| Forfatter |
|
Tylle Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Afspillede for ikke så længe siden en af mine elskede Judas Priest cd'ere, men pludselig hakkede lyden underligt. Fik flået den ud og så at den var meget fedtet Vil jo ikke ridse min dejlige cd, men det snask der sidder på skal væk - hvordan gør jeg det bedst og mest forsigtigt?
På forhånd tak!
__________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isopropylalkohol og en blød bomuldsklud. Gnid med bevægelser fra midten og ud og tilbage. Aldrig rundt med skiven !
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay altså bare en sjat af det på kluden og så gnide rundt med skiven? Hvor køber man sådan noget stads henne, er ikke lige stødt på det  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apoteket eller en materealist. Måske Matas har det. Du kan også købe en flaske brillerens hos en optiker.
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller hvad med en dråbe sulfo/opvaskemiddel, gnid det ind sammen med vand og dup ren med viskestykke. Sådan gør jeg...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan almindelig husholdningssprit ikke gøre det?
EDIT: Egentlig forstår jeg ikke spørgsmålet helt. CD'er er jo forholdsvis hårdføre, og det er jo ikke den fedtede side, man skal passe mest på __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Eller hvad med en dråbe sulfo/opvaskemiddel, gnid det ind sammen med vand og dup ren med viskestykke. Sådan gør jeg...
Mvh. |
|
|
Ja, det var også det pladeselskaberne selv anbefalede i sin tid, da CD´en lige var blevet introduceret.
Der er slet ingen grund til at bruge opløsningsmidler der æder hjernen  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg propper mine i opvaskeren
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sulfo og lunen vand har jeg aldrig brugt, og en blød klud.
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
| Sulfo og lunen vand har jeg aldrig brugt, og en blød klud. |
|
|
Hvad har du så brugt?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Håndsæbe eller opvaske midel og gnub det rent med fingerne og skyld efter med vand og tør med et rent viskestøkke.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tylle skrev:
|
Hey
Afspillede for ikke så længe siden en af mine elskede Judas Priest cd'ere, men pludselig hakkede lyden underligt. Fik flået den ud og så at den var meget fedtet Vil jo ikke ridse min dejlige cd, men det snask der sidder på skal væk - hvordan gør jeg det bedst og mest forsigtigt?
På forhånd tak!
|
|
|
Hej...
Der er slet ingen grund til at gøre cd-rensning til 'rocket science'! Vask den på god gammeldags manér i opvaskebalje med alm. opvaskemiddel og tør den med et (gammelt) viskestykke.
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Nilau. opvaskemiddel og et viskestykke.
Er problemet der stradig må du tage hårdere midler i brug. Prøv med en slat tandpaste på noget køkkenrulle. poler i cirkulære bevægelser og skyl efter med vand (og tør den af) Det har jeg ved flere lejligheder haft held med. Metoden er at erstatte få store overfladeridser med mange små. Woodoo, tja? Det virker
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Enig med Nilau. opvaskemiddel og et viskestykke.
Er problemet der stradig må du tage hårdere midler i brug. Prøv med en slat tandpaste på noget køkkenrulle. poler i cirkulære bevægelser og skyl efter med vand (og tør den af) Det har jeg ved flere lejligheder haft held med. Metoden er at erstatte få store overfladeridser med mange små. Woodoo, tja? Det virker |
|
|
Hej Jesper...
Nææh...det er ikke voodoo...og det virker næsten altid, hvis man skulle komme ud for en cd med en ordentlig ridse. Denivit-tandpasta er særdeles effektiv!
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
jkjaers skrev:
| Enig med Nilau. opvaskemiddel og et viskestykke. Er problemet der stradig må du tage hårdere midler i brug. Prøv med en slat tandpaste på noget køkkenrulle. poler i cirkulære bevægelser og skyl efter med vand (og tør den af) Det har jeg ved flere lejligheder haft held med. Metoden er at erstatte få store overfladeridser med mange små. Woodoo, tja? Det virker |
|
|
Hej Jesper...
Nææh...det er ikke voodoo...og det virker næsten altid, hvis man skulle komme ud for en cd med en ordentlig ridse. Denivit-tandpasta er særdeles effektiv!
Mvh.
Nilau |
|
|
Hehe, Nilau. Jeg mente nu heller ikke det er woodoo, men der er en tendens til herinde at ting der lyder for lette, de kan ikke virke... Dette ved vi begge virker __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
1: Noget halvvarmt vand i en opvaskebalje.
2: En dråbe sulfo er nok, det skal bare skumme lidt.
3: Vask CD´en med en blød klud; man kan bruge alt, men en mikrofiberklud er 10-4. 
4: Aftør til sidst CD´en med en hårdt opvreden klud, gerne den samme mikrofiberklud, som i luxusversionen er med en grov og en fin side. Den grove side til rengøring og den fine side til aftørring!
Brug ikke isopropylalkohol. (10hver10fald kun ganske lidt).
Brug aldrig husholdningssprit, eller andre skrappe rengøringsmidler!
Brug aldrig tandpasta (og da slet ikke den grove til rygerkæft), brug heller ikke Slipol/Slipoline!
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der gør, at tandpasta virker, er at det simpelthen er et slibemiddel. Så man kan vel komme til at ødelægge CD'en fuldstændig, hvis man er uheldig __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
| Det der gør, at tandpasta virker, er at det simpelthen er et slibemiddel. Så man kan vel komme til at ødelægge CD'en fuldstændig, hvis man er uheldig |
|
|
Jep, men hvis CDen ikke spiller ordentligt i forvejen, hvad har man så at tabe?
Jeg har gjort det flere gange med stort held (har aldrig smadret nogle CDer ved det) __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Engang kunne man få en såkaldt "Hydrobath" CD-rensemaskine, den virkede nogenlunde som en vaskemaskine, uden at berøre pladen og den blev endda centrifugeret tør!
Den kørte dog ikke særligt langt på et sæt batterier, og rensevædsken var dyr, selv om det "bare" var isopropylalkohol, demineraliseret vand og lidt sæbe/sulfo!
Et sådant monstrum kan man vist ikke få mere, men i dagligvarehusene kan man nogen gange få en lignende model til rensning af smykker og såmænd også CD/DVD´ere, men man skal selv lave rensevædsken og den centrifugerer heller ikke. Så en mikrofiberklud, kun til hifi, er altså stadig en god ting at have!
Jeg vasker kun lånte skiver, og næsten altid. Mine egne er som nye, helt uden fedtfingre og ridser. Kun en enkelt gang har mit CD-drev dryppet lidt fedt/olie af på en Kasper Winding plade, men hvad den røg SQ da bare i skraldespanden, og en ny til 50 kroner blev indkøbt!
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Kun en enkelt gang har mit CD-drev dryppet lidt fedt/olie af på en Kasper Winding |
|
|
A-HVA? Hvordan kan det lige lade sig gøre... er det en speciel Arcam feature? Jeg har da aldrig hørt om CDafspillere der drypper olie på CDerne __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |