamps, Upsampling, men der er mange flere forhold, hvor ulvene blot hyler i kor og så endda bare for at hyle.
Hvis man endelig finde én eller anden ting, der vil noget, så pas på den, for oftest var det et uheld eller et tilfælde, eller resultatet af en hårdnakket konstruktørs stædige idéer lige før han blev fyret.
Så første tip er, at købe ét hifi anlæg, som altså er dét hifi anlæg. Gør dig fortrolig med principperne, eller slut dig til en gruppe af personer, der har det mål.
Det vil i sidste ende betyde , at du ikke skal bruge så mange kræfter på, at holde dit set-up velspillende.

Andet råd!
Og hør nu godt efter. Du skal fokusere din opmærksomhed på at TJENE penge, ikke at futte dem af (det er det alle nørderne gør).
Det gør du ved at foretage investeringer med en kalkuleret risiko. Sørg bl.a. for at eje din bolig selv, den er blevet et udmærket og rimeligt sikkert spekulationselement, køb også investeringsbeviser og måske en kende aktier, hvis du føler dig klar til det.
Hvis du gør disse ting, og sætter dig ligeså meget ind i investering som i principperne for basreflekskabinetter, så får du helt sikkert samlet skillinger sammen til både den bil du gerne vil køre i og det set-up du helst lytter til. Og desuden umængder af skiver.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2003 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er også på SU, men synes da alligevel jeg efterhånden har fået skrabet et rimeligt anlæg sammen.

Det er primært også købt brugt, blandt andet af min far hvor jeg har fået en god far-til-søn rabat!!! Og på den måde ved jeg også hvordan det er blevet behandlet inden jeg overtog det.

Jeg har som mange andre også skippet nogle af de festlige byture, og sparet lidt på tøj-budgettet. Pengene har jeg lånt i banken og når der så er kommet en skattecheck eller nogle feriepenge ind ad døren, er de blevet brugt til at betale lånet af med.

Nogen vil måske synes man er åndsvag, eller fatter ikke man har råd på en SU......men jeg tror det er et spørgsmål om priotering og vilje.

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes