| Forfatter |
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen.
Jeg har tit læst herinde at man skal have en vis rumstørrelse for at gengive en vis bass-frekvens, er der noget hold i det? I må meget gerne komme med nogle naturlove eller noget der forklarer fænomenet. Gerne med links osv.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan siges meget kort, NEJ der er INGEN krav til rumstørrelsen for, at kunne gengive en vis bas frekvens. Det er ikke andet end en skrøne.
De problemer man kan få med visse lave bas frekvenser i nogle rum handler mere om for meget roomgain der forstærker bassen for meget i de nederste oktaver så visse frekvenser bliver gengivet højere end andre og så de forhadte stående bølger som kan få bassen til at blive meget upræcis, langsom og rungende.
Har ikke nogen links til info om emnet men det er der sikkert andre der har. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret.
Har heller ikke selv kunne se det skulle betyde noget, men er kommet til at tænke på det da jeg ikke rigtig kan få min SvS PCI 20-39 til at sige særligt meget under de ca. 28hz. Hvor mine højttalere også kan gengive nogenlunde ned til(i mit rum). Men der er tryk på under. Andre steder i lejligheden(i andre rum) kan den til gangæld høres lidt bedre. Så måske der var noget om det.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget normalt, at den kan høres bedre og være kraftigere i andre rum, men der er en fornuftig forklaring på det, hvis jeg bare kunne huske den. Men har noget med selve trykket i rummet med subben, at gøre, så når lyden passer igennem en væg bliver den forstærket i det andet rum.
Det undrer mig dog, at din sub ikke kan sige meget under de ca. 28 hz men kan være du er uheldig og har en udfasning i dit rum lige netop der som æder al bassen. Det er et problem som mange herinde nok kan nikke genkendene til. 
Hvad bruger du til, at måle med? For hvis det er RS lydtryksmåler så er den ret upræcis i de dybe oktaver så den reelt måler for lavt, mener faktisk det er helt op til en 5-7 db den måler for lidt ved 20 hz.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har bare spillet sinustoner og så vurderet hvordan jeg syntes det lød og føltes. Har desværre endnu ikke en db-måler.
Det kan jo selvfølgelig også have noget at gøre med at man ikke kan høre den dybeste bass nær så meget som man kan føle den. Men det opfattede lyd-niveau falder kraftigt fra ca. 30 til 28hz. Kan det have noget med det at gøre?
Kan det eventuelt være fordi jeg har et kraftigt peak i bassen(aner jeg ikke om jeg har) fra noget i retning af 40-50hz. og ned til de ca 30hz. som så gør at bassen under virker meget svag i forhold til? Subben er afskåret ved 40hz. og derfor nok indstillet efter hvornår den kan høres i dette område og ikke der hvor den burde tage over, omkring de 30hz, som højttalerne klarer at spille ned til.
Sådan at jeg bare må se at få anskaffe mig en Behringer, så jeg kan afskære den ved de 28-30 stykker. Og kalibrere lidt på frkvenskurven.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerförst: Hellere ren og präcis bas, uden kraftige stående bölger, end dyb (og alt for kraftig) bas som rummet alligevel ikke kan kapere! (Det er min helt egen mening, men mine höjttalere spiller så også kun ned til ca 70 hz, -1,5dB) 
Du vil få forstärkning af bassen ved de frekvenser, hvor en halv, en hel og såmänd også 2 eller flere bölgelängder har präcis samme längde som dit lytterums längde, bredde eller höjde!
Til gengäld vil du få en udfasning, og dermed lavere lydstyrke, ved de frekvenser hvor 2/3 og halvanden bölgelängde bas fylder det samme som en af lytterummets längde/höjdemål. Typisk i längderetningen, men også i höjden, da bas jo er rundstrålende!
Kompliceret, men det hjälper heldigvis at proppe en masse möbler ind i lytterummet, og helt perfekt bliver det vist kun, hvis du ofrer en akustikers hjemmebesög og köber rigeligt af hans absorbenter og diffusorer. Men mindre kan göre det!
Note: Subben bör overlappe hovedhöjttalerne en smule, således som du har gjort det.
Og sidst: Det ER svärt at få hovedhöjttalere og subber til at spille godt sammen; den indbyrdes placering er nok det mest komplicerede i den forbindelse!?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men vil løsningen på min manglende dybbass så ikke være at afskære endnu dybere og så skrue op for den?
Er der forresten nogle herinde der ved hvordan man får LFE-kanalen med når man ikke bruger surruond-udstyr? Hvis det kan lade sig gøre. Har læst mig til at de færreste dvdér mixer den sammen med resten i 2-kanals.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
1: Måske hr l´Blundt, måske! Du må prøve dig frem, det er sk*dekompliceret i stereo-mode!
2: Jeg er ikke DVD-ekspert, men 2,0 BURDE indeholde LFE; måske din forstærker står til små hovedhøjttalere, altså måske! 5,1-7,1 er med særskilt signal på LFE-udgangen.
Note: Jeg har kun en ydmyg blærbar til film, men hos mig er der mere bas i 2,0 end i 5,1, og jeg har så kun AC97-lyd i ren stereo. Der er dog en vis surroundvirkning på film i 5,1, hvor 2,0 sporet ikke er en valgmulighed, men igen; væsenligt mindre bas! Bemærk at vi taler om AC97-lyd!!!
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej l’Blundt
Som du nok allerede har opdaget, er bas og rum to ting som ikke bare sådan går op i en højere enhed. I en almindelig stue er der, helt naturligt, en hel del resonanser som vil forstyrre gengivelsen. Og hvis man vil resonanserne til livs, skal der både elektronik og måleudstyr til. Jeg har lige fået lavet ”rum-korrektion” på mine ”Vibes” højttalere og resultatet er fantastisk. Det mest forbløffende var hvor stor forskel der var mellem højre og venstre kanal. I højre kanal blev der kun dæmpet to steder, mens der i højre kanal skulle dæmpes hele fem steder (og det er selvom mine højttalere står helt symmetrisk i stuen).
Som du selv er inde på har Behringer nogle gode og billige apparater som sammen med noget måleudstyr (det er ikke noget man kan gøre med ørene) sikkert vil kunne hjælpe dig af med de forstyrrende resonanser. Jeg bruger Behringer’s DCX2496 og selv om den kun arbejder under 250Hz, gav ”rum-korrektionen” betydelige forbedringer, ikke kun i basområdet men også i mellemtonen og diskanten.
Resultatet af korrektionen kan du se her: http://stolberg-audio.dk/Web_mappe/Vibes_rum.JPG
”Rum-korrektion” er klart den bedste forbedringer jeg nogensinde har oplevet på mit anlæg og jeg vil helt sikker ikke ville kunne undvære den.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
2: Jeg er ikke DVD-ekspert, men 2,0 BURDE indeholde LFE; måske din forstærker står til små hovedhøjttalere, altså måske! 5,1-7,1 er med særskilt signal på LFE-udgangen.
|
|
|
Der er en tråd på Hometheatershack der handler om det og at de fleste dvd-afspillere ikke downmixer lfe-signalet til stereo. Hvilket passer meget godt overens med mine oplevelser med film som Ringenes Herre og WotW feks.
Jeg har rent stereo indtil videre så jeg har ikke så mange muligheder for at pille ved forskellige indstillinger når jeg ser film(hvilket jeg egentlig godt kunne bruge)
Hej Last og tak for input. Har du så brugt Behringeren før effekt eller integreret? Tror du ikke det vil blive et problem at korriger både sub og højttalere med sådan en? Min ide var kun at eqé subén. Men det kan da sagtens være det andet er smartere, omend lidt sværere.
De konvertere der er i den er de til cdafkodning eller hvordan?
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej l'Blundt
Jeg kører bi-amp og bruger min DCX2496 før effektforstærkeren til basenhederne. DCX2496 kan tilsluttes på rigtig mange måder, det kunne eks være som en DAC mellem cd/dvd og en integreret forstærker eller imellem pre-out og power-in og få den til at lave et mono signal til en sub.
Jeg tror ikke det er nok kun at lave "rum-korrektion" på subben, da der med sikkert er en del resonanser over den arbejsområde som der så ikke bliver dæmpet (de fleste af min resonanser lå mellem 100hz og 200hz). På den anden side er det heller ikke sagen at køre hele frekvensområdet igennem DCX2496, da der selvfølgelig så vil ske et tab i mellemtone/diskant området. Det kan dog være at forberingen af "rum-korrektionen" er større end tabet ved at køre hele signalet igennem en DCX2496.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jay l`Blundt skrev:
|
Tak for svaret.
Har heller ikke selv kunne se det skulle betyde noget, men er kommet til at tænke på det da jeg ikke rigtig kan få min SvS PCI 20-39 til at sige særligt meget under de ca. 28hz. Hvor mine højttalere også kan gengive nogenlunde ned til(i mit rum). Men der er tryk på under. Andre steder i lejligheden(i andre rum) kan den til gangæld høres lidt bedre. Så måske der var noget om det.
Mvh. l´Blundt
|
|
|
Har du tjekket at porten ikke er blokkeret? Det er i det området at porten overtager det meste af belastningen. Men det kan godt skyldes rummet, at du har bølger der kansellerer hinanden ud. Forsøg at flytte lidt rundt på subben og se om det hjælper
Og om du ikke allerede har gjort det så bør du få bestillt et NSD element  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
ezaiM Lukket konto

Lukket efter ønsker fra bruger.
Bruger siden: 05 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[Quote=ManicMiner]
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet en del forskellige placeringer nu. Og har også prøvet tricket med sub i lytteposition og så kravle rundt på gulvet for at finde det sted den dybe bass er kraftigst. Men den helt dybe er noget fraværende uanset. Har til gengæld fundet ud af at der er peaks omkring de 35-40hz. og længere oppe omkring de 67-73hz. ca.
Tror der skal en Behringer og en db-måler til at hjælpe mig her.
Og porten er selvfølgelig ikke blokeret, af andet end gitteret over den.
Har de fået NSD-elementet hos L-sound? For jeg har kigget mange gange, men kan i så fald ikke finde det. Selvom de for nogle måneder siden sagde i midten af september.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |