Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: QNAP TS-101 og Squeezebox 3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med en QNAP TS-101 til brug sammen med SB3? Så vidt jeg kan finde frem til på andre fora'er, så bliver ens pc overflødig ved brug af en QNAP TS-101?! Hvordan er forbindelsen mellem QNAP'en og SB3? Er der her både mulighed for trådløst og med kabel (WLAN og LAN)? Håber der er nogen der kan hjælpe mig?    
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 15 September 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Regel nummer et: Hvis du vil have hjælp, bliver du nødt til at stille et ordentlig spørgsmål!
Jeg var tæt på at springe over, fordi jeg for tre minutter siden ikke anede hvad QNAP TS-101 er for en fisk. Du kunne da i det mindtse have smidt en URL med!

For de uindviede: QNAP TS-101 er en lille computer med en stor harddisk. Det ser ud til at den har en indbygget Slimserver. Altså kan du smide musikken på QNAP'en og slukke PC'en når det er gjort.

Det link fandt ( http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/product_info.php?pr oducts_id=1039), fortæller vist ikke lige om den kører trådløst. Men hvis ikke den gør, har dit accesspoint vel en lille switch indbygget? Ellers kan man sikkert købe en 4-ports switch for et par hundrede kroner.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Regel nummer et: Hvis du vil have hjælp, bliver du nødt til at stille et ordentlig spørgsmål!
Jeg var tæt på at springe over, fordi jeg for tre minutter siden ikke anede hvad QNAP TS-101 er for en fisk. Du kunne da i det mindtse have smidt en URL med!

For de uindviede: QNAP TS-101 er en lille computer med en stor harddisk. Det ser ud til at den har en indbygget Slimserver. Altså kan du smide musikken på QNAP'en og slukke PC'en når det er gjort.

Det link fandt, har dit ( http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/product_info.php?pr oducts_id=1039), fortæller vist ikke lige om den kører trådløst. Men hvis ikke den gør, har dit accesspoint vel en lille switch indbygget? Ellers kan man sikkert købe en 4-ports switch for et par hundrede kroner.

/vilmann

Nu er den målgruppe jeg henvendte mit spørgsmål til dem der kender til QNAP'en og derfor har jeg ikke uddybet mit spørgsmål yderligere! 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

vilmann skrev:
Regel nummer et: Hvis du vil have hjælp, bliver du nødt til at stille et ordentlig spørgsmål! Jeg var tæt på at springe over, fordi jeg for tre minutter siden ikke anede hvad QNAP TS-101 er for en fisk. Du kunne da i det mindtse have smidt en URL med! For de uindviede: QNAP TS-101 er en lille computer med en stor harddisk. Det ser ud til at den har en indbygget Slimserver. Altså kan du smide musikken på QNAP'en og slukke PC'en når det er gjort. Det link fandt, har dit ( http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/product_info.php?pr oducts_id=1039), fortæller vist ikke lige om den kører trådløst. Men hvis ikke den gør, har dit accesspoint vel en lille switch indbygget? Ellers kan man sikkert købe en 4-ports switch for et par hundrede kroner. /vilmann

Nu er den målgruppe jeg henvendte mit spørgsmål til dem der kender til QNAP'en og derfor har jeg ikke uddybet mit spørgsmål yderligere!

Hvorfor læser du ikke bare specs?

Port / Connector 3 x USB 2.0
1 x e-SATA
1 x Gigabit RJ-45 Ethernet port

Den er hardwired. Ingen wifi.
Du kan stadig lade krammeboxen snakke direkte med den.

/vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
nicoleif skrev:

vilmann skrev:
Regel nummer et: Hvis du vil have hjælp, bliver du nødt til at stille et ordentlig spørgsmål! Jeg var tæt på at springe over, fordi jeg for tre minutter siden ikke anede hvad QNAP TS-101 er for en fisk. Du kunne da i det mindtse have smidt en URL med! For de uindviede: QNAP TS-101 er en lille computer med en stor harddisk. Det ser ud til at den har en indbygget Slimserver. Altså kan du smide musikken på QNAP'en og slukke PC'en når det er gjort. Det link fandt, har dit ( http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/product_info.php?pr oducts_id=1039), fortæller vist ikke lige om den kører trådløst. Men hvis ikke den gør, har dit accesspoint vel en lille switch indbygget? Ellers kan man sikkert købe en 4-ports switch for et par hundrede kroner. /vilmann

Nu er den målgruppe jeg henvendte mit spørgsmål til dem der kender til QNAP'en og derfor har jeg ikke uddybet mit spørgsmål yderligere!

Hvorfor læser du ikke bare specs?

Port / Connector 3 x USB 2.0
1 x e-SATA
1 x Gigabit RJ-45 Ethernet port

Den er hardwired. Ingen wifi.
Du kan stadig lade krammeboxen snakke direkte med den.

/vilmann

Hmmm.... nu fandt jeg en side der siger noget andet:
• 10/100/1000 Ethernet port
• Optional 802.11g WiFi network card

Tilgengæld fortæller de ikke hvor man får det wifi-kort.....
http://www.cooltopia.com/product.php?xProd=6292&xSec=1

Til gengæld synes jeg den er lidt for dyr - 400 GBP for 400 Gb - det bør kunne gøres billigere......

/vilmann

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 15 September 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375497

+

2 * http://www.edbshop.net/product.asp?product=688

+ linux

+slimdevices server

= 3000 kr. for 500 gb + evt. wifi

stil den i et skab eller kælderen og glem alt om den

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Ja det er lige lovlig dyrt. Mit alternativ er at købe en Lacie HD 250 GB og kører trådløst til SB3. Er der en fordel ved at bruge en Linksys NSLU2 i det setup?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Tak for jeres svar. Ja det er lige lovlig dyrt. Mit alternativ er at købe en Lacie HD 250 GB og kører trådløst til SB3. Er der en fordel ved at bruge en Linksys NSLU2 i det setup?

NSLU2'eren er billig - og man kan lægge sin egen Linux på den.
Tilgengæld er der ikke plads til en intern disk i den. Men hvis man kan leve med kabler i lange baner er den klart det bedste skud på en server til Squeezeboxen.

Allerhelst ville jeg have en NSLU2 med plads til to ATA/SATA diske. Men det findes ikke til overkommelige priser.
Det ville være rimelig enkelt at bygge sådan en maskine selv med fx. et Soekris board (http://soekris.com/) men prisen er stadig for høj.

/vilmann
(der nok bare smider to diske i den server der alligevel altid kører)

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
nicoleif skrev:
Tak for jeres svar. Ja det er lige lovlig dyrt. Mit alternativ er at købe en Lacie HD 250 GB og kører trådløst til SB3. Er der en fordel ved at bruge en Linksys NSLU2 i det setup?

NSLU2'eren er billig - og man kan lægge sin egen Linux på den.
Tilgengæld er der ikke plads til en intern disk i den. Men hvis man kan leve med kabler i lange baner er den klart det bedste skud på en server til Squeezeboxen.

Allerhelst ville jeg have en NSLU2 med plads til to ATA/SATA diske. Men det findes ikke til overkommelige priser.
Det ville være rimelig enkelt at bygge sådan en maskine selv med fx. et Soekris board (http://soekris.com/) men prisen er stadig for høj.

/vilmann
(der nok bare smider to diske i den server der alligevel altid kører)

Når du skriver 'med kabler i lange baner' er det så grundet de kabler der er mellem Linksys, BS3 og stereoanlægget (der køres jo trådlæst fra pc til linksys'en)? 

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt så har jeg læst et eller andet sted at overførselshastigheden for Linksys NSLU2 er ret begrænset! Min bekymring går på at jeg prøver at etablerer en high end system med overførsel af musikfiler fra pc (ekstern HD) trådløst ind til SB3 og så til stereoanlægget. Jeg bruger EAC og FLAC til at rippe mine cd'er. Vil Linksys'en så være det svage led? 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Når du skriver 'med kabler i lange baner' er det så grundet de kabler der er mellem Linksys, BS3 og stereoanlægget (der køres jo trådlæst fra pc til linksys'en)?

Nej. Det er kabler mellem NSLU2'eren og (de eksterne) harddiske.

Det er ikke nødvendigvis et problem for alle, men jeg er bare dybt træt af at have kabler overalt.

NSLU2'eren er i øvrigt heller ikke trådløs, og skal derfor sluttes til en switch med et kabel.

/vilmann

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
nicoleif skrev:

Når du skriver 'med kabler i lange baner' er det så grundet de kabler der er mellem Linksys, BS3 og stereoanlægget (der køres jo trådlæst fra pc til linksys'en)?

Nej. Det er kabler mellem NSLU2'eren og (de eksterne) harddiske.

Det er ikke nødvendigvis et problem for alle, men jeg er bare dybt træt af at have kabler overalt.

NSLU2'eren er i øvrigt heller ikke trådløs, og skal derfor sluttes til en switch med et kabel.

/vilmann

Har du en mening om mit foregående indlæg?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Forøvrigt så har jeg læst et eller andet sted at overførselshastigheden for Linksys NSLU2 er ret begrænset! Min bekymring går på at jeg prøver at etablerer en high end system med overførsel af musikfiler fra pc (ekstern HD) trådløst ind til SB3 og så til stereoanlægget. Jeg bruger EAC og FLAC til at rippe mine cd'er. Vil Linksys'en så være det svage led?

Mja....   Jeg har også læst at NSLU'en overførselshastighed ikke er imponerende, men hvis jeg husker ret målte de over 6Mb/sec i direkte læsning af store filer. Mange laptops leverer nogenlunde det samme. Det er ca halvdelen af den teoretiske grænse for et 100 Mbps ethernet. Det bør være rigeligt til Squeezeboxen, der i trådløs tilstand maximalt kan køre 54 Mbps.

/vilmann

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
nicoleif skrev:

Mja....   Jeg har også læst at NSLU'en overførselshastighed ikke er imponerende, men hvis jeg husker ret målte de over 6Mb/sec i direkte læsning af store filer. Mange laptops leverer nogenlunde det samme. Det er ca halvdelen af den teoretiske grænse for et 100 Mbps ethernet. Det bør være rigeligt til Squeezeboxen, der i trådløs tilstand maximalt kan køre 54 Mbps.

/vilmann

OK. Kan du se noget kvalitetsmæssigt problem (dvs. forringet fil-overførsel) i at anvende et 6-7 meter langt LAN kabel fra pc til Linksys?

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

vilmann skrev:
nicoleif skrev:

/vilmann

Ups jeg mener USB2 kabel, ikke LAN kabel!

OK. Kan du se noget kvalitetsmæssigt problem (dvs. forringet fil-overførsel) i at anvende et 6-7 meter langt LAN kabel fra pc til Linksys?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
nicoleif skrev:

vilmann skrev:
nicoleif skrev:
Mja....   Jeg har også læst at NSLU'en overførselshastighed ikke er imponerende, men hvis jeg husker ret målte de over 6Mb/sec i direkte læsning af store filer. Mange laptops leverer nogenlunde det samme. Det er ca halvdelen af den teoretiske grænse for et 100 Mbps ethernet. Det bør være rigeligt til Squeezeboxen, der i trådløs tilstand maximalt kan køre 54 Mbps. /vilmann

Jamen hov...   hvad skal det USB-kabel?
Slimserveren skal installeres på NSLU'en. Squeezeboxen vil "hente musikken" på NSLU'en. Din PC skal ikke bruges til andet end at rippe cd'erne i fornuftigt format og flytte filer til NSLU'en.

/vilmann

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
nicoleif skrev:
nicoleif skrev:

vilmann skrev:
nicoleif skrev:
Mja....   Jeg har også læst at NSLU'en overførselshastighed ikke er imponerende, men hvis jeg husker ret målte de over 6Mb/sec i direkte læsning af store filer. Mange laptops leverer nogenlunde det samme. Det er ca halvdelen af den teoretiske grænse for et 100 Mbps ethernet. Det bør være rigeligt til Squeezeboxen, der i trådløs tilstand maximalt kan køre 54 Mbps. /vilmann

Jamen hov...   hvad skal det USB-kabel?
Slimserveren skal installeres på NSLU'en. Squeezeboxen vil "hente musikken" på NSLU'en. Din PC skal ikke bruges til andet end at rippe cd'erne i fornuftigt format og flytte filer til NSLU'en.

/vilmann

Vil det sige at NSLU'en forbindes til en switch og så overføres filerne fra pc via netværket (trådløst eller ikek trådløst) til NSLU'en? 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Vil det sige at NSLU'en forbindes til en switch og så overføres filerne fra pc via netværket (trådløst eller ikek trådløst) til NSLU'en?

Nemlig. Og for NSLU'ens vedkommende er det "ikke trådløst"

Her er en lyntegning:

/vilmann

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er også i gang med at undersøge mulighederne for at få et eksternt lager af min musik samling, således at min laptop ikke skal stå tændt hele tiden.

Jeg har også kigget på den NSLU'er, men er vidst kommet frem til at den er _lidt_ for svag, plus at det kræver viden om Linux for at få det til at fungere.

Løsning, for mit vedkommende, må være at købe en brugt PC (eller ny, meget billig), smække Windows 2000/NT/XP på, også bruge den som medieserver.

Der findes så vidt jeg ved ikke nogle "færdige"løsninger, unden de koster en arm.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
nicoleif skrev:

Vil det sige at NSLU'en forbindes til en switch og så overføres filerne fra pc via netværket (trådløst eller ikek trådløst) til NSLU'en?

Nemlig. Og for NSLU'ens vedkommende er det "ikke trådløst"

Her er en lyntegning:

/vilmann

Jeg troede godt nok at NSLU'en sad i kabelvejen mellem den pc hvor filerne ligger på og så SB3'en. Men OK din tegning viser SB3'en tilsluttet med kabel til pc'en og her kan man jo ligeså godt kører trådløst, ikke sandt? Jeg har nok lidt svært ved at "se" fordelen ved denne ekstra forgrening som NSLU'en jo er! Hvor ikke blot kører uden NSLU'en fra pc'en til `SB3'en? 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes