Forfatter |
|
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Jeg har længe tængt på om hvis man f.eks har sennheiser hd 650. hvad skulle man så ofre på højttalere i kr for at få samme lyd.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der ikke noget kort svar på. Nogen vil måske sige 5.000, andre 10.000 kr, igen andre 25.000 kr - men du vil jo reelt ikke kunne bruge det til ret meget.
For det første, så vil højttalere aldrig lyde ligesom hovedtelefoner uanset hvad man køber og hvad man ofrer på det.
For det andet, så kommer det jo også an på hvad man har plads til og behov for. Er der f.eks. naboer der skal tages hensyn til, er højttalere med 18" basser måske ikke lige sagen. Er det med andre ord f.eks. store gulvhøjttalere eller mindre reol/stander højttalere vi taler om..?
Er man til rå rocklyd eller mere afdæmpet klassisk musik vil det også spille ind på valget af højttaler.
Design er som regel også en større faktor med højttalere end med hovedtelefoner. De kan ikke lige gemmes væk i et skab når man ikke bruger dem.
Og for det tredie er det jo kun dig og dine ører der kan afgøre hvad der er "godt nok".
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bop bop, har et par BILLIGE skod høretelefoner til 200 kr og jeg er ikke meget for, at indrømme det men når det kommer til de små mikro dynamiske detaljer i musikken og generel drive og spilleglæde så kommer mine B&W DM604 S3 til 10 k sættet til kort.
Er mine høretelefoner så en bedre investering? Nej langt fra, til kritisk musiklytning foretrækker jeg helt klart B&W'erne. Stereo perspektiv, dybde i lydbilledet, bas, dynamik etc er bare bedre i mine "rigtige" højttalere. 
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Det er måske en rar tanke, men jeg tror ikke du får samme lyd. Høretelefoner er et lukket og ret kontrolleret system. Det dynamik, overskud og mega hul igennem kan efter min mening ikke opnåes igennem et højttalere-system. Hvis man kunne overfører kvaliteterne fra høretelefoner til højttalere uden videre, så vil det jo være fantastisk, det mener jeg ikke er muligt. Køb istedet nogle højttalere du kan lide, høretelefoner er jo ikke nødvendigvis lykken i længere tid.
Mvh
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 18 December 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det der vil komme tættest på den dynamik overskud og hul igennem der er i en høretelefon ville være nogle store Linesource systemer. Der kommer man ihvertfald ud over de dynamiske begrænsninger som der er i næsten alle højttalere.
|
Til top |
|
|
sennheiser Forum Bruger

|
Sendt: 18 December 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for de mange gode svar.
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 19 December 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dette øjeblik sidder jeg og nyder noget hyggejazz på mine Grado RS 1. Det er svært at sige noget generelt om, hvor høj en pris man skal betale for en højttaler for at få samme ydelse, men de tæver de fleste højttalere når preferencen er en transparent, neutral og uanstrengt gengivelse. Selvfølgelig kan man få masser af high-end højttalere der er bedre, men så er prisen også mindst 5-10 gange så høj. Jeg skrev på et tidspunkt en brugeranmeldelse, hvor jeg bl.a. kommer ind på disse forskelle mellem hovedtelefonerne og højttalere. En traditionel højttaler kan hovedtelefoner aldrig erstatte hvis du spørger mig, menhører man ofte musik sent om aftenen, hvor der ikke kan fyres helt op for anlægget, så er sådan nogle hørebøffer jo meget handy at have ved hånden
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 20 December 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at være en offtopic ordkløver, men det hedder hovedtelefoner! Og de små in-ear fyre hedder øretelefoner. Ordet høretelefoner eksisterer ikke! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ordet høretelefoner eksisterer da?
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 20 December 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Ordet høretelefoner eksisterer da? |
|
|
´
Undskyld mig Bassøe...er det ikke dig som river op i alle de udanske udtryk? Om det hedder hovedtelefon, høretelefon, øretelefon, hørebøffer osv....det er ikke så vigtig. Det udspringer vel altsammen af "Headphones".
Mvh
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 20 December 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stax fremstiller "hovedhøjttalere" eller mere korrekt oversat "ørehøjttalere" (Earspeakers) 
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Bassøe skrev:
Ordet høretelefoner eksisterer da? |
|
|
´
Undskyld mig Bassøe...er det ikke dig som river op i alle de udanske udtryk? Om det hedder hovedtelefon, høretelefon, øretelefon, hørebøffer osv....det er ikke så vigtig. Det udspringer vel altsammen af "Headphones".
Mvh
|
|
|
Det var en kommentar til Sveske. 
|
Til top |
|
|
sennheiser Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok man bliver kloger hele tiden.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 20 December 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I almindelige højttalere med flere enheder og delefilter vil der - uanset hvor pæn frekvensgangen er - ske fasefejl/tidsforskydning/tidsforvrængning, især omkring delefrekvenserne. Selve enhederne giver også en tidsforvrængning, men væsentlig lavere end kombinationen af delefilter og flere enheder.
Det er derfor, at en hovedtelefon - som normalt kun har en enhed - lyder meget renere, der er meget lavere tidsforvrængning. De enkelte lyde bliver derfor ikke tværet ud i tidsdomænet, og det hele står meget mere opløst. Også selvom frekvensgangen måske ikke er helt perfekt.
Jeg, og et par stykker andre, arbejder med digital højttalerkorrektion, inklusiv digitale faselineære delefiltre. Det bevirker en reduktion/eliminering af tidsforvrængning. Resultatet er en for højttalere ukendt opløsning og præcision. Aldrig før har højttalere spillet så rent og ægte. Jeg bliver gang på gang overrasket over, hvor meget vellyd det er muligt at opnå med en CD.
Det kan altså lade sig gøre at få højttalere til at spille med samme - eller bedre - opløsning som en god hovedtelefon. Men det kræver et pc-baseret korrektionssystem og helst et antal (bas, mellemtone, diskant) digitale forstærkere.
Det er det ikke muligt med en ”almindeligt” anlæg, uanset pris.
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
|
Til top |
|
|