Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 13:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kasettebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Nogen der stadig kører med kasettebånd?Altså med det formål at nyde musikken?De fleste jeg kender kigger vantro på mig når jeg fremhæver lytning til bånd som nydelse Som om at det er for gammeldags=noget skrammel.LP'er og pladespillere er dog ældre,mig bekendt og der er masser af begejstrede fans af vinyl,mig selv inklussive.
Jeg har erhvervet mig en 29 år gammel Tandberg båndoptager-helt gratis.En TCD310 MkII.Havde ikke meget tiltro til at den kunne noget.......men der blev jeg altså overrasket.Så overrasket at den er mit foretrukne 'medie' lige p.t.Har optaget et blandet bånd fra mine lp'er.Det er ved at være 20 år siden at jeg sidst stod og rodede med optagestyrke,dolby og lp'er på een og samme gang Det tager lang tid at optage,men er det hele værd.På den måde får jeg hørt den fede vinyllyd OG min fede båndoptager-samtidigt Af andre fordele kan nævnes at det er 'highlights' fra diverse lp'er,uden at jeg behøver at rejse mig hele tiden.Mindre 'slid' på mine lp'er.Og alt det andet fra de lp'er står ligesom bare og venter på at blive 'genopdaget'.Mens jeg sidder og nyder både lyden og synet af min fede Tandberg båndoptager
Det eneste der er at udsætte på min gamle båndoptager er at den har en anelse 'vibrato' i toppen,især på guitar.Men det tror jeg at lidt fiflen med trykrullerne kan klare Og det er ikke så galt at jeg ikke kan holde det ud,slet ikke.
Er det kun mig der er oppe og ringe over kasettebånd,eller er der en enkelt eller to der har det ligesom mig?Det er en utrolig aha-oplevelse,faktisk.
En flot sidegevinst er at der kan synges karaoke,da jeg har en mikrofon(og en mere på vej-til duet? ).På med en lp og sæt båndoptageren på 'record' og 'pause' og fat innersleeve'et med teksterne og syng så igennem
Og uden at forherlige Tandberg(det kunne jeg ALDRIG drømme om ),så er denne oplevelse noget der har gjort mig endnu mere hardcore fan af Tandberg

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder da meget sansynligt at et par nye trykruller og en rensning kan løse dit " problem ".

Båndoptagere var en af de ting Tandberg var gode til. Hvis du vil udforske den verden yderligere må denne maskine være din næste drøm : http://www.makarateyp.com/MG/TD20/TD20-1.htm . Det var virkelig kvalitet både at høre på og at se på. Men det er jo nok ikke nemt at finde et velholdt eksemplar af den model idag.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

StanleyMums!Det er altså lækkerier det der Jeg har aldrig hørt en spolebåndoptager nogensinde.Og jeg ved ikke om jeg har mod på det.Har ikke noget at sammenligne med,du ved.Jeg havde en Tandberg TCD3014 i gamle dage,så jeg ved godt hvordan kasettebånd kan lyde.Jeg er bare så imponeret over at denne TCD310 MkII gør det SÅ overbevisende.Den er trods alt 29 år gammel.Det er en min kammerat fandt ved siden af en container.Den var til udsmidning........Nu hænger den her i stuen,med fuldt lys på og spiller rigtigt fedt
Hvis det griber om sig,så er næste projekt at få fingre i sådan en du har linket til.Gad vide om det nogensinde stopper?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter meget til bånd på mit gamle Beomaster 6000/Beocord 9000 system (sidder og lytter lige nu da det står i mit Computer rum), jeg har alle dage spillet meget bånd da jeg aldrig har været den kræsne lytter, men det er længe siden jeg har optaget på bånd.

Jeg har så mange bånd jeg optog i 80érne og dem høre jeg tit.

Har lige købt mig en ny Denon pladespiller til 1399,- så jeg tror at jeg vil prøve at optage nogle LPér på min Beocord 9000.

Bruger også en NAD 616 Dual cassette  i et andet rum som fungere fint.

Mener faktisk at jeg faldt over en test af TANDBERG TCD310 i et gammelt hifi blad den anden dag jeg bladede en masse af dem igennem for at finde en test om min Gamle Beomaster 4400.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Poul-Erik: Jeg tror ikke at der er ret mange tilbage der hører bånd.Det er lidt som om kasettebånd er hifi-verdens sorte får. Det er rart at høre at du er blevet inspireret til at optage bånd.Det er ikke så ringe endda,det der kommer ud af det.Jeg er stadig overrasket over hvor godt det lyder.
Min vildeste 'oplevelse' med bånd stod på her i huset i ca 3 år.Havde næsten alt i Tandberg's 3000-serie,inkl cd og den store TCD 3014 båndoptager.Når jeg optog fra cd til et bånd,så lød båndet altid markant bedre end cd'en det kom fra........!!! Derfor har jeg aldrig helt afvist bånd.Men har dog ikke haft båndoptager i mange år,indtil for 8 dage siden.Jeg vil ikke sige at min båndoptager lyder bedre end kilderne der optages fra,blot at det lyder mindst lige så godt.Så jeg er lykkelig for min nye 29 år gamle Tandberg båndoptager Jeg kan godt huske B& O's båndoptagere(midt 80'erne).Flere af mine venner havde dem.De lød godt,kan jeg huske.Og dine bånd lyder stadig okay,efter ca 20 år?Imponerende Endelig behold dem!

Jeg gad godt læse en test af sådan en båndoptager.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg hører nu heller ikke bånd mere, da jeg har solgt min spolebåndoptager og cassettebåndoptageren er gemt væk. Jeg kan dog huske engang for mange år siden at jeg hørte albummet Moonflower med Santana på spolebånd ( optaget fra vinyl ) rigtig mange gange. Nogle år senere købte jeg den på cd for nu skulle jeg rigtig høre den uden båndsus og nålestøj. Da jeg lagde cd´en på første gang blev jeg dog meget skuffet over lyden, da jeg syntes at det lød dårligere end jeg huskede den. Så blev jeg jo nødt til at finde mit gamle bånd frem og høre det igen for at sammenligne og ganske rigtigt, båndoptagelsen lød væsentligt bedre.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Stanley: Endnu een der kan melde noget positivt om bånd Hvad har du for en båndoptager? Det er faktisk lidt tankevækkende,for bånd regnes ikke rigtigt med til hifi,har jeg indtryk af(Det gør det dog her i huset,endda tung hifi).Men det er altså ikke fair.Den der Moonflower har jeg på lp.Den er super fed!Har aldrig hørt den på cd,og det haster heller ikke
Har du så båndoptageren stående i dit set-up nu,så du kan høre dine bånd,eller kommer den kun frem ved specielle lejligheder?
I går aftes sad vi et par stykker her,og hørte mest bånd.Og for ret go' styrke,da underboerne er taget på efterårsferie
Der var 100% enighed,det lød p***e godt!!Så jeg skal ha' optaget nogle flere bånd,og jeg starter idag.......når jeg er kommet lidt til hægterne Båndoptagere rykker altså

P.S.Hvordan kan det være at bånd lyder bedre end kilderne det kommer fra?Dette er selvfølgelig ikke altid tilfældet,men min erfaring med Tandberg er at bånd lyder bedre end den cd/lp der optages fra.Det har jeg ikke noget imod

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Stanley

Jeg har oplevet det samme, jeg har en 28 år gammel Pioneer spolebåndoptager og har købt en del original indspillede bånd gennem tiden og mange af dem lyder faktisk bedre end cd udgaven.

Kasetten kan jeg ikke rigtig udtale mig om, kan ikke tage den seriøst, sorry.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Tubefreak: Du skal bare gi' kasetten en chance.Jeg er enig så langt at der nok er lavet mange flere dårlige kasettebåndoptagere,end der er lavet gode,ingen tvivl.Men de gode kan faktisk være med i toppen Jeg har stadig til gode at høre en spolebåndoptager.Har kun hørt godt om dem.Har bare aldrig kendt nogen der havde en.Jeg har mit eget kriterie for hvornår noget er godt.Hvid det kan gi' mig gåsehud at lytte til,så er det godkendt.Det sker ikke hele tiden,selvfølgelig,men lige pludselig er den der Det er selvfølgelig kombinationen af et fedt stykke musik og godt grej.Det går op i en højere enhed

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt ,men kunne man købe albums på spolebånd?For eksempel købe Beatles 'Abbey Road' på spolebånd?Sådan noget må jo nærmest være penge værd,hvis det var noget man kunne købe dengang. Eller kunne man kun købe uindspillede bånd?

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu ikke lyst til at anskaffe en kasette.

Ja du kunne / kan   købe abby road på spole og rigtig mange andre klassikere. De fleste kan købes på Ebay. Jeg har lige vundet 4 auktioner her til morgen med Bla. Moody Blues i quardrofoni indspilning.

Jeg har bla. Creedence, Roy Orbinson, Carpenders, Simond & Garfunkel og mange flere på spole bånd.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Tube: Det er jo fantastisk med albums på spolebånd......Sidder og bliver helt misundelig Hvad koster sådan et album på spolebånd?For eksempel Carpenters?Jeg hører Carpenters på lp.June Carpenter giver mig gåsehud Har du haft spolebåndoptager i mange år,måske helt fra dengang det var almindeligt at have?Eller er du røget på båndvognen i nyere tid?Er blevet nysgerrig Hvad er det for en spolebåndoptager du har?Det skulle vel ikke tilfældigvis være en Tandberg?

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Båndene kan svinge ret meget i pris, Moody Blues var meget dyrt men de fleste kan erhverves for under en 100 Kr. seddel.

Jeg har købt men Pioneer RT2044 fra ny i 1978 for 16000 Kr. Det var dyrt dengang men den står stadig som ny og spiller også sådan.

Du kan se den ved at klikke på linket: min radiosamling, der er også en del af mit andet udstyr.

http://www.sitecenter.dk/maxie

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Sej spolebåndoptager du har der Den ligner et apparat der kan noget!Gætter på at du selv har købt godt med albums på spolebånd,dengang?Det er jo lækker nostalgi,det der

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Stanley: Endnu een der kan melde noget positivt om bånd Hvad har du for en båndoptager? Det er faktisk lidt tankevækkende,for bånd regnes ikke rigtigt med til hifi,har jeg indtryk af(Det gør det dog her i huset,endda tung hifi).Men det er altså ikke fair.Den der Moonflower har jeg på lp.Den er super fed!Har aldrig hørt den på cd,og det haster heller ikke
Har du så båndoptageren stående i dit set-up nu,så du kan høre dine bånd,eller kommer den kun frem ved specielle lejligheder?
I går aftes sad vi et par stykker her,og hørte mest bånd.Og for ret go' styrke,da underboerne er taget på efterårsferie
Der var 100% enighed,det lød p***e godt!!Så jeg skal ha' optaget nogle flere bånd,og jeg starter idag.......når jeg er kommet lidt til hægterne Båndoptagere rykker altså

P.S.Hvordan kan det være at bånd lyder bedre end kilderne det kommer fra?Dette er selvfølgelig ikke altid tilfældet,men min erfaring med Tandberg er at bånd lyder bedre end den cd/lp der optages fra.Det har jeg ikke noget imod

Spolebåndoptageren som jeg hørte Moonflower på dengang var denne : http://users.chariot.net.au/~debpeter/Akai_GX-630D.jpg

Casettebåndoptageren som har været gemt væk i en del år nu er denne : http://www.analogstereo.com/cassette_deck_nakamichi_bx_300.h tm

Pladespilleren som jeg sjældent bruger er denne : http://www.vinylnirvana.com/ar_forsale_160s.shtml

Der kan være flere årsager til at det lød dårligere på cd. Min cdafspiller dengang var denne : http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:CD_player.jpg . Det var den første cdafspiller der kom frem, og lyddelen var vel ikke helt så god som det vi forventer idag. En anden årsag kan være at indspilningen ikke er så god på cd´en som på vinyludgaven. Nu var det en LP jeg havde lånt, ellers kunne det have været sjovt at sammenligne vinyllyden med min nuværende cdafspiller. Jeg hører den stadig jævnligt på cd og syntes egentlig at det lyder udmærket nu, men det kan jo være at jeg bare har vænnet mig til lyden. Jeg er helt enig med dig ang. Moonflower. Den er flere klasser bedre end det han laver idag.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg startede selv med sådan en cd-afspiller i 1984.En Philips cd100.Det var dælme tider Senere købte jeg en Mission cd-afspiller og den røg videre,da Tandberg kom med en cd-afspiller(TCD3015A).Jeg har den stadig,for nylig modtaget fra rep.Den er over 18 år gammel nu,men lyder sk... godt.
Jeg havde selv,en kort overgang,en Nakamichi LX5.Den spillede rigtigt godt.Iøvrigt en flot pladespiller du der har linket til. Der er godt nok meget lækkert grej.Intet under at man bliver lidt samler,vel?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Sidder netop og lytter til min temmelig uovertrufne Nikko ND-1000C, som med 2 x Dolby (ja, en til indspilning og den anden til afspilning - det er meget sjældent ofret!) muliggør automatisk justering af bias. Frekvensgangen på et sådant dyr er mere end god for mediet.

Lyden: Jo den har god voluminøs med alligevel præcis bas (sjældent for det medie) og en diskantgengivelse der er detaljeret og luftig. På en alm. god cd- eller vinylskive er der sgutte stor forskel. Efter 5 øl ingen!

Påstand: min gamle maskine kan mere end følge med en moderne rock- eller popoptagelse!

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst denne tråd får jeg helt lyst til at gå i gemmerne og finde min gamle casettebåndoptager frem igen. Det er en Nakamichi lx3 (stavning?) Så vidt jeg husker skal den vist have skiftet remme, gad vide hvad det ville koste? Nogen der har nogen ide om det? Er det noget man selv kunne gøre hvis man er lidt fiks på fingerne?

Har nok ca 100 bånd liggende med en masse musik fra 70"erne og 80"erne.......

Henning

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 11 November 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jaja da...............
Her kan jeg jo også give mit besyv med.

Jeg lytter og optager stadig bånd.
Og jeg gør det med stor glæde.
Bånd kan sagtens være med i toppen.
Måske endda i den aller øverste top når vi taler spolebånd.

Jeg er den lykkelige ejer af 4 båndoptagere og med tiden bliver det sikkert flere.

Tandberg TCD 910
Tandberg TCD 440A
Revox B710
Lyrec Frida

Forresten kan jeg da anbefale at man overvejer at investere i en Otari B5050 III spolebåndoptager som stadig produceres fra ny.
Der er back up, reservedele, garanti og garanti for vellyd fra dag 1.
Prisen er vel omkring de 23.000,- danske træpenge.
Havde jeg de penge i lommen og de brændte, så var jeg hoppet på den.

Desværre var der ingen båndoptagere at finde på messen i denne weekend.

Jeg vil dog mene at der i de mere åbensindede entusiastkredse er en rennaissance i gang når det gælder spolebåndoptagere.
Til en hvis grad er kassettebåndoptageren også i opsving.
Der handles i hvert fald flere kassettebåndoptagere og spolebåndoptagere på det internationale brugtmarked end nogensinde før siden CD maskinens fremkomst.

Det er nu muligt at købe 2. eller 3. generations masterbånd fra bl.a. Bluenote produktioner.
Jeg synes selv at prisen er høj (vist nok over 1000 kroner) men på den anden side kan man roligt forvente et lydmæssigt kvalitetsniveau som hverken LP eller CD kan følge med.

I den sidste ende er det jo ligegylidgt om musikken kommer fra PC, CD, LP, kassettebånd, spolebånd, FM radio, MD, DCC, DAT, EL-kassette eller anden kilde.
Bare vi forstår at nyde den!!!

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

ning skrev:

Efter at have læst denne tråd får jeg helt lyst til at gå i gemmerne og finde min gamle casettebåndoptager frem igen. Det er en Nakamichi lx3 (stavning?) Så vidt jeg husker skal den vist have skiftet remme, gad vide hvad det ville koste? Nogen der har nogen ide om det? Er det noget man selv kunne gøre hvis man er lidt fiks på fingerne?

Har nok ca 100 bånd liggende med en masse musik fra 70"erne og 80"erne.......

Henning

Jeg ved, at der til servicesenter udbydes en del remme til diverse båndoptager og pladespillere, men ikke lige hvor. Et større servicecenter har dem dog liggende. Dem er der ikke mange af mere, og de betjener kun radiofaghandlen. Jeg ville prøve at spørge en større Expert butik.

Du vil sikkert selv kunne skifte dem: hvis du tager de gamle ud, og beder om nye i samme størrelse vil det sandsynligvis blive OK.

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Okay, det vil jeg da prøve en dag.........tak

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum