Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Minde ord for Finn Andersen. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Min gode hi-fi lidelsesfælde og kammerat Finn Andersen, afgik pludselig ved døden den 23/4 – 07. alt for tidligt i en alder af kun 52 år.

Det var med tungt hjerte jeg modtog denne nyhed og savnet vil blive stort.

Finn Andersen kom til Bornholm i midten af 90’ne, og kort efter lærte vi hinanden at kende ved et tilfælde, da jeg så et interview med ham i Tv. angående noget SSP samarbejde og foredrags virksomhed han havde involveret sig i.

Jeg bemærkede et ganske seriøst og noget specielt anlæg i baggrunden under interviewet, samt noget der så ud som ganske avanceret måleudstyr.

Da jeg ved et tilfælde stødte ind i ham i byen, henvendte jeg mig angående dette grej og på vegne af daværende Bornholms Hi-fi klub, som han faktisk ikke endnu havde stiftet bekendtskab med.

Vi udvekslede tlf. nr. og han dukkede op til de efterfølgende møder og arrangementer i klubben efter at have modtaget invitationer.

Vi fandt hurtigt ud af at vi havde samme lidenskab for højtaler selvbyg mm.

Jeg fik ham introduceret for Tom Kaiser fra højtaler fabrikken DANSpeak, og herved og her efter opstod et godt samarbejde om udvikling af nye højtalere, hvor Finn stod for udvikling af delefiltere og målinger mm. Han havde en sjælden matematisk begavelse til udregning af forskellige højtaler parametre og samtidig evne til at læse og bruge målinger samt ikke mindst kombinere dette med et godt og skarpt øre for hvornår det hele gik op i en vellydende helhed.

En viden og evne jeg selv har nydt meget godt af og lært utrolig meget af.

Finn var en utrolig flik, gemytlig og hjælpsom mand, der besad et enestående intellekt og en stor dybde, der kom til udtryk i hans forfatterskab, og udgivelse af flere digt samlinger og bøger om livet og dets mange facetter, samt sit eget mildest talt turbulente og meget spændende men også hårde liv før han kom til øen, for her at finde ro og fordybelse samt en ny tilværelse langt væk fra fortidens genvordigheder.

Blandt de ting han fandt ro, fred og fordybelse i var netop hi-fi og højtalerens forunderlige verden, samt her af nydelse af god musik.

Hans store evner og talent for dette delte han gladelig ud af ved enhver given lejlighed, og hans dør var altid åben, såvel som hans telefon, skulle man stå med spørgsmål og tvivl om noget man i hi-fi sammenhænge var i gang med eller var kørt fast i.

Mange glade stunder blev tilbragt i klub sammenhænge og til mindre private hi-fi sammenkomster, med både hi-fi, højtaler men så sandelig også god musik lytning, samt nydelse af god vin.

Talrige timer i telefonen, under de mange delefilter eksperimenter samt D.I.Y elektronik projekter samt modifikationer / tweak.

Altid en løsning og gode råd var der, samtidig god kritisk spørgsmåls sætten ved div. løsninger og tiltag, råd om nye måder og veje mm. altid med glimt i øjet og god humor, velovervejet og med stor indsigt samt ekspertise.

Finn var altid undervejs med sine konstruktioner og på vejen mod den bedre lyd og helt optimale løsning, og de blev blot bedre og bedre, hvilket smittede voldsomt af på både mine samt ikke mindst DANSpeaks konstruktioner.

At mit grej fra at være ganske ”off the shelf” med de musikalske og lydmæssige mangler / kompromisser dette har indebåret i de økonomiske kompromisser der ved anskaffelse har være, alligevel nu lyder som det gør! så absolut tilfredsstillende og for mig musikalsk og rigtigt, hvorved det giver mig en ydelse der mere end matcher meget jeg hidtil kun har kunne drømme om, har jeg Finn og hans ekspertise samt råd at takke for.

Alt noget der vil blive utrolig meget savnet.

Ikke mindst vil Finn som menneske og ven blive meget savnet af alle der kendte ham.

Det er med meget tungt hjerte jeg her har måtte sige farvel til en god ven og hi-fi lidelsesfælde.

Enkelte vil måske have stiftet bekendtskab med ham i Københavns og senere Herlev hi-fi klub? som han selv, efter sin tilflytning her til øen, holdt kontakten med og medlemskab af, og ofte valfartede til div. arrangementer og møder.

Hvor du så end er? må du nu have kommet til den ultimative hi-fi.! og får en lille ”en” sammen med ligeledes salige Sten Duelund samt en god hi-fi snak i evigheden.

Ære være Finns minde.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Selv om jeg aldrig har kendt denne Finn Andersen er det et flot stykke mindetale du har fået stykket sammen miju

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Min respekt.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Finn Andersen? Er medlem af Herlev HiFi klub og kan ikke rigtigt placere ham! Kan det være rigtigt han også samarbejdede med L.C. Audio?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

R.I.P
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Hej Miju jeg kondolerer først og frmmeste, og vil derefter sige at det er en meget flot mindetale, det gør altid ondt når man mister en der er nær,kender desværre ikke finn men efter din beskrivelse virker han som en rar mand dybeste respekt fra min side..

mvh Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes