Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Akustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 05 April 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg synes personligt at akustikken er et overset punkt for mange bruger af både hifi og surround. Jeg vil derfor gerne prøve at høre hvilke tiltag folk herinde har foretaget for at forbedre akustikken i deres lytterum/hjemmebiografer?

Specielt er jeg interesseret i at høre hvad man har gjort omkring diffusion og "basfælder"?

Og er der iøvrigt forskellige ting man skal være opmærksomme på afhængig af om man indretter et stereo-lytterum eller en surround hjemmebiograf?

Mvh

Jacob

Til top Vis Blade69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blade69

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give dig ret i at det er et overset område. De fleste udnytter langt fra anlæggets potentiale. Det skyldes nok en blanding af uvidenhed og moderne indretningsidealer, men det burde ikke være en hindring. Det er blot et spørgsmål om fantasi at integrere tingene. Mit eget eksempel er nok ikke så godt idenne retning idet jeg ikke har behøvet at tage dette hensyn idet mit rum er et dedikeret musik/biorum.

Har bygget rummet med skæve vægge og deraf følgende varierende tykkelse af isolering. Isoleringen består af to slags Rockwool hård og blød, et dobbelt lag afslutter.

Der er klinker på gulvet og ca halvdelen af arealet er dækket af et kraftigt udltæppe hvorunder der er placeret lydabsorberende plader af komprimeret Rockwool 10-12 mm.

Endevæggen er dækket af bogreoler fra gulv til loft samt lidt reol til begge sider.

Gardiner ved begge vinduer af kraftig kvalitet og i to lag af forskelligt stof.

I højttalerenden har jeg bygget difusorplader i hvorpå der er lagt et lag letspartel med et mønster på kryds og tværs. disse plader er monteret på sidevægge og går fra gulv til loft.

På endevæggen har jeg bygget Schrödinderdiffusore der dækker området fra 640Hz til13-14.000Hz. Disse består i virkeligheden af en diffusor i en diffusor. Et enormt arbejde der var tiden værd.

Herudover har jeg eksperimentyeret en del med forskellige typer af Helmholzresonatore, pladeabsorbanter og bløde absorbanter uden dog at få ordentlig ram på de stående bølger. Formodentlig fordi disse ligger på grænsen for disse typers virkeområde. Men jeg prøver videre og må nok erkende at der skal laves målinger i rummet.

Jeg mangler stadig at gøre noget ved loftet og overvejer her en bølgestruktur i træ?

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Sendt: 05 April 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Fantastisk spændende at høre om.

Vil gerne evt. se billeder af dit rum hvis du har mod på det.

Og vil meget gerne høre mere omkring fabrikationen af diffusorerne.

Umiddelbart synes jeg det lyder lidt farligt at bruge klinker som gulv, ved godt at du dæmper lyden med tæpper mv. men alligevel?

Personligt har jeg ikke haft muligheden for at lave et dedikeret lytterum endnu. Men når jeg i starten af 2008 gerne skulle flytte i hus, så skal det laves. Tror jeg vil være meget fokuseret på at få installeret basfælder. Synes det er utroligt at bassen ved hvisse frekvenser ligefrem "forsvinder" hvis man ikke "fanger" de stående bølger.

Glæder mig til at høre flere indlæg.

Er ved at indsamle info-grundlag så jeg og to af mine kolleger kan fabrikere dvs. dæmpere diffusorer fælder til hver vores projekter.

Mvh

Jacob

Bass skrev:

Jeg kan kun give dig ret i at det er et overset område. De fleste udnytter langt fra anlæggets potentiale. Det skyldes nok en blanding af uvidenhed og moderne indretningsidealer, men det burde ikke være en hindring. Det er blot et spørgsmål om fantasi at integrere tingene. Mit eget eksempel er nok ikke så godt idenne retning idet jeg ikke har behøvet at tage dette hensyn idet mit rum er et dedikeret musik/biorum.

Har bygget rummet med skæve vægge og deraf følgende varierende tykkelse af isolering. Isoleringen består af to slags Rockwool hård og blød, et dobbelt lag afslutter.

Der er klinker på gulvet og ca halvdelen af arealet er dækket af et kraftigt udltæppe hvorunder der er placeret lydabsorberende plader af komprimeret Rockwool 10-12 mm.

Endevæggen er dækket af bogreoler fra gulv til loft samt lidt reol til begge sider.

Gardiner ved begge vinduer af kraftig kvalitet og i to lag af forskelligt stof.

I højttalerenden har jeg bygget difusorplader i hvorpå der er lagt et lag letspartel med et mønster på kryds og tværs. disse plader er monteret på sidevægge og går fra gulv til loft.

På endevæggen har jeg bygget Schrödinderdiffusore der dækker området fra 640Hz til13-14.000Hz. Disse består i virkeligheden af en diffusor i en diffusor. Et enormt arbejde der var tiden værd.

Herudover har jeg eksperimentyeret en del med forskellige typer af Helmholzresonatore, pladeabsorbanter og bløde absorbanter uden dog at få ordentlig ram på de stående bølger. Formodentlig fordi disse ligger på grænsen for disse typers virkeområde. Men jeg prøver videre og må nok erkende at der skal laves målinger i rummet.

Jeg mangler stadig at gøre noget ved loftet og overvejer her en bølgestruktur i træ?

Til top Vis Blade69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blade69

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Skal prøve at få taget nogle billeder og finde nogle links frem. I mellemtiden kan det her måske inspirere  http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?vaslt&1134921003
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes