| Forfatter |
|
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg funderer engang i mellem over hvad fremtiden vil bringe inden for lydformater, medier og lign.
Hedder fremtiden SACD eller DVD-Audio? Eller hvad med on-demand-listening hvor man betaler for det man lytter til?
Bliver det ligeså udbredt at have sine egen støvede samling af CD'ere stående, eller forsvinder fænomenet "pladesamling" og erstattes den af virtuelle playlists og mediebiblioteker?
Man kan sige at den almindelige forbruger allerede har taget fremtiden til sig, og at det nu kun er en lille inkarneret skare der klamrer sig til deres CD afspillere og CD'ere (for slet ikke at nævne pladespillere og LP'ere).
Personligt gør det mig ikke noget at slippe af med min samling af 800 CD'ere - hvis bare jeg kunne opbevare dem digitalt på en forsvarlig måde. Diverse nedbrud af harddiske har lært mig ikke at sætte min lid til den slags. Så hvordan opbevarer jeg min pladesamling i fremtiden - eller er det ligegyldigt?
Jeg glæder mig til til on-demand musik og TV/film i høj kvalitet, men det er ikke lige om hjørnet. I mellemtiden kan SACD komme til at spille en lille rolle, men det vil kun være en kort overgang.
Hvad er dit bud på fremtidens musikteknologi?
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
glæder mig mest til at jeg kan slippe af med ormegården.. men så roder man vel bare i hvilken trådløse sender/modtager der passer bedst til mine præferencer..  der skal nok være noget vi kan nørde med.. kommer der mon harddiske med rør?
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ipod er sagen . Det siger HIGH FIDELITY. Men dem skal man heller ikke tro på altid.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror fremtiden du efterlyser så småt kigger frem.
Den hedder for langt de fleste mediecenter/htpc og fladskærmene tilsluttet her. Så kan man se/høre TV, radio, musik og film når man har lyst. Film vil i stor stil kunne streames online. Lyden kommer fra en bred centerhøjtaler under tv'et med aktiv rumkorrektion, så den give illusion af surround.
.... fordi langt de fleste brugere hverken gider højtalere, ledninger eller pladesamlinger.
Entusiasterne vil stadig have lytterum med stereo eller hjemmebiografer med projektor og masser af højtalere. Og en hjemmeside der hedder hifi4all hvor de kan nørde med ligesindede 
... fordi lagringsmedierne bliver hastigt mere kapable, så ønsker man den bedste kvalitet, vil der heller ikke i nærmeste fremtid være et alternativ til at have en BD eller tilsvarende ved hånden.
Det tror jeg i hvert fald. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten, er jeg den eneste der studser over et fremherskende argument for mediecentre:
"hør kun de numre du synes om"
???
Hvor mange spor i samlingen syntes i om INDEN i købte cd'en? Hvis jeg købte numre et ad gangen, var der godt nok meget fedt musik jeg var gået glip af
Derfor: Længe leve albummet 
Og hvor mange her har ikke prøvet at samle alle de bedste numre på en "mine favoritter" for bagefter at finde ud af at man egentlig ikke gidder lytte på l**tet Skulle vi alle sammen have et helt mediecenter med udelukkende "mine favoritter"... jeg siger nej tak!
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremtidens musikteknologi vælger brugeren selv, nøjagtigt som nogle vælger LP i dag, andre CD andre SACD og nogle helt helt andre iPod. Det er "on demand" det er fremtiden. Nogle vælger stadig rør forstærkere, andre transistor, andre diverse PWM baserede designs, det er samme sang. Dem der tror vi er totalt lamme lavest muligstefællesnævner flokdyr har sikkert ret, men selv ved en lav fællesnævner er der plads til andet. Bare se på LP salget, folk har ikke en plov fordi det er let, men fordi de får noget ud af det. Og så længe der er penge i noget, ja så findes det. Mht. de "nye" formater SACD / DVD-Audio, så syntes jeg det er synd for dem der har invisteret store summer i det i troen på at det rigtigt tog kegler. De formater tror jeg forsvinder til små nicher, men de vil fortsætte med at findes. Længe leve LP og CD
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremtide er da Mp3 eller ringer, ikk 
Det go jo også godt for DAB radion og musik fra nettet 
Når HIGH
FIDELITY siger go for iPod, så står verden ikke mere, men det blad
består jo gammle og halv døve folk (de er nok gode, når de få nye støm
i deres høreaparater)
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremtiden defineres vel som hvad hvad der bliver "main stream" og det er da givetvis en eller anden form for media center løsning der kommer til at stå i de fleste hjem.
Jeg henter selv streamet TV fra TV2 Sputnik, god måde at se TV på da man ikke er bundet af bestemte tidspunkter. TV avisen kan så desuden lige kortes af med det mest uinteressante mv. Den slags kommer vi til at se meget mere til.
Desuden bruger jeg hovedsageligt en notebook som digital musikkilde hvilket fungerer ganske tilfredsstillende med en god ekstern DAC. Hele min samling på ca. 400 timers musik ligger lagret tabsfrit komprimeret på en ekstern harddisk som samtidigt er til rådighed for andre PC'ere i huset så fruen og ungerne også kan trække på den, det er da fikst :)
Vi kommer til at købe det meste musik på nettet i fremtiden, naturligvis med mulighed for meget bedre kvalitet end hvad CD osv. kan tilbyde.
Så jo, det vi vil se er PC baserede TV-Radio-Musik-film (ægte multimedie) systemer koblet til højhastighed internet forbindelse.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Fremtiden defineres vel som hvad hvad der bliver "main stream" og det er da givetvis en eller anden form for media center løsning der kommer til at stå i de fleste hjem.
Jeg henter selv streamet TV fra TV2 Sputnik, god måde at se TV på da man ikke er bundet af bestemte tidspunkter. TV avisen kan så desuden lige kortes af med det mest uinteressante mv. Den slags kommer vi til at se meget mere til.
Desuden bruger jeg hovedsageligt en notebook som digital musikkilde hvilket fungerer ganske tilfredsstillende med en god ekstern DAC. Hele min samling på ca. 400 timers musik ligger lagret tabsfrit komprimeret på en ekstern harddisk som samtidigt er til rådighed for andre PC'ere i huset så fruen og ungerne også kan trække på den, det er da fikst :)
Vi kommer til at købe det meste musik på nettet i fremtiden, naturligvis med mulighed for meget bedre kvalitet end hvad CD osv. kan tilbyde.
Så jo, det vi vil se er PC baserede TV-Radio-Musik-film (ægte multimedie) systemer koblet til højhastighed internet forbindelse.
Mvh,
Karsten
|
|
|
Det er nok det bedste bud indtil videre, og alt andet lige er det allerede nu den retning det går i.
Det er både spændende og trist - trist fordi man bliver nød til med tiden at gøre op med en del fordomme. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre ser det ud til at det gå meget lang tid før alle får højhastighed internet forbindelse til en lav pris (som mange kan betale).
Højhastighed internet forbindelse er jo et krav for få musik og TV (HD)
i god kvalitet over internetet (dog skal man i dag betale licens for
bare at havde en PC, og ikke at man en højhastighed internet
forbindelse for at få glæde at se TV (SD), eller ville må få et meget
lille bilde, der også hakke med dårlig lyd).
Multimedia PC, er godt men igen det kræver en højhastighed internet
forbindelse for at havde glæde af dem (og hvor mange har så det), så et
normal TV (også digital TV (SD og HD) og Radio (måske DAB) er for de
fleste det beste at bruge idag.
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
| Vi kommer til at købe det meste musik på nettet i fremtiden,
naturligvis med mulighed for meget bedre kvalitet end hvad CD osv. kan
tilbyde. |
|
|
Det tror jeg kommer til at tage lang tid, hvis det overhovedet vil ske  For de fleste er den nuværende kvalitet (eller mangel på samme) på f.eks. DAB radio god nok  , og derfor er det tvivlsomt hvornår udbyderne vil tilbyde musik i god kvalitet.
Indtil da må vi "nøjes" med SACD, DVD-A og vinyl  ,
men det gør jeg da også gerne med glæde - Personligt har jeg ikke
travlt med at kombinere musik med PC'en, da den eneste fordel jeg
umiddelbart kan se, er en god stabil aftastning fra HDD, og ulemperne
står jo næsten i kø (backup af flere hundrede GB musik, støjende (både
mekanisk og elektrisk) pc'er i afspillekæden, besværet med at skulle
have en form for visualisering (en skærm  ), når der skal høres musik, manglende ejerglæde ved downloadet musik og ikke mindst DRM problematikken).
Lad fremtiden komme, men giv mig muligheden for at vælge den kvalitet, jeg helst vil have, og den form, jeg vil have det i
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad så bare håbe at SACD, DVD-Audio og LP, kan leve lange tid i nu
Ved ikke om der mere bliver udgivet mere nyt musik på SACD og DVD-Audio
en på LP, eller er man ved af afvikle SACD og DVD-Audio måske på grund
af de nye lydformater der kommer med HD-DVD og Blu-ray
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu ikke vi skal være så bange for hvad der kommer til at ske med musikken i fremtiden. Rent teknisk set vil "high-end" ydelse komme ret langt ned i pris og inden for de flestes rækkevide. Det er klart til gavn for forbrugerne.
Vinyl, CD mv. er langt fra døde medier og vil helt sikkert kunne fås langt ud i fremtiden. Hvis der er efterspørgsel vil udbuddet automatisk være der også.
Den største "fare" er nok rent mental/kulturmæssig da de færreste er i stand til at slappe af og nyde god musik uden visuelle stimuli. Det betyder at musik bliver mere sekundær underholding med egentlig fokus på andre ting.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er udviklingen ikke den :
CD kom fordig at LP var for besvælige at bruge, plus at de fylde meget.
Mp3 kom fordig at Kassebåndet gik for hurtig i stykker, og var ikke egnet til bl.a. løb.
Nu er vi vel der ude at købt musik er blivet til noget man køber og
smider ud, fordig det er let at bruge på grund af internettet.
Så Musik køb i fysiks form, har det en fremtid.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror mp3 kom fordi det er en rimelig nem kopi af noget der alligevel lyder skidt!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Kiilsgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe de store firmaer ikke kan blive enige om et format i højere kvalitet eller et format vinder vil det være svært at få det udbredt.
Hvad med HDCD ? De kan afspilles i den almindelige cdafspiller og har en man afspiller der kan læse dem for man noget mere.
Det er sikkert lige så dødt som de andre formater.
Vi må bare konstatere at: Det er svært at spå især om fremtiden. __________________ Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)
Mit setup
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den meste polemik omkring de nye formater er rettighedsikring (kopisikring) selve kvaliteten synes sekundær bortset fra i markedsføringsmæssig sammenhæng.
Det er dog klart at vi vil se stigende samplingrates på udgivelserne som følge af at lagringskapasitet ikke længre er noget egentligt problem.
Jeg tror at det ender med at det musik man køber på nettet får et unikt serienummer som så bliver sammenkædet med køberens navn. Det er enkelt og mindsker lysten til at distribuere materialet vildt omkring. Vi kommer så "desværre" nok også til at se lidt "big brother" features i diverse playere som enten nægter at afspille uregistrerede kopier eller kopier registreret i et forkert navn.
Noget som dog kunne være interessant med et sådan system er muligheden for at få musikken gratis i en prøveperiode, dermed kan ens musiske horisont blive kraftigt udvidet på enkel vis og det vil være lettere for nye kunstnere at komme ind på markedet.
Alt i alt tror jeg at musikbranchens paranoia omkring internettet på sigt er ubegrundet udfra et rettighedsmæssigt synspunkt. Dog er der naturligvis nogen som kommer til at lide under at kunstnerne selv kan distribuere deres materiale med tiden, men det er jo en anden snak.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er det med de nye HD formater BlueRay og HD-DVD? er der ikke noget med at en maskine til sådan en fætter skal overholde diverse "do not copy" ting for at kunne spille musikken? Det er da en træls ting at man ikke kan trække musikken ud og slutte en extern DAC til f.eks. - sådan er det jo også i dag med SACD hvor der ikke er digital out (i alt fald ikke i højeste opløsning).
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
kommer der mon harddiske med rør?
|
|
|
Åh ja den der er en god en. Hvem tør lave sådan en? en der både har de lækre tekniske finurligheder og den søde rør lyd? er dem der er til rør klar til at få en harddisk i fjæset? fordomme hører nok ikke kun fortiden til.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremtiden virker røv syg!.. hvis ik der er håndterbare medier, kabler og flere forskellige apperater og tweak muligheder samt DIY. muligheder!.. ØV! og nej tak!..  __________________ M.
|
| Til top |
|
| |