Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 15:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forforstærkerens betydning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 December 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en betydning har en forforstærker, hvis man alligevel bare skal bruge den som "sikkerhedsventil" mellem feks en pc og effekforstærker og videre ud...?

Tænkte på, om det kan betale sig at betale en stor sum penge for sådan en fætter, hvis ens "startkilde" alligevel bare er en pc som der ryger en masse MP3 filer ud fra eller om det er næsten ligemeget?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 December 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Ethvert led i lydkæden påvirker jo lyden, så ideelt set kan det altid betale sig med gode komponenter. Men i bund og grund skal tingene jo også passe sammen. Det vil være grænsende til dyb åndsvaghed at poste multi mange penge i en forforstærker til det brug du skitserer. Det du har brug for er en rimelig forforstærker med mulighed for at justere toneområdet og det behøver ikke være creme-de-la-creme. Men har du ikke andre signalkilder, der skal sluttes til din effektforstærker? For så er det jo en helt anden sag. . .

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Hejsa,

Ethvert led i lydkæden påvirker jo lyden, så ideelt set kan det altid betale sig med gode komponenter. Men i bund og grund skal tingene jo også passe sammen. Det vil være grænsende til dyb åndsvaghed at poste multi mange penge i en forforstærker til det brug du skitserer. Det du har brug for er en rimelig forforstærker med mulighed for at justere toneområdet og det behøver ikke være creme-de-la-creme. Men har du ikke andre signalkilder, der skal sluttes til din effektforstærker? For så er det jo en helt anden sag. . .

Hej Valin

Nej pt. har jeg ikke andre signalkilder som det er meningen skulle sluttes til den, jeg er gået fra min 5.1 igen og det er derfor jeg tænkte på, bare at købe en eller anden billig forforstærker med mulighed for at bass og diskant, ballance samt volumen selvfølgeligl. Selvfølgelig kunne jeg bare smide signalet direkte fra pc ind i en effektforstærker og så regulerer vol m.v via computeren, men det har jeg ladet mig fortælle ikke er nogen god idé?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 December 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
. Selvfølgelig kunne jeg bare smide signalet direkte fra pc ind i en effektforstærker og så regulerer vol m.v via computeren, men det har jeg ladet mig fortælle ikke er nogen god idé?

Hvis du kører Vista så skal der en ret god (dyr) forforstærker til for at opnå samme gode resultat. Du skal dog være opmærksom på eventuelle spændingspotentiale-forskelle anlæg og PC indbyrdes. Ellers kan der puffes noget....

Hilsner,

Karsten

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

min umiddelbart første tanke var at du skal da have et kvalificeret lydkort for at have en DAC indbygget der er på niveau med en indbygget i en forforstærker

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hvis du kører Vista så skal der en ret god (dyr) forforstærker til for at opnå samme gode resultat. Du skal dog være opmærksom på eventuelle spændingspotentiale-forskelle anlæg og PC indbyrdes. Ellers kan der puffes noget....

Hilsner,

Karsten

Øhh - Vista gør da ingen forskel.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Øhh - Vista gør da ingen forskel.

Min erfaring er at det er noget lettere at få god lydkvalitet på Vista platformen. Den digitale attenuering er desuden heller ikke for god under XP.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Oki det kunne være jeg skulle prøve at installerer vista og se om jeg kan høre en forskel fra min nuværende xp. omend jeg ikke er meget for vista platformen endnu...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes