Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Pladeselskaber sagsøges for kopisikring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Læs denne artikkel

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID =22067

Det lyder da som et fremskridt. Jeg HADER godt nok kopisikring så meget!

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

det bliver da interessant at høre udfaldet...

men jeg giver da klagerne ret, det er pi**e irriterende at man ikke kan høre cderne på computeren, og min gamle "billige" dvd havde også problemer.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

ja kopisikring er "træls", men der er desværre en grund til den er kommet. 
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke noget imod selve ideen med kopisikring, det må de meget gerne have for min skyld.

Men det burde kunne laves på en måde så man stadig kan afspille cderne alle steder.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ja det er nok en grund til det, men jeg synes kopisikring er unfair for folk som kopiere til egen brug og ikke misbrug.

Mvh,

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
......

Men det burde kunne laves på en måde så man stadig kan afspille cderne alle steder.

Det er jo lige det.
Og jeg har endnu ikke hørt om en kopisikret cd der ikke kan kopieres..... Det er ikke spor svært.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
witzel skrev:
......

Det er jo lige det.
Og jeg har endnu ikke hørt om en kopisikret cd der ikke kan kopieres..... Det er ikke spor svært.

/vilmann

Ok hvorfor kalder man så det kopisikre? Hvordan mener du, at det ikke er svært?

Mvh,

Keyvan

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

/vilmann

nemlig, de burde finde et bedre system. Men grunden er den samme

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
witzel skrev:
......

Det er jo lige det.

/vilmann

det er jo ganske rigtigt... husker tydeligt da microsoft for et par år siden var oppe og køre pga de havde lavet et absolut kopisikret format til cder. Der gik under 2 timer fra frigivelsen til formatet var brudt...

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Ok hvorfor kalder man så det kopisikre?

Fordi man ikke kan kalde dem "kopisikrede i normale maskiner der ikke har special software installeret"

keyvan skrev:

Hvordan mener du, at det ikke er svært?

Har du prøvet? En del programmer er ligeglade, andre spørger pænt om de skal ignorere kopisikringen

Problemet er jo at når der er computere med i spillet kan alt laves om.
I meget forenklet form handler det om at tage en rå kopi af en CD og vende en en enkelt bit eller to.
Jeg har ikke sat mig mere ind i det end det, men jeg har computere om mig næsten 16 timer i døgent og ved nok om hvordan de virker til at jeg vil tillade mig at påstå at det ikke er muligt at lave en effektiv kopisikring, hvis CD'en også skal have bare en lille chance for at blive afspillet i en normal afspiller.

Og det ved de jo godt ovre i underholdningsbranchen.

Har nogen hørt om Infosoc-direktivet og Jon fra Norge?

Jon er egentlig bare en biting her. Han var 17 år da han skrev DeCSS, der gør det muligt at se DVD-film på Linux. Hele den amerikanske underholdningsindustri med alle deres advokater har siden prøvet at få ham dømt for at bryde deres copyright - men sådan går det ikke i Norge. Han er nu blevet frikendt to gange. I USA var han med garanti blevet dømt under DMCA - Digital Millinium Copyright Act.

Infosoc-direktivet er mere indviklet. Det blev indført i Danmark sidste år. Det betyder blandt andet at det ikke er lovligt at omgå kopisikringen på CD'ere selvom du har et program der kan. Medmindre - selvfølgelig - du har en legal grund til at gøre det.

Fremtiden bringer blandt andet spærringer på hardwareniveau - det går under navnet Fritz Chips - der helt kan afgøre om din afspiller skal kunne afspille en given film eller den nye Neil Young CD.
Og den bliver svær at omgå. Vi taler om unikke serienumre på hver enkelt chip der produceres - og disse serienumre kan så tildeles forskellige udbydere af underholdning.
Således at Microsoft-software fx ikke vil afspille skiver fra udgivere der ikke samarbejder med Microsoft.
(Og iøvrigt kan man kun installere Windows på maskiner med disse chips i, men det er en anden sag)

(Og Microsoft er egentlig bare et eksempel her, det ku' være mange andre - men jeg har et noget anstrengt forhold til det firma og deres software i særdeleshed, så jeg bruger dem)

Lyder det som paranoia?
Ja. Det er det også. Og teknologien findes i dag. Og der er stærke kræfter, selvfølgelig specielt i USA, der vil have disse ting inført.

En af de handlinger der kan være lovlige under Infosoc, er at omgå spærringen på en kopisikret CD, forudsat at du ikke har maskiner der kan afspille den.
I en ikke ret fjern fremtid kan det betyde at hvis du bruger Linux hvor der ikke umiddelbart er software til at afspille dine CD'ere og ikke har andet end en computer til at spille på, må du gerne omgå kopisikringen.
Men bruger du windows hvor software til afspilning af kopisikrede CD'ere følger med, må du ikke omgå kopisikringen.

Lyder det helt tåbeligt?
Ja. Men ikke desto mindre er det meget tæt på at være realiltet i Danmark. Også i Grækenland. Resten af EU skal følge efter, men de har ikke så travlt som den danske kulturminister havde sidste år.

Hvis jeg husker ret, var der med Infosoc også tale om at det skulle være ulovligt at bryde regiopnskodespærringen på DVD-afspillere, samt - og hold nu godt fast - at det i fremtiden ikke vil være tilladt at importere film, CD'ere, DVD'er, bøger og andet af den slags udenom de officielle kanaler.
Denne del blev vist udskudt pga. protester - Laserdisken i København var ved at lukke fordi Infosoc ville gøre tilnærmelsesvis hele deres forretning ulovlig. Men laserdisken findes da endnu....
Den slags kan en Venstre-regering jo ikke have siddende på sig.
(med andre ord: første Infosoc-forslag var meget dårligt gennemarbejdet - ingen ansvarlige politikere kunne gennemskue konsekvensen af hvad det var de var i færd med at gøre)

Infosoc er resultatet af et kæmpe lobby-arbejde fra underholdningsindustriens side. De vil simpelt hen kontrollere hvornår hvad udgives hvor og hvorfor. Og hvem der kan afspille det.

Det er et ekstremt indviklet politisk spil med en masse lobbyister. CD-kopisikringen er en del af dette.
Jeg håber virkelig der bliver nedlagt en form for forbud mod at kopisikre CD'ere. Ikke så meget fordi man ikke kan afspille dem, men fordi det kun er første brik i et langt og faretruende spil.

/vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hov - for en god ordens skyld skal jeg lige huske at sige at jeg ikke ejer en eneste kopi af en udgivet CD.

/vilmann

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html 

Har fulgt lidt med jon sagen, da den første sag gik igang. Og microsofts palladium, men det er noget lidt andet. Det han gjorde mener jeg var fuldt ud berettiget. Det kan ikke passe man skal tvinges til hvilket styresystem man skal bruge. Håber bare de finder på noget bedre end det der er nu

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Mere link: http://www.digitalforbruger.dk/
De har sat sig meget ind i hvad Infosoc kan komme til at betyde.

/vilmann

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at infosoc direktivet mht. importerede dvd'er o.l. da er trådt i kraft. Det er derfor at Laserdisken sælger alle deres import-dvd'er fra et firma i USA. Ligesom Axelmusic BTW.

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

McBrain skrev:
Det skal lige siges at infosoc direktivet mht. importerede dvd'er o.l. da er trådt i kraft. Det er derfor at Laserdisken sælger alle deres import-dvd'er fra et firma i USA. Ligesom Axelmusic BTW.

Det betyder formodentlig også at det er ulovlig at omgå regionskodningen på en DVD?

/vilmann

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
McBrain skrev:

Det betyder formodentlig også at det er ulovlig at omgå regionskodningen på en DVD?

/vilmann

nej du må godt selv importere film, du må bare ikke sælge dem videre og lave en fortjeneste på dem.

Det axelmusic gør er at deres Club Racoon, som er en "Forening" eller "klub" importere filmene for deres medlemmer. og det er ikke ulovligt. men en omgåelse af loven.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

vilmann skrev:
McBrain skrev:
Det betyder formodentlig også at det er ulovlig at omgå regionskodningen på en DVD? /vilmann

nej du må godt selv importere film, du må bare ikke sælge dem videre og lave en fortjeneste på dem.

Det var ikke det jeg mente.
Jeg tror det er ulovligt at ændre på sin DVD-afspiller således at den kan afspille film fra andre regioner.

/vilmann

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Nej det er ikke ulovligt. Her er hvad man må og ikke må ifølge ophavsretsloven vedtaget december 2003:

Lovligt
Du må gerne:
- Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
– Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
– Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
– Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
- Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
- Kopiere  værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
– Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
– Bryde en dvd-regionskode

Ulovligt
Du må ikke:

- Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
- Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
- Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
- Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
- Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
- Forære kopien af en cd/dvd væk
- Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
- Sende en digital kopi via din e-mail
- Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Kilde:

http://www.kum.dk/sw5386.asp

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Fornemt. Tak

Det hele er stadig temmelig gak. At det overhovedet er nødvendligt at nævne et specifikt operativsystem som note til en lov, siger da lidt om hvor omfangsrig loven er, og hvor mange steder den kan forventes at have afgørende indvirkning.

/vilmann

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Fornemt. Tak

Det hele er stadig temmelig gak. At det overhovedet er nødvendligt at nævne et specifikt operativsystem som note til en lov, siger da lidt om hvor omfangsrig loven er, og hvor mange steder den kan forventes at have afgørende indvirkning.

/vilmann

I det mindste kan man denne gang få et præcist indblik i hvad man egentlig må og ikke må, i forhold til tidligere publikationer hvor man blev mere forvirret efter at have læst om reglerne..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes