Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lydisolering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Towli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej

I mit soveværelse (4.de sal Nørrebro) kan man næsten hver nat høre en lavfrekvent og frygtelig irriterende brumme/hyle-lyd.

Det kan stamme fra vores varmtvands-radiator-rør der løber igennem soveværelset, men jeg tvivler meget. Jeg kan godt selv høre det lyder åndsvagt, men jeg kan simpelthen ikke finde kilden til larmen. Nu har jeg imidlertid besluttet at forsøge at gøre noget inden jeg bliver sindsyg.

Jeg forestiller mig at købe en skumgummi madras og skære til så den passer i vindues-rammen, så man kan "skubbe den ind på plads i rammen" om aftenen, men er kommet i tvivl om hvorvidt skumgummi lydisolerer særlig godt, eller om jeg skal finde et andet materiale (og i givet fald hvilket?). Desuden frygter jeg at det bliver vældig varmt om sommeren på denne måde at lukke.

Og mht radiatorrørene (der under alle omstændigheder kommer rislelyd fra som jeg godt vil have skruet ned for) forestiller jeg mig at komme de der grå skumgummirør på, som jeg formoder man kan købe i Silvan idet jeg håber de har en lydisolerende effekt.

Jeg vil blive frygtelig glad for et råd i forbindelse med ovenstående. Evt. blot en be/-afkræftelse af hvorvidt skumgummi lydisolerer og hvor tykt det i så fald skal være..

Mange tak

/T

Til top Vis Towli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Towli

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

De skumisoleringer man sætter uden om rør har næppe nogen lydisolerende effekt. De er udelykkende til for at isolere termisk. Du skal nok have fat i noget tyngt materiale. F.eks. blygummi.

Hvis du har mulighed for at skjule rørerne med plader var jeg engang på et byggemarked hvor de havde nogle plader af presset papir med en imponerende lyddæmpning. Jeg kan desværre hverken huske brand eller specs.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Du kan dæmpe lyden i radiatoren med et stykke rør i et andet materiale. f.eks gummi.

Jeg har desværre ikke noget link - beklager.

Du kan prøve at isolerer lydkilden - læg nogle tæpper over rørene og se om det hjælper?

Jeg tror ikke, at du får nogen nævneværdig effekt med skummadrassen  - hvorfor tror du egentligt, at lyden kommer fra vinduet?

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes