Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dipol subwoofer/ Højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 November 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg går og tænker på at lave en dipol/ripol subwoofer eller 2, og jeg ved at den helst skal placeres langs sidevæggen, i samme afstand som de normale højttalere. Det jeg gerne ville høre, fra enten nogen som kan det teoretiske stof, eller dem som har prøvet det i praksis, og især fra dem som har begge fordele, er hvordan lydbilledet og frekvensgangen ændrer sig, hvis man flytter dem tættere på et hjørne, dvs. stadig på linie med de almindelige højttaler, men tættere på bagvæggen. hvad sker der hvis man skubber den næsten helt op i hjørnet, så der kun er 10 cm luft på den bagvendte side af kassen/åbningen?

Derudover gør det samme spørgsmål sig gældende hvis man har en dipol højttaler ala Jamos nye R909, som bliver flyttet så tæt på bagvækken at der ikke vil være mere end ½ meter bag selve flangen. Hvordan bliver lyden ved dette?

Er det samme problem som ved almindelige højttalere, at bassen mudrer mere end hvis den havde meget plads, og kan dette korrigeres ved at anvende filtrene på en Behringer DEX 2496?

Normalt skal højttalere have en del plads, men vi har ikke alle forstående koner, som kan acceptere at man sætter et par store højttalere 1½ meter ude i rummet. Foreslag der drejer sig om udskiftning af kone duer ikke. Hun har trods alt visse fordele

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 November 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej !

Med fare for at rode i noget jeg ikk helt har tjek på , altså det skal tages med et grand salt !

Har selv spillet på diy dipol sub's , koblet til TacT rcs 2,2X !

Det blev skrottet pga den plads de krævede ! Jo tættere de kom på vægene , jo laver output , og jo tidligere rullede de af !

Ca midt i rummet spillede de bas så det ville noget ..... dybt nok (27 hz ) og masser af power /speed .

Men om det er en regel uden untagelser skal jeg ikk ku sige , bare mine erfaringer med det   

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Har selv i længere tid kørt med dipoler korrigeret med en BEhringer. TACT'en tror jeg ikke på i den forbindelse. Du får jo et forsinket signal fra bagvæggen som programmet tolker som en fejl.

Noget helt andet er, at hvis du sætter baflerne helt ind ved væggen er det ikke længre en åben baffel. Peter Holm beskrev dette i sin gamle højttaler bygge bog. Men systemet vil nok være tættere på en åben konstruktion hvor der vil være fare for resonanser eller stående bølger i det "kammer" der kommer mellem væggen og baflen. Det vil din TACT så til gengæld kunne rette op på.

Er faktisk selv ved at gøre tilsvarende overvejelerser. Mine foldede bafler giver lidt samme problemer som det jeg tror du vil løbe ind i. Altså en form for hulrumsresonans, som man må korrigere/filtrere sig ud af. Næste projekt bliver 2 høje åbne baffler fra gulv til loft - hver med 6 stk. 12" basser. Af pladshensyn kommer de også til at stå nær hjørnerne, men let vinklet så rummet bag vlive trapetz-formet.

Tror det kan lade sig gøre - men ikke med 10-15 cm til bagvæggen. Jeg satser på at 50-60 cm er nok til at der ikke kommer nogen reel akustisk belastning på bagsiden af systemet.  

Hører gerne hvilket resultat du kommer frem til.

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej Jan,

jeg havde håbet på et par vise ord, også i  forbindelse med hvordan mellemtonen/diskanten ændrer sig ved at rykke tættere på væggen. Man kunne forestille sig at systemet kunne køre til dagligdags lyd omkring 40cm fra bagvæggen, og så kunne de komme længere ud når det skulle være godt.

Jeg har stadig en ide om at bruge W18 som mellemtone, da jeg er meget begejstrt for den lyd. måske parre den med et lille bånd, lidt som Troels Gravesen har gjort i sin Acapella

Når der er luft i budgettet, så må jeg jo tage chancen og prøve.

Mvh Thomas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes