| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske det ikke helt hører til herinde, og så allivevel. Er der nogle som ved hvordan det er med restgæld, hvis man køber noget grej af en anden, og det så efter en tid viser sig at der er restgæld på skidtet. Er det så noget køber "hænger på" eller?
Michael
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rastgæld er et lån som den tidligere ejer har skrevet under på så nej. Han vil sikkert sætte stor pris på hvis du gad at betale hans lån
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa skrev:
Rastgæld er et lån som den tidligere ejer har skrevet under på så nej. Han vil sikkert sætte stor pris på hvis du gad at betale hans lån |
|
|
Mente nok at det var sådan, men ville bare være helt sikker, da jeg synes at have hørt om nogle som var kommet i klemme med en brugt bil, men det er måske noget andet.
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er det gamle spørgsmål om vindikation (pantahver har ret til genstanden) og ekstinktion (3. mand/erhververen har ret til genstanden).
Det er en lang og omfattende diskussion, men jeg mener at kunne huske, at såfremt panthaver skal kunne få sin genstand tilbage, skal pantet være tinglyst i personbogen/bilbogen. Selv i sådan en situation er det ikke sikker, at panthaver kan få sin genstand tilbage.
Du kan evt. kigge nærmere på denne afhandling:
http://www.rettid.dk/artikler/speciale-20020001.pdf
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
|
Det er det gamle spørgsmål om vindikation (pantahver har ret til genstanden) og ekstinktion (3. mand/erhververen har ret til genstanden).
Det er en lang og omfattende diskussion, men jeg mener at kunne huske, at såfremt panthaver skal kunne få sin genstand tilbage, skal pantet være tinglyst i personbogen/bilbogen. Selv i sådan en situation er det ikke sikker, at panthaver kan få sin genstand tilbage.
Du kan evt. kigge nærmere på denne afhandling:
http://www.rettid.dk/artikler/speciale-20020001.pdf
/Henrik
|
|
|
Tak Henrik det vil jeg prøve!
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa skrev:
Rastgæld er et lån som den tidligere ejer har skrevet under på så nej. Han vil sikkert sætte stor pris på hvis du gad at betale hans lån |
|
|
Det er ikke helt korrekt. Restgældsudtrykket bruger man også i tilfælde, hvor en kreditor tinglyser pant i fx en bil. Dette pant skal registreres i bilbogen for at være gyldig. Pantet behøver ikke at tilknytte sig til et billån, men kan fx være sikkerhed for et andet lån, som man så tinglyser i bilen, hvis denne har en værdi.
Sælges bilen uden at pantet er indfriet, kan panthaver komme efter den nye køber og kræve pantet indfriet eller bilen tilbage. Den nye køber vil kunne rette sit krav mod sælger, men det er jo ikke altid at sælger har pengene.
Det samme scenarie kan tænkes i forbindelse med køb/salg af en dyr Hi-Fi komponent. Her skal pantet blot tinglyses i personbogen.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Edit: Utroligt så meget man kan blive overhalet, bare fordi man er for længe om at indrykke sit indlæg  Spørgsmålet er jo allerede besvaret  Jeg vil tro, dét du tænker på, er restgæld i.f.m. køb af brugt bil. I det tilfælde vil kreditoren (f.eks. banken) kunne kræve restgælden betalt af den nye ejer, eller tage bilen, da de jo har pant i den. Så vidt jeg ved, er kodeordet "pant", og så længe der ikke er taget pant i udstyret, kan du vist sove roligt om natten  M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget andet man skal være opmærksom på, er, hvorvidt der er taget ejendomsforbehold i aktivet. Dette er en form for sikkerhed, som forhandlere typisk tager i forbindelse med køb på afbetaling. Et ejendomsforbehold betyder, at forhandleren har ejendomsretten til aktivet, indtil det er betalt. "Ejeren" (han er reelt ikke ejer før aktivet er betalt) kan således ikke sælge aktivet videre uden samtykke fra forhandleren. Såfremt aktivet alligevel sælges videre, kan forhandleren gå til køberen og kræve sine penge eller aktivet tilbage.
Der har før været en sådan situation for en af brugerne her på sitet. Sagen vedrørte et sæt højtalere.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|