Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 15:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Squeezebox vs AirTunes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wilco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg går og overvejer at købe en Sqeezebox.

I øjeblikket kører jeg musik fra iTunes (i Apples Lossless-format) til (trådløst) Airport Extreme til Musical Fidelity Headamp (X-can V3) til Grado RS 2.
Mit spørgsmål: hvordan er kvaliteten i mit nuværende setup i forhold til evt Sqeezebox?

Tillægsspørgsmål: Har læst i en anden tråd, at Squeezebox trådløs taber mindre information end selv en god cd-afspiller. Kan det virkelig passe?

Til top Vis Wilco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilco

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Kun svar på tillægsspørgsmålet. Ja det kan passe. En CD spille kan ikke stoppe op og bakke baglæns (eller nok mere lige rykke læsehovedet lidt til siden og starte forfra) når den afspiller (ved ikke om der er nogle få der kan (måsle Rega's gør noget i den stil), men generelt) så hvis de ikke lige fanger de data der er på disken så gætter de (fejlkorrektion). Data kommunikation har tjek funktioner og henter data igen hvis de ikke er korrekte. Der er en buffer I Squeezeboxen netop for at sikre at der er tid til sådan noget som tab/fejl af data over netværket. Når filen ligger som FLAC eller anden fil på harddisken så er det nøjagtigt den bit information der er i filen der leveres til D/A converteren med mindre der er meget store forstyrrelser i data strømmen så bufferen når at løbe tør. At der så introduceres mulighed for støj af forskellig art ved at koble hifi sammen med computernetværk er noget andet.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Wilco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Kun svar på tillægsspørgsmålet. Ja det kan passe. En CD spille kan ikke stoppe op og bakke baglæns (eller nok mere lige
rykke læsehovedet lidt til siden og starte forfra) når den afspiller (ved ikke om der er nogle få der kan (måsle Rega's gør noget i den stil), men
generelt) så hvis de ikke lige fanger de data der er på disken så gætter de (fejlkorrektion). Data kommunikation har tjek funktioner og henter data
igen hvis de ikke er korrekte. Der er en buffer I Squeezeboxen netop for at sikre at der er tid til sådan noget som tab/fejl af data over netværket.
Når filen ligger som FLAC eller anden fil på harddisken så er det nøjagtigt den bit information der er i filen der leveres til D/A converteren med
mindre der er meget store forstyrrelser i data strømmen så bufferen når at løbe tør. At der så introduceres mulighed for støj af forskellig art ved at
koble hifi sammen med computernetværk er noget andet.

Mvh

Den er jeg med på, men det svage punkt ved Squeezeboxen må være den trådløse overføring af information fra lagring (fx. computer) til
Sqeezebox. Der må gå en del tabt der?

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Wilco skrev:

Den er jeg med på, men det svage punkt ved Squeezeboxen må være den trådløse overføring af information
fra lagring (fx. computer) til Sqeezebox. Der må gå en del tabt der?

Oeh? Hvorfor er det lige der skulle gaa noget tabt ved WLAN dataoverfoersel? Mener du ogsaa dine emails er
daarligere naar du henter dem traadloest?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Wilco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Wilco skrev:

Den er jeg med på, men det svage punkt ved Squeezeboxen må være den trådløse overføring af information
fra lagring (fx. computer) til Sqeezebox. Der må gå en del tabt der?

Oeh? Hvorfor er det lige der skulle gaa noget tabt ved WLAN dataoverfoersel? Mener du ogsaa dine emails er
daarligere naar du henter dem traadloest?

God pointe! Det vil altså sige, der ikke er tab og forstyrelser i datakommunikation (jvf. Granholm ovenstående om bufferfunktion).
Vil det sige, at musik fra en Squeezebox først kan påvirkes af kabler, anlæg, og højtalere efter D/A konvertering?

Jeg forestillede mig bare, at der ved overførelse af musik (selv digitalt) ville komme fejl. Men iflg. ovenstående er det eneste svage led
indlæsningen - ripningen. Dvs. ligger musikfilen præcist på fx. harddisken skal man først bekymre sig om kabler og deslige efter D/A
konvertering.

Kan det virkelig passe?

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Wilco skrev:

God pointe! Det vil altså sige, der ikke er tab og forstyrelser i datakommunikation (jvf. Granholm
ovenstående om bufferfunktion). Vil det sige, at musik fra en Squeezebox først kan påvirkes af kabler,
anlæg, og højtalere efter D/A konvertering?

Pointen er at WLAN (lige som alm. ethernet og USB) er tovejskommunikation. Det betyder at modtageren
kan bede om data naar den har brug for det i det tempo den har lyst, og hvis der er fejl, beder den om
en re-transmission. Dvs. at clock-signalet til DAC'en foerst genereres i modtageren (squeezeboxen), saa jitter
osv. kan ikke vaere noget problem tidligere i kaeden.

SPDIF, der normalt bruges mellem CD drev og DAC er helt anderledes. Det er en en-vejskommunikation hvor
clock-signalet er indlejret i datastroemmen. Her betyder kvaliteten af signalet pludselig noget (og der med kabler
osv.) da modtageren er noedt til at proeve at foelge det clock-signal som afsenderen har bestemt. Retransmission
ved fejl er selvf. heller ikke muligt.

Det er derfor, jeg godt kan lide Squeezebox og lign. enheder. De fjerner computeren fra musik-anlaegget uden at
give nogen signal-forringelse. Selv bruger jeg en Squeezebox digitalt over i DAC'en i min CD afspiller (min CD
spille har digital indgang). Jeg kan ikke hoere nogen forskel af betydning mellem "rigtig" CD og FLAC-kodet musik
fra computeren.

Konkret om Squeezebox:

Fordele: Softwaren er Open Source -- mega fordel! Box'en er paen og den virker bare.

Ulemper: Den stoerste ulempe er at den er begraenset til 24bit/48kHz. Du kan altsaa ikke bruge den til high res. digital
uden at down-konverte til 48kHz. Den (meget) dyrere Transporter har ikke den begraensning.

Wilco skrev:

Jeg forestillede mig bare, at der ved overførelse af musik (selv digitalt) ville komme fejl. Men iflg.
ovenstående er det eneste svage led indlæsningen - ripningen. Dvs. ligger musikfilen præcist på
fx. harddisken skal man først bekymre sig om kabler og deslige efter D/A konvertering.

Kan det virkelig passe?

Ja, det kan passe, men digitalt er ikke bare digitalt. Det kommer an paa om det er en to-vejs protokol eller ej.

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved kan du ikke streame iTunes købt (med DRM) musik over squeezeboxen, takket være deres ulicencérbare "fair"play DRM...

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

cooljules1 skrev:
Så vidt jeg ved kan du ikke streame iTunes købt (med DRM) musik over squeezeboxen, takket være deres
ulicencérbare "fair"play DRM...

Ja, det er vist rigtigt. God pointe. Men det har ikke betydet noget for mig, jeg er "gammeldags" og koeber min musik paa CD :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes