Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: min underbo hader mig... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tumz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Som overskriften siger kan i nok regne ud at min underbo er ret træt af mig, eller rettere min subwoofer.

Af hvad jeg har læst i andre tråde skulle der være flere metoder der virker.

Men da jeg er på SU foretrækker jeg selvfølgelig den billigste, så hvad ville her være det optimale.

Betonflise med tæppe under? eller måske jeg bare skal bide i det sure æble og købe VT feet i hifiklubben..

Jeg ved ikke om der er noget som er bedre end andet men hvad ville være at foretrække også for at mindske støjen så meget som muligt for min underbo, for jeg er sq ved at være træt af at hun hele tiden kommer rendende.

Til top Vis tumz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumz

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Evt. prøv at flytte din sub over ved siden af din lytteposition hvorved at du burde kunne skrue en anelse ned

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Det er også vigtigt at den gengiver korrekt. Hvis du har nogen resonanser eller den er skruet alt for højt op er det det han hører. Hvis det hele hænger sammen, får han måske ikke bare de der "dunk".

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Anders K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej!

Hvis du forsøger at minimere resonanser i gulvet, kunne du jo prøve med en plade koldskum (skumgummi) under din sub. Det er et godt gammelt trick, der ikke koster ret mange mønter... Tykkelsen afhænger lidt af hvor meget din sub vejer, den skal selvfølgelig ikke røre gulvet. Hvis ikke du er tilfreds med lyden, eller underboen ikke et tilfreds med effekten, kan du gå over til de dyrere metoder...

Anders K

Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
Til top Vis Anders K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders K

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Og mon ikke din underbo er mere træt af at rende op til dig end du er at få "besøg" af hende...kunne næste ikke forestille mig andet siden at du har subbens vellyd i ørekanalen imens at hun må nøjes med rungen og dunken igennem loftet

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at jeg har set en sub stående på spikes. Jeg ved ikke om det hjælper, men jeg kunne forestille mig at det er grunden til at den er "kommet op og svæve".
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Ligemeget hvad du gør, vil bassen altid vandre, så jeg vil mene det eneste rigtige er at skrue ned for lyden (bassen).

Du kan godt lave et rum som er fuldstændig lydisoleret, men det koster mange penge, nok ikke noget en SU kan finansiere.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

tumz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg begrænset af flere faktorer. for det første bor jeg på kollegie hvilket betyder 12 m2, og altså ikke megen mulighed for at flytte rundt på subben, har dog som Hanzo siger overvejet at flytte den ind under mit bord jeg sidder ved for at kunne skrue en anelse ned.

Jeg mener dog bare at andre, med gode resultater har sat subben på underlag af forskelligt materiale for at begrænse vandringen fra sub til gulv til underbo.

Men ja jeg er selvfølgelig klar over at bassen altid vil vandre gennem betonen stort set ligemeget hvad man forsøger på, men noget må der kunne gøres.

Til top Vis tumz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumz

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

tumz skrev:
Hejsa...

Som overskriften siger kan i nok regne ud at min underbo er ret træt af mig, eller rettere min subwoofer.

Af hvad jeg har læst i andre tråde skulle der være flere metoder der virker.

Men da jeg er på SU foretrækker jeg selvfølgelig den billigste, så hvad ville her være det optimale.

Betonflise med tæppe under? eller måske jeg bare skal bide i det sure æble og købe VT feet i hifiklubben..

Jeg ved ikke om der er noget som er bedre end andet men hvad ville være at foretrække også for at mindske støjen så meget som muligt for min underbo, for jeg er sq ved at være træt af at hun hele tiden kommer rendende.

Begrebet har været nævnt af flere andre i tråden. Det kaldes at skrue NED.

Underboen er MED garanti også træt af at skulle rende op til dig hele tiden.

Jeg har selv en nabo der fra tid til anden terroriserer hele ejendommen med sin subwoofer. Tro mig.... Det er eddermame irriterende at sidde i den "anden ende"..

Så jeg vil umiddelbart tro at volumenknappen vil være både den bedste og billigste løsning på problemet. Og samtidig tager du så også hensyn til dine medmennesker.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

LMG03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

ikke et populært svar, men here it goes:
så længe du overholder reglerne for støj, så har hun ikke ret meget at gøre hos dig.

vi skal selvfølgelig alle sammen være her, men vi har også ret til at høre meget højt musik på tider hvor det er lovligt.

der er nok en del som er uenig med mig, men det er altså min mening.
Til top Vis LMG03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMG03

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hørt Hørt   vi skal nemlig alle være her så, såvel som du !!selfølgeligt!! tager hensyn og lader være med at høre højt musik sent om natten på hverdage og op til eksamerne så må din underbo også tage hensyn til dig og lade dig høre højt musik!!

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

kan du ikke stille på delefrekvensen på sub'en,det er oplagt hvis muligheden findes

ellers må du jo skrue ned hvis du er til gene for andre for som andre også siger,det er ikke sjovt at sidde og kunne høre bassen runge.

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

prøv slibeblokke eller bordskånere af kork. det er der flere herine der har haft held med, og de koster jo ikke mange kroner

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

LMG03 skrev:
så længe du overholder reglerne for støj, så har hun ikke ret meget at gøre hos dig.

vi skal selvfølgelig alle sammen være her, men vi har også ret til at høre meget højt musik på tider hvor det er lovligt.

Du har ret i at vi allesammen skal være her. Og du har også ret i at der gælder specifikke regler på området. Så langt er vi enige. Disse regler harmonerer bare ikke så forfærdeligt godt med at tage hensyn til dine medmennesker.

Vend den om en gang.

Hvordan ville du have det hvis din nabo/underbo spillede violin eller et andet larmende instrument som du syntes lød af helvede til og hvor hun underholdt dig også.

Uanset at hun overholdt de regler du selv skitserer ville du være hammerirriteret og hvis det gentog sig ofte nok ville du også få nok på et tidspunkt.

Gensidig hensyntagen er desværre en ting man må leve med når man bor i etagebyggeri.

Jeg håber ikke at du og andre opfatter mig som en gammel mavesur stodder. Det er jeg ikke. Sådan da

Jeg er såmænd bare selv opdraget til at tage hensyn til andre og er selv røvtræt af min nabo som tydeligvis ikke er det.

Brian7500

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Kender godt dit problem, min underbo (en tøjbutik) klager også, dog er de virkelig sarte, selv om jeg kun bruger mine concept 2 højttalere som står på standere klager de. (det kan bare ikke være rigtigt da den max står på -15 på vol. knappen på min nad 743)

Min sub er slukket.

Glæder mig til den dag hvor jeg for mit eget hus så man ikke skal tage ligeså meget hensyn.

mvh, hasselstream

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:
Hørt Hørt   vi skal nemlig alle være her så, såvel som du !!selfølgeligt!! tager hensyn og lader være med at høre højt musik sent om natten på hverdage og op til eksamerne så må din underbo også tage hensyn til dig og lade dig høre højt musik!!

Nu ved jeg ikke hvordan du har det. Men jeg har intet imod høj musik så længe det ikke holder mig vågen om natten eller vækker mine unger eller andet.

Men der er i mine øjne/ører fanden til forskel på høj musik og på en dyb monoton buldren og rungen fra en subwoofer. Musik er en ting men det andet. DET er sgu irriterende.

Brian7500

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

LMG03 skrev:

Du har ret i at vi allesammen skal være her. Og du har også ret i at der gælder specifikke regler på området. Så langt er vi enige. Disse regler harmonerer bare ikke så forfærdeligt godt med at tage hensyn til dine medmennesker.

Vend den om en gang.

Hvordan ville du have det hvis din nabo/underbo spillede violin eller et andet larmende instrument som du syntes lød af helvede til og hvor hun underholdt dig også.

Uanset at hun overholdt de regler du selv skitserer ville du være hammerirriteret og hvis det gentog sig ofte nok ville du også få nok på et tidspunkt.

Gensidig hensyntagen er desværre en ting man må leve med når man bor i etagebyggeri.

Jeg håber ikke at du og andre opfatter mig som en gammel mavesur stodder. Det er jeg ikke. Sådan da

Jeg er såmænd bare selv opdraget til at tage hensyn til andre og er selv røvtræt af min nabo som tydeligvis ikke er det.

Men er det ikke også at tage hensyn at tillade at der med mellemrum bliver spillet højt musik selv om at man ikke lige bryder sig om det ?? hvorfor skal der kun være tale om hensyntagen den ene vej

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 23 November 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Med subs handler det om korrekt placering. Hvis man bare smider den over i hjørnet og skruer op til man er tilfreds, kan man jo ikke vide om den spiller dobbelt så højt inde hos naboen. Jeg havde på et tidspunkt besøg af en 21" sub og den spillede ikke særlig højt i lyttepositionen, men til gengæld havde vi glæde af den ude i køkkenet samtidig.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Godt man ikke har det problem mere

Din sub skal stå på noget blødt, når du skal afkoble den fra gulvet.

E.v.t. en kombination af sorbthan fødder og kork, det dæmper forskellige frekvenser.

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

tumz skrev:
Nu er jeg begrænset af flere faktorer. for det første bor jeg på kollegie hvilket betyder 12 m2, og altså ikke megen mulighed for at flytte rundt på subben, har dog som Hanzo siger overvejet at flytte den ind under mit bord jeg sidder ved for at kunne skrue en anelse ned.Jeg mener dog bare at andre, med gode resultater har sat subben på underlag af forskelligt materiale for at begrænse vandringen fra sub til gulv til underbo.Men ja jeg er selvfølgelig klar over at bassen altid vil vandre gennem betonen stort set ligemeget hvad man forsøger på, men noget må der kunne gøres.

Selv boet på kollegie hvor jeg havde (det sejeste....ihvertfald ifølge mig selv dengang ) et komplet surroundsystem hvor der i sagens natur også indgik en lækker sub som bare skreg efter at blive benyttet.

Endte dog med efter en del klager og lettere sure miner at den kun blev brugt i filmsammenhæng.....hvilket igen ledte til at der blev yderligere skruet ned for den da den stadig var for kraftig....og efter at have haft en sub på "minimal mode" i 1.mdr gik det sjove ligesom af den....så solgte den og brugte istedet pengene på at opgradere det øvrige system     .....morale?....sub og kollegie hænger bare ikke sammen...desværre

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes