|
Jeg kan kun give dig ret i at det er et overset område. De fleste udnytter langt fra anlæggets potentiale. Det skyldes nok en blanding af uvidenhed og moderne indretningsidealer, men det burde ikke være en hindring. Det er blot et spørgsmål om fantasi at integrere tingene. Mit eget eksempel er nok ikke så godt idenne retning idet jeg ikke har behøvet at tage dette hensyn idet mit rum er et dedikeret musik/biorum.
Har bygget rummet med skæve vægge og deraf følgende varierende tykkelse af isolering. Isoleringen består af to slags Rockwool hård og blød, et dobbelt lag afslutter.
Der er klinker på gulvet og ca halvdelen af arealet er dækket af et kraftigt udltæppe hvorunder der er placeret lydabsorberende plader af komprimeret Rockwool 10-12 mm.
Endevæggen er dækket af bogreoler fra gulv til loft samt lidt reol til begge sider.
Gardiner ved begge vinduer af kraftig kvalitet og i to lag af forskelligt stof.
I højttalerenden har jeg bygget difusorplader i hvorpå der er lagt et lag letspartel med et mønster på kryds og tværs. disse plader er monteret på sidevægge og går fra gulv til loft.
På endevæggen har jeg bygget Schrödinderdiffusore der dækker området fra 640Hz til13-14.000Hz. Disse består i virkeligheden af en diffusor i en diffusor. Et enormt arbejde der var tiden værd.
Herudover har jeg eksperimentyeret en del med forskellige typer af Helmholzresonatore, pladeabsorbanter og bløde absorbanter uden dog at få ordentlig ram på de stående bølger. Formodentlig fordi disse ligger på grænsen for disse typers virkeområde. Men jeg prøver videre og må nok erkende at der skal laves målinger i rummet.
Jeg mangler stadig at gøre noget ved loftet og overvejer her en bølgestruktur i træ? |