Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lyddæmpnig af værelset? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et lille problem med mit anlæg. når jeg spiller musik lydder det p***e godt og det samme gælder når jeg ser film. Men det svære er mit hus så elendigt bygget så alt hvad jeg høre også kan høres i resten af huset og det resultere i at mine forældre er ved at være lidt trætte af min store interesse for musik. selv om jeg ikke spiller meget højere end det mit anlæg minst kan spille så dunker det stadig over det hele.

Værelset har et kæmpre vindu i den ene ende og to vægge af gibs på 4,5 m * 2,5m og de er parelelle, så er der den sidste væg der er parelel med vinduet der består af tre indbygget skabe og vægen er på 2,5m * 2,5m, så er der trægulv i hele huset der har forbindelse mellem rummende og loftet er også af træ men der ligger gibs oven over.

Så havd kan jeg gøre for at jeg ikke mister detaljer i lydden og samtidig ikke driver de andre i huse til vandvid?

Her tænker jeg på fødder på højtalere, æggebakke skum på væggende og så vidre, hvad skal der til?

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ja fødder på højtalerne hjælper ligesom en del på bassens refleksion i væggen... Æggebakker,  ja den har jeg også hørt skulle være super god, jeg har dog aldrig set nogen der har sådan noget..men Der er noget maling, jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder, men jeg skal da "med glæde" finde ud af hvad det hedder... Den  har en virkning, så helt refleksion bliver stoppet, så du kan ikke høre musikken, hvis du ligger døren... Bassen kan man selvfølgelig aldrig få væk, men det skulle stoppe alt andet lyd...det koster selvfølgelig en del 500kr på spand eller noget lign, men hvis det har nogen interesse, så finder jeg selvfølgelig ud af hvad det hedder!!

mvh Henrik

Mit Hifi - Bass Boy

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Sendt: 03 September 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Det er kun bassen der breder sig ud fra værelset. så skal jeg bare have fat i de der SD feet eller hvad de nu hedder dem der der isolere højtaleren fra gulvet?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 04 September 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Obs - obs

Æggebakker ændrer (lidt) på lyden INDEN i værelset!

De ændrer IKKE på lyden UD af værelset!

Obs - obs

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 04 September 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Når det så drejer sig om bassen, så er der desværre kun en ting der virker:

Mere masse!

Du kan enten lave en flydende opstilling (en kasse i kassen) det er svært og dyrt, men det er det studierne gør - og det virker!

Du kan alternativt gøre dine vægge tungere - en ekstra plade gips hjælper en del -

Du kan også gøre rummet tættere, men det er desværre ikke så meget bassen der dæmpes.....

Beklager, men der er ikke rigtigt nogen nemme løsninger (udover et subfilter ved 100Hz )

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 September 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Meier har ret, man kan ikke omgå fysikkens love. Masse og dobbeltkonstruktion er løsningen. Afkobling kan muligvis hjælpe en smule.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes