| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvorfor skal det være simpelt ?
Nu har jeg demoet en del og for mange forskellige typer folk. En ting går igen og det er jo mere hårdkogte ”HIFI” nørd de er jo svære er det for dem at lytte musik og specielt på mere kompliceret musik stykker.
Det har du lykkes mig selv for nogle af de mest hårdkogte ”HIFI” lyttere at vise dem hvad melodi og forskel i melodi er, men så skal der dæleme noget simpelt musik til.
En helt simpel violin solo, guitar solo eller en meget enkelt vokal så kan de fleste høre det og det er en bonus hvis pladen er gammel eller dårligt optaget det hjælper også på ”hifi” lytteren. Dette skyldes efter MIN mening at den traditionelle ”HIFI”-lytter slet ikke fokusere på musikken som helhed men på noget som perspektiv og andet, derfor tvinger den simple musik ham til kun at kunne lytte musik og melodi.
Men pointen er at jeg sagtens kan lytte melodi og forskelle selv i musik med mange instrumenter men det kan nogle ”hifi” lyttere slet ikke. Noget som beviser dette er hvis man spiller forskellige plader og spørger hvad ligheden er så ser de meget underlige ud og begynder at snakke f.eks perspektiv. Nogle kan ikke høre at det er samme beat der benyttes på de 2 numre, eller der indgår samme melodi blot med forskellige instrumenter. Når man spørge hørte du slet ikke at guitaren på den ene plade og keyboardet på den anden plade spiller samme melodi ? lytter du slet ikke til musikken ? så ved de ikke hvad de skal sige.
Musikken og hvad den vil fortælle og oplevelsen ved musikken er jo det jeg sætter pris på men hvor højt og hvor lavt perspektivet er er faktisk helt ligegyldigt i min verden hvis musikken blot fornøjer.
Noget af det slemmeste jeg har hørt er når en HIFI mand siger selvom den spiller bedre og giver større forskelle i melodi og musikken svinger og fornøjer så vil jeg aldrig kunne lide at lytte til musik på dette anlæg musik da perspektivet er helt forkert. Det er sku sjovt for perspektivet er en af de ting vi ved NADA om hvordan det er på pladen og det har i jo hørt mig sige før.
Men det undre mig altså at der skal altid skal simpelt musik til for at en ”hifi” lytter kan høre melodi og beat og specielt forskelle heri ? kan nogle komme med et bud på dette ?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
HVORFOR SKAL DIN PRIORITET, OGSÅ VÆRE ANDRES? Der er vel en del ting man kan sammenline hi-fi med, MAD, KVINDER, BILER og andre hobbyer, det er vel også en af de ting der gør det sjovt, at lege med ting. Og der er vel ikke den store forskel på den personlige opfattelse af musik, som fes. Hvis to mænd kikkede på en kvinde, så ville de se to ting, og den ene ville bemærke helheden, og måske den anden kun brysterne. Og du værdsætter tilsyneladende timing, beat.... Og for at drage en anden analog, så må folk vel selv bestemme hvor meget salt DE vil have i maden, eller hvilken flue de mener er bæst til at fange fisk med?...
At lytte til musik, eller selv at spille, er vel også en ting der er meget afhængig af humør, omgivelser, om det er lyst eller mørkt. Og disse ting er vel også med til den måde ens hjerne vil opfatte dette nummer! Hvor man er lidt ked af, så kan det være at der er teksten der betyder alt, og er der venner og øl på bordet er det nok mere rytmen, der betyder noget? Tag til eksempel Morten Remar`s plade som faktisk har nogle fede rytmer, men lytter man til teksten, så er den jo meget sørgelig. Så for guds skyld! Lad vær at bestemme eller nedgøre andre fordi, de opfatter ting anderledes en dig, der er da godt nok at du, tilbyder din hjælp til andre som en anden mission, og der igennem vil frelse dem ud af deres hi-fi fejl og synder. Men det er jo KUN din opfattelse af musik ikk`?... Du skjuler jo heldigvis ikke, hvilken hi-fi religion, du tilhøre. Og her taler vi nok om et af de firmaer der på nærmest tongil vis stopper alt omkring hi-fi og musik ned i deres oste klokke, ved at flytte fokus fra produktet over på andre ting. Og tillader nærmest ikke andres mening, eller at ikke alle lytter til Skotske sækkepiber eller gamle Keltiske sømands viser.
Og så er det du opfatter som simpel musik, vel ikke nødvendigvis simpel! Blot fordi der kun er få instrumenter?... ”prøv at fortæl min datter, der lige er begyndt at spille guitar, at hun er simpel” eller tag en plade med Keith Jarret, det er da på ingen måde simpel.
Nogen lytter til om det er et nummer der svinger, og der er drive i og nogen har ikke noget imod at få alt penslet ud. Man kan tage en ko! Hakke den i stykker, komme den i en burger, men nogen vil have et stykke ko alene, så de kan vælge kun at tage et stykke af den, og derefter et stykke af gemysen.
Hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi langt det meste hifi ikke formår at gengive kompleks lyd, ligeså overbevisende som simpel lyd.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ikke noget nyt i det du skriver!! det stemmer mege godt overens med DET JEG HELETIDEN HAR SAGT!! og som er at HELHEDEN!! er det vigtigste!! nu bruger du samme ordvalg!?? 
Andet er ud med floskler så som FLEST, MEST, STØRST, HØJST, uanset om det er forskelle, detaljer eller andet!!...
DET ER HELHEDS INDTRYKKET OG DEN GENERELLE KLANG OG "OVERALL" GENGIVELSE DER TÆLLER!!
Enten er denne "rigtig" i ens øre!! eller så er den det ikke!! og dette høres uden at vide en skid om eller at lytte på nogen ENKELT!! parametre!!.. det væerende forskelle, detaljer perspektiv eller andet!!..
Der er KUN ET!! lyder det godt?? troværdigt?? overbevisende??
Hvis JA!! så er det hifi for "dig" hvis nej!! så duer det ikke om det så har nok så fine date, forskels visning, detaljering mm. og koster en million!!
Hvis musikken swinger!! så er det hifi!! uanset om det koster 10000 eller 10000000 kr.!!! uanset om det er NAD, Densen, Holfi, Linn, marklevinson, Audionote, AudioReserch, Krell, Sony, Thule, Denon, Primare, eller andet!!!!..
Og om musikken swinger og det lyder godt afgøres KUN! af en ting!! og det om de enkelte øre der lytter opfatter det sådant!!..
Kan man lytte til MUSIKKEN!! og få en nydelse her af og en oplevelse!! det uden at spekulere på mangler, detaljer forskelle eller andet!! men KUN! musik nydelse og indlevelse!!..
Så er det hifi og godt nok til mig!...
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at du har en pæn fritz  med et fedt beat og forskel i melodi, den minder mig om en astronautfrisure, den hedder rundt om månen
|
| Til top |
|
| |
guru Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er noget pisvejr lige i øjeblikket - ellers ingen kommentarer
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
guru skrev:
Det er noget pisvejr lige i øjeblikket - ellers ingen kommentarer |
|
|
Ja, det er helt åndssvagt - kan vi ikke snart få noget sommer?
JEg ville give penge for at blive fri for at høre de her Linn-peptalks der er revet direkte ud af Linn´s salgskatalog henvisende til Tunedem!
VI HAR HØRT DET!!!!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi fik en pokkers masse sne i det Midtsjællandske, pyyyha bare det snart bliver forår
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey gutter
Nu vi er ved vejret, har i så set at Ann Marker (hende vejrpigen) er blevet gravid ? - har i et bud på om det bliver en dreng eller pige ?
Der er en Klinex monoblok på højkant til vinderen !
|
| Til top |
|
| |
mikp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 348
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad fanden har mandens fritz at gøre med det han siger. manden har jo ret. helheden tæller mest. som jeg har spurgt om før: når i er til koncert med u2, michael jackson, rolling stones osv. osv. står i så osse og lytter efter perspektiv, dybde osv. nej vel. det er vist kun til klassiske og akustiske koncerter. måske man skulle gi det linn et ordentligt lyt.
|
| Til top |
|
| |
guru Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hende afløseren for Ann Marker er sgu LÆKKER
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mikp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 348
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
fjolser
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
guru skrev:
| Hende afløseren for Ann Marker er sgu LÆKKER |
|
|
Ups, er der kommet en afløser for Ann Marker ?
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig er vejret pt. mere spændende, men tastaturet ser så ensomt ud så:
Det er som regel farverigt men besynderligt som enkelte i dette forum hat travlt med at missionere. Ofte foregår det på næsten Krarup`sk vis, med bedrevidende kommentarer, og overbærende bemærkninger til folk af anden mening. Men de kære missionærer glemmer at folk i dette forum udmærket selv kan danne sine meninger, uanset om vi taler musik eller spillegrejets egenskaber.
Missionærer har i historisk tid ganske ofte taget fejl, sikkert også denne gang..
Til ALEX: Den kære Ann Marker ser sgu´så sød ud... tipper på en dreng...........
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Egentlig er vejret pt. mere spændende, men tastaturet ser så ensomt ud så:
Det er som regel farverigt men besynderligt som enkelte i dette forum hat travlt med at missionere. Ofte foregår det på næsten Krarup`sk vis, med bedrevidende kommentarer, og overbærende bemærkninger til folk af anden mening. Men de kære missionærer glemmer at folk i dette forum udmærket selv kan danne sine meninger, uanset om vi taler musik eller spillegrejets egenskaber.
Missionærer har i historisk tid ganske ofte taget fejl, sikkert også denne gang..
Til ALEX: Den kære Ann Marker ser sgu´så sød ud... tipper på en dreng...........
|
|
|
Jeg giver dig helt ret Ann Marker er en sød pige .... - godt tip ! det bliver en dreng siger du ! .. ja, måske !? hendes mave spidser også lidt til, så plejer man at sige det er en dreng som er på vej.
Bare for spændingens skyld tipper jeg på en pige 
PS. gl.jas, har du set Ann Markers afløser ?
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Og så er det du opfatter som simpel musik, vel ikke nødvendigvis simpel! Blot fordi der kun er få instrumenter?... ”prøv at fortæl min datter, der lige er begyndt at spille guitar, at hun er simpel” eller tag en plade med Keith Jarret, det er da på ingen måde simpel.
|
|
|
Jeg siger jo ikke at en enkelt guitar er simpelt men jeg siger at hvis man skal vise Musikalske-forskelle for en "HIFI" gud så skal det være et simpelt stykke musik men højest et instrument.
Jeg mener ikke man kan fjerne fokus fra andet end det at man vel høre musik fordi det skal underholde, ændre ens følelser eller blot fornøje. Det er jo en musiker der har lavet pladen og derfor må man da forvente at der kommer musik udaf anlægget og da vi er enige om at anlægget kun kan tabe musik ned gennem afspiller kæden så er det anlæg som spiller mest musik det anlæg som spiller tættest på virkeligheden og hermed er det HIFI.
At nogle så kan lide at tilføre stort rum og luftig lyd på alle deres plader har jeg ikke noget imod men jeg forstår ikke denne priotet når det er jo musik det drejer sig om. At tilføre noget kunstigt eller fjerne noget så andet springer frem kan da ikke være målet. Hvorfor er det ikke sjovt at høre hvad der er på pladen ? Hvorfor skal man sjaske egen lyde med kabler og andet ned over musikken, bliver det ikke kedeligt og ens på denne måde ? eller er det bare folk der gerne vil vide havd de får hver gang og bange for at prøve noget nyt ? Uha det lyder anderledes end jeg ønsker lad min endelig få noget jeg kender ?
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
|
Fordi langt det meste hifi ikke formår at gengive kompleks lyd, ligeså overbevisende som simpel lyd.
|
|
|
OKi det er en mulighed. Men nogle anlæg formår dog dette bedre en andre er et så ikke bedst at vælge det anlæg som formår at spille musik og vise forskelle selv på kompleks musik ? eller er det så svært at det er nemmeere at fokucere på ting som rum og bredde ? jeg tror det ikke for jeg kender mange der lytter musik.
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Men nogle anlæg formår dog dette bedre en andre er et så ikke bedst at vælge det anlæg som formår at spille musik og vise forskelle selv på kompleks musik ? eller er det så svært at det er nemmeere at fokucere på ting som rum og bredde ? |
|
|
Hvorfor blive ved med at snakke om rum og bredde som en seperat faktor set i forhold til det du opfatter som evnen til at gengive kompleks musik?
For mig, og ganske givet, også for en del andre folk, ER rum, bredde og perspektiv en væsentlig del af det du proklamere som værende musikken.
For MIG er musikken en kombination af din definition af hvordan musikken skal lyde, og hvordan JEG opfatter rum og bredde gengivelsen i et givent musikstykke.
Det kan jo også være at du tænker på kasser når vi andre snakker om rum og perspektiv, og det i sidste ende, er der hele miseren ligger? __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 14 Januar 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas. Hvad hører du selv for tiden? Har du nogle musik/
plade eksempler? Efter hvilke kriterier udvælger du et stykke
musik? Du hører vel ikke altid den samme type eller hur?
|
| Til top |
|
| |