Wilco skrev:
God pointe! Det vil altså sige, der ikke er tab og forstyrelser i datakommunikation (jvf. Granholm
ovenstående om bufferfunktion). Vil det sige, at musik fra en Squeezebox først kan påvirkes af kabler,
anlæg, og højtalere efter D/A konvertering?
|
|
|
Pointen er at WLAN (lige som alm. ethernet og USB) er tovejskommunikation. Det betyder at modtageren
kan bede om data naar den har brug for det i det tempo den har lyst, og hvis der er fejl, beder den om
en re-transmission. Dvs. at clock-signalet til DAC'en foerst genereres i modtageren (squeezeboxen), saa jitter
osv. kan ikke vaere noget problem tidligere i kaeden.
SPDIF, der normalt bruges mellem CD drev og DAC er helt anderledes. Det er en en-vejskommunikation hvor
clock-signalet er indlejret i datastroemmen. Her betyder kvaliteten af signalet pludselig noget (og der med kabler
osv.) da modtageren er noedt til at proeve at foelge det clock-signal som afsenderen har bestemt. Retransmission
ved fejl er selvf. heller ikke muligt.
Det er derfor, jeg godt kan lide Squeezebox og lign. enheder. De fjerner computeren fra musik-anlaegget uden at
give nogen signal-forringelse. Selv bruger jeg en Squeezebox digitalt over i DAC'en i min CD afspiller (min CD
spille har digital indgang). Jeg kan ikke hoere nogen forskel af betydning mellem "rigtig" CD og FLAC-kodet musik
fra computeren.
Konkret om Squeezebox:
Fordele: Softwaren er Open Source -- mega fordel! Box'en er paen og den virker bare.
Ulemper: Den stoerste ulempe er at den er begraenset til 24bit/48kHz. Du kan altsaa ikke bruge den til high res. digital
uden at down-konverte til 48kHz. Den (meget) dyrere Transporter har ikke den begraensning.
Wilco skrev:
Jeg forestillede mig bare, at der ved overførelse af musik (selv digitalt) ville komme fejl. Men iflg.
ovenstående er det eneste svage led indlæsningen - ripningen. Dvs. ligger musikfilen præcist på
fx. harddisken skal man først bekymre sig om kabler og deslige efter D/A konvertering.
Kan det virkelig passe? |
|
|
Ja, det kan passe, men digitalt er ikke bare digitalt. Det kommer an paa om det er en to-vejs protokol eller ej.