Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Jeg har set lyset! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Der er sket det uheldige at jeg er faldet fuldstændig i blues rock/hard rock ala George Thorogood, Jimmie Vaughan, Albert Cummings, Buddy Guy mv. Og nu bliver jeg simpelthen bare nødt til at skal have noget der kan formidle det her musik med sjæl og varme!
Det jeg har planer om er en stander højtaler med rør spændt for, men nu vil jeg jo lige forhøre mig lidt inden jeg sætter mig alt for hårdt på en idé der måske ikke er optimal.

Sagen er den at jeg godt kunne tænke mig at gøre det til rimlige penge og efterhånden har modet på et mere krævende DIY projekt, og derfor kunne jeg godt tænke mig at bygge både højtalere og forstærker selv (hvis det overhovedet kan svare sig?). Jeg er derfor ude efter nogle gode råd angånde hvilket grej jeg skal gå efter/hvad jeg absolut ikke skal røre med en ildtang til at formidle denne slags musik?

Det her er en "opstarts tråd" så jeg er åben over for alle ideer og forslag

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt på dette "kit" http://frequence.dk/sites/vp6-xt.htm
Er det helt hen i vejret til formålet?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg synes du skal købe nogle større højttalere......firmaet du henviser til kan sagten leverer et trevejs system med en bass.....f.eks. vil jeg sige 2 x 10" basser vil være mere passende til bunden.

Skal du have blues, så skal du altså også have lidt output til bassen. Jeg synes godt om ideen med at bygge højttalere selv. Regn med at det "ikke er sådan lige". Der opstår mange spørgsmål om finish, komponenter, alt muligt. Glæden og erfaringen at ved at bygge selv kan ikke samlignes med at købe noget. Det er dejligt selv at kunne. Du lærer også mere ved at lave selv. Men de tanker du gør dig vil generelt gør dig til en mere kritisk entusiast.   

Jeg vil nok droppe at bygge en forstærker, det er noget mere kompliceret og det taget tid, finishen er ofte præget af man er en amatør (venligt ment). Men har du alligevel mod på det, så vil jeg forslå du kontakter www.lcaudio.dk .  De er nok de bedste hvad selvbyg "hi-end-audio" angår.  

Mvh

Peter

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Hej...

Jeg synes du skal købe nogle større højttalere......firmaet du henviser til kan sagten leverer et trevejs system med en bass.....f.eks. vil jeg sige 2 x 10" basser vil være mere passende til bunden.

Skal du have blues, så skal du altså også have lidt output til bassen. Jeg synes godt om ideen med at bygge højttalere selv. Regn med at det "ikke er sådan lige". Der opstår mange spørgsmål om finish, komponenter, alt muligt. Glæden og erfaringen at ved at bygge selv kan ikke samlignes med at købe noget. Det er dejligt selv at kunne. Du lærer også mere ved at lave selv. Men de tanker du gør dig vil generelt gør dig til en mere kritisk entusiast.   

Jeg vil nok droppe at bygge en forstærker, det er noget mere kompliceret og det taget tid, finishen er ofte præget af man er en amatør (venligt ment). Men har du alligevel mod på det, så vil jeg forslå du kontakter www.lcaudio.dk .  De er nok de bedste hvad selvbyg "hi-end-audio" angår.  

Det skal være et projekt sideløbende med mit primære system, derfor kunne jeg godt tænke mig en mindre og velspillende højtaler. Det er ikke meningen at den skal kunne brage igennem, blot spille god musik på et behagelig lytteniveau. Men nu vil jeg tage det til efterretning og overveje om jeg skal kaste mig ud i et DIY projekt med det formål at erstatte mine nuværende højtalere.

Med hensyn til forstærkeren havde jeg tænkt mig et "komponenter + diagram, byg kassen selv" projekt da jeg ikke selv mener jeg er erfaren nok til at gå igang med at konstruere på egen hånd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes