| Sendt: 16 November 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går og tænker på at lave en dipol/ripol subwoofer eller 2, og jeg ved at den helst skal placeres langs sidevæggen, i samme afstand som de normale højttalere. Det jeg gerne ville høre, fra enten nogen som kan det teoretiske stof, eller dem som har prøvet det i praksis, og især fra dem som har begge fordele, er hvordan lydbilledet og frekvensgangen ændrer sig, hvis man flytter dem tættere på et hjørne, dvs. stadig på linie med de almindelige højttaler, men tættere på bagvæggen. hvad sker der hvis man skubber den næsten helt op i hjørnet, så der kun er 10 cm luft på den bagvendte side af kassen/åbningen?
Derudover gør det samme spørgsmål sig gældende hvis man har en dipol højttaler ala Jamos nye R909, som bliver flyttet så tæt på bagvækken at der ikke vil være mere end ½ meter bag selve flangen. Hvordan bliver lyden ved dette?
Er det samme problem som ved almindelige højttalere, at bassen mudrer mere end hvis den havde meget plads, og kan dette korrigeres ved at anvende filtrene på en Behringer DEX 2496?
Normalt skal højttalere have en del plads, men vi har ikke alle forstående koner, som kan acceptere at man sætter et par store højttalere 1½ meter ude i rummet. Foreslag der drejer sig om udskiftning af kone duer ikke. Hun har trods alt visse fordele __________________ Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
|