Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forsikring af Hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 August 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg skriver her for at høre hvordan folk har klaret forsikring af deres (i mange tilfælde) dyre anlæg og højttalere.

Især højttalere bliver jo ikke ligefrem dårligere med tiden og en afskrivning til 20% af nyværdi efter 8 år er standard hos alle de forsikringsselskaber jeg har talt med. De fleste herinde vil nok finde samme vilkår ved nærlæsning af deres indbo-police.

Selv har jeg lige fået ødelagt ved vandskade et par B&W DM 630 højttalere som jeg har haft i små 15 år men som stadig spillede fint. 1.400,- blev det til fra forsikringen. Ikke meget højttaler i stil med B&W DM 630 man kan få for de penge. Den tilsvarende højttaler i dag vil jeg tro er B&W DM 603S som koster godt 7.000,- for et sæt. Spørger man så forsikringen om at fremskaffe et brugt tilsvarende sæt, er det ikke noget de gør. 

Jeg er glad for at det ikke er et par der havde kostet 100.000,- eller noget i den stil. Tænk sig at få 20.000,- til at købe nye for.

Findes der speciel forsikringer eller selskaber som ikke har denne grove afskrivning på hifiudstyr?

Dette giver i hvert fald stof til eftertanke hvis man har stående for en mindre formue hjemme i huset som så slet ikke er forsikret til den værdi man føler det er værd.

Hilsen Kristian

Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogenlunde samme afskrivning fra mit selskab. Dog er det 30% til 10 år og så ryger det ned til 20%. Jeg ringede til dem idag for lige at høre om jeg eventuelt kunne sætte forsikringssummen op, da jeg i nypriser har stående for ca 300.000, men som realistisk set ikke er mere værd i brugt priser end ca. 100.000. Problemet er så bare at mine forsikringbetingelser har maksimum beløb på hhv 26.000 pr enhed samt 79.800 totalt. Og det er så ligegyldigt hvad min samlede indbosum iøvrigt er.

Jeg nævnte overfor forsikringsmedarbejderen, at der rent faktisk er flere og flere, der har dyre og endda meget dyre anlæg. B&O folket kan jo dårligt købe et TV til under 80.000. Hun sagde at hun ville gå videre med et forslag om at man, sikkert mod forøget præmie, kan sætte en højere sum på fx hifi anlæg og anden dyr elektronik.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

En del forsikringer dækker til handelsværdi, så hvis du godtgøre at dine B&W er dyere at købe brugt end 1400kr, så kan du måske få en højere pris. Men det sidste sæt der var til salg gik vidst for 600kr, så 1400 kr vil jeg betragte som en yderst fair pris!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at den afskrivning er meget normal. Og som Plafitracer skriver, har mange forsikringer også et loft for elektronik, lige som de har for cykler. Selv er jeg forsikret gennem IDA, der ikke har loft for elektronik, men har ca. samme afskrivning. Mod at købe en ekstra-forsikring, kan man så opnå en lidt bedre afskrivning af sin hobby.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 August 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har mit private dækket til 1 mill.

Og får nypris indefor de første 2 år.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

wilsky skrev:

Hej alle

Jeg skriver her for at høre hvordan folk har klaret forsikring af deres (i mange tilfælde) dyre anlæg og højttalere.

Især højttalere bliver jo ikke ligefrem dårligere med tiden og en afskrivning til 20% af nyværdi efter 8 år er standard hos alle de forsikringsselskaber jeg har talt med. De fleste herinde vil nok finde samme vilkår ved nærlæsning af deres indbo-police.

Selv har jeg lige fået ødelagt ved vandskade et par B&W DM 630 højttalere som jeg har haft i små 15 år men som stadig spillede fint. 1.400,- blev det til fra forsikringen. Ikke meget højttaler i stil med B&W DM 630 man kan få for de penge. Den tilsvarende højttaler i dag vil jeg tro er B&W DM 603S som koster godt 7.000,- for et sæt. Ved man så forsikringen om at fremskaffe et brugt tilsvarende sæt, er det ikke noget de gør. 

Hej Christian

Ideen med en forsikring er at du hverken skal være dårligere eller bedre stillet efter en skade, så du skal ikke have det en 603s koster idag, du skla have det en 15 år gammel DM630 i samme stand som den du har koster, hvis ikke det er realistisk så kan du brokke dig, evt med eksempler på brugtpriser på en tilsvaende højtaler, men de 1400 kan hvis ikke være heæl galt, menere i hvert fald de er under 2K for et sæt.

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Den forsikring der dækker forbrugerelektronik i normale beboelsesrum hedder typisk en familieforsikring, en privatforsikring eller en indboforsikring.

Og for lige at tage det fra en ande af, så kan man forsikre sine kære apparater mod en række skadesårsager, nemlig:

Brandskade lynnedslag etc.
Udstrømmende vædsker (pludselig)
Indbrudstyveri og eller ran og eller røveri.
Hertil pludselig tilsodning fra godkendte varmekilder
Evt. vandskader fra skjulte rør.
Hærværk beået af andre
Stormskade hvis også bygningen er stormskadet

Det skal altså være én eller flere af disse skadesårsager, der udløser skaden.
Der kan være små forskelle selskaberne imellem.

Så kommer vi til hvor udstyret befider sig.
Som hovedregel skal det være i en beboet helårsbolig, der er godkendt hertil.

Afskrivningsreglerne varierer også mellem selskaberne, kun hvis forsikringen er en "basisforsikring" er reglerne ens selskaberne imellem.
Så værditabet har en given størrelse alt efter hvor gammelt udstyret er.
Dog er der selskaber, der blot konstaterer, hvor meget udstyret vil koste ved genanskaffelse og så får man det.

Hvis ikke man ønsker andre forhold end dette, så skal man tegne en allrisk forsikring, der dækker enhver skade på apparatet. Her kan man godt aftale specielle vilkår ang. hvor og hvor meget osv.
Typisk tegnes den slags på musikinstrumenter o.lign. som jo normalt ikke bliver mindre værd med årene.

Visse selskaber accepterer også, at betale nyværdi i en længere periode mod merpræmie. Det gjorde i sin tid Baltica også på biler. Man kunne mod merpræmie tegne til nyværdi i 3 år, lige indtil en gut fik stjålet en Mercedes GT (gammel taxa) der var lige under 3 år gammel, nyværdien var 1,0 mio. han havde betalt omkring 300K for den med med 250.000 km på klokken.
Så holdt det op.

HIFI er normalt ikke dækket ved det der kaldes simpelt tyveri.
dvs at det forsvinder mens du kigger væk. Så pas på når du kører rundt med det i bilen og det kan ses udefra. Kender én der fik neglet et spritny kæmpe PC skærm til en formue - erstatning kr. 0,0

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er klart at 15 år gamle højttalere ikke skal dækkes med et sæt sprit nye. Men omvendt burde de jo så yde den service at tilbyde at fremskaffe et par brugte magen til. Det gjorde de engang jeg havde haft indbrud i min bil og en CD-changer med 10 CDere blev stjålet. Der fik jeg de samme 10 CDere tilbage - se det var fin service. At de sidestiller Højttalere med almindelig forbrugerelektronik så som en eltandbørste eller en computer finder jeg dybt forkert da højttalere ikke slides på samme måde.

Ser man på smykker, malerier og andre værdigenstande så taber de ikke forsikringsmæssig værdi over tid, tværtimod.

Forsikringsselskaberne skulle måske for øjnene op for at ikke alt elektronik er lavet og købt efter "brug i et par år og smid væk" filosofien lige som f.eks computere og 300 kroners dvdafspillere fra aldi. Jeg ville da i hvertfald blive rasende hvis jeg købte for x antal kroner high end udstyr som kan spille perfekt år efter år (årti efter årti) og så om 8 år få nul og niks retur hvis det skulle blive stjålet eller skadet.

Jeg finder det forkert at man ikke kan forsikre sig ud ad problemet med en specialtillægsforsikring som dækker lige akkurat anlægget eller hvad man nu har mest kært. Det er i hverfald ikke muligt hos de forsikringsselskaber jeg har talt med.

Almindelige elektronik tillægsdækninger eller "Plus" dækning (jeg har begge) ændrer ingenting på deres afskrivningsfilosofi heller.

Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 August 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

wilsky skrev:

Jeps, det er klart at 15 år gamle højttalere ikke skal dækkes med et sæt sprit nye. Men omvendt burde de jo så yde den service at tilbyde at fremskaffe et par brugte magen til. Det gjorde de engang jeg havde haft indbrud i min bil og en CD-changer med 10 CDere blev stjålet. Der fik jeg de samme 10 CDere tilbage - se det var fin service. At de sidestiller Højttalere med almindelig forbrugerelektronik så som en eltandbørste eller en computer finder jeg dybt forkert da højttalere ikke slides på samme måde.

Ser man på smykker, malerier og andre værdigenstande så taber de ikke forsikringsmæssig værdi over tid, tværtimod.

Forsikringsselskaberne skulle måske for øjnene op for at ikke alt elektronik er lavet og købt efter "brug i et par år og smid væk" filosofien lige som f.eks computere og 300 kroners dvdafspillere fra aldi. Jeg ville da i hvertfald blive rasende hvis jeg købte for x antal kroner high end udstyr som kan spille perfekt år efter år (årti efter årti) og så om 8 år få nul og niks retur hvis det skulle blive stjålet eller skadet.

Jeg finder det forkert at man ikke kan forsikre sig ud ad problemet med en specialtillægsforsikring som dækker lige akkurat anlægget eller hvad man nu har mest kært. Det er i hverfald ikke muligt hos de forsikringsselskaber jeg har talt med.

Almindelige elektronik tillægsdækninger eller "Plus" dækning (jeg har begge) ændrer ingenting på deres afskrivningsfilosofi heller.

Nørdtætheden er for ringe her i DK.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har en stor hund. Når jeg eller fruen er hjemme, er den blid som et lam. Men når ikke vi er hjemme, stakkels den som kommer for tæt på! Super tyverialarm Ca. 60 kg muskler med tænder! Man skal være godt dum for at gå ind til den.

Hvad der sker ved brand og vandskade er lidt en anden sag. Der kan afskrivningen godt være et problem.

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 August 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg har en stor hund. Når jeg eller fruen er hjemme, er den blid som et lam. Men når ikke vi er hjemme, stakkels den som kommer for tæt på! Super tyverialarm Ca. 60 kg muskler med tænder! Man skal være godt dum for at gå ind til den.

Hvad der sker ved brand og vandskade er lidt en anden sag. Der kan afskrivningen godt være et problem.

Det med hunden er selvfølgelig præventivt, så det skal suppleres med skiltning.
F.eks. Meget sulten hund bag denne dør.
Bider den banditten i banditten, så er du ansvarlig for skaden, og skal bekoste at få den syet på igen. Det kan jo være det hele værd, hvis den er større end din og farven ellers passer, og du så lige laver en bytter.
Men ellers er man altså altid ansvarlig for de banditter bæstet bider af.
Så husk hundeansvarsforsikringen.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Det med hunden er selvfølgelig præventivt, så det skal suppleres med skiltning.
F.eks. Meget sulten hund bag denne dør.
Bider den banditten i banditten, så er du ansvarlig for skaden, og skal bekoste at få den syet på igen. Det kan jo være det hele værd, hvis den er større end din og farven ellers passer, og du så lige laver en bytter.
Men ellers er man altså altid ansvarlig for de banditter bæstet bider af.
Så husk hundeansvarsforsikringen.

Hmm.... Jeg troede den slags blev kategoriseret som en arbejdsrisiko. Såfremt de er dækket i de tilfælde, hvor de påtræder andres ejendom, så må de vil gå til tyvenes fagforening, hvis pågældende vil føre en sag.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes