Emne: Betragtninger ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har siddet og læst lidt i batmand40års tråd om sit fine Hegel/Neeper anlæg og pludselig bliver tråden 'hi-jacket' med hensyn til priser på
diverse produkter.
Jeg forstår simpelthen ikke folks problemer med hvad det ene eller det andet koster i vejledendende udsalgspriser. Om Neeper er bedre end
Gamut eller Wison Audio er bedre end von Schweikert. Om Audi er bedre end Skoda, om Fiat er bedre end Alfa Romeo. Alle disse produkter kan
det samme, højttalerne kan give lyd fra sig, bilerne kan fragte dig fra A til B og videre til C. Personligt foretrækker jeg en Alfa Romeo med
lædersæder og soltag; gør denne bil et bedre job end en Fiat? Jeg synes det, ellers havde jeg vel sparet 300.000 kr. og købt en Fiat...
En producent af et givent produkt har udviklet det og beregnet en kostpris, hertil skal der lægges diverse omkostninger, fx. distribution, acvance
til forhandler, etc. Hvis denne udsalgspris er for høj til den enkeltes budget, så styr uden om det og lad være med at kritisere den enkelte
producent.
Vi har alle behov for at tjene til føden, og det er ligegyldigt om vi så er SOSU assistenter, hifi-forhandlere eller producenter eller læger. Vi har
alle et rådighedsbeløb, nogle har et der er større end andres - sådan er livet.
Uden at kende Kim Neeper eller hans yderligere forudsætninger, kunne jeg forestille mig at han har brugt 2-3 år af sit liv med at udvikle sine
højttalere. Han har sikkert lagt 40-50 timer om ugen (eller mere) i dette arbejde, som med garanti er mere interessant for ham, end at sidde på
et kontor og slikke frimærker. I denne periode ved jeg ikke hvordan Kim Neeper fik betalt sin husleje og sin mad, han har måske en hustru, der
kunne hjælpe, eller en formue i obligationer, eller måske har han pantsat sit hus til op over begge skorstene - det er ikke noget, der rager mig,
og heller ikke alle andre. Men et faktum er at manden gerne vil have sin indsats belønnet, og hvad er der så lige galt i det?
Nidkærheden og småligheden florerer ganske fint i Danmark og jeg kan sagtens forstå at mange danske producenter forbliver ukendte på det
danske marked, hvor billige Kina-produkter har det helt fint.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Flot indlæg.
|
| Til top |
|
| |
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhhh... Det var et godt indslag, har selv været forundret over flere trådes negative holdninger til denne hobby for mig, og levevej for andre...
Tak for det plafitracer 
__________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er netop den negative holdninger til andres anlæg og levevej for andre, der giver de mange konflikter i div. tråd og så er det alle dem der
mene at deres anlæge er verden beste og andres anlæge er noget l**t, eller folk der mene at de laver verdens beste Hi-Fi og det alle andre er
noget l**t.
Spørsmålet er om det er en god ide med Branchemedlem i dette forum.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener personligt at der fantastiskt med brancemedlemmer i forumet!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej plafitracer
Tak for dine betragtninger... Ved en vejledende udsalgspris på US$ 20.000 tjener jeg faktisk lidt for lidt, i forhold til hvad man bør, på et sådan produkt... Det er distributørerne og forhandlerne der tjener langt det meste, men uden dem, når man jo ikke ud i verden. De mener de er de penge værd, i forhold til hvad der ellers er på markedet, så fred være med det.
Jeg brugte 1½ år fuld tid dag og nat på at udvikle mine højttalere... Hvordan jeg har gjort det rent økonomisk, er egentlig ikke nogen hemmelighed... Jeg har ingen rige forældre, eller andre der har hjulpet med finansieringen.
Jeg startede med at snakke med en masse banker... Det er ikke nemt, når man kommer med en 'skør' idé. Så lavede jeg en forretningsplan, som jeg gav til en del banker. Og faktisk så endte jeg tilbage i min gamle bank i Korsør, hvor de gik med på at give mig et kom-i-gang lån på en halv million, hvis jeg kunne skaffe en udbetaling på en kvart million... Det havde de nok ikke regnet med jeg kunne, men jeg havde en bil der var betalt ud, og et lidt stort anlæg osv.
Så jeg solgte alt jeg ejede, og gik så i gang... Det skulle have taget et halvt år, men grundet det jeg havde designet var meget kompliceret, gik Kina projektet til kabinetterne galt... Det var held i uheld, for det gav mig tid til at lave et 100 % gennemarbejdet produktet, mens Hornslet lavede prototyper... Det endte så op i at tage over dobbelt så lang tid som planlagt, og kostede ca. 1.500.000,- i stedet for de 500.000,- jeg i starten troede det ville...
Det har været psykisk extremt hårdt, at have så mange penge ude og hænge, og alt afhænger af ens egne evner. Og der går da også noget tid før jeg har tjent så meget som 1 krone. Jeg har siden jeg startede, levet for en 'løn', som ikke engang en kassedame i Netto ville finde sig i...
Alle sagde, at det jeg lige har gjort, ikke kunne lade sig gøre. Og det var derfor jeg gjorde det. Når folk fortæller mig, at der er noget jeg ikke kan, så vil jeg! Man skal nok være lidt halvskør, for at rode sig ud i sådan noget...
Og jeg kan glæde mig over, at jeg intet vidste om, hvad det koster at drive sådan en forretning, for så ville jeg have vidst, at det ikke kunne lade sig gøre... På samme vis, som en humlebi ikke ved, at den ikke kan flyve - så det gør den jo alligevel...
Og som min gamle chef Poul Rossing sagde, når man ikke har et navn, så bliver man nødt til at lave noget, der er bedre, end det de andre har. Jeg synes det lød meget fornuftigt, så det var mit eneste mål. At lave noget jeg synes var mere gennemført, end hvad der ellers var på markedet...
Og det ser da også ud til det var det rigtige at gøre. Den første produktion af 26 sæt, blev udsolgt på ca. 1 måned, og min hjemmeside har rundet 1,3 millioner hits. Og jeg har distributører i over 20 lande, det er dog ikke alle der har fået nogen varer endnu... Og det er kun 6 måneder siden jeg solgt det første sæt...
Det er jo egentlig ret fantastisk, jeg har ikke selv helt fattet det endnu, det er jeg for stresset til...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Hej plafitracer
Tak for dine betragtninger... Ved en vejledende udsalgspris på US$ 20.000 tjener jeg faktisk lidt for lidt, i forhold til hvad man bør, på et sådan produkt... Det er distributørerne og forhandlerne der tjener langt det meste, men uden dem, når man jo ikke ud i verden. De mener de er de penge værd, i forhold til hvad der ellers er på markedet, så fred være med det.
Jeg brugte 1½ år fuld tid dag og nat på at udvikle mine højttalere... Hvordan jeg har gjort det rent økonomisk, er egentlig ikke nogen hemmelighed... Jeg har ingen rige forældre, eller andre der har hjulpet med finansieringen.
Jeg startede med at snakke med en masse banker... Det er ikke nemt, når man kommer med en 'skør' idé. Så lavede jeg en forretningsplan, som jeg gav til en del banker. Og faktisk så endte jeg tilbage i min gamle bank i Korsør, hvor de gik med på at give mig et kom-i-gang lån på en halv million, hvis jeg kunne skaffe en udbetaling på en kvart million... Det havde de nok ikke regnet med jeg kunne, men jeg havde en bil der var betalt ud, og et lidt stort anlæg osv.
Så jeg solgte alt jeg ejede, og gik så i gang... Det skulle have taget et halvt år, men grundet det jeg havde designet var meget kompliceret, gik Kina projektet til kabinetterne galt... Det var held i uheld, for det gav mig tid til at lave et 100 % gennemarbejdet produktet, mens Hornslet lavede prototyper... Det endte så op i at tage over dobbelt så lang tid som planlagt, og kostede ca. 1.500.000,- i stedet for de 500.000,- jeg i starten troede det ville...
Det har været psykisk extremt hårdt, at have så mange penge ude og hænge, og alt afhænger af ens egne evner. Og der går da også noget tid før jeg har tjent så meget som 1 krone. Jeg har siden jeg startede, levet for en 'løn', som ikke engang en kassedame i Netto ville finde sig i...
Alle sagde, at det jeg lige har gjort, ikke kunne lade sig gøre. Og det var derfor jeg gjorde det. Når folk fortæller mig, at der er noget jeg ikke kan, så vil jeg! Man skal nok være lidt halvskør, for at rode sig ud i sådan noget...
Og jeg kan glæde mig over, at jeg intet vidste om, hvad det koster at drive sådan en forretning, for så ville jeg have vidst, at det ikke kunne lade sig gøre... På samme vis, som en humlebi ikke ved, at den ikke kan flyve - så det gør den jo alligevel...
Og som min gamle chef Poul Rossing sagde, når man ikke har et navn, så bliver man nødt til at lave noget, der er bedre, end det de andre har. Jeg synes det lød meget fornuftigt, så det var mit eneste mål. At lave noget jeg synes var mere gennemført, end hvad der ellers var på markedet...
Og det ser da også ud til det var det rigtige at gøre. Den første produktion af 26 sæt, blev udsolgt på ca. 1 måned, og min hjemmeside har rundet 1,3 millioner hits. Og jeg har distributører i over 20 lande, det er dog ikke alle der har fået nogen varer endnu... Og det er kun 6 måneder siden jeg solgt det første sæt...
Det er jo egentlig ret fantastisk, jeg har ikke selv helt fattet det endnu, det er jeg for stresset til...
Mvh Kim
|
|
|
Hej Kim
Super indlæg!
Du har ret, man skal være lidt halv "bimmelim" for at gå i gang med en ny ide uanset hvad det så end er. At du endte op med en idé om at lave en højtaler med en lyd som du troede på, og som du troede på kunne sælges er nok endnu mere "skørt" end så mange andre projekter i denne verden som folk går igang med i dét at der nok ikke uanset hvad, er så meget "gang" i et højtaler salg i den prisklasse end i så mange andre ting... Feks små køkkendimser til en flad 10´r. Ikke desto mindre tager jeg hatten af for folk som du, der har slidt og slæbt for en idé som de har haft, i stedet for bare som de fleste andre, incl jeg selv, bare at lade det være ved tanken og drømmen.
Jeg har på ingen måde "ondt i røven" over at en person som du, tager det for dit produkt som du nu engang gør.. Som du selv er inde på så er du ikke "født med en guldklump i rø... " og måtte "tikkergang" mellem bankerne, bare for at få startkapital som du kunne bruge til noget, og så videre... Det har været en lang proces som endelig har ført til det som "du" er idag og jeg kan kun synes at det er fedt at det lykkedes. Der hvor jeg kan "få det halvskidt", og det er ikke møntet på nogen speciel forhandler eller udvikler, så er det når "en pris ikke er en pris", for et produkt, alt efter hvem køber er. Så kan jeg godt blive lidt muggen. Feks hvis jeg har givet 50K for en højtaler selvom jeg har prøvet at handle med sælgeren, for så at finde ud af at en anden køber for det samme sæt måske kun har givet 40K...Så kan jeg godt føle mig lidt røvrendt og taget ved næsen. Denne "handlen" er inden for brancen desværre meget almindelig er min erfarring og jeg må indrømme, at jeg ikke forstår ret meget af det... Eller hvad man skal sige, synes i alle tilfælde at det er forkert at det er sådan og det kan godt afholde mig fra at handle med en sælger, hvis der er "rygter" om at vedkommende handler på den måde. Det gider jeg bare ikke... Jeg lægger ikke skjul på at jeg måske ikke er den helt store "krejler" og at det sikkert er derfor at jeg har det sådan med det, men det ændre i min verden ikke på, at jeg synes at det er forkert at man skal være "venner" med sælger for at få en acceptabel pris på et eller andet, eller at man skal være godt skåret for tungebåndet.
Uha sikke en svada... Jeg har ikke hørt dine højtalere og de ligger også over min formåen hvad pris angår, men jeg vil ønske dig alt held og lykke fremover med dem og salget af dem. De er flotte i alle tilfælde. *S*
Michael
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
|
Der hvor jeg kan "få det halvskidt", og det er ikke møntet på nogen speciel forhandler eller udvikler, så er det når "en pris ikke er en pris", for et produkt, alt efter hvem køber er. Så kan jeg godt blive lidt muggen. Feks hvis jeg har givet 50K for en højtaler selvom jeg har prøvet at handle med sælgeren, for så at finde ud af at en anden køber for det samme sæt måske kun har givet 40K...Så kan jeg godt føle mig lidt røvrendt og taget ved næsen. Denne "handlen" er inden for brancen desværre meget almindelig er min erfarring og jeg må indrømme, at jeg ikke forstår ret meget af det... Eller hvad man skal sige, synes i alle tilfælde at det er forkert at det er sådan og det kan godt afholde mig fra at handle med en sælger, hvis der er "rygter" om at vedkommende handler på den måde. Det gider jeg bare ikke... Jeg lægger ikke skjul på at jeg måske ikke er den helt store "krejler" og at det sikkert er derfor at jeg har det sådan med det, men det ændre i min verden ikke på, at jeg synes at det er forkert at man skal være "venner" med sælger for at få en acceptabel pris på et eller andet, eller at man skal være godt skåret for tungebåndet.
|
|
|
Hej Michael
Jeg er faktisk helt enig med dig! Den intro pris jeg lavede, holdte jeg mig til, udover en kunde fik et sæt 20 % billigere, da det var et demo sæt med lidt små skræmmer i alu og kabinet. Og nå ja, den første kunde som er en god bekendt, bestilte for over et år siden, fik dem stortset til kostpris... Det har man vel fortjent når man 'tør' sådan noget...
Jeg har ikke solgt noget i DK de sidste 4 måneder, da jeg faktisk ikke rigtig ved hvordan de skal sælges her hjemme endnu. Men prisen bliver jo naturligvis nødt til at ligge op af prisen i udlandet... Ellers mister jeg jo alle mine distributører. Så er det bedre, slet ikke at sælge noget i DK.
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
 (til Plafitracer og Neeper og ikke mindst den flotte anmeldelse)
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot tråd, og super relevant emne @ plafitracer!
Som generel bemærkning synes jeg det er et must at branchemedlemmer er med i et sådant fora. Jeg tror ganske enkelt en væsentlig del af dette og lignende foras eksistensberettigelse er dialogen mellem branchen og entusiasterne.
MEN, MEN... Jeg forstår så sandelig også godt, at flere og flere branchemedlemmer vælger fora som dette fra, for det er som visse deltagere nærmest opfatter det som deres pligt at svine brancemedlemmerne til. Der er sket en markant forråelse i ''kulturen'' og det finder jeg virkelig sørgeligt. Resultatet kan jo let blive at branchen så holder sig væk og paradoksalt nok kan det være en ''lose - lose situation'' for alle:
Kværurlanterne taber, for der er ingen branchefolk at svine til mere...
Brachefolkene taber, for de kan ikke længere komme i dialog med brugere/kunder...
Sidst, men ikke mindst taber alle entusiasterne, som utrolig gerne vil en konstruktiv dialog med folk fra branchen, det være sig forhandlere, distributører og producenter...
Neeper kommer med et fint, ærligt og konstruktivt indslag om, hvad det egentlig koster i kroner, tid , psykisk belastning og meget mere at starte noget nyt op. Neeper giver også et lille indblik i, hvorfor salgsprisen på et produkt altså nødvendigvis skal være en del højere end kostprisen på de dele produktet er lavet af....
Alligevel ser man igen og igen at folk hamrer løs på branchen (Neeper blot eksemplet her): ''For der kan sgu da ikke være for mere end et par tusind kroner stumper i sådanne små cigarkasser med et par 5" og en diskant.'' Det er tyveri ved højlys dag at tage så mange penge for dem bla bla bla bla bla...''. Det er ganske enkelt sørgeligt at opleve igen, og igen...
Senest blev importøren af Xindak svinet til i en tråd for ikke at ville oplyse tomgangsstrømmen på en forstærker, så visse kværurlerende elementer kunne beregne dens klasse A effekt. Vel og mærke havde importøren på utrolig fair og saglig vis lovet at stille op til en gennemgang og sammenligning af de Xindak produkter han sælger og dé som en bruger herfra selv har importeret af ''andre kanaler''. Den danske importør
havde faktisk også lovet at servicere produkterne, som brugeren havde
importeret af ''andre kanaler''. Flot synes jeg!
Den sammenligning glædede jeg mig faktisk til, for det kunne være spændende at få belyst, om der reelt er tale om koipier af kina-grej, når man køber ad de ''andre kanaler'', eller om det er samme vare til en lavere pris fordi man selv importerer.
Importøren rakte hånden frem til en sammenligning. Vedkommende, der selv havde importeret Xindak forstærkere ad ''alternative kanaler'' rakte hånden frem til en sammenligning, og så skulle den vel være på plads!? NEJ, det endte med slet ikke at blive til noget fordi visse kværurlerende elementer skulle blande sig med deres ekstremt trættende klasse A tomgangssnak og en masse andet, som slet, slet ikke kom sagen ved. Resultatet blev som vi kender det: Tråden blev lukket. Og desværre blev den interessante sammenligning heller ikke til noget, takket være ''you know who''... 
Et andet eksempel er fra mig selv. Jeg er i gang med et større højttalerprojekt -på hobbyplanet- og det har egentlig aldrig været meningen, at projektet skulle være andet, end et sæt ultimative højttalere, til mig selv. Kræfter i branchen insisterede (og insisterer stadigt) på, at de skal sættes i produktion.
Derfor blev projektet i sit vortende stade omtalt på en ekstern side som en form for langsomt voksende ''dagbog'' over udviklingsprocessen, så folk kunne følge med i, hvad sådan en udvikling egentlig indebærer.
En eller anden så det og lavede så en tråd herinde om projektet. Så gik der jo ikke mange øjeblikke før blodrusen rejste sig. En af de morsomste bemærkninger var, at en mente det er skamløse Wilson kopier totalt uden nogen form for originalitet, og at bagmændende bare måtte være nogen, der mangler penge, og nu vil sælge Wilson kopier for at score kassen, og derved stjæle surt tjente skatte grunker fra folk 
Den med at lave ''kopier'' fordi man er fattig og vil score kassen griner vi stadig af her, hvor udviklingsarbejdet nu går ind i sit tredie år Og det har da ikke været billigt Jeg sidder og kigger på et af kabinetterne mens jeg skriver dette og leder febrilsk efter Wilson anerne, men kan stadig ikke få øje på dem...
Nuvel, jeg svarede i tråden, at pointen med at vise projektet var at invitere folk med ind i udviklingsprocessen, så de kan se, hvad det indebærer at lancere noget nyt, men at jeg ikke gad svines til for alt muligt undervejs. Så projektet ville forblive offentligt tilgængeligt via den eksterne side, hvis der kunne opstå en sober dialog. Alternativt ville jeg trække udviklingen tilbage bag lukkede døre. Den udmelding blev jeg så svinet til for, og projektet blev trukket tilbage fra offentligheden. Ærgeligt for dem, som måske gerne ville følge med i sådan et projekt uanset, hvad det må ende med!
Det blev et langt indlæg, sorry
Spørgsmålet er vel, om der overhovedet kan stilles noget op i forhold til den rå kultur, som er vokset frem?
Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke på tide, at den danske jantelov snart forsvinder og det med at have rent ud sagt ONDT I RØVEN (undskyld mit sprog) over enten noget andre gør, udlever eller har. Er det ikke på tide, at man netop glæder sig over, at andre er i den lykkelige situation at kunne enten købe fine ting, udleve drømme, tør satse alt og gå i gang med et projekt som for visse mennesker virker håbløst osv. Om, hvordan folk så gør dette og får råd til det kan vel i grunden være ligegyldig. Min pointe er, at man burde glæde sig mere på andres vegne. Hvis jeg skal holde mig til denne tråd ang. Neeper's højttaler. Ja, så glemmer mange ofte nemlig, at det ofte er en lang og hård proces at komme fra punkt A til punkt B og udrette en masse ting - som Neeper også er inde på. Folk glemmer ofte, at alt bestemt ikke altid er guld og grønne skove med at skulle producere og sælge et produkt. Og man forstår godt at prisen ofte følger den proces, hvis man bare lige tænkte lidt over det. Pris vil altid kunne diskuteres, da det er en personlig holdning, men i stedet for altid at have en negativ mening/holdning burde man i stedet glæde sig over, at nogle skaber/konstruerer gode produkter og visse folk har råd til disse. Om man har råd til det, men synes det er for dyrt, ja det er jo også en holdning, men man behøver vel ikke ligefrem at sidde og være så negativ omkring det. Hvis man ikke er villig til at betale prisen for et produkt så er den vel ikke længere ( det vil selvfølgelig være at lyve hvis jeg ikke selv har den opfattelse, at visse ting forstår man ikke skal koste så meget og det kan nogle gange undre en - men her snakker jeg ikke om det, jeg vil betegne som mere specificeret produkter, dvs. produkter der er lidt mere ikke hverdagsagtige <- hvis jeg kan skrive det sådan  ) At man gerne vil have en fornuftig pris for ens produkt og sikkert også ens anstrengelser ser jeg absolut ikke noget galt i. Og som skrevet ovenstående er man ikke villig til at betale for det, så er den jo ikke længere. Der er ingen grund til at sidde og være negativ - men glæd sig for pokker i stedet over, at der er disse produkter at finde. Uden forskellige typer produkter ville verden jo være kedelig - alt for ensformet - det er godt med variation. Det er jo også forskelligt hvad man som menneske går op i og synes er værd at sætte penge i. Men kan det ikke være ligemeget - pointen er at vi vel i bund og grund føler en vis glæde og velbehag ved at investere i noget som får os til at føle os godt tilpas. Om vi så bruger mange penge eller ej kan vel være ligemeget - det er jo op til folk selv. I stedet burde man glæde sig over disse ting på andres vegne og nyde, at andre går op i noget og har mulighed for investere i disse ting. Hvis man ikke allerde nu skulle have fanget mit budskab så vil jeg da gerne lige gentage det  - "Man burde glæde sig på andres vegne!" Mvh Krill
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget enig Krill  Dit indlæg for mig i øvrigt til at mindes, at de mennesker jeg kender i branchen siger, at dette med at have så fandens ondt et vist sted faktisk ér et lokalt dansk fænomen. I udlandet er der en helt anderledes positiv kultur og en meget, meget bedre tone på diverse fora... Så janteloven er åbenbart -desværre- en Dansk virkelighed, og ikke bare en selvironisk Dansk joke
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, desværre! Og jeg er faktisk bange for, at det er et dansk fænomen ( uden at skulle gøre mig vanvittig klog ). Hermed ikke sagt, at det ikke skulle foregå i andre lande for det kan jeg jo ikke vide og dermed ikke udtale mig om. Men jeg har den formodning, at det desværre er et dansk fænomen.
Jeg kan kun nikke genkendende til det du skriver dog måske ikke lige inden for branchen men mere generelt. Har i hvert fald oplevet folk fra andre lande påpege dette fænomen i Danmark.
Mvh
Krill
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Jeg har siddet og læst lidt i batmand40års tråd om sit fine Hegel/Neeper anlæg og pludselig bliver tråden 'hi-jacket' med hensyn til priser på diverse produkter.
Jeg forstår simpelthen ikke folks problemer med hvad det ene eller det andet koster i vejledendende udsalgspriser. Om Neeper er bedre end Gamut eller Wison Audio er bedre end von Schweikert. Om Audi er bedre end Skoda, om Fiat er bedre end Alfa Romeo. Alle disse produkter kan det samme, højttalerne kan give lyd fra sig, bilerne kan fragte dig fra A til B og videre til C. Personligt foretrækker jeg en Alfa Romeo med lædersæder og soltag; gør denne bil et bedre job end en Fiat? Jeg synes det, ellers havde jeg vel sparet 300.000 kr. og købt en Fiat...
En producent af et givent produkt har udviklet det og beregnet en kostpris, hertil skal der lægges diverse omkostninger, fx. distribution, acvance til forhandler, etc. Hvis denne udsalgspris er for høj til den enkeltes budget, så styr uden om det og lad være med at kritisere den enkelte producent.
Vi har alle behov for at tjene til føden, og det er ligegyldigt om vi så er SOSU assistenter, hifi-forhandlere eller producenter eller læger. Vi har alle et rådighedsbeløb, nogle har et der er større end andres - sådan er livet.
Uden at kende Kim Neeper eller hans yderligere forudsætninger, kunne jeg forestille mig at han har brugt 2-3 år af sit liv med at udvikle sine højttalere. Han har sikkert lagt 40-50 timer om ugen (eller mere) i dette arbejde, som med garanti er mere interessant for ham, end at sidde på et kontor og slikke frimærker. I denne periode ved jeg ikke hvordan Kim Neeper fik betalt sin husleje og sin mad, han har måske en hustru, der kunne hjælpe, eller en formue i obligationer, eller måske har han pantsat sit hus til op over begge skorstene - det er ikke noget, der rager mig, og heller ikke alle andre. Men et faktum er at manden gerne vil have sin indsats belønnet, og hvad er der så lige galt i det?
Nidkærheden og småligheden florerer ganske fint i Danmark og jeg kan sagtens forstå at mange danske producenter forbliver ukendte på det danske marked, hvor billige Kina-produkter har det helt fint. |
|
|
Sådam vil det altid være.
Nogle kan tage det andre ikke.
Hvad jeg ikke er blevet kaldt på dette forum og i mails er ikke småting, men hvad jeg kan tage det og er sådan set lideglad, og så sidder der en masse skjulte branchemedlemmer.
Danmark er et Ondt i røven land, vi har det for godt nok derfor.
Samt der sidder en masse og kaster om sig med ord(uden at have forstand på det)
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Hej plafitracer
Mvh Kim
|
|
|
Nej det er ikke nemt men hvad ved folk om det.
Heldigvis havde jeg mine penge selv, og har også tit tænk hvorfor gjore jeg dette når jeg kunne sidde hjemme hver aften og nyde livet og bare passe mit 7 til 15 job, også være skide ligeglad med alt andet.
Også kunne man jo også skrive hvad man ville i sådanne forums.
Men Kim vi er nok dem der er mest dumme af alle.
Og danmark er jo ikke ligefrem et land hvor folk tør springe ud i det de drømme om, mange drømme bliver kvælt i danmark, om det er os dansker der er sådan eller om det er den gode jantelov ved jeg ikke.
Men Neeper prøv at læs hvordan du selv skrive i denne tråd.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50654&K W=Neeper&PN=0&TPN=5
Så tænk lidt over den og sådan har du skrevet i mange andre tråde også.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Neeper skrev:
|
Hej plafitracer
Mvh Kim
|
|
|
Nej det er ikke nemt men hvad ved folk om det.
Heldigvis havde jeg mine penge selv, og har også tit tænk hvorfor gjore jeg dette når jeg kunne sidde hjemme hver aften og nyde livet og bare passe mit 7 til 15 job, også være skide ligeglad med alt andet.
Også kunne man jo også skrive hvad man ville i sådanne forums.
Men Kim vi er nok dem der er mest dumme af alle.
Og danmark er jo ikke ligefrem et land hvor folk tør springe ud i det de drømme om, mange drømme bliver kvælt i danmark, om det er os dansker der er sådan eller om det er den gode jantelov ved jeg ikke.
Men Neeper prøv at læs hvordan du selv skrive i denne tråd.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50654&K W=Neeper&PN=0&TPN=5
Så tænk lidt over den og sådan har du skrevet i mange andre tråde også.
|
|
|
Hej jensen
Jeg står 100 % ved de ting jeg skrev i den tråd... Folk sad og klappede sig selv på lårene, og sagde at de Avalon var langt bedre end mine... Men, der var jo bare lige det lille problem, at ingen havde hørt den endelige version af mine højttalere på det tidspunkt, så det kunne de da naturligvis intet vide om!
Hvad der er bedst skal jeg naturligvis ikke afgøre, men man siger højttaler 1 er bedre end højttaler 2, dog helt uden at have hørt højttaler 2... Det var det, jeg ligesom prøvede at argumentere for man jo ad gode grunde ikke kan.
Det var også her, TRX850 gik ind og sagde, at han til hver en tid ville vælge Avalon over mine, da han jo kendte Avalon i forvejen... En udtalelse jeg så absolut ikke kunne følge fra en mand der selv er i gang med at lave en High End højttaler der skal i produktion...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEJ Kim, for pokker da..! Det var faktisk IKKE det jeg sagde.
Jeg roste din konstruktion, og argumenterede for, hvorfor mange vil have en naturlig tilbøjelighed til at have en præference for noget man kender i forvejen, mig selv indbefattet... Men lad nu det ligge og prøv lige at holde tråden on-topic!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|