Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: STOP TYVERIET (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

I længere tid har jeg gået og brygget på et indlæg i mit hoved og her kommer en del af det.

Jeg synes at tendensen er at mange helt uden skrupler stiller spørgsmål til hvordan og hvorledes man f.eks. kommer til at afspille sine HD film fra sin computer. Og som de fleste nok udmærket er klar over er det ikke ligefrem lovlige HD fil nettet bugner af. Jeg er simpelthen træt af at folk uden skrupler stjæler materiale i form af film og musik på nettet.

Hvad skyldes dette? Jeg forstår det ikke. Er det bare fordi man kan? Man kan jo også stjæle nede i supermarkedet. Men det tror jeg ikke alle de personer der downloader ulovligt gør. Har det noget med at chancen for at blive opdaget er større i supermarkedet? Og i så fald er det da sørgeligt at der ingen moral er tilbage. Er det virkelig et totalt overvågningssamfund der skal til for at få folk til at stoppe med at stjæle?

Det er efterhånden blevet helt "legalt" at tale med venner og bekendte om at man har hentet det og det på nettet. Ingen skrupler. Jeg skal nogen gange lige bide mig selv i tungen inden jeg taler, da det virkelig går mig på. Jeg tænker at hvis man vil have et eller andet materiale, så betaler man den person der udbyder det. Man stjæler det ikke. Selvom man kan.

Nogen gange støder jeg på argumenter som at "alle pengene går jo til det store stygge pladeselskab og DERFOR stjæler jeg musikken". Det er i mine ører et tåbeligt argument. Pladeselskabet skal selvfølgelig have en del af et muligt overskud fra en produktion da de jo har satset på en produktion der også kunne give underskud. De skal selvfølgelig have betaling for at tage en risiko. Mest af alt lyder argumenter som det ovenfor som en eller anden måde at retfærdiggøre sit tyveri overfor sig selv, selvom man måske godt ved at det ikke holder.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

slette
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig Kasper, derfor har jeg også en milliard DVD'er og CD'er stående  Men tror ikke at Hifi4all's brugere, er den primære målgruppe for dit indlæg, tror du skal over på tweakup, hol eller nogen af den slags sider..
Jeg kan ærligt talt ikke huske at have set et indlæg der omhandler det du beskriver, her på hifi4all, derimod har jeg kun hørt folk tale om hvorledes man kan få lagt alle sine originale CD'er ind i det bedst mulige format, for ikke at forringe lydkvaliteten..

Så pointen er god, men det er nok ikke det rigtige sted at ytre sig hvis man vil ramme flest muligt i hvert fald

I øvrigt vil jeg gerne brokke mig over sådan som din butik blanker mig af

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

fordi det er så let, tager så kort tid, og chancen for at man bliver taget for det er så lille.

Emil K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Djaan har 100% ret. Computeren er ikke andet end et par skridt væk.

Det er utrolig nemt, og jeg kender tonsvis af folk der downloader ulovligt, der er tale om flere tusind sange, og har ikke hørt at EN ENESTE skulle være blevet nappet. Det er lidt for sløvt der ikke bliver gjort noget ved det.

Til top Vis Emil K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil K.

Kani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:

Hvad skyldes dette? Jeg forstår det ikke. Er det bare fordi man kan? Man kan jo også stjæle nede i supermarkedet. Men det tror jeg ikke alle de personer der downloader ulovligt gør. Har det noget med at chancen for at blive opdaget er større i supermarkedet? Og i så fald er det da sørgeligt at der ingen moral er tilbage. Er det virkelig et totalt overvågningssamfund der skal til for at få folk til at stoppe med at stjæle?

Der er flere ganske væsentlige forskellige på at stjæle fra et supermarked og at kopiere data. Den væsentligste er i mine øjne at du ikke rent faktisk stjæler når du kopierer data eftersom tyveribegrebet traditionelt set før pladeselskaberne begyndte at omdefinere det dækkede over det forhold at man tog noget fra en anden. Det gælder ikke ved kopiering. Man tager ikke noget fra pladeselskabet - man laver selv en stort set identisk kopi. Det svarer til at man selv går hjem og laver den samme kryderiblanding som tilbydes i supermarkedet. Det er aldrig blevet opfattet som tyveri. At kopiere er hverken mere eller mindre end informationsdeling. Det er et spørgsmål om ytringsfrihed at man naturligvis må have lov til at mangfoldiggøre data. Når jeg alligevel vælger at købe min data lovligt er det fordi jeg gerne vil yde et bidrag til de kreative kræfter der har beriget min tilværelse. Men jeg skal ærligt indrømme at det ærgrer mig at smide penge i ligeglade investorers lommer.
Til top Vis Kani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kani

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Nu er situationen heldigvis lidt mere nuanceret end du prøver at gøre den til Kasper. 1 download er ikke lig 1 tabt salg for pladeselskabet eller filmproducenten, og derfor heller ikke lig tyveri. Jeg vil endda vove, hårdnakket at påstå, at det at jeg har haft mulighed for at downloade noget materiale ulovligt, har medvirket til mange af mine musikindkøb.

Jeg er helt enig i at pladeselskaber/filmselskaber og kunstnerne skal have deres penge, og jeg køber da også alt det musik som jeg synes om, og som jeg synes fortjener at blive købt - og de er ikke så lidt endda.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg downloader flittigt! - Men køber bestemt også de titler jeg syntes er fede!

Har simpelthen ikke råd til at købe alt det jeg gerve vil have, så jeg låner lidt uden at spørge om lov.

De fede titler jeg gerne selv vil have på hylden, køber jeg så :)

Og til dem der siger det er at "stjæle", så NEJ NEJ NEJ, slå ordet op i ordbogen...

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Nu er situationen heldigvis lidt mere nuanceret end du prøver at gøre den til Kasper. 1 download er ikke lig 1 tabt salg for pladeselskabet eller filmproducenten, og derfor heller ikke lig tyveri. Jeg vil endda vove, hårdnakket at påstå, at det at jeg har haft mulighed for at downloade noget materiale ulovligt, har medvirket til mange af mine musikindkøb.

Jeg er helt enig i at pladeselskaber/filmselskaber og kunstnerne skal have deres penge, og jeg køber da også alt det musik som jeg synes om, og som jeg synes fortjener at blive købt - og de er ikke så lidt endda.

Jeg kunne ikke være mere enig! En stor potion af de cd'er jeg har anskaffet mig i løbet af de sidste par år havde aldrig fundet vej til min cd-reol hvis ikke først jeg havde smulyttet til det via ulovlige downloads fra nettet...

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Rappo skrev:
floe skrev:

Jeg kunne ikke være mere enig! En stor potion af de cd'er jeg har anskaffet mig i løbet af de sidste par år havde aldrig fundet vej til min cd-reol hvis ikke først jeg havde smulyttet til det via ulovlige downloads fra nettet...

Lige præcis! Internettet giver uanede muligheder for at smuglytte til endnu uopdaget musik, som man ikke bare havde rendt ned i butikken og købt, før man rent faktisk havde stiftet ordentlig bekendtskab med det.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

EmilDenGladeAbe skrev:

Det er utrolig nemt, og jeg kender tonsvis af folk der downloader ulovligt, der er tale om flere tusind sange, og har ikke hørt at EN ENESTE skulle være blevet nappet. Det er lidt for sløvt der ikke bliver gjort noget ved det.

Hvis APG og TV2's Morten Spiegelhauer pludselig står udenfor din dør med en mikrofon og spørger dig: Tonsvis af folk, hvem, hvad, hvor ???, så skal du nok ikke blive overrasket.  Pas på hvad du skriver glade abe.

floe skrev:

Enig, hvis ikke kunstneren får deres penge, så gider de jo ikke at lave film og musik mere.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Enig Kasper,

Der hvor jeg syntes at den "lovlige" verden måske falder lidt af på den, det er når det bliver mere besværligt at være lovlydig end at lave noget kriminelt. Jeg har utallige eksempler på at noget originalt software hele tiden kommer op med dit og dat, installer det her så vi kan tjekke om det stadig er lovligt osv. Hvis du så får fat i en kopi, så .... så får du lov at være dig selv.

Sådan burde det bare ikke være.

En anden ting er censur. Mange film f.eks, og musik for den sags skyld, kommer jo aldrig til Danmark. Fordi NOGLE mennesker ikke kan lide det. Det syntes jeg er forkert.
Ligeledes med kvalitet osv. At man bruger tid på at ødelægge en amerikansk udgivelse med lækre HD lydspor, men det mener man ikke danskerne er klar til så vi fjerner det. Hmm.

Hvis man gjorde det lidt nemt for folk at komme til varen, så tror jeg også flere ville hoppe på vognen.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

TheAirwalker skrev:
Enig Kasper,

Der hvor jeg syntes at den "lovlige" verden måske falder lidt af på den, det er når det bliver mere besværligt at være lovlydig end at lave noget kriminelt. Jeg har utallige eksempler på at noget originalt software hele tiden kommer op med dit og dat, installer det her så vi kan tjekke om det stadig er lovligt osv. Hvis du så får fat i en kopi, så .... så får du lov at være dig selv.

Sådan burde det bare ikke være.

Enig! DRM og alt hvad der er relateret til copy control, er kun til gene for een person. Den lovlydige der rent faktisk har betalt for sit program/musik/film.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

TheAirwalker skrev:

Minder mig om mine to originale XP Professional. Der var koderne i brug til dem, da jeg første gang installerede dem, derfor er det et mareridt hver gang at jeg skal geninstallere på ny ...så er det igennem Microsoft for at få lov til at installere "sine egne" indkøbte styresystemer.  Og spørger man Microsoft i telefonen når man får en ny gerereringskode, om de agter at gøre noget ved den/dem/piraterne, der har nappet koden, så er svaret, at det ikke er let for dem at gøre noget ved.  ARGGHHH, så bliver man pludselig gidsel for andres pirateri.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder lige her og læser alle de her menneskers indlæg, og kan slet ikke forstå problematikken, for jeg har hørt musik der er hentet på nettet, og resultatet er mildest talt ringe.

Det er jo pakket så lyden bliver tynd og uden "rum", så dem der downloader, har i mine øjne ikke ører for kvalitetslyd. Mp3 pakket musik kan dog lyde rimeligt i et par middelmådige hovedtelefoner, eller i bilen, men det hører sig sku ikke hjemme på et stueanlæg..

Lidt lige som TV2´s nye plade, den med Randers station. Den lyder jo som om den er pakket i den ringste mp3 format.. Hvordan kan et seriøst band dog sende den slags på gaden.. Hører de ikke musikken selv først???

Men hvis det er den standard, musikken skal til at produceres i, så er producenterne også selv skyld i, at folk giver sig til at downloade, for så bliver det jo alligevel ik ringere....

Til top Vis kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenobi

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

kenobi skrev:

Lidt lige som TV2´s nye plade, den med Randers station. Den lyder jo som om den er pakket i den ringste mp3 format.. Hvordan kan et seriøst band dog sende den slags på gaden.. Hører de ikke musikken selv først???

Men hvis det er den standard, musikken skal til at produceres i, så er producenterne også selv skyld i, at folk giver sig til at downloade, for så bliver det jo alligevel ik ringere....

Lyder lidt som den her problematik: http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ  ( off topic ...sorry )

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

There's a new sherif in town...LOL

Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

kenobi skrev:

Jeg sidder lige her og læser alle de her menneskers indlæg, og kan slet ikke forstå problematikken, for jeg har hørt musik der er hentet på nettet, og resultatet er mildest talt ringe.

Det er jo pakket så lyden bliver tynd og uden "rum", så dem der downloader, har i mine øjne ikke ører for kvalitetslyd. Mp3 pakket musik kan dog lyde rimeligt i et par middelmådige hovedtelefoner, eller i bilen, men det hører sig sku ikke hjemme på et stueanlæg..

Du kan jo faktisk også hente andet end mp3-pakket musik ned fra nettet, altså cd'er i original kvalitet, og ligeså med film.. Bare så det er på plads..

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig enig med - tilsyneladense - mange her inde... Min cd-samling er vokset (drastisk) efter jeg er begyndt først at "lytte gratis" til musikken.

Jeg har ganske enkelt ikke råd til at gøre det på lovlig manér.

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

min Datter bruger vistnok et program til at hente musik til sin ipod, men tro mig hun er 14 år, har lige omkring 100 cd og det samme dvd. knægten på 12, har ca, det halve, alt betalt.

markedet boomer, og der er en overflod af underholdning, ingen går glip af noget fordi de downloader lidt musik, som de under ingen omstændigheder ville købe,

mig selv, der er stort set intet på nettet der har bare den halve kvalitet af det jeg forventer(bare det kunne købes), MEN DET KAN DET IKKE. kvantitet er blevet nøgleordet i underholningsbranchen, og det er sq nok ikke fordi der bliver lånt et par filer her og der, nej det er store penge der styrer markedet, og et enormt forbrug, jeg er 45 engang da jeg var 15 og købte min første plade (supertramp) var det vist lidt mere kunstnere og meget mindre penge!!

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum