| Forfatter |
|
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he så denne.. All-tube digital clock, seven years in the makingPosted Jun 26th 2006 4:25PM by Tom Whitwell Filed under: Misc. Gadgets, Household
Nixie clocks, which use little vacuum tubes to display the numbers,
have been around for a while. Geeks build them, hipsters put them in
their lofts, and they range from very cool to not so cool.
Now Friedhelm Bruegmann, a member of the German Tube Collectors
Association, has spent seven years of his life putting together an
all-tube digital clock. Instead of a little quartz module, he uses 103
tubes to calculate and display the time. Yes, it looks like a small
army of pointy silver-headed robots. No, it's not for sale, but
Friedhelm's site is so detailed, you can probably hack one together
yourself in a decade or so. http://www.engadget.com/2006/06/26/all-tube-digital-clock-se ven-years-in-the-making/ og http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Bruegmann-Digita l-Roehren-Clock/Digital-Roehrenuhr.htm Den er jo smuk! Omend lidt stor...men den lyder sikkert dejligt varmt når klokken slår hel  Det må da være noget for DIY folkene herinde!?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra at han ikke har ret i at nixie rør er "vacuum tubes"*, så er det da totalt cool!  Men sikke et strømforbrug. Kan vist kun anbefales hvis man bruger elopvarmning det meste af året  Men
bortset fra det, så burde det næppe tage 10 år at bygge én hvis man
sætter sig for at gøre det. Det er jo alm. TTL logik omend med rør  * Nixie rør er fyldt med en gasart, vistnok ædelgassen neon og er derfor mere korrekt "neon tubes"... __________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg da have til mit skrivebord 
Det er et fint arbejde der udført her 
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 27 Juni 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke videre kønt, men en meget sjov idé såmænd  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Her er et mindre model, kan ikke huske hjemme siden, det er der nok andre der kan 

|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 30 Juni 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
Hej der !
Her er et mindre model, kan ikke huske hjemme siden, det er der nok andre der kan 

|
|
|
Se det var straks bedre! Meget pænere end den der forvoksede eltavle i starten  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved nu ikke rigtigt. Ja, den øverste kunne godt være lavet pænere i kassen, men det er da klart den mest originale. Den kunne de
godt have lavet for 50 år siden, den nederste ville ikke kunne lave før
70'erne kom med deres CMOS og TTL kredse - og så er det endda tvivlsomt
om de ville kunne have designet printet så lille.
Btw. Engang havde Tube-Shop.com et Nixie ur til omkring en tusse. Jeg
ærgrer mig stadig gul og blå over jeg ikke købte det, men dengang for
et par år siden havde jeg næsten lige købt lejlighed og derfor var ikke
lige penge til den slags da jeg også lige skulle have rør til daværende
forstærker. De er jo steget godt i pris siden da  Rørene er dog stadig rimelige i pris på f.eks. eBay.
Men men, så må jeg bare til lommerne. Ét stk. Hughes&Kettner Tube Clock
er nu bestilt. Et nixie ur designet som rør-guitarforstærkerne fra
samme fabrikant - det kan IMO næsten ikke blive et sejere Nixie ur  
Ja, det skulle da lige være
dette eller
dette...
men de er dog ikke så relateret til audio som Hughes&Kettner  H&K er IMO også sejere end det fra Tube-Shop i sin tid, der var i en
noget ordinær i trækasse med rørene på toppen (ville sikkert kunne
peppes op med messing pynte skruer).
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger


Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op hvor er den dog grim!!....Men morfar vil sikkert elske den...bare ikke min  __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 Juli 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da helt godt ud, det ville pyndte på mit nat bord 

|
| Til top |
|
| |