Jeg bruger det at hvis helheden lyder i overensstemmelse med den måde jeg også oplever musikken på IRL. altså at en eks. guitar gengivet over udstyret nu også lyder som en guitar gør når man høre en sådan IRL. så er det som det skal være!..
Hvis det lyder tilnærmelselsvis rigtigt i forhold til hvordan jeg oplever at det skal lyde IRL. så er udstyret "rigtigt"
Der skal være forskelle på div. plader og instrumenter og på rum gengivelsen, for det er der jo og skal der jo være.
(Så Jonas!! i dette har du bestemt ikke uret!! men det er blot ikke den eneste parametre!! der skal flere til og det hele skal summere op til en helhed!!..)
Uanset hvilken optagelse det er så skal klangen og måden instrumenter mm. klinger på og lyder på stå i overensstemmelse med hvordan jeg oplever og opfatter det skal lyde i henhold til IRL oplevelsen.
OG!! når samtidigt en kammerat der selv spiller musik og flere forskelleige instrumenter og derfor har indgående kendskab til alle disse instrumenter mm. ( langt mere end jeg har!! ) over det udstyr jeg har / tester / vil ha mm. kan genkende eks. guitar type og endda strænge type / mærke og hvor "slidte" de nu er!! hvordan guitaren er stemt og hvilken plekter der eventuelt anvendes samt div. små særheder netop den pågældende guitarist der spiller nu har og hvordan han sidder eller står samt bevæger sig!.. og ligeledes hvor meget trommer er dæmpet, hvordan samt med hvad mm. og ikke mindst hvilke microfoner der er brugt og hvordan de er sat op osv.... så er det ganske overbevisende troværdigt for mig!.. det er en indikation at det ikke er helt "ved siden af"!!..
Så hvad mine egne øre fortæller mig i samspil og i overensstammelse med hvad en musiker med mere ekspertise end jeg selv, og ikke mindst min fornæmmelse!!! fortæller mig at dette er "rigtigt" troværdigt og godt og det ganske enkelt er OVERBEVISENDE!! så er det nok for mig!.. SÅ ER DET HIFI i mine øre.. og for mig!!..
Og så er det efter min overbevisning ikke en smagssag!! men for mig og efter min opfattelse fakta!! SÅDAN LYDER DET OG SÅDAN SKAL DET LYDE!!..
Der hvor smag sagen og det subjektive kommer ind er når nogen så mener noget andet og har en anden opfattelse!.. som de er lige så overbeviset over er det rigtige!! for hvem har ret??..
JEG VED SGU GODT HVORDAN NOGET SKAL LYDE FOR AT VÆRE HIFI!! OG RIGTIGT!!...
MEN!!! det er så bare MIN!! opfattelse og mening om dette!.. og den er i det store "billede" ikke mere ller mindre rigtig end andres inc. DIN! Jonas!!..
Selvfølgelig vil jeg holde 100% fast i at FOR MIG!! er min måde og den opfattelse JEG! har af hvad der er hifi den eneste rigtige og mere rigtig end din!! men som først sagt!! KUN FOR MIG!!..
Hvordan jeg opfatter at det skal lyde, kan du ikke bruge til noget hvis det i dine øre ikke lyder godt!! og omvendt!!
Det er her det subjektive kommer ind!!..
For HVORDAN SKAL "DET" LYDE!???...
SE!! det kommer an på ørene der lytter!! og det er subjektivt!! og det gør hifi begræbet subjektivt!!
For hvordan er virkligheden?? du ved hvordan den er for dig!! jeg for mig andre igen for dem!!.. og der er så klart fælles træk og smamenfald i nogle opfattelser vi mennesker har! men jo længere ned i detaljer jo mere divergere opfattelsen!..
Og det er nede i detaljen hifi befinder sig når man når et hvis stadie!!.....
Dette forklare hvorfor nogle vil sværge ved deres sjæl på at Linn er mest rigtigt og mest hifi andre vil ditto på at Marklevinson er det! og trædie part vil sværge på at RØR!! grej er det!! osv. osv. osv.... hvem har ret??? og hvem skal så afgøre det??? GUD??? Paven? Anders F(j)?? Mogens Lykketoft?? High Fidelity?? EU?????
Hvad er det rigtige??? og hvilken metode er den rigtige for at afgøre hvad det rigtige er?? og hvem skal bestemme dette??
En hver idiot kan vel se det subjektive i det!!??? eller??
JEG!! ved hvordan det skal lyde og hvad der er rigtigt og derfor hvad der er HIFI!! og mest HIFI!!! men jeg ved det kun FOR MIG!! og mine øre!!...
mvh.