Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 15:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kl A amp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

He he he.. denne kan jeg godt lide!  DET! er ægte Klasse A!!!!!!

Minder lidt om mit effekttrin før jeg monterede bløsekøling



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Silhouette
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

nåja så kan man da spare pengene til et komfur

__________________
Min Denon og B&W Nautilus Bio...
Til top Vis Silhouette's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Silhouette
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Begge billeder er lige ondsindede; fy og føj-da! (Nah; computeren kan også godt få sovs og grønsager!)

Kvali-vare hifi kan slet ikke tåle mad-os, og støbejernspander kan ridse den sarte overflade!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man tror at forstærkere er det hotte, bør man læse denne bog, som Mark Levinson har skrevet, sammen med sin kone:

http://www.amazon.com/gp/product/0446530719/qid=1014913302/s r=8-1/ref=sr_8_67_1/103-7495419-2971059?n=283155
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvis man tror at forstærkere er det hotte, bør man læse denne bog, som Mark Levinson har skrevet, sammen med sin kone:

http://www.amazon.com/gp/product/0446530719/qid=1014913302/s r=8-1/ref=sr_8_67_1/103-7495419-2971059?n=283155



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 667
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

ha ha, ja tantra er noget alle kan lære noget af. Men tilbage til topic: der er sikkert mange ag os som har nydt varmen fra en A1 Musical Fidelity. Overdrevet varm i forhold til størrelsen og ydelsen (watt), efter min mening. Men jeg sælger den ikke på vilkår.
Red Fox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 667
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

ps: Ja, der var engang hvor nogle af os sad og vandpolerede overfladen på vores cpu, for at køle den bedre. Det kunne være at min A1 skulle have samme tur, he he.
Red Fox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Apropos vand!... sååå hummmm...   måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)

Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang..  ser det nødig ske igen!!!...

Meeeen vand inde i mine amps? tanken giver mig dog gåsehud!!...

"Nedsmæltning" / afbrænding er dog jo nok hvad man kan risikere ved at proppe noget der er beregnet til et par monotrin ned i ET kabinet..  (118W. kl.A.)

To stk. Pc. blæsekølere monteret i "røven" på kabinettet og nogle CPU kølere nær udgangstransistorene gør jobbet ganske godt nu... (oplevede sammenbrænding med kun blæser en og uden CPU kølere) nu holdes temperaturen på samme niveau som i et tilsvarende monotrin selv her i sommer heden! (til vinter formoder jeg det bliver køligere faktisk.. så det funker ganske godt, hvorved jeg ikke forventer ydderligere problemer med det..)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 667
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at der let kondenseres inden i en amp eller pc. Derfor luft, men med STORE blæsere som samtidig er tyste. Det med en cpu er, at man skal slipe den ned til liiiiggge i kobberet, så er den helt jævn, og kan køre hurtigere/mere stabilt. Min A1 MF, kan nok ikke få vandkøling i det lille kabinet, ellers en fin idé.
hilsen Red FOX
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Lax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Apropos vand!... sååå hummmm...   måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)

Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang..  ser det nødig ske igen!!!...

mvh.

Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:
miju skrev:

Apropos vand!... sååå hummmm...   måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)

Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang..  ser det nødig ske igen!!!...

mvh.

Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.

Har aldrig stødt på det IRL...

Hva med flydende kvælstof så!??  DET! må sgu kunne holde selv den ondeste Kl.A amp. koldere end ICE power!...

he he he

Kunne forestille mig nogle kobberør der kunne bugte sig omkring køleribberne og herigennem ledes kvælstof...  ?

Måske en ide for den fingernemme..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 924
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Lax skrev:
miju skrev:

Apropos vand!... sååå hummmm...   måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)

Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang..  ser det nødig ske igen!!!...

mvh.

Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.

Har aldrig stødt på det IRL...

Hva med flydende kvælstof så!??  DET! må sgu kunne holde selv den ondeste Kl.A amp. koldere end ICE power!...

he he he

mvh.

Svjh findes der Luxman konstruktioner der benytter sig af heatpipe køling. Jeg mener det var de modeller der hed Avance som bl.a. Kyhn benytter sig af. Det skulle efter sigende væe muligt at høre kølemediet "gurgle" i rørene hvis der rigtig blev gået til stålet.

Haugaard 

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted
 
Lax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
miju skrev:
Lax skrev:
miju skrev:

Apropos vand!... sååå hummmm...   måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)

Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang..  ser det nødig ske igen!!!...

mvh.

Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.

Har aldrig stødt på det IRL...

Hva med flydende kvælstof så!??  DET! må sgu kunne holde selv den ondeste Kl.A amp. koldere end ICE power!...

he he he

mvh.

Svjh findes der Luxman konstruktioner der benytter sig af heatpipe køling. Jeg mener det var de modeller der hed Avance som bl.a. Kyhn benytter sig af. Det skulle efter sigende væe muligt at høre kølemediet "gurgle" i rørene hvis der rigtig blev gået til stålet.

Haugaard 

Det eksisterede også i andre Lux modeller som M-120A. Desuden blev det brugt i deres integrede  forstærkere som L-550. Mener også at Sony anvendte princippet en overgang.

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hvor mange watt er det egentligt (praktisk) muligt at konstruere en kl. A amp.?

Har lige læst en tråd hvor KRELL 700cx efter signende skulle have 700w i ren klasse A.

Kan det virkelig passe? Er det over hovedet mulig at konstruere noget til alm. hifi brug på over f.eks. 200 watt kl. A eller hvor går grænsen?

Hvis en forstærker skal producere 700 w i kl. A må varmeudledningen da være ganske enorm for slet ikke at tale om strømforbruget....

__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Krell køre vist  ikke "ægte" KL.A. efter hvad jeg har fået at vide... i hvertfall ikke helt op til 700W.

Men et og andet "justerbart" klA system.. altså hvad man har set mange gange før hos mange andre der lavere et og andet KlA system og kalder det et og andet..

Men fuld klA 100% spænding KONSTANT er der ikke tale om..

700W i KlA ??  næppe... 

Men uanset hvad så funker det meget godt det Krell har lavet, da disse amps lyder meget KL.A og aldeles fremragende.. (har dog kun hørt 300cx)

Generelt så ligger de fleste STORE! ÆGTE kl.A amp's omkring 100W.  mest kendte og sete eks. er Dali Gravety og Lc Audio Patriot, samt Lc Audio's største ZapZolute Kl.A (amp's som jeg har) som er på hele 118W.

Jeg har tidligere prøvet at brokoble nogle 50W. klA. ZapZolute trin til 200W. men de var ikke helt stabile og jeg brændte en af...  

Så nu er den anden udbygget til 118W. med ext. boards, og det er max. effekt man kan pine ud af dem uden at brokoble og med sikker stabilitet.. (måtte dog modeficere og ombygge med blæse køling mm. for at holde temperaturen nede på "normal" niv. og sikkert niv. i et kabinet. (normalt laves 118W. vers. som mono trin... men det fungere fint med ekstra køling..)

Jeg tror at omkring 100W. fuld klA. eller tæt på fuld kl.A.  er hvad der er praktisk muligt... (MEN! det sku ik undre mig om der er lavet vildere ting, men så er de mega store! støre end eks. Dali Gravety (og DET er jo et monster!) og så er der ik mange der vil ha med det at gøre, for slet ikke at tale om el regning og varme udvikling i lytterummet.. (jeg syntes mine 118W. godt kan mærkes! er glad for power down funktionen, der sætter dem i kl.A/B når man ikke bruger dem eller lytter seriøst.)

mvh.

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

PASS LAB's monoblokke Aleph 1.2 køre 200 watt. KL. A

http://passlabs.com/downloads/old%20product/a12man.pdf

 

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Den ser også "grum" ud...  (EN stor køleribbe  ) 

Som jeg sage.... der skal nok være enkelte grumme amp's der "ude" der ligger godt over 100W....  der er så en...

Man kan vist nok iøvrigt også brkoble Dali Gravety... så skulle man have 400W.  ved så ikke det stadig er lige så ren kl.A??

Måske indehavere af denne kan kaste lidt lys her over ( eks. den hr. KVK???)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Jeps, det var de gamle Z504...glug glug glug

Nu findes der jo flere måde at "køre" kl.A på. Teknisk set skal transerne altid være åbne, spørgsmålet er bare hvor meget overkapacitet af strøm man pøser i.

De fleste såkaldte kl.A amps kører lige præcis kl.A i 8 ohm...fair nok. Men sjældent i 6/4/2 ohm. Eksempelvis kører Gryphon's ældre Reference One monoblokke 150W kl.A i 8ohm, men "kun" 200W i 4ohm, men der leveres stadig samlet 300W kl.A/B i 4ohm.

Men ikke mange kører kl.A i lavere impedanser => meget strøm, meget varme. Tjek eks. Mark Levinson ML2: Gigantisk store monoblokke på sølle 25W, tilgengæld kører den rent kl.A ned i 2ohm!   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41496&P N=1



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Krell køre vist  ikke "ægte" KL.A. efter hvad jeg har fået at vide... i hvertfall ikke helt op til 700W.

Men et og andet "justerbart" klA system.. altså hvad man har set mange gange før hos mange andre der lavere et og andet KlA system og kalder det et og andet..

Men fuld klA 100% spænding KONSTANT er der ikke tale om..

700W i KlA ??  næppe... 

Men uanset hvad så funker det meget godt det Krell har lavet, da disse amps lyder meget KL.A og aldeles fremragende.. (har dog kun hørt 300cx)

Generelt så ligger de fleste STORE! ÆGTE kl.A amp's omkring 100W.  mest kendte og sete eks. er Dali Gravety og Lc Audio Patriot, samt Lc Audio's største ZapZolute Kl.A (amp's som jeg har) som er på hele 118W.

Jeg har tidligere prøvet at brokoble nogle 50W. klA. ZapZolute trin til 200W. men de var ikke helt stabile og jeg brændte en af...  

Så nu er den anden udbygget til 118W. med ext. boards, og det er max. effekt man kan pine ud af dem uden at brokoble og med sikker stabilitet.. (måtte dog modeficere og ombygge med blæse køling mm. for at holde temperaturen nede på "normal" niv. og sikkert niv. i et kabinet. (normalt laves 118W. vers. som mono trin... men det fungere fint med ekstra køling..)

Jeg tror at omkring 100W. fuld klA. eller tæt på fuld kl.A.  er hvad der er praktisk muligt... (MEN! det sku ik undre mig om der er lavet vildere ting, men så er de mega store! støre end eks. Dali Gravety (og DET er jo et monster!) og så er der ik mange der vil ha med det at gøre, for slet ikke at tale om el regning og varme udvikling i lytterummet.. (jeg syntes mine 118W. godt kan mærkes! er glad for power down funktionen, der sætter dem i kl.A/B når man ikke bruger dem eller lytter seriøst.)

mvh.



Tak for det miju,

Jeg mente også nok at 700watt i ren klasse A ville være utopi, især når man tager størrelsen på forstærkeren i betragtning.

Lyden skal jeg ikke gøre mig klog på, for jeg har ikke hørt dem, blev bare lidt overrasket over at den blev sat til 2x700w i ren klasse A.

Det er vel lidt falsk varebetegnelse at kalde det kl. A hvis det reelt set ikke er det....oh well det er vel blot endnu et hifi-term som må se sig misbrugt



__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes