Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Gammelt Hifi. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hej! Nu er jeg selv ejer af en Cyrus II forstærker, som jeg da er rigtig glad for! har tidligere haft Pioneer og Harman Kardon, men synes personligt at jeg meget bedre kan lide lyden fra min Cyrus.
Mit spørgsmål er så:
Er folk med ældre forstærkere bare glade for lyden, fordi de (jeg inkluderet ganske vist) ved at den er meget gammel, og derfor på en eller anden måde synes lyden bliver bedre. (Som folk der kører gamle biler eller mc har vane..) Eller er der rent faktisk også "objektivt" set tale om en god forstærker? - detaljerigdom, bund, perspektiv, klarhed etc..
jeg tænker her på mærker som Cyrus, Quad, (Nad3020), ældre accuphase, macintosh og fx sansui.

ER disse rent faktisk bedre/ligeså gode som de fineste nyeste, eller er det en gang overtro? Jeg ønsker ikke en lang liste med folk der siger ja, og nej, men evt nogen der rent faktisk har testet ældre imod nye, og har en måske sagligt begrundelse.
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Har selv været med til at teste: pioneers største sorround forstærker (5 år gammel)

dens effekt blokke mod en luxman M02 og en Crown PS400 - de to sidst nævnte af ældre dato

Må sige crown gjorde det bedre en pioneern, men luxman'n gør det klart bedre - der er en helt anden opløsning i lyden. Man kan stedfestne instrumenter i et orkestor.. - jeg er imponeret...

det er mine erfaringer.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jonas Nielsen skrev:
Hej! Nu er jeg selv ejer af en Cyrus II forstærker, som jeg da er rigtig glad for! har tidligere haft Pioneer og Harman Kardon, men synes personligt at jeg meget bedre kan lide lyden fra min Cyrus.
Mit spørgsmål er så:
Er folk med ældre forstærkere bare glade for lyden, fordi de (jeg inkluderet ganske vist) ved at den er meget gammel, og derfor på en eller anden måde synes lyden bliver bedre. (Som folk der kører gamle biler eller mc har vane..) Eller er der rent faktisk også "objektivt" set tale om en god forstærker? - detaljerigdom, bund, perspektiv, klarhed etc..
jeg tænker her på mærker som Cyrus, Quad, (Nad3020), ældre accuphase, macintosh og fx sansui.

ER disse rent faktisk bedre/ligeså gode som de fineste nyeste, eller er det en gang overtro? Jeg ønsker ikke en lang liste med folk der siger ja, og nej, men evt nogen der rent faktisk har testet ældre imod nye, og har en måske sagligt begrundelse.

Nogen nye er gode, nogen ældre/gamle er gode. Længere er den vist ikke  Du ved, smag og behag...

Min egen int. forstærker er over 22 år gammel, og den synes jeg ikke mangler noget, eller lyder gammel

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Men kan det passe at der på komponent banen virkelig ikke er sket spor de sidste 20-30 år? Har man simpelthen ikke kunnet finde på bedre kredsløb? Eller er det kun de aller dyreste modeller der får gavn af den nye viden, og er stort set alle anlæg til menneskepenge (<6000 pr enhed) ofre for en grov gemmen sparrekniv, og fyldt med dårlige enheder og værk? Tænker at det da må være svært ikke at kunne lave en ny forstærker der er bedre end en gammel.. Når man nu tænker på at de har de ældres erfaringer at bygge på, og langt bedre komponenter? Nogle steder kan man læse om folk der opgraderer deres gamle forstærkere ved at sætte nye komponenter, og derved får noget, der efter deres mening, er langt bedre end noget andet.. Hvordan kan det hænge sammen? Burde man så ikke sætte sig, og bygge en ny forstærker efter et diagram fra en gammel accuphase op, blot me bedre nye komponenter? Hvad er der sket for hifi industrien, hvis ikke de kan lave bedre nu, end for 20 år tilbage??

Gælder det samme på højtalerfløjen? Kan man ligeså godt købe nogle gamle topklasse højtallere, og så lige skifte delene i filtret til nye med samme specs, og få noget der er ligeså godt, hvis ikke bedre, som nye til >10.000 stykket? Jeg forstår det ikke..
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke ekspert, men bortset fra icepower teknikken, og så forøgelsen af effekten(op til 1000w), så mener jeg ikke at der er sket særlig meget med forstærkere i de sidste mange år - ikke noget som giver en stor forbedring af lyden, da man også for 30 år producere kredsløb med meget lav forvrængning.
Mht højttalere så kan det være en stor fordel at opstøve de gamle klassikere fra f.eks. jbl, b&w, dali, infinity osv. - de kan oftest erhverves til små penge i forhold til hvad en tilsvarende højttaler vil koste i dag. Man skal dog passe på for der blev også lavet meget skidt som vil se sig slået af det billigste sæt eltax fra bilka så gå efter "top of the line"
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes