Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Editors choice (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig eller er redaktionen lidt for rundhåndede med medaljerne...

Har ikke særlig meget respekt for det når det nærmest er hver anden anmeldelse som har den.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du klikker her vil du se, at kun meget få produkter ud af samtlige anmeldte rent faktisk har opnået Editors Choice!

Det er bestemt ikke 'nærmest hver anden' anmeldelse som får udmærkelsen. Faktisk er vi på redaktionen enige om at værne meget om medaljerne, således at de kun gives til de produkter, som for alvor fortjener dem. Det gør Bellini'en for øvrigt!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

15 ud af 240 produkter har fået Editors Choice! Det er vist ikke rundhåndet.

Med venlig hilsen,

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil i gøre når i møder et der er bedre ? også give dette.

Det er jo langt fra alt i har hørt eller kommer til at høre.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det med hver anden må jeg jo så tage i mig igen ... syntes bare der har været mange her for nylig Men det kan være det er fordi jeg kun ligger mærke til dem med medalje 

Måske man kunne have en "vandre pokal" til hver af cd afspiller forstærker ol .. som er det bedste redaktionen har hørt.

Og så skal man jo altid være rundhåndet med kritikken, også selvom det er ubegrundet

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

He, he - " enhver mand sin himmel "... Men i forsøger da

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 29 August 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Men 9 af disse Editors Choice er givet inden for det sidste år.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 29 August 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Men 9 af disse Editors Choice er givet inden for det sidste år.

"reglerne" for editors choice er også ændret. For et år siden var det kun Bruno/Redaktøren der kunne give editors choice, men da den nuværende redaktør ikke laver anmeldelser, gør det situationen lidt mere kringlet.
Vi kan alle give editors choice, men før det gøres, skal der være MINDST een anmelder mere, der mener at produktet er badget værdig. Vi har forsøgt at finde et mere passende navn til udmærkelsen, men vi har ikke kunnet finde en der har samme "status" blandt læserne, som Editors Choice.

til jensen/MC955: nej, vi har ikke hørt alt. Og med rimelig sandsynlighed kan jeg sige, at det har du heller ikke. Omend du nok har hørt en del mere end os .. hvad der sker når vi møder et produkt mere i samme kategori der også er editors choice værdig, tja.. det må vi se på når tiden nærmer sig. Måske en dyst mellem det nye produkt og det forsvarende ville være på sin plads, eller måske der skal gøres andet.. det må vi som sagt se på når tiden nærmer sig, eller på næste redaktionsmøde. Det er ihvertfald noteret på min liste.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 29 August 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

witzel:

Okay, jeg havde godt nok ingen idé om at reglerne var blevet ændret siden da. Så kan jeg jo spørge om der endnu er sket det, at en Editors Choice ikke er blevet uddelt fordi en andmelder var uenig?

Men jeg tror du har fat i den lange ende når du siger at det nok skal gøre lidt anderledes. For hvad gør man når en Editors Choice award bliver uddelt så tit at det nærmest bliver mainstream?

Jeg synes at man skulle sætte kravet endnu højere, men det kræver nok desværre at helt nyt system af awards da de så ikke kan sammenlignes med de gamle. Den med vandrepokalen er heller ikke dum og så skulle en shoot out bestemme hvem af dem der var bedst.

Men igen er det svært at lave shootouts mellem produkter i forskellige prisklasser. For Editors Choice er da uddelt på baggrund af pris/kvalitet og ikke kun på baggrund af kvalitet?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Og hvorfor må anmeldere ikke være begejstret for noget..? det da dejligt at læse anmeldelser, som vælger at se positivt på tingene…!? Der findes sååå…. Ufattelig mange anmeldelser, hvor anmelderen selv har, selv bygget, har engang hørt noget bedre.

Så jeg syntes at, i skal rose og rise, som i falder det naturligt, så det op til læseren at sorterer ”sådan er det vel i alt journalistik.?”

Peter

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 29 August 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være interessant at se en statistik over hvor mange "Editors-Choice" hver enkelt anmelder uddeler i forhold til dennes samlede antal anmeldelser.
Uden at have kigget alle anmeldelser igennem, så har jeg en fornemmelse af, at visse anmeldere har delt temmelig mange af disse stempler ud, i forhold til hvor mange anmeldelser de har lavet.

Hvis man som anmelder har anmeldt 10 produkter, og 5 af dem får stemplet "Editors Choice", har man reelt devalueret dette stempel.

Måske også en statistik over hvor mange produkter anmelderne roser, og hvor mange de kritiserer.
Ender man ud med at 99.99% af alle produkter generelt bliver rost til skyerne, har man ligeledes devalueret skalaen...
Man kan kun udråbe noget til at være over middel, hvis der samtidig eksisterer noget der er under middel, og ofte har man på dette forums anmelder-side meget svært ved at finde disse under middel. Man kan selvfølgelig undskylde med, at man kun vil bruge spalteplads på produkter der er yderst gode... Men på den anden side... Hvis man som anmelder vil opretholde en smule pålidelighed, er man nødt til en gang i mellem at vise, at man kan andet end at rose. Men det er den evige diskussion om hvilken kage anmelderen skal mele.

Min holdning er, at anmelderen skal være så objektiv som mulig, og skal han endelig være lidt subjektiv, skal det være på læserens vegne. Han skal ikke stå som reklamemand, og forsøge at lokke kunder til at købe produktet, ved udelukkende at fremhæve alle de positive egenskaber. Den slags har vil reklamefolk til, og det strider lidt imod ideen i en anmeldelse!

Det er et sprængfarligt emne, men uanset hvordan man vender og drejer det, så er der ofte en økonomisk sammenhæng mellem anmelder og producenten/importøren af det anmeldte produkt. Hvis man som anmelder sviner et produkt til, er man ret sikker på at producenten/importøren ikke lægger reklamekroner hos en. Alle forsøger at benægte denne sammenhæng, men faktum er, at de fleste HiFi forums er enten delvist eller 100% reklamefinansierede.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

witzel:

Okay, jeg havde godt nok ingen idé om at reglerne var blevet ændret siden da. Så kan jeg jo spørge om der endnu er sket det, at en Editors Choice ikke er blevet uddelt fordi en andmelder var uenig?

Nej ikke endnu. men det skal nok komme.

Mastervol skrev:

Men jeg tror du har fat i den lange ende når du siger at det nok skal gøre lidt anderledes. For hvad gør man når en Editors Choice award bliver uddelt så tit at det nærmest bliver mainstream?

Det håber jeg ikke kommer til at ske, jeg vil ihvertfald gøre mit for at det ikke sker. Badget skal til enhver tid være troværdigt, så størstedelen af vores læsere ved, at når vi giver Editors Choice, er det fordi vi virkelig mener at det her produkt er bedre end andet vi har testet/hørt.
Når jeg skriver "størstedelen" så er det fordi der altid er et par klaphatte derude, der har en negativ holdning til hvad vi gør. vi vil naturligvis gerne have at disse individer, ser med positive øjne på hvad vi gør. Men ofte er deres krav til os noget som vi ikke kan/vil efterleve, da vi er ulønnede og gør det her i vores fritid. vi vil have bare lidt frihed til selv at bestemme hvordan tingene gøres. og det har de fleste heldigvis tillid til at vi kan.

Mastervol skrev:

Jeg synes at man skulle sætte kravet endnu højere, men det kræver nok desværre at helt nyt system af awards da de så ikke kan sammenlignes med de gamle. Den med vandrepokalen er heller ikke dum og så skulle en shoot out bestemme hvem af dem der var bedst.

Men igen er det svært at lave shootouts mellem produkter i forskellige prisklasser. For Editors Choice er da uddelt på baggrund af pris/kvalitet og ikke kun på baggrund af kvalitet?

Editors choice er det bedste på markedet, efter vores mening. pris har lidt at sige, men er ikke altafgørende.

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hvad med at bruge den nye karakterskala?? Da vil et simpelt gennemsnit jo vise om rundhåndetheden er til stede og karakteren 12 vil lugte af "editors choise" (mens -3 vil lugte som Bertel Haarders sokker med overgang i")

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Ja, en karakterskala er skam ikke så ringe. I de gamle HF&E dage havde man netop karakterskalaen, hvor man gav karakter for forskellige parametre, som design, teknisk kvalitet, ydelse og pris.
Hvis så man lod være med at devaluere karakterskalaen ved kun at give topkarakter, kunne det være ganske fint.

Benyt karakterskalaen, og accepter, at gennemsnittet SKAL være middel og ikke topkarakter.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det kunne også være interessant at se en statistik over hvor mange "Editors-Choice" hver enkelt anmelder uddeler i forhold til dennes samlede antal anmeldelser.
Uden at have kigget alle anmeldelser igennem, så har jeg en fornemmelse af, at visse anmeldere har delt temmelig mange af disse stempler ud, i forhold til hvor mange anmeldelser de har lavet.

Hvis man som anmelder har anmeldt 10 produkter, og 5 af dem får stemplet "Editors Choice", har man reelt devalueret dette stempel.

Måske også en statistik over hvor mange produkter anmelderne roser, og hvor mange de kritiserer.
Ender man ud med at 99.99% af alle produkter generelt bliver rost til skyerne, har man ligeledes devalueret skalaen...
Man kan kun udråbe noget til at være over middel, hvis der samtidig eksisterer noget der er under middel, og ofte har man på dette forums anmelder-side meget svært ved at finde disse under middel. Man kan selvfølgelig undskylde med, at man kun vil bruge spalteplads på produkter der er yderst gode... Men på den anden side... Hvis man som anmelder vil opretholde en smule pålidelighed, er man nødt til en gang i mellem at vise, at man kan andet end at rose. Men det er den evige diskussion om hvilken kage anmelderen skal mele.

Min holdning er, at anmelderen skal være så objektiv som mulig, og skal han endelig være lidt subjektiv, skal det være på læserens vegne. Han skal ikke stå som reklamemand, og forsøge at lokke kunder til at købe produktet, ved udelukkende at fremhæve alle de positive egenskaber. Den slags har vil reklamefolk til, og det strider lidt imod ideen i en anmeldelse!

Det er et sprængfarligt emne, men uanset hvordan man vender og drejer det, så er der ofte en økonomisk sammenhæng mellem anmelder og producenten/importøren af det anmeldte produkt. Hvis man som anmelder sviner et produkt til, er man ret sikker på at producenten/importøren ikke lægger reklamekroner hos en. Alle forsøger at benægte denne sammenhæng, men faktum er, at de fleste HiFi forums er enten delvist eller 100% reklamefinansierede.

Det ligger dig frit for at lave en statistik til eget brug, bare gå herind, så burde alt data være til din rådighed: http://www.hifi4all.dk/content/anmeldelser.asp

Vi er enige om, at giver man EC i flæng så mister det sin særstatus. Men det har vi så heller ikke gjort, så indtil videre er der ingen problemer.

Hurtig skrev:

Nej, vores job er netop ikke at lave en ny reklamekampagne for produktet. Men at fortælle om positive og negative sider ved produktet. Så langt er vi enige. Men vi er vel også enige i, at hvis et produkt fortjener en ekstra bemærkning, så gør det ikke noget at man som anmelder fremhæver denne?

Hurtig skrev:

Det måtte jo komme. Ja, de producenter der sender produkter til os er i flere tilfælde også købere af bannerpladser. Det er der ingen tvivl om. og da vi ikke tror på brugerbetaling, og siden dermed er gratis for jer, så er vi 100% reklamefinancierede.
Sjovt nok, er der altid en skare der konsekvent ikke tror på os, når vi fortæller at der ingen sammenhæng er mellem hvad vi skriver i anmeldelserne og risikoen for at miste en annoncør.

Det ligger annoncøren frit for om han vil fortsætte samarbejdet eller ej. Den dag vi ikke kan få siden til at løbe rundt mere, og vi ikke selv mener at der er nogen grund til at poste penge i det af egen lomme, vil siden ganske enkelt lukke ned. Jeg er ikke enig i, at man kan være "ret sikker på at annoncøren trækker sig" der findes heldigvis en del forretningsfolk i denne branche der godt ved at de ikke er herrer over hvad andre mener.

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

hmm forstår ikke at der skal lægges så meget i det "editors choice", det er jo bare noget som betyder, at den eller de personer ville vælge den, det betyder jo reelt intet - man køber jo heller ikke årets bil, bare fordi nogle har kåret den til det 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
Hvad med at bruge den nye karakterskala?? Da vil et simpelt gennemsnit jo vise om rundhåndetheden er til stede og karakteren 12 vil lugte af "editors choise" (mens -3 vil lugte som Bertel Haarders sokker med overgang i")

vi har overvejet en karakter skala.. men ikke 13-skalaen, eller den nye haarder skala.. vi overvejede en nem 1-10 skala. Men det bliver alt for omsonst at skulle give produkter karakter også. Så hellere nøjes med at beskrive fordele og ulemper, og hvis noget er super godt, give det enten TOPKLASSE eller EDITORS CHOICE.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 29 August 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
hmm forstår ikke at der skal lægges så meget i det "editors choice", det er jo bare noget som betyder, at den eller de personer ville vælge den, det betyder jo reelt intet - man køber jo heller ikke årets bil, bare fordi nogle har kåret den til det 

nemlig. Ligesom anmeldelser ikke er en facitliste, men bare en appetizer.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 29 August 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeb!

Få fat i karakterskalaen.
Men for at undgå "Kim Olsenske" tilstande, der alene tilgodeser "Ramsteinfaktoren" i de anmeldte ting, så del parametrene op.
Evt. kan man endda lade anmeldere med særlig preference for dit og dat anmelde de produkter, der udmærker sig lige på det felt.

Jeg vil jo faktisk hermed påstå, at Cerwin Vega sagtens kan få topkarakter - bare ikke for nuancering, finesse, perspektiv m.m. Men tryk på - det er der.

Jeg foreslår derfor at der anvendes enten en skala fra 1 til 10 eller -3 - 12 skalaen.
Af gode parametre kunne jeg f.eks. foreslå:

Pris/kvalitet relation
Teknisk konstruktion
Nørdfaktor
Ydelse - herunder:
3D
Realisme
Neutralitet/klangballance
Ramstein faktor

Og så kan man jo ellers selv fortsætte.

Jeg mener i virkeligheden at der kun findes én målestok, men den er så svær at bruge, at mange vil finde det for krævende og nørdfaktoren for høj. Derfor skal der være mulighed for at stå af undervejs.
F.eks. er der intet galt i at finde sig tilfreds med en høj Ramsteinfaktor, rytmefaktor eller f.eks. en bestemt luftguitarfaktor, hvis man ikke magter eller orker at pusle i evigheder med tingene, for at nå i nærheden af realisme.

Så er der noget for alle, inkl. de følsomme, de kloge, de meget kloge, de uhyggeligt kloge, genierne og så osse lige lidt til varmluftguitarekvillibristerne, som vi jo hellere allesammen må støtte lidt op omkring.

Mht. de EC der allerede er delt ud, kan man så undre sig over, at f.eks. Xavian 360 OG Peak Consult Princess begge kan få denne udmærkelse.
Jeg kan måske godt forestille mig 2 højttalere der er mere forskellige, men jeg skal altså tænke mig rigtig godt om.

Det er med andre ord tydeligt, at der mangler en klar linie.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke blæse og have mel i munden, på samme tid. Og man må vælge.

En anmeldelse er ikke en appetizer, det er altid en bedømmelse, uanset hvor flink og pædagogisk og "alt hifi spiller jo godt, det er kun et spg om smag" man nu synes man gerne vil være.

En Editors Choise er derfor en ret ultimativ bedømmelse, en (højeste) karakter.

I har så ikke gjort rede for på hvilke præmisser en sådan tildeles, om det eks er uden skelen til pris eller ej.

Og jeg er enig med andre her, at der er delt lidt rigeligt ud af ED den sidste tid, og det kan man jo altid tænke over hvorfor det nu er sådan...

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes