Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: TV-format - 4:3, 16:9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 992
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Alt det der med TV-formater er steget mig lidt til hovedet, så det ville være rigtig dejligt at kunne få afklaret lidt herom.

Jeg har et Grundig TV på 20" og billedet vises i 4:3.

Her er mine spørgsmål:

  • Hvordan ser jeg bedst film i 16:9, og vil jeg ikke altid miste noget?
  • Hvad er NTSC og PAL?
  • Hvad er Letterbox, osv.?
Håber i kan se problematiken i dette, da jeg gerne vil have fuldt udbytte når jeg ser film fra min DVD, uden at billedet bliver strukket/mister noget.

På forhånd tak!


__________________
Med venlig hilsen
Rasmus
Til top Vis Makrelsalat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Makrelsalat
 
Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 447
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:

<snip>

  • Hvordan ser jeg bedst film i 16:9, og vil jeg ikke altid miste noget?
  • Hvad er NTSC og PAL?
  • Hvad er Letterbox, osv.?
<snip>


  1. 16:9 materiale på 4:3 skærm ses vel bedst med sorte bjælker for neden og for oven, da man så ikke mister noget af billedet og geometrien er også bibeholdt.
  2. NTSC og PAL er (sammen med bl.a. SECAM) standarder for hvordan tv-signaler sendes og modtages. I USA og Japan bruges NTSC og i det meste af europa bruges PAL.
  3. Letterbox er (så vidt jeg ved) også et udtryk for størrelsesforholdet mellem bredde og højde på materialet (filmen). Jeg mener der findes formaterne 4:3, 16:9, 1,85:1 og 2,35:1, og jeg tror nok 2,35:1 er ægte Letterbox (det kan også være 1,85:1??!!....Nu er jeg slet ikke sikker).
Håber det afklarede en smule

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle
 
Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 231
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg siger det med et link:
http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes