| Forfatter |
|
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her den seneste tid har jeg læst mig til flere fordele ved at køre højttalerne aktivt, altså ved bi-amping og dét der særligt tiltaler mig ved denne form er, at man tilsyneladende kan blive fri for fase-fejl. Ifølge dette diagram skal jeg altså bruge yderligere en effektforstærker og et aktivt delefilter. En effektforstærker skulle jeg nok liiige kunne klare at skaffe, men et aktivt delefilter? Hvor finder man sådan et henne? Som jeg har forstået det, er det IKKE en nedskaleret udgave af det passive filter som sidder i højttalerne.. - Er der nogen som kan komme med en forklaring på, hvad forskellen er mellem et passivt og et aktivt delefilter? - Og hvordan man skaffer sig sådan et? - Kan man evt. bruge et digitalt filter a la Behringer? På forhånd tak og med venlig hilsen Morten
__________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort fortalt realiserer du filteret på linje niveau FØR eff. forst, istedet for passive komponenter EFTER eff. forst.
Som udgangspunkt er det kun få (digitale) filtre der er faselineære. Dolby lake, og Xilica er begge bygget med FIR filtre, og udviser intet fase skift. Findes hos www.moto.dk og www.newmusik.dk
Eller er de fleste digitale filtre IIR filtre, og udviser minimumsfaseforløb. Dette gælder også behringers digi filter, som er et godt begynder filter til prisen. www.aage.dk
Til prisen er der intet analogt filter der kan konkurr. med behringeren, endvidere kan du forsinke udgangene på et gigi filter, og korrigere for fysisk placering af drivere.
Mvh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
NESREDNA Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de hurtige svar!  Bonné, kan du uddybe hvad forskellen er mellem et hhv. faseliniær og minimumsfaseforløb? Nu har jeg kigget lidt på Behringer'en og den har tilsyneladene digital indgang (SPDIF), ville det så ikke være oplagt at køre signalet ind digitalt ind fra en squezebox?  Squezebox'en har nemlig så vidt jeg ved en form for digital volumenkontrol. Kan nemlig ikke så godt lide tanken om at konvertere det analoge signal til digital og tilbage igen  . I kan se mit stereo-setup, som jeg havde tænkt mig at prøve det på  . Kom gerne med nogle gode ideer!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen digital eller anden form for volumenkontrol på Behringeren!
Iøvrigt så er faseforholdene for de digitale filtre jeg kender alle nøjagtigt de samme som for analoge filtre. Problemer er, at man beregner og simulerer analoge filtre - f.eks. Bessel, Butterworth, Linkwitz Riley o.s.v. - men blot har lagt dem ind digitalt.
Målinger på min Behringer viser tydeligt at der kommer samme fasedrej som i analoge filtre.
Problemet ligger i at man ikke blot laver et filter, men også skal korrigere for afvigelser i enhdernes opførsel og når de ruller af eller har peaks følger fasen jo med. Når du korrigerer for disse "fejl" i enhederne skal der selvfølgelig også korrigeres for fasen.
Noget helt andet er det så, at man rent elektrisk (digitalt) burde kunne lave et filter med konstant fase uanset afskæring. Om det så ville lyde "godt" eller "naturstridigt" er en helt anden sag.
Kan iøvrig anbefale dette digitale filter (og det medfølgende program): www.groundsound.com __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
NESREDNA Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu godt nok volumenkontrol i det digitale domæne på squezebox'en jeg mente, men tak alligevel. Jo mere jeg læser om det her, des mindre tror jeg, at jeg forstår det . Derfor har jeg oprettet en tråd, hvor jeg måske lidt klarere har formuleret, hvad det er jeg efterspørger. Anyway, tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Der er ingen digital eller anden form for volumenkontrol på Behringeren!
Iøvrigt så er faseforholdene for de digitale filtre jeg kender alle nøjagtigt de samme som for analoge filtre. Problemer er, at man beregner og simulerer analoge filtre - f.eks. Bessel, Butterworth, Linkwitz Riley o.s.v. - men blot har lagt dem ind digitalt.
Målinger på min Behringer viser tydeligt at der kommer samme fasedrej som i analoge filtre.
Problemet ligger i at man ikke blot laver et filter, men også skal korrigere for afvigelser i enhdernes opførsel og når de ruller af eller har peaks følger fasen jo med. Når du korrigerer for disse "fejl" i enhederne skal der selvfølgelig også korrigeres for fasen.
Noget helt andet er det så, at man rent elektrisk (digitalt) burde kunne lave et filter med konstant fase uanset afskæring. Om det så ville lyde "godt" eller "naturstridigt" er en helt anden sag.
Kan iøvrig anbefale dette digitale filter (og det medfølgende program): www.groundsound.com
|
|
|
Hej Janils
Du har fuldstændig ret, de nævnte filtre udviser minimumsfase adfærd, og det er ikke nødv. en bagdel
Men tjek de nævnte fir filtre. De kan netop realisere en deling uden faseskift..
mvh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Janils,
Jeg bruger pt. et aktivt 2. ordens filter, men ville meget gerne prøve at dele skarpere og kigger derfor på forskellige aktive filtre. Så vidt jeg kan huske, har du også erfaring med de tyske SAW30 filtre fra Thel-Audio.
1. Kan du sige lidt om, hvordan GroundSound filtrene lyder i forhold til filtrene fra Thel og Behringer?
2. Er GroundSound filtrene nemme at "skrue sammen"? (mine effekttrin er vildt følsomme overfor brum)
På forhånd mange tak!
M.v.h.
Peter K.
|
| Til top |
|
| |