Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 15:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Opamp løsning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Spændende, men prisen er sku også der efter...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare noget de har "lånt" fra High Fidelity
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Meget sjov ide, der nok skal give lidt kriller i fingrene, hos mange tweakomaner.

Men hvis den oprindelige opamp er modkoblet hårdt, for at kompensere for unøjagtigheder, så skal der jo pilles i modkoblingssløjfen, hvis ikke den nye skal modkobles lige så hårdt.

Så er der lige det med printet.
Det er jo noget af en klods, der skal klemmes ind.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Spændende.
Men Burnson er ikke pionerer inden for dette emne område. Faktisk er det vel 15 år siden Marantz lancerede princippet, i øvrigt også under navnet HDAM.

Mener også Douglas Self har lavet en række artikler omkring diskret opbyggede op-amps.

Prismæssigt er modulerne lidt langt ude.... Der er næppe komponenter for 25 kroner. Selvbyggerne burde overveje selv at lave sådanne moduler.... Så kan man selv trimme lyden.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Spændende.
Men Burnson er ikke pionerer inden for dette emne område. Faktisk er det vel 15 år siden Marantz lancerede princippet, i øvrigt også under navnet HDAM.



mente nok jeg havde set/hørt om det HDAM før.. men interessant ser det da ud..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Meget sjov ide, der nok skal give lidt kriller i fingrene, hos mange tweakomaner.

Men hvis den oprindelige opamp er modkoblet hårdt, for at kompensere for unøjagtigheder, så skal der jo pilles i modkoblingssløjfen, hvis ikke den nye skal modkobles lige så hårdt.

Så er der lige det med printet.
Det er jo noget af en klods, der skal klemmes ind.


Jeg vil da lige tilføje at enhver opamp er meget hårdt modkoblet (i hvert fald i audio), det er hele ideen i en opamp. En opamp har en inverterende indgang og en "normal" indgang.
Ideen er nu at har den uendelig gain (det har den ikke, men det leger vi), så kan man meget præcist styre det endelige gain ved at føde den inverterende indgang med en del af udgangssignalet. En opamp vil nemlig altid prøve at få spændingen på den normale og inverterende indgang til at være den samme. Vupti, vil man forstærke 11 gange bruger man således f.eks. en 1 k og k 10 k modstand til at dele udgangssignalet med.
De fleste moderne opamps har et gain på over 100 dB, så uanset om du kobler dem som 2, 10 eller 100 gange gain vil der være oceaner af modkobling.
Lad os antage den forstærker 100 dB og det er den forstærkning du skal bruge, så kommer du næppe langt med én opamp, for uden modkobling vil forvrængningen være helt i skoven og knapt nok et samtaleanlæg fra Fætter BR værdigt.

Se evt. mere om opamps virkemåde på http://en.wikipedia.org/wiki/Opamp


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Spencer skrev:
Meget sjov ide, der nok skal give lidt kriller i fingrene, hos mange tweakomaner.

Men hvis den oprindelige opamp er modkoblet hårdt, for at kompensere for unøjagtigheder, så skal der jo pilles i modkoblingssløjfen, hvis ikke den nye skal modkobles lige så hårdt.

Så er der lige det med printet.
Det er jo noget af en klods, der skal klemmes ind.


Jeg vil da lige tilføje at enhver opamp er meget hårdt modkoblet (i hvert fald i audio), det er hele ideen i en opamp. En opamp har en inverterende indgang og en "normal" indgang.
Ideen er nu at har den uendelig gain (det har den ikke, men det leger vi), så kan man meget præcist styre det endelige gain ved at føde den inverterende indgang med en del af udgangssignalet. En opamp vil nemlig altid prøve at få spændingen på den normale og inverterende indgang til at være den samme. Vupti, vil man forstærke 11 gange bruger man således f.eks. en 1 k og k 10 k modstand til at dele udgangssignalet med.
De fleste moderne opamps har et gain på over 100 dB, så uanset om du kobler dem som 2, 10 eller 100 gange gain vil der være oceaner af modkobling.
Lad os antage den forstærker 100 dB og det er den forstærkning du skal bruge, så kommer du næppe langt med én opamp, for uden modkobling vil forvrængningen være helt i skoven og knapt nok et samtaleanlæg fra Fætter BR værdigt.

Se evt. mere om opamps virkemåde på http://en.wikipedia.org/wiki/Opamp

Jeg er godt klar over, at opamps altid modkobles, for at bringe forstærkningen ned, og gøre den lineær.

Men der er gerne et stort spring, fra opamp til opamp, hvor lidt eller hvor meget man kan/bør modkoble den. Jo hårdere modkobling, jo større risiko for selvsving.

Jeg bygger selv Gainclones med opamps, hvor man kan variere graden af modkobling, og endda lave en inverteret udgave, hvor volumenreguleringen er en del af modkoblingssløjfen.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Jeg er godt klar over, at opamps altid modkobles, for at bringe forstærkningen ned, og gøre den lineær.

Men der er gerne et stort spring, fra opamp til opamp, hvor lidt eller hvor meget man kan/bør modkoble den. Jo hårdere modkobling, jo større risiko for selvsving.

Jeg bygger selv Gainclones med opamps, hvor man kan variere graden af modkobling, og endda lave en inverteret udgave, hvor volumenreguleringen er en del af modkoblingssløjfen.

Nej, McAllan har ret: Det er den ønskede forstærkning, der bestemme modkoblingen. Det er rigtigt, at open loop gain varierer, men den vil altid være langt større end de nmodkoblede forstærkning.

Og, ja, det er altid ved lave forstærkninger, at risikoen for ustabilitet er størst. Men så må man jo frekevenskompensere.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Spencer skrev:
Jeg er godt klar over, at opamps altid modkobles, for at bringe forstærkningen ned, og gøre den lineær.

Men der er gerne et stort spring, fra opamp til opamp, hvor lidt eller hvor meget man kan/bør modkoble den. Jo hårdere modkobling, jo større risiko for selvsving.

Jeg bygger selv Gainclones med opamps, hvor man kan variere graden af modkobling, og endda lave en inverteret udgave, hvor volumenreguleringen er en del af modkoblingssløjfen.

Nej, McAllan har ret: Det er den ønskede forstærkning, der bestemme modkoblingen. Det er rigtigt, at open loop gain varierer, men den vil altid være langt større end de nmodkoblede forstærkning.

Og, ja, det er altid ved lave forstærkninger, at risikoen for ustabilitet er størst. Men så må man jo frekevenskompensere.

Mvh Hans


Jamen vi er da ikke uenige, om hvordan de virker.
Hvis din NFB-modstand brænder af, eller har en løs lodning, risikerer du at stå med hele rail-spændingen ude på højttalerklemmerne (i mit tilfælde).

Det jeg vil ind på, er bare om den nye 'klods' skal modkobles lige så hårdt, og iøvrigt kan bære det, uden at gå i selvsving. Kapacitive printbaner kan provokere til selvsving. Her ser jeg en mulig årsag til nedsmeltning.

De opamps jeg arbejder med, har en temperatursensor, der lukker signalet ned ved overophedning.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvis din NFB-modstand brænder af, eller har en løs lodning, risikerer du at stå med hele rail-spændingen ude på højttalerklemmerne (i mit tilfælde).

 Ja, det er ikke rart.

Citér:
Det jeg vil ind på, er bare om den nye 'klods' skal modkobles lige så hårdt, og iøvrigt kan bære det, uden at gå i selvsving. Kapacitive printbaner kan provokere til selvsving. Her ser jeg en mulig årsag til nedsmeltning.

OK, ja det skulle den jo gerne kunne. Ellers ændrer du jo hele set-uppet. Men en seriøs op-amp bør være bygget, så den kan kompenseres helt ned til unity gain.

Citér:
De opamps jeg arbejder med, har en temperatursensor, der lukker signalet ned ved overophedning.

Jeg byggede engang en forstærker med kredsen TDA2020. Den blev markedsført som en 20W udgangsforstærker, men var i realiteten en op-amp med power udgang. Den kunne dog ikke gøres stabil ved lavere end ca 10X forstærkning. Men den var også forsynet med en del sikkerhedskredsløb, både for temperatur og belastnig. Hvis udgangen svingede ud over forsyningen (pga højttalerens selvinduktion) stod den til gengæld af øjeblikkelig! Løsningen var sikringsdioder.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Til kr. 630 kan man få en god håndfuld af de der specielt udvalgte 'audio grade', og dem har der vel så siddet 10 ingeniører hos BurrBrown, Texas Instruments eller Analog Devices og udviklet, istedet for 5 DIY-bruces fra 'downunder'.
De 'rigtige' opamps vil så ovenikøbet have langt mindre støjinstråling end den der klods der vises her og som sikkert heller ikke lige fysisk kan være i 90% af markedets CD afspillere
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

@Nrik: Jeg kan sagtens følge dig i, at 10 ingeniører fra TI, AD osv nok er bedre, end 5 HiFi t**ser. Men.... Hvad er de bedre til, og hvad er deres kriterier??
Hvis du kender til elektronikbanchen ved du, at man ikke kan sælge en op-amp på et argument om, at den lyder utrolig godt. Det holder ikke overfor de store aftagere. Her måles lydkvalitet på forvrængning, støj og lign.
Derfor er audio-grade op-amps trimet til at have bedst mulige data. Ikke trimmet med øret som måleredskab.

5 t**ser fra australien har derfor gode muligheder, for at lave noget der matcher eller endda overgår TI og AD, fordi de ikke er bundet af måledata.

Fordelen ved en momolitisk op-amp er, at det hele ligger på samme silicium-skive. Dermed er temperaturdrift ens for HELE kredsløbet. Desuden er det lettere at lave transistorer ens, når de ligger på samme silicium-skive.

På den anden side, så er det ganske problematisk at lave gode modstande og kondensatorer på sådan en silicium-skive. Her har den diskrete løsning klart en fordel.

Mit bedste bud er, at man kan komme længst med en integreret kreds, altså en regulær op-amp. Problemet er bare, at ingen producent laver op-amps med ørerne som måleredskab. Gjorde man det, kunne man helt sikkert komme MEGET langt!



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

@hurtig

enig enig enig.
Men hvis det var super seriøst så skulle de tage at få deres kredsløb puttet ind i en chip. Også selvom det tilsyneladende er tæt påp klasse a med 25mA tomgangsstrøm.

Se ville vi blive imponeret!

Som du selv er inde på så er der intet revolutionerende i deres produkt - det er set før og det er nemt gjort efter selv.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Enig! Faktisk ser det i mine øjne lidt køkkenbordsagtigt ud. De kunne i det mindste have lavet det med SMD, nu hvor det skal være lidt kompakt.

En chip-udgave ville klart være fed! Og 25mA tomgangsstrøm skulle vel ikke være et problem. Man monterer bare en lille køleprofil ovenpå kredsen. Så kører de!!



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes