Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Julesang er ikke en smagssag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2003 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Nu har vi vel alle sammen fået en veloverstået Juleaften med masser af lækker julemad og behagelig rosenrød vin og turen kommer til hyggen omkring juletræet -og her opstår et tilbagevendende problem som jeg gang på gang har forsøgt at tunedempe, det handler ganske enkelt om vores kære familie som skal prøve kræfter med de kære Julesalmer

Jeg mener ganske simpelt at det er muligt at tunedempe sig frem til det bedste resultat så vi kommer så tæt på et originale materiale når vores kære kaster sig ud i den svære kunst at beherske de kringlede julesalmer.

For at nå frem til en så ufarvet Julesangs-session så muligt så benytter jeg mig som sagt at Tunedemp metoden og derfor er det nødvendigt med først at skrive en navnlist på alle familiemedlemerne og derefter Tunedempe hver enkelt medlem.

Tante Olga: Hun er skide træls at høre på hvis hun ikke er tunedemp'et, det er specielt hendes gebis som kan skabe problemer, hun har en tendens til at dræbe beat'et i melodien hvis ikke jeg vinkler hende ca. 0,5 mm ind mod midten, man skal simpelthen kunne høre hendes gebis slippe ganen ved de dybe toner, alt andet er personlig smag.

Onkel Bertil: Min kære onkel er straks en anden sag, han er ganske ufarvet i sit stemmeleje, han er iøvrigt rigtig god til at bakke op om melodien fra tante Olga så et godt sted at placere onkel Betil, er lidt bagved tante Olga dog med en svag vinkling ind mod midten.

Bedstemor Augusta: Hun er virkelig svære at tunedempe ! hun snød mig faktisk ved at placere et meget tyndt slør foran hendes mund, hun prøvede ganske enkelt at sætte sin egen smag på vores julesang og det ved hun jeg ikke kan fordrage, hun ved at jeg vil have foreskelle og melodi !!! Nixen-bixen bedstemor, jeg tog resolut sløret fra hende og forklarede hende indtrængende at den går altså ikke, her er det melodi og foreskelle som tæller og ikke hendes egen smag, jeg placerede hende længst tilbage ved juletræet også fordi at hun har en tendens til at komme med pruttelyde (løs muskulatur) -så derfor er det en god idé med en placering som ikke bliver alt for dominerende mht. de pruttelyde, som kun har tendens til at farve lyden efter egen smag.

Bedstefar Aage: Bedstefar sidder i rullestol så han er meget nem at Tunedempe, det er helt fantastisk at bare kunne rulle frem og tilbage, frem og tilbage og virkelig Tunedempe ham ned til den mindst margin, ham placere jeg helst i front da hans stemmeleje er meget lavt og dog er det fedt at høre hvordan han støtter op om beat'et i "Højt fra træets grønne top" man kan virkelig høre hans respiratorlyd og halvtkvalte stemme som meget natruligt gisper sig igennem denne juleklassiker, men jeg er altid opmærksom på om ilttilførelsen er korrekt ellers farver han i den grad.

Vaage og Gysse (mine Brødrer) : De er virkelig en udfordring, de har ved denne Julesession altid drukket for meget og derfor har de begge en let farvning i mellembassen, jeg placere dem et godt stykke ud fra bagvæg ca. 1,53 meter og næsten klods op at Juletræet (dette kan skjule deres opkast, hvis uheldet er ude) men de står faktisk begge godt til bedstefar Aage's halvtkvalte gispen, man kan virkelig høre hvad de føler, lidt ligsom når min kone opdager at jeg har brugt alle husholdninspengene til musik, så er man heller ikke i tvivl om hvad hun føler når hun skriger ind i mit øre "NU ER DET FANME NOK !!! JEG FINDER MIG IKKE I DET; FATTER DU DET !!??" -det er ganske simpelt den samme synagi som opstår, der er vikelig melodi på beat'et.

IDA (min kone): Ja, hvad skal jeg sige, der er ting som er svære at Tunedempe sig udaf -og min kone er én af dem ! Ikke for at jeg skal skræmme jer væk fra at tunedempe jeres kone men det kan have fatale konsekvenser -og hvordan nu det ? ja ! koner er som regl mere objektive om går deres egne veje, de har helt klart en tendens til at farve en Julessession efter egen smag. Først er det vigtigt at gøre sig klart at denne Tunedemp bliver meget korporlig, jeg starter med at tale sødt til min kone og bedre hende om at placerer sig lidt ud til siden på højre side af Juletræet, det lyder i retningen at dette " øøøh lille mus vil du være rar at rykke dig lidt ud til højre ?" - okay, så langt så godt .. " lille skat, prøv om du kan vinkle dig ca. 0,5 grader til venstre" - okay det gik også meget godt men nu kommer den svære ! " lille mus ... øh min skat vil du være sød at bukke dig 8 grader fremover" - nu skal man virkelig går på listesko !!! min kone tåler ikke for meget Tunedemp, jeg kan nu se at hun er begyndende arrig, så nu er det om at være på vagt ....... " øh lille skat kan du ikk ....." BANG siger det og du er gået for langt, hun langer mig en lige venstre på kæben så det synger i højre øre ... jep man kan gå for langt med sin kone, men fortvivl ikke, hun bliver god igen, ganske vist sætter hun sin egen personlige smag på denne Julesession men man kan ikke få alt i både pose og sæk.

Nu skulle alt gerne være Tunedempet ( med lige undtagelse af min kone, husker i nok ) nu kommer så det store øjeblik !!! med denne Tunedemp får jeg forskel i melodi der er virkeligt støttet op om beat'et (ganske vist med en svag ringning for højre øre) -men som i ved så vil jeg have forskel i melodi jeg hader farvning og familien skal dælme makke ret ellers er det bare en stor grød, næææh nej ... jeg vil kunne høre hvad min familie mener når de synger vores kære Julesange.

Ja, og sådan fik vi endnu engang en rigtig hyggelig Jul i familien Nielsen.

PS. Jeg tager meget gerne ud og Tunemper din familie, kvit og frit, hvis bare i giver en Cola og noget Juleguf.

Glædelig Jul & Godt Nytår.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 December 2003 kl. 04:38 | IP-adresse registreret  

Ja, så fik du da gjort tykt grin af JB..

(mindre kan ikke gøre det)

Mvh. Jens/Modifix, - der nok skal gå i seng nu..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2003 kl. 05:20 | IP-adresse registreret  

Smukt Alex meget smukt, godnat

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

Hehe, Alex er hermed udråbt til den nye konge!

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 December 2003 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

.....Der er ganske enkelt ikke noget bedre end ægte hifi-julehistorier.

Især dette afsnit indeholder julestjernen ...........:

Alex E Nielsen skrev:

Nu skulle alt gerne være Tunedempet ( med lige undtagelse af min kone, husker i nok ) nu kommer så det store øjeblik !!! med denne Tunedemp får jeg forskel i melodi der er virkeligt støttet op om beat'et (ganske vist med en svag ringning for højre øre) -men som i ved så vil jeg have forskel i melodi jeg hader farvning og familien skal dælme makke ret ellers er det bare en stor grød, næææh nej ... jeg vil kunne høre hvad min familie mener når de synger vores kære Julesange.

Der gemmer sig vist en solid juleskribent i den gode Alex......................

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 28 December 2003 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

20-8
Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Sådan skal det gøres Alex...........Let og Elefant !!
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

LAAN
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Bravo

Lars Nielsen

Til top Vis LAAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAAN

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2003 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Genialt
Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Ha!!!

Det er fandme go' værksteds humor

473 point til alex for et kanon juletveak!!

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Trebien...

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2003 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Super ide!

Jeg ser meget gerne at du tunedemper min familie til næste jul. Især min faster har tildens til en meget aggressiv diskant, som virkelig ødlægger timingen i Højt fra træets grønne top.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 December 2003 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej Alex !

Når du engang får tunedempet din familie (forhåbentlig) , skal du være velkommen hos mig. Jeg har et par familiemedlemmer som ellers fungerer fint.......... i standby mode.

Så hvis du har nogle gode tweaks lover jeg Hr. Nielsen, rigelige mængder cola og juleguf   

GODT NYTÅR !

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 December 2003 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hvad med kravlenisserne?, jeg syntes personligt de påviker perspektivet negativt.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 December 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg mener ganske simpelt at det er
muligt at tunedempe sig frem til det bedste resultat så vi
kommer så tæt på et originale materiale når vores kære kaster
sig ud i den svære kunst at beherske de kringlede julesalmer

Yderst morsomt.

JB, husk nu - den man elsker ... ah, du klarer det nok.

Ps. Misundelsesværdigt godt komponeret. Altid rart at se flot
håndværk.
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2003 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hvad med kravlenisserne?, jeg syntes personligt de påviker perspektivet negativt.

mvh Gorm

Prøv med Skotske kravlenisser. Efter vi har skiftet brand, er der en helt anden sag at afsynge julesange.

...der er ligesom mere melodi og størrer forskelle.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 30 December 2003 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Alex....din hjerne er ligeså kringlet som dine hjemmerullet smøger

Jeg kan fornemme en vis tilfredshed med din familie.....herhjemme forsøgte jeg at overbevise familien om det ikke var rimelige at sætte sig ned og synge og dernæst flå gavepapiret hurtigt af pakkerne........for så for fanden at få overstået det. Men det var vist mig der blev tunedempet

Der er fandme en forfatter gemt i dig. May the force be with you

Vi ses en dag.

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2003 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Jeg var faktisk under indflydelse af min kones hjemmetrillet smøger da jeg indrykkede denne sandfærdige historie, og de smøger gøre altså et eller andet ved mine sanseindtryk, jeg bør nok kvitte dem ?
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes