Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 02:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstår vi når noget er unik?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Sidder lige og hører på en lånt Daner Detal.Der skal nok være lidt delte meninger om den de som har hørt den der er der vel altid.

Kunne sanheden ikke være lidt hen af at nogle faktisk havde udviklet noget som ganske var i topklasse men ikke ret mange forstår/forstod dette.Måtte sådanne folk have sucess med det når nu de laver noget rigtig godt.

Der er jo en del producenter der har en masse forkromede ord om de nye ting de udvikler men overdriver de ikke en gang imellem.Når så endelig nogen laver noget af det bedre så har de svært ved at komme igennem "støjen" i markedsføringen og vi forbrugere har hørt så mange lovord at vi begynder at blive skeptiske, hvem ville ikke det efterhånden.

Endelig de som faktisk lytter på tingene kan/er vi/de i stand til at forstå dette.

Ikke for at forherlige mig selv sådan skal det ikke forståes.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Sidder lige og hører på en lånt Daner Detal.Der skal nok være lidt delte meninger om den de som har hørt den der er der vel altid.

Kunne sanheden ikke være lidt hen af at nogle faktisk havde udviklet noget som ganske var i topklasse men ikke ret mange forstår/forstod dette.Måtte sådanne folk have sucess med det når nu de laver noget rigtig godt.

Der er jo en del producenter der har en masse forkromede ord om de nye ting de udvikler men overdriver de ikke en gang imellem.Når så endelig nogen laver noget af det bedre så har de svært ved at komme igennem "støjen" i markedsføringen og vi forbrugere har hørt så mange lovord at vi begynder at blive skeptiske, hvem ville ikke det efterhånden.

Endelig de som faktisk lytter på tingene kan/er vi/de i stand til at forstå dette.

Ikke for at forherlige mig selv sådan skal det ikke forståes.

Tjah!
Nu har jeg jo selv sådan en bandit af en forstærker, og jeg kunne da ikke på nogen måde nogensinde skille mig af med den.
Og ja! Jeg mener den er helt unik.
Det same vil jeg sige om den AGI511 jeg hørte for nogle uger siden her hos mig.
Jeg har selv haft en indtil for 20 år siden. Den blev konstrueret af David Spiegel i midten af 70érne eller ca. deromkring. Designet var outdatet før den nogensinde kom på markedet.
Lige nu er den måske lidt inn igen, Ulrik fortalte mig f.eks., at en af fruens veninder havde spurgt om det var en Henry Kloss model. Så den er alligevel lidt hot.

Nå men jeg blev simpelthen overrasket over genhøret af AGI.
Jeg vil vove den påstand, at den vil hive bukserne ned på stort set ligegyldigt hvad du prøver den opimod helt uden hensyn til prisen.
Jeg vil tilmed vove at påstå, at den neutralitet og sammenhæng den amp demonstrerer, finder du ikke på moderne udstyr. Man vil måske i begyndelsen diskutere om den er lige så detaljeret, men efterhånden finder man ud af, at det er den faktisk, den skilter bare ikke med det.
Det mest vanvittige er dog komponenterne i den. Den er smækfyld med tantaler og keramiske kondensatorer - hvordan den lyd er kommet ud af den konstruktion aner jeg simpelthen ikke.
Men tilbage står det, at Spiegel dengang i 70érne formåede at konstruere en amp vha. standardkomponenter, som den dag i dag er i ref. klasse og tilmed så støj og forvrængningsfattig, at den kan udfordre selv dyrt måleudstyr.
Det synes jeg er en bedrift der bør bemærkes.
Men vel netop dette forhold, har det givetvis været svært at opdage med den tids højttalere, hvor størstedelen af energien blev til varme i ophængene.
At der ikke kom ret mange penge til AGI ud af det er en anden sag, men mærkeligt er det vel ikke. Det tog nemlig en del tid, før det for alvor gik op for enkelte hardcore nørder, at her var noget, som ikke umiddelbart var til at erstatte. Så jeg vil tro, at mange AGIére står der hvor de skal stå, der sælges ikke mange af dem på brugtmarkedet i hvert tilfælde.

Men om ret mange opdagede at den var helt unik tror jeg ikke. Den fik en meget fyldig og uforbeholden test i High Fidelity dengang, men den kostede små 6.000 kr. dengang og det var en del - desværre. Jeg mener den gik for ca. 800$.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Kurt jeg troede at du var kommet til at sælge din Daner Detal og nu havde Dali'en tilbage.

Har du i øvrigt prøvet med uskærmet kabel?Prøvede med NLE 52 og det gav brum, det duer da ikke i den forbindelse. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Kurt jeg troede at du var kommet til at sælge din Daner Detal og nu havde Dali'en tilbage.

Har du i øvrigt prøvet med uskærmet kabel?Prøvede med NLE 52 og det gav brum, det duer da ikke i den forbindelse. 

Det er rigtigt at PPP_DK har min gamle Detal nu.
Jeg har en Dali Detal, som er præcist samme konstruktion.
Den er mekanisk bygget på en anden måde, men ellers er de ens.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg mener selv at jeg er i stand til at skelne skidt fra kanel.Det er faktisk grunden til at jeg har Tandberg ,og ikke agter at skifte ud.Håber på at det kan holde min tid ud......Desværre er der i hifi-verden (som i de fleste andre 'verdner') masser af mennesker der køber nyt,fordi det er nyt og ikke fordi det lyder bedre.Og markedsføring virker,klogere er masserne ikke.
Så det eneste der er at sige til det er at man skal bruge sine ører(det er derfor man har dem) og styre udenom markedsføring og smarte sælgere(de skulle på hjul og stejle over en sagte ild).I dag skal der bare noget over disken,det er de færreste der 'brænder' for det produkt de prøver at prakke køberne på.Det er kvantitet over kvalitet idag.Den går dog ikke med mig

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådan set ikke uenig, men hvis alle købte brugt af hinanden og aldrig nyt, hvad så?. Det drejer sig vel også om at holde gang i denne og alle andre brancher. Med tiden er jeg skam også selv blevet mere kritisk, og mere immun over for markedsføringen. Men hvis den generelle holdning bliver, at det der står derhjemme er godt nok, reduceres firmaernes indtægt og dermed potentialet for nye og måske bedre produkter.

EDIT: Endelig er der jo også trykheden ved nyt. 20 år gamle highend forstærkere, kan sagens klare sig på markedet idag. Men risikoen for defekte komponenter og reparationer, vil en del nok tage med i overvejelserne.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Nå men jeg blev simpelthen overrasket over genhøret af AGI.
Jeg vil vove den påstand, at den vil hive bukserne ned på stort set ligegyldigt hvad du prøver den opimod helt uden hensyn til prisen.
Jeg vil tilmed vove at påstå, at den neutralitet og sammenhæng den amp demonstrerer, finder du ikke på moderne udstyr. Man vil måske i begyndelsen diskutere om den er lige så detaljeret, men efterhånden finder man ud af, at det er den faktisk, den skilter bare ikke med det.
Det mest vanvittige er dog komponenterne i den. Den er smækfyld med tantaler og keramiske kondensatorer - hvordan den lyd er kommet ud af den konstruktion aner jeg simpelthen ikke.

Jamen dog Hr. Kubik

Den er smækfyldt med op-ams. Svjv tarvelige LF357 i liniedelen og UA749 i RIIA delen, i hvertfald "low speed" RIAA delen. Rigtig brugt kan de vel alligevel nogle triks. Sorry OT

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Kender I til Nelson Pass og hans kostruktioner..? Hvad med den lille selvbyggerserie - ZEN..her også en ret fornuftig pre-amp - Bride Of Zen (BOZ)

Nu spørger jeg også lidt i egeninteressens skyld. Da jeg leder efter en pre-amp til at koble for henholdsvis udgangstrinnet i min Nad 3020 - series 20 og lejlighedsvis mine singelendede trioder

Nogen der kan suplere med egne erfaringer hvad angår PASS selvbyg..?

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se problematikken i ikke at købe noget nyt og derved stoppe udviklingen.Producenterne skulle så også lidt forsøge at styre væk fra den der med bare automatisk at hælde de her op-amps fordi det er det letteste og billigste.Lidt mere entusiasme over selve produktet og ikke så meget over overskudet.Mere stolthed tak.

Ved godt mantraet i erhvervslivet er overskud og stadig mere af det.

Så en test af Ayre i Steophile her sagde konstruktøren at op-amps kunne forsvares i de billige apperater men ikke i de dyrer.De går tilsyneladende også ind for ingen modkobling.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Det er mig bekendt kun RIAA delen der bruger opamps i AGI511.
Oven i købet bruges de næsten umodkoblede til at forstærke bassen og kun den.
Herefter deles der passivt til diskantkorrektionen.

Liniedelen er svjv diskret.

Ovenfor ses et minidiagram af RIAAén i 511.

Søg evt. google billeder AGI 511, der er en fantastisk billedserie af den.

I øvrigt vil jeg tilføje, at 511´s linieindgange overhovedet ikke lyder af op-amp.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Jeg kan godt se problematikken i ikke at købe noget nyt og derved stoppe udviklingen.Producenterne skulle så også lidt forsøge at styre væk fra den der med bare automatisk at hælde de her op-amps fordi det er det letteste og billigste.Lidt mere entusiasme over selve produktet og ikke så meget over overskudet.Mere stolthed tak.

Ved godt mantraet i erhvervslivet er overskud og stadig mere af det.

Så en test af Ayre i Steophile her sagde konstruktøren at op-amps kunne forsvares i de billige apperater men ikke i de dyrer.De går tilsyneladende også ind for ingen modkobling.

Spørgsmålet er jo også, om det kan blive så meget bedre på forstærker området. Mon ikke de største udfordringer/gevinster fremover ligger i højtalerne.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Dolce skrev:

Kender I til Nelson Pass og hans kostruktioner..? Hvad med den lille selvbyggerserie - ZEN..her også en ret fornuftig pre-amp - Bride Of Zen (BOZ)

Nu spørger jeg også lidt i egeninteressens skyld. Da jeg leder efter en pre-amp til at koble for henholdsvis udgangstrinnet i min Nad 3020 - series 20 og lejlighedsvis mine singelendede trioder

Nogen der kan suplere med egne erfaringer hvad angår PASS selvbyg..?

Jeg bygger på en Zen Balanced Line Stage preamp - den spiller storartet allerede på sømbræt-stadiet - uden kabinet og med trafoen tæt på printene er der ingen - INGEN mislyde. Kan varmt anbefales. En unik klasse A preamp med kun 2! mosfets pr kanal - genialt!

Medum

Learning by doing - by night

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Vi bruger Balanced Bride Of Zen i Herlev HiFi klub <bygget af undertegnede> og den spiller upåklageligt. Kan varmt anbefale den <har print og film til print>.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes