Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rense en fedtet cd mest skånsomt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hey

Afspillede for ikke så længe siden en af mine elskede Judas Priest cd'ere, men pludselig hakkede lyden underligt. Fik flået den ud og så at den var meget fedtet  Vil jo ikke ridse min dejlige cd, men det snask der sidder på skal væk - hvordan gør jeg det bedst og mest forsigtigt?

På forhånd tak!

 

 



__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Isopropylalkohol og en blød bomuldsklud. Gnid med bevægelser fra midten og ud og tilbage. Aldrig rundt med skiven !

__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Okay altså bare en sjat af det på kluden og så gnide rundt med skiven? Hvor køber man sådan noget stads henne, er ikke lige stødt på det

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Apoteket eller en materealist. Måske Matas har det. Du kan også købe en flaske brillerens hos en optiker. 

__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Eller hvad med en dråbe sulfo/opvaskemiddel, gnid det ind sammen med vand og dup ren med viskestykke. Sådan gør jeg...

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

kan almindelig husholdningssprit ikke gøre det?

 

EDIT: Egentlig forstår jeg ikke spørgsmålet helt. CD'er er jo forholdsvis hårdføre, og det er jo ikke den fedtede side, man skal passe mest på



__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2488
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Eller hvad med en dråbe sulfo/opvaskemiddel, gnid det ind sammen med vand og dup ren med viskestykke. Sådan gør jeg...

Mvh.

Ja, det var også det pladeselskaberne selv anbefalede i sin tid, da CD´en lige var blevet introduceret.

Der er slet ingen grund til at bruge opløsningsmidler der æder hjernen



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 442
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

jeg propper mine i opvaskeren
Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Sulfo og lunen vand har jeg aldrig brugt, og en blød klud.
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 442
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Sulfo og lunen vand har jeg aldrig brugt, og en blød klud.

 

Hvad har du så brugt?

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Håndsæbe eller opvaske midel og gnub det rent med fingerne og skyld efter med vand og tør med et rent viskestøkke.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:

Hey

Afspillede for ikke så længe siden en af mine elskede Judas Priest cd'ere, men pludselig hakkede lyden underligt. Fik flået den ud og så at den var meget fedtet  Vil jo ikke ridse min dejlige cd, men det snask der sidder på skal væk - hvordan gør jeg det bedst og mest forsigtigt?

På forhånd tak!

 

 

Hej...

Der er slet ingen grund til at gøre cd-rensning til 'rocket science'! Vask den på god gammeldags manér i opvaskebalje med alm. opvaskemiddel og tør den med et (gammelt) viskestykke.

Mvh.

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Enig med Nilau. opvaskemiddel og et viskestykke.

Er problemet der stradig må du tage hårdere midler i brug. Prøv med en slat tandpaste på noget køkkenrulle. poler i cirkulære bevægelser og skyl efter med vand (og tør den af) Det har jeg ved flere lejligheder haft held med. Metoden er at erstatte få store overfladeridser med mange små. Woodoo, tja? Det virker

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Enig med Nilau. opvaskemiddel og et viskestykke.

Er problemet der stradig må du tage hårdere midler i brug. Prøv med en slat tandpaste på noget køkkenrulle. poler i cirkulære bevægelser og skyl efter med vand (og tør den af) Det har jeg ved flere lejligheder haft held med. Metoden er at erstatte få store overfladeridser med mange små. Woodoo, tja? Det virker

Hej Jesper...

Nææh...det er ikke voodoo...og det virker næsten altid, hvis man skulle komme ud for en cd med en ordentlig ridse. Denivit-tandpasta er særdeles effektiv!

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

jkjaers skrev:
Enig med Nilau. opvaskemiddel og et viskestykke. Er problemet der stradig må du tage hårdere midler i brug. Prøv med en slat tandpaste på noget køkkenrulle. poler i cirkulære bevægelser og skyl efter med vand (og tør den af) Det har jeg ved flere lejligheder haft held med. Metoden er at erstatte få store overfladeridser med mange små. Woodoo, tja? Det virker


Hej Jesper...


Nææh...det er ikke voodoo...og det virker næsten altid, hvis man skulle komme ud for en cd med en ordentlig ridse. Denivit-tandpasta er særdeles effektiv!


Mvh.


Nilau



Hehe, Nilau. Jeg mente nu heller ikke det er woodoo, men der er en tendens til herinde at ting der lyder for lette, de kan ikke virke... Dette ved vi begge virker

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

1: Noget halvvarmt vand i en opvaskebalje.

2: En dråbe sulfo er nok, det skal bare skumme lidt.

3: Vask CD´en med en blød klud; man kan bruge alt, men en mikrofiberklud er 10-4.

4: Aftør til sidst CD´en med en hårdt opvreden klud, gerne den samme mikrofiberklud, som i luxusversionen er med en grov og en fin side. Den grove side til rengøring og den fine side til aftørring!

Brug ikke isopropylalkohol. (10hver10fald kun ganske lidt).

Brug aldrig husholdningssprit, eller andre skrappe rengøringsmidler!

Brug aldrig tandpasta (og da slet ikke den grove til rygerkæft), brug heller ikke Slipol/Slipoline!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

 Det der gør, at tandpasta virker, er at det simpelthen er et slibemiddel. Så man kan vel komme til at ødelægge CD'en fuldstændig, hvis man er uheldig

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
 Det der gør, at tandpasta virker, er at det simpelthen er et slibemiddel. Så man kan vel komme til at ødelægge CD'en fuldstændig, hvis man er uheldig


Jep, men hvis CDen ikke spiller ordentligt i forvejen, hvad har man så at tabe?

Jeg har gjort det flere gange med stort held (har aldrig smadret nogle CDer ved det)

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Engang kunne man få en såkaldt "Hydrobath" CD-rensemaskine, den virkede nogenlunde som en vaskemaskine, uden at berøre pladen og den blev endda centrifugeret tør!

Den kørte dog ikke særligt langt på et sæt batterier, og rensevædsken var dyr, selv om det "bare" var isopropylalkohol, demineraliseret vand og lidt sæbe/sulfo!

Et sådant monstrum kan man vist ikke få mere, men i dagligvarehusene kan man nogen gange få en lignende model til rensning af smykker og såmænd også CD/DVD´ere, men man skal selv lave rensevædsken og den centrifugerer heller ikke. Så en mikrofiberklud, kun til hifi, er altså stadig en god ting at have!

Jeg vasker kun lånte skiver, og næsten altid. Mine egne er som nye, helt uden fedtfingre og ridser. Kun en enkelt gang har mit CD-drev dryppet lidt fedt/olie af på en Kasper Winding plade, men hvad den røg SQ da bare i skraldespanden, og en ny til 50 kroner blev indkøbt!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Kun en enkelt gang har mit CD-drev dryppet lidt fedt/olie af på en Kasper Winding


A-HVA? Hvordan kan det lige lade sig gøre... er det en speciel Arcam feature? Jeg har da aldrig hørt om CDafspillere der drypper olie på CDerne

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes