Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: De 10 største hifi løgne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer

Har den ikke været oppe og vende i en anden tråd ? Jeg syntes bare jeg har læst det før

Der står ellers meget rigtigt i artiklen

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Den har været oppe før - men det er nok sundt at den kommer op ind i mellem.

Den jeg syntes er sjovest er tilspilning af elektronik. Jeg kan gå med til en halv times opvarmning og CD drivværket lige skal snurre lidt. Men som en konstruktør (fra Harman tror jeg) sagde, så er det vores ører der spilles til. Jeg er enig - hver gang et nyt (uanset nyt eller brugt) apparart kommer hjem på hylden, skal man vænne sig til apparatets egenlyd/klangkarakter. Og passer den dine ører og accepterer man lyden, så er det spillet til.

God sommer - vi kører på ferie idag.

Til top Vis Soersch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soersch

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Soersch skrev:

Den har været oppe før - men det er nok sundt at den kommer op ind i mellem.

Den jeg syntes er sjovest er tilspilning af elektronik. Jeg kan gå med til en halv times opvarmning og CD drivværket lige skal snurre lidt. Men som en konstruktør (fra Harman tror jeg) sagde, så er det vores ører der spilles til. Jeg er enig - hver gang et nyt (uanset nyt eller brugt) apparart kommer hjem på hylden, skal man vænne sig til apparatets egenlyd/klangkarakter. Og passer den dine ører og accepterer man lyden, så er det spillet til.

God sommer - vi kører på ferie idag.

Egentlig er jeg enig med dig, men så alligevel.
Man kan ikke lodde på noget og derefter lytte til det, og regne med at resultatet forbliver sådan.
Men jeg tøt ikke påstå, at der nødvendigvis skal løbe signal i lodningerne før de falder til.
Mht. andre tilspilningsfænomener, er det nok ret meget mere den almindelige elektrolytisk betingede tilsnavsning af diverse kontakter m.m. som er den skyldige.

Mekanisk systemer som f.eks. pick-ups, højttalere mikrofoner og den slags, da er det et faktum, at de bliver bedre jo mere de bruges.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Soersch skrev:

Mekanisk systemer som f.eks. pick-ups, højttalere mikrofoner og den slags, da er det et faktum, at de bliver bedre jo mere de bruges.

Jeg har lagt mærke til at der folk der sælger højtalere lige efter de har fået nye basser. Og jeg har selv prøvet skuffelsen når de nye basser var monteret og det lød fladt og uden sammenhæng. Det tager den tid det tager - og det er næsten et af de magiske øjeblikke når man hører at nu "er den der igen".

God sommer - bilen er pakket og vi kører nu.

Til top Vis Soersch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soersch

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Poienten med artiklen er også, at det specielle ved hifi verdenen er, at man kan slynge udsagn som ovenstående ud.

Det er jo helt gak-gak og den omvendte verden i forhold til videnskaben. "Mekaniske sytemer..er det et faktum, at de bliver bedre jo mere de bruges"

ja-ja, præcis som fly, tog, biler, fjernsyn, døre, vinduer, hængsler, ure, whatever . Hifiverdenen er så fuld af selvfede løgnhistorier, båret frem af selvudråbte profeter, at det kan være svært at se bare noget der minder om fakta igennem alle de falske historier.

Det er også med at at gøre hifi uforståelig som hobby for udeforstående. Og så er vi blevet til:

En eksklusiv klub af idioter.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

kramer71,  godt sagt, kunne ikke være mere enig.

Er selvfølgelig helt enig med artiklen. Men der er nu nok nogle der skal komme og forsvare de 10 løgne der er nævnt, folk føler sig åbenbart trådt meget over tæerne når sandheden kommer frem.

Måske de føler sig snydt?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Rolig nu... Det er altså et faktum at højttalere skal spilles til. For ligesom en bilmotor er der jo tale om præcisions mekanik som man ikke kan se om er spillet til eller ej. Tingene skal jo lige give sig en smulle i enhederne så det spiller sammen. Du kan heller ikke forvente at en bilmotor yder 100% når den lige kommer ud fra fabrikken.

Nu siger du jo nok at ure også er præcisions instrumenter, men viserne skal immervæk ikke bevæge sig 5000 gange rundt i minuttet som en bils, og ej heller bevæge sig ud og ind 5000 gange i sekundet.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

1:At han ik mener der er forskel på kabler gør resten af det komplet useriøst.. gu er der forskel. at priserne er urealistisk høje på mange er en anden sag.

2: rør, ignorant fjols, "det rør kan gøre, kan solid state gøre bedre, til en mindre pris" ???? hvorfor overhovedet læse noget han skriver ? er da spild af tid..  rør og solid state er altså nu engang ikke det samme og lyder ikke ens, hvad der er bedst kommer an på ørerne der skal lytte på det, og ikke hans nedladende postulater..

alt en kat kan gøre kan en hund gøre bedre, og det til en langt mindre pris.. det giver jo ingen mening ???????

3: peter ar ku ik ha sagt det bedre, digital er analog langt overlegen, lad os alle repetere disse to tal. 1 og 0 om og om igen indtil vi os kan høre det

i er altså enige i at der ingen forskel er på kabler, solid state er bedre end rør til mindre pris, og digital er analog overlegen ??????????????? så arrogant og selvfed håber jeg aldrig jeg bliver

gider ik læse videre, han er da en hat

bassøe, nej føler mig ik snydt, forundret over så arrogante holdninger, din ikke mindst

R2D2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

He he... Ja, og ved PCM er 44,1 kHz sample frekvens, mere end nok til at gengive hele de hørbare område... Hmm.. Tja, men hvad med impuls responsen...............................?

Alle hans argumenter kan modbevises... Og det er ikke woodo... Sikken en idiot...

Til top Vis R2D2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R2D2

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Min holdning er ikke spor arrogant, nej tværtimod, jeg har altid en åben holdning, men vigtigst af alt, sund skepsis over for ting.

Jeg giver altså ikke meget for alt det kabel pjat, og rør er bedre en transistorer, digital er ikke så godt som lp'er etc. Det må da på et tidspunkt gå op for folk at den teknologiske udvikling ikke står stille.  Og nej, det betyder ikke, at jeg synes alt hvad der er nyt er godt.

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

bassøe hvorfor så klappe af dem der mener det ? du er helt enig med artiklen ? men måske ik enig med dig selv ? har du læst den ?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er i det store hele enig med artiklen, hvorfor du dog kunne få en anden ide forstår jeg ikke lige helt.

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

så du mener solid state er bedre end rør til langt mindre pris, du mener der ingen forskel er på kabler, samt at digital altid er bedre end analog.. se det er i min bog en ganske arrogant og bedrevidende holdning. og absolut ik særlig åben

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ja, solid state, hvis det er designet ordentligt er bedre end rør til samme pris. Hvis man så går op og tager det dyreste eller bedste rør design mod ditto solid state vil solid state komme af med sejren, medmidnre dem der skal afgøre det mere er til rør lyd, men nu er rør lyd til at begynde med ikke lige så korrekt som solid state. Her taler vi altså ikke om folk er til den ene eller anden lyd men mere om signalet bliver behandlet korrekt uden ændringer i frekvensgangen når det kommer ud af forstærkeren og der er solid state altså overlegen. Så har vi ikke engang talt om den mindre forvrængning, mere kraft etc som solid state giver, vel og mærke hvis det er designet ordentligt. Du kan sagtens finde en rør forstærker der er bedre end solid state, men så er den enten meget dyrerer eller bedre designet. Teknologisk set er solid state overlegen.

Jov, der kan være forskel på kabler, men det er kun i de tilfælde hvor der er diverse filtre etc sat på kablerne, som en del kabel fabrikanter ynder at gøre af diverse mere eller mindre obskure og woodoo agtige grunde. Så længe kabler er af en vis tykkelse og lederne er af en vis kvalitet så burde der ikke være forskel på kabler.

Sagde ikke at digital altid er bedre end analog, det påstår artiklens forfatter jo heller ikke, han nævner selv at hvis man tar det bedste analoge op imod det bedste digitale vil det stå lige. Men her skal man jo så lige tænke på prisen. Skulle være meget underligt hvis det analoge var billigere

I sidste ende så er det lidt spild af tid at diskutere det, da de hifi "rigtige" meninger har en hel del bedre kår her på siden og i hifi miljøet generelt, at de så for det meste er mere voodoo end fakta er så noget helt andet.

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Bassøe, jeg er enig, er heller ik til rør, men hvem skal sige hvad der er bedst og kalde det en løgn som nogen bevist har valgt pga lyden ? det er arrogant !!

du har ik læst det digitale ordenligt desværre. han siger optagelser kan være lige gode.. teknologisk mener han digitalt er analog overlegen

kabler kan vi så ik blive enige om.. for mig er der forskel, men er jo bare fordi jeg bliver snydt  smid du lidt lakridser på dit anlæg og se om du er tilfreds, tror det næppe

Ducky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

God artikel - opsumerer fint nogle af de værste postulater i branchen.

Må man i øvrigt have lov at anbefale audioholics.com, der har skrevet nogle ganske udemærkede kritiske artikler vedrørende de nævnte problemstillinger - f.eks. angående Damping Factor, Break In og kabelpriser vs. kvalitet:

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/index.ph p

Mvh.

Til top Vis Ducky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ducky

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Så er vi da lidt enige  men en forstærkers opgave er jo, at forstærke et signal og kun det,  intet andet. Hvis signalets frekvensgang så bliver ændret af forstærkeren så er det signal du får ud af den ikke længere korrekt. Kan du følge mig? Så er det jo ligegyldigt hvilken lyd man er til, hvorfor kan dem der er til rør så bare ikke erkende at de godt kan lide lyden af netop rør og derofr er ligeglad med korrektheden af det signal de får? Istedetfor at påstå, at rør stadigvæk er bedre en transistorer når det på alle måder er lige omvendt.

Ja, jeg mener at digital er overlegen, at det så ikke altid er sådan i den virkelige verden skyldes mange ting, dårlig mastering på cd'ere, billige a/d konvertere i cd-afspillere etc. Men set som teknologi er der intet i vejen med digital, handler kun om hvad man gør ved det

Angående kabler, så bruger jeg selv noget billig, 2.5 mm2 kabel fra merlin, virker fint .

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

hehe ja skulle være meget mærkeligt hvis ikke 2,5 mm2 kabel fra merlin ikke skulle virke ligeså godt som et nordost til 20.000 men hvad med lyden da?

og det der med at elektronik ikke skal spilles til er langt ude,men manden har da lov til at have sin mening(og diciple velsagtens).

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Må da nok indrømme at jeg godt kan gå med til at højttalere skal ha en vis indspilningstid, men tvivler nu på det er så lang tid som visse folk påstår, B&W, som er en af de største fabrikanter andbefaler selv 15 timer, alt andet er øret der vænner sig til lyden ifølge dem. Hvilket, når man nu lige sætter sig ned og glemmer alt det hifi voodo man normalt mener er sandheden, er ganske fornuftigt .

Lyden på kabler burde der ikke være stor forskel på, om nogen. Men folk vil jo tit høre det de forventer.

Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes