Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad skal der bruges for at få god lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
alvision
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Jeg er meget grøn inden for lyd, udstyr og lydteknikker og har derfor brug for lidt grundlæggende viden.

Jeg har en projekter (sanyo z4) og har tilsluttet den til dvd'en og et sæt computerhøjtalere. Men jeg synes egentlig det er lidt synd at lyden er så ringe når billedet nu er så godt.

Jeg har hørt noget om man skal have en forstærker!(?)
Men jeg går også ud fra at højtalerne skal kunne passe til osv...?

Altså; vil nogen være så flinke at fortælle mig hvilke komponenter jeg skal ud og investere i hvis jeg ønsker rigtig god lyd til min hjemmebiograf :)
I første omgang er specifikke modeller ikke nødvendigt, blot hvad der skal til.

Jeg har planlagt et budget på 4-6.000.

På forhånd mange tak!

Til top Vis alvision's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alvision

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej med dig.

Skal da gerne hjælpe lidt, hvis jeg kan omend dit budget er meget lavt i forhold til hvad du egentlig har brug for. Du vil sikkert få mange forskellige svar, men mit bud går på at du skal smide de der pc højtalere ud fra 5 sal og købe dig et sæt alm højtalere af en art. Det kunne være noget Dali for at minimere prisen...De har nogle ganske fine højtalere til få penge. En anden ting du skal have fat i er en surroundforstærker af en slags (der er sikkert andre som har gode svar på hvilken)

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

køb brugt. så for du som regel det bedste for dine penge.

du skal ha' følgende udstyr til et stereo anlæg =

forstærker

højttaler ledninger

højttalere

Disse skal du have til et surround system =

surround receiver.

højttaler ledninger.

signal ledninger.

center, bag og front højttalere.

senere kan du invistere i en subwoofer, men så skal du nok smide et par tusinde oveni.

surround skal du bruge til film og stereo til musik. skal du så have stereo eller surround? 

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg først købe et par gode brugte stereo højttalere (f.eks. dali 104) og en brugt snurrerundt forstærker (f.eks. marantz sr-43000). Måske har du endda penge til overes til en center.

Dit budget er ikke stort nok til at få et komplet 5.1 setup i god kvalitet. Udgangspunktet er gode højtalere. 

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Udover hvad du allerede har hørt så skal du bruge et anlæg som DU syntes lyder godt. !

Det jeg mener er at god lyd kommer ikke fra det ene øjeblik til det andet, du skal igennem en laaaang og sikkert dyr evolution med forstærkere, højtalere, cd spille og så videre.

Du skal lære at lytte, lytte til detaljer,  du skal lytte til venner om hvad de mener om dit anlæg og hvad der er godt/skidt.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Som det allerede er blevet sagt, så bør du købe brugt med det budget.

Du kan sagtens finde en fornuftig brugt receiver til f.eks. 2.000 kr

Når det gælder billige højttalere i en fornuftig kvalitet, så er Dali et rigtig godt bud for der er genrelt et stort udbud af dem på brugtmarkedet.

Dali 104, som også er blevet nævnt, kunne være nogle fine fronthøjttalere, de bør ikke koste mere end 500 for et sæt. Et sæt 102 som baghøjttalere, bør heller ikke koste mere end 500 for et sæt. Så er der 1.000 tilbage, det kan lige dække en brugt Dali center og nogle billige kabler.

Når så du harr sparet lidt yderligere op køber du en sub og så rykker det

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

104 eller 109 som front ht. begge til ca. 600 kr.

sony surround receiver til 900 kr.

Dali R1000 som bag ht til 1000 kr.

Dali SC-5 som center ht til 500 kr.

Gale 3080 som sub til ca. 1000 kr.

pris ialt = 4000 kr. og så har du råd til kabler for rasten.

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ofre lidt mere på en god forstærker f.eks. http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46755504

alvision
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres indlæg, nu har jeg fået noget mere indsigt i hvad det kræver :) Selvom jeg nu ikke havde regnet med at det var så dyrt at få god lyd... øv

Men som sagt, tak for jeres indlæg

alvision
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Faldt over disse højtalere på hifipriser (http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=193939)

Kan de bruges til noget? Og hvis man køber sådanne nogen, så kræver det stadig en forstærker?

alvision
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Lige for at følge op på jeres spørgsmål så I har lidt nemmere ved at hjælpe mig

Det skal bruges primært til film, men må også gerne kunne bruges til musik når der holdes party!

Forstærker og receiver er det samme?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

alvision skrev:

Faldt over disse højtalere på hifipriser (http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=193939)

Kan de bruges til noget? Og hvis man køber sådanne nogen, så kræver det stadig en forstærker?

Ja det kan de da, om ikke andet så kan de se pæne ud i de fleste stuer, men så er jeg desværre også bange for at det var dét. Der findes rigtig mange løsninger fra forskellige mærker. Men der er desværre det at sige til det, efter min overbevisning, at 90% af dem er noget skrammel lydmessigt.

alvision
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Så ud fra specifikationerne på dem kan du ikke sige de er dårlige? (bliver nødt til at lære at kunne "læse" kvaliteten ellers kommer jeg jo aldrig til at kunne begå mig i junglen)

Når du siger "dem", er det så Sony eller fordi de designmæssigt er i top?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

alvision skrev:

Så ud fra specifikationerne på dem kan du ikke sige de er dårlige? (bliver nødt til at lære at kunne "læse" kvaliteten ellers kommer jeg jo aldrig til at kunne begå mig i junglen)

Når du siger "dem", er det så Sony eller fordi de designmæssigt er i top?

Jamen jeg synes da bestemt de er flotte som sagt. Har selv nogle som "minder om dem" designmessigt. Det kan godt være andre har det anderledes, men jeg har det sådan at ud fra nogle tal og ord på et stykke papir, så man kan sjældent vurderer om det er godt eller skidt. Det er mig erfarring at det der "samlesæt" ofte ikke er ret gode fra de fleste produkter. Og det gælder rigtig mange mærker og bestemt ikke kun Sony. Jeg kan ikke huske hvad de står til, men hvis jeg var dig, så ville jeg smutte ind på hifiklubbens hjemmeside og se deres "samlesæt", de vil efter min overbevisning være langt bedre uanset pris. Jeg er ikke FAN af hifiklubben men jeg synes de har nogle "sæt" som ser fornuftige ud til prisen, specielt deres Dali "samlesæt" skulle være ret gode til prisen. Alternativt, kunne du jo også bare købe fronthøjtalere i første omgang, og så lade andet komme til dig hen af vejen når du får penge til det. Det ville jeg nok selv gøre tror jeg....Det har jeg også gjort, dog skal det siges at jeg aldrig fik laven fuld surround før jeg gik over til stereo igen, men igen, det var nogle helt andre priser vi snakker om der for at det skulle passe sammen med mit og derfor det ikke blev til noget. Men det var min tanke, en tanke som jeg synes du skal tænke over i alle tilfælde inden du render ud og køber et eller andet.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Fandt lige dette, måske det kunne være noget for dig ?

PS. jeg har INTET med salget at gøre

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=28507

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

alvision skrev:

Nu er din overskrift god lyd... så NEJ

Nu er det ikke fordi jeg bilder mig ind, at alle folk skal bruge en formue på HIFI, og det er heller ikke nødvendigt. Hvis dit formål er at få bedst lyd pr. krone er der ikke anden udvej end lede efter brugt udstyr, og især ikke hvis budgettet ikke er større… Og det er altså heller ikke noget problem. Der er solgt tonsvis af dali 104 f.eks.

Man skal helst op over de 10k, hvis det skal være nyt.... min mening selvf. Komplette stystemer som det du har fundet der, kan man heller ikke arbejde videre med.

1. GODE HØJTTALERE!!! Så kommer du længst.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

alvision skrev:

Forstærker og receiver er det samme?

En receiver er forstærker og tuner (radio) i en "kasse" det man i gamle dage bare ville kalde for en radio

En surround receiver har altså tuner, dekoder til surround og effektforstærker indbygget.

Som du er ved at opdage så koster kvalitet, men de forslag der er kommet her, med brugte højttalere og brugte receivere vil med meget stor sandsynlighed give dig meget bedre lyd, end en løsning med nye plastik designer højttalere i samme prisklasse. Du må ud og lytte, så opdager du hurtigt at vi har ret

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa, velkommen til.

Hvis du er toldmodig, så start med at finde en Surround forstærker og to gode højtalere.

Så kan du se film med stereo lyd indtil du har råd til at købe et par baghøjtalere og en center.

Til sidst kan du købe den sub du vil have.

Jeg kan anbefale dig Mærket dali, som andre også har anbefalet dig.

Der er en del billige brugte Surround forstærkere til salg på dba.dk til under 1000kr. 

så der kan du nok godt finde en fin en til at begynde med indtil du lære meget mere om hifi og lyd. men hold dig fra billige mærker, for du vil kun blive skuffet over deres effekt (WATT)

Mvh, Hasselstream

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

husk nu også at din surround receiver skal have DTS og DOLBY DIGITAL dekoder... ellers er det ikke ordentligt surroundlyd

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Men alligevel, lad være med at gå efter facts osv. de leder dig kun på afveje. Men ofte er vægten på en forstærker et godt mål på hvor seriøs og kraftig den er. Jo tungere, jo større strømforsyning har den sandsynligvis, og jo større strømforsyning, jo power får du ud af dine højttalere. Så gå efter en surround reciever med kraftig strømforsyning først og fremmest. Altså dvs. det meste over 10 kg. Men glem alle sådan nogen Bilka forstærkere til 2000,- og med 5*500 watt. For de watt er målt på den mest urealistiske måde overhovedet muligt... Du vil finde ud af at de i realiteten ikke har mere end 5*15 watt, max! Ja, de prøver alle sammen at tage røven på dig, derfor skal man lytte til dimserne før man køber!  Det er virkelig det vitigste, lyt til skidtet før du køber. Så ved du hvad du får. Og gå ind i en decideret hifibix, og ikke et varehus som føtex eller elgiganten.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes