Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: ALPS potentiometer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Det blå ALPS potentiometer i min forforstærker trænger til at blive udskiftet. Er der nogen her, som ved hvor man kan købe sådan et her i DK eller på nettet. Er der eventuelt andre potentiometre som er mere interessante, kom gerne med forslag.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Det kan vel fås der hvor du har købt forstærkeren. Ellers kan de da helt sikkert henvise dig til et værksted, som kan skaffe det.

Alps volume potentiometret i min NAD forstærker trængte til at blive udskiftet, så jeg bestilte et nyt i hifi-klubben. Det gjorde mig 400 Kr. fattigere, men til gengæld knaser det ikke længere når volume-knappen betjenes

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

R.S. har dem for kun 300 kr. Efter min mening bedre end alt andet hvis man bruger dem som shunt volumen. Man kan dog dermed få problemer med sporingen < forskel mellem kanalerne>. En god seriemodstand eks. Vishay eller Shinko og ind på midterbenet og videreføring til kredsløb. Benet til højre skal til stel og benet til venstre bruges ikke.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Som det her fremgår, har jeg endnu ikke fået skiftet mit potmeter. Det sidder i en 12 år gammel forforstærker, så der er sikkert også sket noget på potmeter fronten.

Er der nogen som ved præcist, hvad det blå ALPS potmeter hedder i dag, det er jo rart at vide, når jeg skal bestille.

Det nuværende, er et 20Kohm og ved kl. 21 er lydniveauet alt for højt - ville det være en ide, at sætte et 10Kohm i, eller er der minimal forskel?

Håber på nogle gode bud.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

beta skrev:

Som det her fremgår, har jeg endnu ikke fået skiftet mit potmeter. Det sidder i en 12 år gammel forforstærker, så der er sikkert også sket noget på potmeter fronten.

Er der nogen som ved præcist, hvad det blå ALPS potmeter hedder i dag, det er jo rart at vide, når jeg skal bestille.

Det nuværende, er et 20Kohm og ved kl. 21 er lydniveauet alt for højt - ville det være en ide, at sætte et 10Kohm i, eller er der minimal forskel?

Håber på nogle gode bud.

Med venlig hilsen

Byt til et med samme data. Niveauproblemet løses ved at reducere forstærkningen (indgreb i forstærkeren) eller sætte en spændingsdeler (dæmpeled) på de indgange hvor problemet opstår (koster kun 2 modstande pr. kanal pr. indgang og kan tilpasses de respektive signalkilder )

Er der som her tale om separat for- effektforstærker udføres operationen på effektdelens indgangsbøsninger. Sidstnævnte lader sig også anvende selv om de 2 sektioner deler kabinet. Dæmper samtidigt evt. støj fra forforstærkerdelen. 

Som så meget andet i den mekaniske afdeling så er potentiometre ikke blevet bedre, snarere det modsatte

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Det hedder RK27112 (RK27112MC hvis der er motor på) og kan eks. fås her: http://stores.ebay.de/familygate

/U.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes