Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 17:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Eltax forblødte ved mødet med Jamo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej.
En lille beretning om et voldsomt møde som egentligt ikke endte med så meget

Så kom dagen hvor min nye reciever kom ind af døren!
Eltax AVR-300 - helt ny - pris: 500 kr (det gav jeg andetsteds ) http://www.cableman.dk/product.asp?product=168&sub=2& ; ; ; ; ;page=1

Jeg pakkede den ud, rykkede mine Jamo D-590 HTer ( http://www.jamo.dk/Default.aspx?ID=5947&M=Shop&PID=1 7152&ProductID=16648) fra og satte dem til den nye reciever med en gammel Prosonic jeg alligevel havde til at stå. Planen var mest at prøve den nye A/V amp.

Først skulle jeg finde lyden: En CD på, (Dire Straits - Sultans Of Swing - Greatest Hits) (HDCD), Romeo & Juliet, og BUM... Først var der ingen lyd... hmm... jeg skruede op... Det laveste level var 80 og max var 0 og da jeg nåede 40 - 35 så var der normal lydstyrke. Altså skulle den over kl. 12 position!
Godt så, men lyd var der da.

Lyden: Hvilken lyd, var jeg lige ved at spørge om! Lyden var kedelig, tam, dynamikken var væk, toppen var væk og bunden... jaeh, bunden... "bundLØS" er vidst mest beskrivende. Den var kort og godt væk. Man kunne da justere bassen og bruge equalizer (sidstnævnte brugte jeg ikke), og så kom der da bas på, men ellers så var den kort og godt VÆK.

Konklusion: Forstærkeren er købt til at forsyne mine nye reol HTer (Tangent HTD-50) med power (bare fordi forstærkeren kun leverer 8 hestekræfter, skulle det jo nok kunne få en lille 2CV til at trille alligevel ).
http://www.cableman.dk/product.asp?product=36&sub=1& page=1
De er ikke store så regner med at det ikke bliver det store problem til mit lille stereo setup, som der ikke stilles nogen synderlige krav til.
Desuden kommer der en aktiv subwoofer til (da jeg ikke har tillid til forstærkerens evne til at levere strøm til en subwoofer og 2 eller flere HTer), og subben regner jeg med kan levere den bund som HTerne ikke kan.

Brug forstærkeren til TV lyd, men HIFI og dicideret LYTNING - det går bare ikke

Thoughts & comments ?

PS. En lille tilføjelse: jeg havde selvfølgeligt regnet med, at min Technics SU-A808 var klasser bedre, men jeg havde sgu forventet lidt mere af den nye amp. Cableman (se A/V ovenfor) forlangte i sin tid over 1500 kr for denne amp, og den er kort og godt ikke så meget værd. (langt fra) Jeg er glad for, at jeg kun gav 500 kr. Det er en ok pris når den nu er ny og alligevel kan tilpasses på en del måder, men nogen specielt god amp det er det altså ikke. Har aldrig hørt mine speakers lyde SÅ kedelige!

UPDATE D. 9. JANUAR: Jeg har nu prøvet at give recieveren en chance for at gøre sit arbejde lidt bedre, og den har derfor haft mulighed for at varme op, spille mere og gøre det som min (stereo) forstærker ikke kan: digital lyd (mere om dét, senere).
Det første jeg gjorde var at sætte HTer (JAMO D-590, se link ovenfor), og DVD (H/K DVD23) både med standard/lakrids coax kabel (havde ikke andet. Min stereo-forstærker kender kun til det analoge input ) og noget HAMA phono kabel.
Derefter og med lidt opvarmning inden da, smed jeg B&W's demo DVD i. (den har kunnet fås på deres hjemmeside, gratis, men ved ikke hvor)
På DVD'en er der nogle musikstykker. Nogle af dem både i PCM og DTS og andre KUN i DTS, og coax kablet var tilsluttet da recieveren netop har instilling for DTS (via den digitale indgang), og dét skulle naturligvis prøves.
Og hold FEST for en forskel!  Lydbilledet var større, lyden var klarere og der var ligesom mere af det hele. Nu blev recieveren nærmest værd at høre på. Naturligvis vokser guld ikke i skoven, men lyden var utroligt meget bedre på coax end den var på phonokablet. Dette må være pga. den digitale lyd? Jeg skal tilstå, at jeg ikke har det store at sammenligne med, men FORSKELLEN mellem phono og coax i den samme reciever var ENORM.
Er der nogen mulighed for at man kan bruge DTS delen til at afspille alm. musik CDer med? Kan man bare bruge den digitale indgang og instille recieveren på DTS og så kører det?

Nu sidder der sikkert nogen og tænker, at jeg tror, at jeg har fundet en SUPER forstærker til 500 kr, men det er ikke dét som jeg mener. Det er blot en konstatering af at der er en enorm forskel på DTS lyd via. coax og phono lyd.

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Det kunne lyde som, at signalet fra afspilleren ikke er kraftigt nok, eller at forstærkeren ikke kan trække dine højttalere ordentligt. det burde den da ellers kunne, da der ifølge Cableman står at den har 5x60 w.

Jeg har selv dårlige erfaringer med Eltax. Jeg ville prøve at afspille en brændt DVD-skive i en eltax dvd-receiver. Billedet og lyden hakkede og spruttede, og den kunne finde på at springe scener over på dvd'en.

Men Eltax er jo langt fra high-end udstyr. Man skal jo heller ikke forvente at få noget særligt for 500 kr.

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Bagpå den dersens Eltax-ting står der fuse T 3,15A.

Det giver et maximalt strømtræk fra nettet på 230V x 3,15A = knap 700 watt. (Den trækker nu nok kun det halve). Men skulle det virkeligt være en 700 watt´s trafo, så skal man ikke regne med stort over 2 x 70 watt, og ikke 5 x 60 + 1 x 100. Aldrig i livet!

2 minutter senere: Der står SQ max consumption 200 watt ovre i venstre side på apparatets bagside. Så er vi nede på 2 x 20 watt, maximum! Antal watt i 5 kanaler samtidigt? Der er vist mere smadder på et fyrfadslys!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 03:31 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

2 minutter senere: Der står SQ max consumption 200 watt ovre i venstre side på apparatets bagside. Så er vi nede på 2 x 20 watt, maximum!

Dvs. du antager en effektivitet på kun 0.1 (ell. 10%) ?

Jeg antager at forstærkeren er af en klasse AB-type, hvilket burde give en effektivitet på 40-60%.

Er det så ikke mere antageligt at forstærkeren skulle kunne afgive omkring 50 W i to kanaler?

EDIT: En forst. kan jo i øvrigt være i stand til at aflevere nok så meget effekt, men jeg tilgiver at den sagtens stadig kan lyde tam!
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 05:40 | IP-adresse registreret  

Jeg antager en effektivitet på omkring de 20% (2 x 20 watt), altså med en lav forvrængning, vel typisk på 0,01-0,03%! Hvad den kan give i et pico-sekund, med en fremmed netforsyning, lige inden printet går op i røg; det skal jeg ikke kunne sige. Men kontinuert!

Min egen Arcam Alpha 5 er rated 2 x 40 watt i begge kanaler, 20-20.000hz, 0,01%THD. Og de står til regnskab hos FTC. En sådan MOS-FET´er bruger rundt 400 watt fra nettet, såeh?!

Det undrer mig også såre, at der hævdes at være 1 x 100 watt til rådighed (udover de 5 x 60 watt) til sub-woofer, når der er tale om RCA-linieniveau?

Vi kan jo kigge lidt videre hos hr. Kabel-mand: http://www.cableman.dk/product.asp?product=112&sub=5& ; ;page=1 Hvad med en Pioneer A 400 fra 1990´erne, her i skikkelse af en Eltax? Bemærk at de 0,5%´s forvrængning kun gælder op til 0,5 watt!

En mere: http://www.cableman.dk/product.asp?product=26&sub=5& page=1 Klik på det nederste billede, og se at der forbruges max 150 watt fra nettet, og at de 0,5%´s forvrængning kun gælder til 1 watt! (Nå-ja, bassen kan reguleres med hele +/- 14dB ved 100Khz?)

http://www.cableman.dk/product.asp?product=108&sub=2& ; ;page=1 Kunne det lige ligne en Arcam AVR eller DIVA?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg antager en effektivitet på omkring de 20% (2 x 20 watt), altså med en lav forvrængning, vel typisk på 0,01-0,03%! Hvad den kan give i et pico-sekund, med en fremmed netforsyning, lige inden printet går op i røg; det skal jeg ikke kunne sige. Men kontinuert!

Min egen Arcam Alpha 5 er rated 2 x 40 watt i begge kanaler, 20-20.000hz, 0,01%THD. Og de står til regnskab hos FTC. En sådan MOS-FET´er bruger rundt 400 watt fra nettet, såeh?!

Det undrer mig også såre, at der hævdes at være 1 x 100 watt til rådighed (udover de 5 x 60 watt) til sub-woofer, når der er tale om RCA-linieniveau?

Vi kan jo kigge lidt videre hos hr. Kabel-mand: http://www.cableman.dk/product.asp?product=112&sub=5& ; ; ;page=1 Hvad med en Pioneer A 400 fra 1990´erne, her i skikkelse af en Eltax? Bemærk at de 0,5%´s forvrængning kun gælder op til 0,5 watt!

En mere: http://www.cableman.dk/product.asp?product=26&sub=5& page=1 Klik på det nederste billede, og se at der forbruges max 150 watt fra nettet, og at de 0,5%´s forvrængning kun gælder til 1 watt! (Nå-ja, bassen kan reguleres med hele +/- 14dB ved 100Khz?)

http://www.cableman.dk/product.asp?product=108&sub=2& ; ; ;page=1 Kunne det lige ligne en Arcam AVR eller DIVA?

0,5 watt og 0,5% forvrængning!  
De der AVR-sager fra Eltax kunne minde en del om Eltax, og søger du på Google så ligner de endnu mere...
I øvrigt kan det tilføjes at den omtalte (min A/V reciever) IKKE leverer 100 watt (nominelt, altså) via RCA-stikket. RCA stikket er for AKTIV sub. Passiv (ergo recieverens 100 watt til) sub leveres via et stik som dem til HTerne.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det mest utrolige er, at nogle kan blive overrasket over den ringe kvalitet de får for ingen penge. Har aldrig forstået hvorfor nogle hopper på en spritny dvd-afspiller til 199 kr., eller en forstærker til 500-1000 kr. med 5 kanaler - det giver jo ingen mening!! En kineser skal have løn, hans arbejdsgiver skal have løn, materialer og kabinet og fjernbetjening koster, emballagen koster og den skal pakkes, den skal transporteres, der kommer moms og måske nogle afgifter på, en distributør skal tjene på den og måske skal en forretning/sælger også tjene på den - helt ærligt, man får sgu da hvad man betaler for!!

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
Jeg synes det mest utrolige er, at nogle kan blive overrasket over den ringe kvalitet de får for ingen penge. Har aldrig forstået hvorfor nogle hopper på en spritny dvd-afspiller til 199 kr., eller en forstærker til 500-1000 kr. med 5 kanaler - det giver jo ingen mening!! En kineser skal have løn, hans arbejdsgiver skal have løn, materialer og kabinet og fjernbetjening koster, emballagen koster og den skal pakkes, den skal transporteres, der kommer moms og måske nogle afgifter på, en distributør skal tjene på den og måske skal en forretning/sælger også tjene på den - helt ærligt, man får sgu da hvad man betaler for!!

Så, så, rolig nu
Hvis du læser efter er målet slet ikke high end noget som helst. Desuden er jeg på SU. Målet har været noget der er bedre end de 2*5watt minianlæg fra Aiwa og noget der er bedre end TVets lyd. Alt derudover er bare beretninger. Men med alle de ting du nu selv nævner, så er det faktisk imponrende at det kan lade sig gøre at levere en forstærker (tilmed en A/V reciever) som faktisk kan levere lyd - med alle de led du nævner og så til 500 - 1000 kr (ny)
JA, jeg VED godt at kvaliteten ligger på bunden af nordsøen, men den virker 100% og den kan spille, og det nytter jo ikke noget at have en stor firehjulstrækker, hvis man kun kører ned og handler i den. (spild af motorkræfter )

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Hvis du læser efter er målet slet ikke high end noget som helst.

Nej selvfølgelig er det ikke high end - hvornår er det det? Ikke ved 10.000 kr. for et samlet anlæg, heller ikke ved 20.000 kr., vi skal langt op, ellers er det jo netop ikke high END.

MichaelJDK skrev:

Målet har været noget der er bedre end de 2*5watt minianlæg fra Aiwa og noget der er bedre end TVets lyd.

Giver det mening at sammenligne tre ting der faktisk ikke er lavet til at spille lyd? De spiller sikkert lige ringe

MichaelJDK skrev:

...det nytter jo ikke noget at have en stor firehjulstrækker, hvis man kun kører ned og handler i den. (spild af motorkræfter )

Jeg er helt uenig med dig, men kunne forestille mig, at du ikke er så gammel... Personligt vil jeg LANGT hellere høre 5 numre om dagen på et bare nogenlunde anlæg, end jeg vil høre 50 på et elendigt anlæg, der ødelægger den gode musik. Jeg vil også hellere se én god film, frem for 5 dårlige. Hvis du går på brugtmarkedet og kan nøjes med to kanaler (5 kanaler koster selvfølgelig 2,5 gange mere!!!), så kan du faktisk få virkelig god lyd for få penge, som dog er en del mere end 500 kr., måske 2.000 kr., som til gengæld vil få dig til at tænke mere på oplevelsen ved at lytte til musikken, frem for at tænke på hvor "mange" penge du har sparet.

Mit indlæg er ikke en kritik af dig, man må bare ikke forvente en stor oplevelse (eller bare en oplevelse!!) for ingen penge. Hvis man derimod forventer dårlig lyd, så er det okay at man køber noget dårligt udstyr

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ro på; det lugter SQ-da lidt af hi-fi, altså lidt!

Se her et Tangent-anläg: http://www.cableman.dk/product.asp?product=132&sub=5& ;page=1 (Höjttalerne er designmässigt en kopi af KEF Coda)

Jeg så det magen til i Aldi igår; der hed det bare Eltax. Prisen så? Fuldogsåständig den samme!

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

(Höjttalerne er designmässigt en kopi af KEF Coda)

Egentlig ikke...de ligner da hverken KEF Coda 7 eller KEF Coda 70

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
MichaelJDK skrev:

Hvis du læser efter er målet slet ikke high end noget som helst.

Nej selvfølgelig er det ikke high end - hvornår er det det? Ikke ved 10.000 kr. for et samlet anlæg, heller ikke ved 20.000 kr., vi skal langt op, ellers er det jo netop ikke high END.

MichaelJDK skrev:

Målet har været noget der er bedre end de 2*5watt minianlæg fra Aiwa og noget der er bedre end TVets lyd.

Giver det mening at sammenligne tre ting der faktisk ikke er lavet til at spille lyd? De spiller sikkert lige ringe

MichaelJDK skrev:

...det nytter jo ikke noget at have en stor firehjulstrækker, hvis man kun kører ned og handler i den. (spild af motorkræfter )

Jeg er helt uenig med dig, men kunne forestille mig, at du ikke er så gammel... Personligt vil jeg LANGT hellere høre 5 numre om dagen på et bare nogenlunde anlæg, end jeg vil høre 50 på et elendigt anlæg, der ødelægger den gode musik. Jeg vil også hellere se én god film, frem for 5 dårlige. Hvis du går på brugtmarkedet og kan nøjes med to kanaler (5 kanaler koster selvfølgelig 2,5 gange mere!!!), så kan du faktisk få virkelig god lyd for få penge, som dog er en del mere end 500 kr., måske 2.000 kr., som til gengæld vil få dig til at tænke mere på oplevelsen ved at lytte til musikken, frem for at tænke på hvor "mange" penge du har sparet.

Mit indlæg er ikke en kritik af dig, man må bare ikke forvente en stor oplevelse (eller bare en oplevelse!!) for ingen penge. Hvis man derimod forventer dårlig lyd, så er det okay at man køber noget dårligt udstyr

Som jeg ser det så er det et spørgsmål om priotering. Især når man er på SU og lejlighed/bil o.l. skal betales, og skal man så ud og spise med den bedre halvdel, ja så koster det jo altsammen.
Derfor ligger prioteringen efter at få noget som man selv synes er bedre end udgangspunktet og pga. inkomststørrelsen så må der jo prioteres blandt flere ting. At nogen så vælger at sige at Skoda og Lada er ét fedt (lige dårligt) må folk jo selv op. (En Skoda kører efter min mening ganske udmærket, men andre mener at det kun er Mercedes der er "fint nok til mig")

Nuvel, no offence, her. Har også fået de nye HTer og subwooferen er på vej, og det spiller sgu egentligt fortrinligt, selvom at man kan høre at HTerne har mere at byde på (hvis de fodres af en anden forstærker - har dog ikke prøvet dette).

Min mening er at man godt kan gå op i biler selvom man kun har råd til en Skoda (og ikke en Mercedes SLK 200), og for hifi gælder det, det samme. Det fuldente eksisterer ikke, og da slet ikke vedr. hifi. Det er begrænset hvad der kan hives ud af en CD (for lige at begrænse det til ét medie)
Som sagt så har målet være at få en bedre lyd til TVet samt lidt baggrundsstøj - hvilket jeg har fået (og den bliver bedre igen med en anden og bedre forstærker)

Jeg kunne aldrig drømme om at give 200.000 kr for en bil - ej heller hifi. Så er det sjovere at få det til mindre beløb. Jeg vil hellere sidde i en bil til 50000 som er 80000 værd end det omvendte 

For at tråden lige vender tilbage til udgangspunktet skal jeg nok komme med lidt info. omkring hvordan HTerne er

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Når nu pengene skal række langt hvorfor så ikke få noget næsten gratis. Jeg fandt på et loppemarked et sæt fejlfri High Fidelity gulvhorn med originale Richard Allen golden Eight enheder med en følsomhed 96db. Så kan der spilles op til høstfest med 10W. Jeg gav 200kr for dem. Jeg garanterer at der er mange gode ting som sagtens kan bruges. 

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

Jeg har selv dårlige erfaringer med Eltax. Jeg ville prøve at afspille en brændt DVD-skive i en eltax dvd-receiver. Billedet og lyden hakkede og spruttede, og den kunne finde på at springe scener over på dvd'en.

HA! Så kan du lære det!

En dvd-afspiller med indbygget god moral

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

I dette tilfælde var det faktisk ikke en ulovlig kopi, men derimod noget hjemmevideo, men det kan jo være at Eltax har lavet en sikring i afspilleren, så den nægter at spille brændte dvd´er i tilfælde af, at man ville afspille en ulovlig kopi

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:

I dette tilfælde var det faktisk ikke en ulovlig kopi, men derimod noget hjemmevideo, men det kan jo være at Eltax har lavet en sikring i afspilleren, så den nægter at spille brændte dvd´er i tilfælde af, at man ville afspille en ulovlig kopi.

Nu prøvede jeg jo bare at være morsom

Men det gik tabt, desværre...

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
-nt- skrev:

I dette tilfælde var det faktisk ikke en ulovlig kopi, men derimod noget hjemmevideo, men det kan jo være at Eltax har lavet en sikring i afspilleren, så den nægter at spille brændte dvd´er i tilfælde af, at man ville afspille en ulovlig kopi.

Nu prøvede jeg jo bare at være morsom

Men det gik tabt, desværre...

Nej, ikke helt...  Skal nok lige holde øje med tråden, og vende tilbage når der sker mere i Eltax sagen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes