| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 30 August 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Jeg er kige blevet færdig med min aktive subwoofer men den har et stort problem med 50 Hz brommen. kan jeg sætte et netstøjsfilter på eller er det noget andet jeg skal have fat i? __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som om din aktive subwoofer ikke har en god nok filtrering i strømforsyningen. Eller også har din signalkilde problemet og det opdager du først nu hvor du har power på de nedre frevenser?
50Hz er jo netfrekvensen og den kan du ikke fjerne med et netstøjsfilter. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Start med at lokalisere kilden.
1) Tag signalkablet fra. Hvis den stadig brummer, er det et problem i subwooferen.
2) Ellers, tilslut det igen og skru helt ned for lyden. Hvis det stadig er der, er det et problem i forstærkeren, eller en brumsløjfe i sammenkoblingen.
Iøvrigt, er det brum eller snær? Altså er det en dyb, forholdsvis ren 50Hz tone, eller er den skarp i lyden. Hvis det sidste er tilfældet, kan et netfilter måske hjælpe, da det kan være støj fra lysdæmpere eller lignende.
Hans
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 03 September 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. jeg har løst problemet, det var et dårligt XLR kabel fra mixeren til subben der lavede froblemerne så nu spiller den fint.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
pisosse Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok jeg er tumbe... men hvad menes med "brumsløjfe i sammenkoblingen"?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
En brumsløjfe er, hvis der er et kredsløb i dine jordledninger. Et simpelt eksempel: Du har jordforbundet din pladespiller, og nu jordforbinder du også strømforsyningen til din udgangsforstærker.
Det kan gå godt, og det kan gå skidt. Problemet er, at huset er fuldt af ledninger og andre ting, der danner brumfelter, dvs. 50Hz magnetfelter. Disse felter kan inducere en strøm i en tilpas lavimpedanset ledning, for eksempel de ovennævnte jordledninger.
Problemet med brumsløjfer er, at de sædvanlige midler, jordforbindelse og filtrering ikke virker (fordi skidtet er så lavimpedanset), man skal have fundet sløjfen og åbne den.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
pisosse Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilke filtrering tænker du på ? jeg har lidt brum at bakse med, men jeg tror det er HT kabelføringen der på nogen steder følger et 10 amp kabel.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en anden form for brum, der er vanskelig at slippe af med: Induceret brum. Hvis den er induceret direkte i HT kablet, så skulle den være der selv når forstærkeren er slukket.
Jeg testede lige mine egne to anlæg, (som sikkert er noget primitive i de flestes øjne, her):
En NAD 350 forstærker med en oldgammel Technics CD spiller og en endnu ældre Luxman T100 tuner.
Og et Philips mini anlæg (jeg kan ikke lige huske typenummeret) med DVD afspiller og klasse D forstærkere i to små enheder (det er egentlig et hjemmebiograf anlæg, men jeg bruger det kun til musik).
Tilføjet: Nå, Philips anlæget hedder MCD702/37. En fiks lille ting, med en rigtig pæn lyd.
De er begge tavse som graven uden signal, selvom man skruer helt op for volumenkontrollen .
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |