Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: fra surround- til stereolyd (upgrade?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

I mange af mine indlæg på det sidste har jeg spurgt en del til forstærkere og cd-afspillere, da jeg gerne vil have surround OG stereo.. jeg HAR surround nu og er tilfreds med dette, pånær når jeg hører stereo-musik!

Jeg vil spørge jer om hvad jeg gør anskaffe mig først? en cd-afspiller eller en forstærker?

Højttalere: b&w cdm7se
Dvd-afspiller: nad t512
Receiver: marantz sr-5400 ose

Mvh
Malik

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Op og hop

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Puha det er svært ... men hvad med en ekstern DAC? der er tit billige ganske gode DACs til salg, f.eks. Audio Alchemy til en 1-2k. Så er det ikke så dyrt at prøve
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

En DAC!!? ...den havde jeg ikke lige tænkt over  - kan godt se hvad du mener, men er det ikke besværligt når jeg skal se film? så skal jeg vil bytte om på kabler og sådanne.. - kører 5.0 surround når jeg ser film

Overvejer noget effekt og så evt senere en cd-afspiller...og så derefter en forforstærker  men det er et godt stykke i fremtiden!

Lige et generelt spørgsmål og dacs': hvor stor betydning har drevet for selve lyden, når man kører med en dac?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Okay jeg har nu kigget yderligere på brugtmarkedet  og på lidt nyt!

Har set lidt på en denon dcd-s10 mkI - desværre er den ikke i silver-design som resten af mit udstyr.

Jeg har tænkt lidt på det ang DAC og er så stødt på denne: http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=1& ;emne=visprodukt&Gruppenr=3&ID_infoside=44642
- en Musical Fidelity X-DAC v.3, den har både coax og optisk indgang!

Jeg har dog lige nogle spørgsmål:
- hvis jeg køber DAC'en, vil der så være forskel at spore hvis jeg bruger den optiske signalvej frem for coax? (da coax fra min dvd-afspiller går til surround receiveren). 
- hvis jeg køber DAC'en, vil jeg så kunne vinde yderligere ved at købe en 'billigere' cd-afspiller i 2-3k klassen? tænker lidt a la Cambridge Azur 640 v.2
- ville jeg få mest for pengene ved af købe Cambridge Azur 640 v.2 eller den brugte Denon dcd s10? eller skal jeg vente til der kommer en mkII og så smide flere penge efter den?

Fortæl mig om jeres meninger. Hjælp tages med kyshånd.

Mvh
Malik

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 September 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu var dig ville jeg købe en så god DAC som muligt og senere når finanserne tillader det købe et godt drev. I mine øre er det klart DAC'en der laver langt det meste af lyden. Drevet skal jo "bare" hive oplysningerne af skiverne. Om en DVD eller CD gør det bedst i budget land aner jeg ikke . Måske køber du aldrig et "super drev", måske ender det hele med at computeren er signalkilde i fremtiden - eller ipod? hvad ved jeg? En ting er dog sikkert, du kan bruge din DAC til at afkode digitale signaler, så den er ret sikker.

Mht. optisk (toslink) vs. coxial overførsel fra drev til DAC, ja så bruger jeg selv optisk da det sikre en galvanisk seperation mellem kilde og DAC. Det er dog vigtigst hvis det er udstyr med f.eks. en switchmode strømforsyning, men sådan en kan der sagtens sidde en en billig DVD.

Og igen, jeg aner ikke med de der surround signaler hvordan og hvorledes, men jeg vil tro at hvis det er til film og du vil decode surround lyden, så skal det ikke igennem DAC'en. Normalt vil sådan en fætter spise PCM signaler og ikke alt det smarte
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej Zorglub.

Tak for din hjælp . Når du snakker om en god DAC, hvilken prisklasse snakker vi så om?

Evt. bud på en god DAC?  - og hvordan de forskellige lyder.

Jeg synes jeg mangler en del bund (har sågar overvejet sub, men prøver at give stereo-hardwaren en chance først). Så noget med:
- en god bund, ikke for tør
- sprød mellemtone
- luftig diskant

Kan det lade sig gøre? - eller er jeg gal på den

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Altså Flaz kunne du lige forklare mig hvorfor du ikke er tilfreds med din nuværende forstærker, når du bare kan sætte den på Stereo, hvis du skal høre musik eller lign??.. Men altså hvis du ikke er tilfreds med Lyden så køb dog en effekt, som du også selv lige nævner..

mvh Henrik

NAD 753v2

JB Systems C2-800, NAD 216 THX

CV AL-1000, Dali 109, Dali SC-7 og JBL E250P

Mit Hifi

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Den der X-can har fået gode anmeldelser, men du kan jo evt. overveje en Audio Alchemy, også en rigtig fin DAC til meget billigere penge (1-1.5k brugt) så kan du jo se om det er noget der hjælper på dine problemer.

Mht. mere bund så kan jeg kun give zirio ret, her betyder din forstærker rigtig meget, der skal strøm til for at få dine B&W til at gå i dybden. Jeg har selv haft CDM 9NT'ere i en årrække både med en mindre forstærker (Thule IA60B) og senere med en stor effekt blok (Parasound A21) - der var verden til forskel, men jo også i indmad og pris.

Det bedste du nok kan gøre er at låne grej med hjem og lytte dig frem til hvad du har brug for. X-Can forhandles f.eks. af Tape Connection. En god amp til menneskepenge med masser af strøm på nakken kan f.eks. være en Classic 6.6b. Ellers svømmer brugtmarkedet i integrerede til en 3-4-5-6k.

Håber du finder det rigtige

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

zirio: jeg ønsker at opnå bedre lyd når jeg hører stereo, kort sagt . det jeg mere søger er en mere kontrolleret og detaljeret lyd - synes ikke at min forstærker har nok fat i højttalerne

jeg startede trods alt også tråden med at spørge om hvad jeg skulle starte med at opgradere

jeg hælder mest til en int.forstærker og jeg har også overvejet bl.a classic'en, noget nad s300, denon pma-1500ae, densen b-110 og den dur..

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 September 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

jeg hælder mest til en int.forstærker og jeg har også overvejet bl.a classic'en, noget nad s300, denon pma-1500ae, densen b-110 og den dur..

Ja til en integreret, hvis den har main-in så får du også glæde af den i surround, da den kan fungere som effekttrin - dermed upgrader du både surround og stereo på samme tid. Og så vil næste trin være en CDspille.

Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Den der X-can har fået gode anmeldelser, men du kan jo evt. overveje en Audio Alchemy, også en rigtig fin DAC til meget billigere penge (1-1.5k brugt) så kan du jo se om det er noget der hjælper på dine problemer.

Mht. mere bund så kan jeg kun give zirio ret, her betyder din forstærker rigtig meget, der skal strøm til for at få dine B&W til at gå i dybden. Jeg har selv haft CDM 9NT'ere i en årrække både med en mindre forstærker (Thule IA60B) og senere med en stor effekt blok (Parasound A21) - der var verden til forskel, men jo også i indmad og pris.

Det bedste du nok kan gøre er at låne grej med hjem og lytte dig frem til hvad du har brug for. X-Can forhandles f.eks. af Tape Connection. En god amp til menneskepenge med masser af strøm på nakken kan f.eks. være en Classic 6.6b. Ellers svømmer brugtmarkedet i integrerede til en 3-4-5-6k.

Håber du finder det rigtige

Jeg har googlet lidt på den der x-can....errrh det jeg fandt var en høreltf-forstærker ?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Ja til en integreret, hvis den har main-in så får du også glæde af den i surround, da den kan fungere som effekttrin - dermed upgrader du både surround og stereo på samme tid. Og så vil næste trin være en CDspille.

Mener bare at have læst nogle steder om folk som 'sværger' til signal-kilden og derfor var mit spørgsmål rettet mod hvad jeg bør opgradere først - og så fik jeg som første svar på min tråd af vide...en DAC

Hvilke mærker er 'kendte' for at opfylde det jeg efterlyser?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

CHTT skrev:

Mener bare at have læst nogle steder om folk som 'sværger' til signal-kilden og derfor var mit spørgsmål rettet mod hvad jeg bør opgradere først - og så fik jeg som første svar på min tråd af vide...en DAC

Hvilke mærker er 'kendte' for at opfylde det jeg efterlyser?

Ja signalkilden er vigtig, men hvis din forstærker ikke har 100% styr på højttaleren (B&W er jo sultne), så er det jo ligemeget. Jeg synes personligt at der er stor forskel på surrondrecievere og integrerede forstærkere...

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Jeg har googlet lidt på den der x-can....errrh det jeg fandt var en høreltf-forstærker ?

Jeg mente naturligvis x-dac

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Jeg synes personligt at der er stor forskel på surrondrecievere og integrerede forstærkere...

Enig! Er der noget du kan anbefale som har noget af det jeg efterlyser?
- brugt eller nyt, spiller ingen rolle

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
flaz skrev:

Jeg mente naturligvis x-dac

Hehe ja okay  (det begynder måske at vise sig at DAC'en måske bliver noget af det sidste som jeg fremskaffer mig ..)

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

CHTT skrev:
Jeg synes personligt at der er stor forskel på surrondrecievere og integrerede forstærkere...

Enig! Er der noget du kan anbefale som har noget af det jeg efterlyser?
- brugt eller nyt, spiller ingen rolle

Jeg har desværre ikke hørt nogle af de nævnte forstærkere - men så vidt jeg er orienteret er Classic'en stærk nok (se anmeldelsen her på sitet).

Jeg har selv benyttet PMA2000RIV og senere Marantz PM17III i kombination med surroundanlæg - og Denon'en manglede på ingen måde kræfter...

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Jeg har desværre ikke hørt nogle af de nævnte forstærkere - men så vidt jeg er orienteret er Classic'en stærk nok (se anmeldelsen her på sitet).

Jeg har selv benyttet PMA2000RIV og senere Marantz PM17III i kombination med surroundanlæg - og Denon'en manglede på ingen måde kræfter...

Okay.. har læst anmeldelsen (mange gange ).. ...hmm ja og nu er den jo på tilbud igen - dog har jeg læst en del brugere som har problemer med en brummen  og det synes jeg ikke signalere noget jeg har lyst til

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Altså jeg har en ven der har en NAD s300 og han siger den skulle være rigtig god!.. Dog har jeg ikke selv fået chancen for at høre den,desværre...

Men altså som du selv siger at du vil have mere kontrol over din ht, så ville jeg da nok også anbefale en intg.for..jeg ved ikke hvor mange penge du selv havde regnet med at bruge på udstyret??

mvh Henrik

NAD 753v2

JBsystems C2-800, NAD 216 THX

CV AL-1000, Dali 109, Dali SC-7 og JBL E250P

Mit Hifi

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum