Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 11:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Stereo eller Surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej,
Tillader mig at oprette tråden her, da jeg ikke ved hvor jeg ellers skulle placere den.

Jeg står i et dilemma omkring om jeg skal vælge stereo eller surround.
Jeg vil hovedsageligt komme til at bruge anlægget til musik, men samtidigt skal det være tilsluttet en ps3 (dvs. optisk indgang?) for at få ordentlig lyd ud af spillene, og vil ligeledes gerne have det tilsluttet til fjernsynet, så der er mulighed for at få ordentlig lyd under film.
Hvis man vælger stereo hvor meget går man så på kompromis med lyden i film, vil det fungerer udemærket dertil, eller skal man have surround for at få ordentlig lyd til film?
Samme gælder for surround, der vil lyden til film så være markant bedre, men så vil jeg da gå på kompromis hvad musikken angår.

Musikken vil hovedsageligt blive afspillet fra pc eller ps3, og genren dance, trance, techno - så bass'en har vel en forholdsvis stor indflydelse, da det ellers ikke er meget ved.

Kan det lade sig gøre at få en stereo forstærker med optisk indgang til at tilslutte en ps3, og hvor står forskel vil der være på lyden hvis den er tilsluttet via optisk fremfor med rød/hvid jack (ved ikke lige hvad de hedder).

Prismæssigt har jeg ikke helt bestemt mig endnu da surround vil blive dyrere end stereo for at få tilsvarende lyd, men har kigget lidt på stereo forstærker og højtalere og kan se det kan gøres for omkring 7-10k, så ved jeg ikke hvor meget man skal op i for surround, for ville egentligt helst ikke meget højere op.
Rummet der skal spilles på er omkring de 20kvm, og vil senere skulle bruge det på kollegie hvor jeg kunne forestille mig at pladsen til surround kunne blive lidt trang.

Og nu hvor vi er igang, så eventuelle forslag til forstærker / højtalere, synes det virker til at hifiklubben snart er det eneste sted man kan tage hen og være så heldig at komme til at snakke med nogen der ved noget om det de sælger, men de har ikke voldsomt mange forskellige mærker, og det kunne jo tænkes der var noget andet der var bedre til mig behov end hvad de har at tilbyde.
Har haft lidt kig på en NAD C315BEE eller C325BEE og et par Dali Concept 6 eller 8. Tror jeg bliver nød til at skulle op i gulvhøjtaler størrelsen for ikke at synes bass'en lyder for kedelig.

på forhånd tak.
Til top Vis inotic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af inotic

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

overvej at købe en subwoofer... den er i de fleste tilfælde den største forskel mellem god stereo og en god filmoplevelse.. selvfølgelig gør baghøjtalerne noget, men tror sagtens de kan undværes...

Men til det budget kan det måske være svært at at både gode højtalere, en god subwoofer og en forstærker der passer til... Men et sæt Concept 6, en Concept sub og så C315BEE holder sig jo lige under 10k, om så den forstærker er nok til at få concept til at synge, det ved jeg så ikke helt, men det kan du hurtigt vurdere hvis du tager ned og lytter til det... Men hvis du mener at musik er det primære ville jeg helt sikkert også holde mig til stereo.

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

musik vil vaere det primaere, men vil jo samtidigt gerne have muligheden for at have en fornuftig lyd til film, da man ser det engang imellem, og en action film er nu sjaeldent meget ved uden lidt knald paa. samtidigt tror jeg der bliver lidt problemer med at saette en sub til den forstaerker og det samme gaelder en ps3 saa er nu bange for det vil blive en lidt halv loesning. hvis man saa istedet vaelger en surround forstaerker, sub ogsaa 2 front hoejtalere, hvordan vil det saa fungere til musik og film? har planer om at tage i hifiklubben loerdag hvis vejret tillader det, men vil gerne vaere lidt forberedt, saa derfor spoerger jeg til raads herinde

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

jeg har aldrig selv forsøgt, men ved at man plejer at kunne sætte en subwoofer til en alm forstærker selvom den ikke har en decideret sub-udgang... hvordan er der med garanti mange andre der kan svare på... du har da ret i at en surroundreciever er mere idéel, og så giver den jo også muligheden for opgradering senere hvis du får lyst til det, men det er også en noget dyrere løsning hvis det skal lyde ordentligt...

Faktisk kører jeg selv med en Panasonic SA-XR 55 til omkring 2½k og den spiller rigtig fornuftigt i stereo, så det kan du selvfølgelig tage med i dine overvejelser hvis det endelig skal være sådan noget... ellers tror jeg du får svært ved at få kræfter nok i en surroundreciever til den pris, ikke at jeg tror Concept 6 er svære at drive, men tror de vil nyde godt af lidt mere en hvad diverse budget-denon recievere kan give.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Er godt klar over at jeg må ud og ofre flere penge for at få en ordentlig surround reciever, og kan forstå at denon's modeller ikke er specielt strømstærke så de duer ikke til at trække de større højtalere.
Fik anbefalet en Cambridge 540R V.3 http://hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/cambridge_ 540r_v3_surround_receiver_soelv.htm da jeg var i hifiklubben for et par uger siden, men det var bare et hurtigt kig så prøvede ikke at høre noget af det spille.
Og dertil foreslog de Dali Concept 2 som fronthøjtalere også en Dali Basis 100 10" sub, men er bange for at jeg vil blive skuffet over det til musik i forhold til hvad en stereo reciever kan præstere mere et par concept 6 eller 8. De sagde dog også at concept 8 gerne skal have mindst 30kvm for at komme til sin ret.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

har du penge nok, kan Denon vel trække hvadsomhelst... Jeg har aldrig hørt Cambridge, hørte Concept 6 på Denon 3806 (mener jeg den hed) og var ret imponeret over lyden, men det var så også en surroundreciever til 8k...

umiddelbart ville jeg også hellere gå op i en gulvhøjtaler, hvilken sub der skal på kan jeg ikke rådgive dig i... jeg har selv en svs PB12, men det er ikke lykkes mig at få den placeret godt nok til at jeg faktisk kan udtale mig ret meget om hvor god den er... - men flytter snart, så der skal der eksperimenteres.. - den bliver nu nok en anelse for dyr alligevel.

Men prøv at lave en søgning på Panasonic'en, der var en lang tråd med den for noget tid siden, den har nemlig langt flere kræfter end prisskiltet antyder. -specielt hvis man biamp'er... eneste minus ved den, er at man ikke kan dele lavere end ved 80 Hz, men hvis du får en god subwoofer er det nu ikke noget problem, for så vil den være at foretrække derunder alligevel.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:
musik vil vaere det primaere, men vil jo samtidigt gerne have muligheden for at have en fornuftig lyd til film, da man ser det engang imellem, og en action film er nu sjaeldent meget ved uden lidt knald paa. samtidigt tror jeg der bliver lidt problemer med at saette en sub til den forstaerker og det samme gaelder en ps3 saa er nu bange for det vil blive en lidt halv loesning. hvis man saa istedet vaelger en surround forstaerker, sub ogsaa 2 front hoejtalere, hvordan vil det saa fungere til musik og film? har planer om at tage i hifiklubben loerdag hvis vejret tillader det, men vil gerne vaere lidt forberedt, saa derfor spoerger jeg til raads herinde

Jeg mener at du er nødt til at træffe et valg fra starten. Vil du have bedst mulig lyd til musik eller vil du have lydeffekterne med ved film? Du kan desværre ikke få begge dele.
Ved surround betaler du for ekstra højttalere, ekstra LF-udgange og surroundprocessor m.m. som du ikke bruger når du spiller musik i stereo. Prisen er at der må spares på de 2 kanaler du skal bruge til stereo og dermed væsentlig dårligere lyd. Det er måske et svært valg, men det er kun dig der kan vide hvad der er bedst for dig, så jeg mener at du skal beslutte dig inden du går ind i butikken.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Vil helst ikke ende ud med at bruge alt for mange penge på det da jeg med garanti også vil blive ganske tilfreds med noget der ikke ender ud med at koste det hvide ud af øjnene.
Men jeg tager et kig på den panasonic, den må siges at være utrolig billig iforhold til hvilke specifikationer den har.
Du bruger den i stereo med 2 front og en sub, eller hvordan?

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Synes ikke det virker som et let valg Stanley, det skal jo hovedsageligt bruges til musik, men samtidigt vil jeg have den optiske indgang således at jeg kan tilslutte ps3'en dertil hvilket kun er at finde på surround recievere?
Og det vil formentlig komme til at knibe med pladsen til 2 baghøjtalere, så derfor vil jeg så ende ud med 2 fronthøjtalere og en sub til surround recieveren, men det vil måske også fungere udemærket til film hvis højtalerne er store nok så de kan levere ordentlig lyd?
Og hvis jeg skal have en surround reciever vil jeg jo gerne have en der understøtter HD lyd (kan ikke præcis huske hvad det hedder), således at den ikke er "gammel" fra starten, og da vil jeg komme til at betale dyrt for recieveren kunne jeg forestille mig?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke får plads til baghøjttalere, mener jeg nu klart at du skal vælge stereo.
Som Steffeng skriver, kan du godt tilslutte subwoofer til de fleste nyere stereoforstærkere. Der skal bare være en udgang der hedder Pre-Out. Hvis du er i tvivl om hvordan, så spørg i Hifiklubben, det ved de alt om. Din ps3 tilslutter du så bare til en analog indgang ( rød/hvide stik ). Fordelen ved at bruge den optiske udgang kan ikke opveje de fordele der vil være ved en stereoforstærker rent lydmæssigt.

Jeg kører selv stereo da jeg klart prioriterer musik frem for film. Jeg bruger dog også anlægget til film og har væsentlig bedre lyd end hvis jeg brugte tvhøjttalerne. Jeg mangler bare surroundeffekterne, men det er så mit bevidste valg. Du får heller ikke surroundlyd, hvis du ikke har baghøjttalere.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nej det er selvfølgelig rigtigt, men de siger så også i hifiklubben at god stereo er bedre end dårlig surround, og det gælder også til film, så hvis man bruger 8-10k på stereo så burde det også være bedre end surround til samme pris.
Burde man ikke kunne undvære subwooferen hvis man vælger nogle dali concept 8 måske, eftersom at de har 2 8" basser, burde de også kunne være i stand til at give de dybe toner?
Størrelses mæssigt fylder concept 8 ikke meget mere end concept 6, og hvis det er nødvendigt med en subwoofer til concept 6, ville jeg klart foretrække concept 8 istedet, hvis de da ikke lyder helt elendigt i et rum på 15-20kvm.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

Nej det er selvfølgelig rigtigt, men de siger så også i hifiklubben at god stereo er bedre end dårlig surround, og det gælder også til film, så hvis man bruger 8-10k på stereo så burde det også være bedre end surround til samme pris.

Ja, det mener jeg også.

inotic skrev:

Burde man ikke kunne undvære subwooferen hvis man vælger nogle dali concept 8 måske, eftersom at de har 2 8" basser, burde de også kunne være i stand til at give de dybe toner?
Størrelses mæssigt fylder concept 8 ikke meget mere end concept 6, og hvis det er nødvendigt med en subwoofer til concept 6, ville jeg klart foretrække concept 8 istedet, hvis de da ikke lyder helt elendigt i et rum på 15-20kvm.

Personligt ville jeg foretrække et par gode højttalere alene fremfor et par mindre gode plus subwoofer. Det er dog en generel vurdering da jeg ikke har hørt de nævnte Dalihøjttalere. Jeg hører heller ikke de musikgenrer som du nævner tidligere, så du stiller nok andre krav til højttalere end jeg gør især m.h.t bas.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

ja det er muligt, men synes ikke det virker specielt godt på et surround anlæg, da bassen hurtigt vil blive for dominerende, og tror derfor det vil være bedre med at par ordentlige gulvhøjtalere i stereo, da jeg tror det vil klare det langt bedre end med at par små og en sub.

gang på gang ender jeg ud med at stereo vil være det bedste valg, men den gamle taler heletiden imod, eftersom at han mener stereo er for gammeldags og at jeg vil blive skuffet da det aldrig vil være det samme til film.
Al nyere musik indspilles vel også i stereo så der burde ikke være nogen grund til at vælge surround, og tror ikke jeg vil kunne høre forskel på om ps3'en er tilsluttet med optisk eller analog rød/hvid

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

Synes ikke det virker som et let valg Stanley, det skal jo hovedsageligt bruges til musik, men samtidigt vil jeg have den optiske indgang således at jeg kan tilslutte ps3'en dertil hvilket kun er at finde på surround recievere?

Hvis du vil bruge optisk kabel kan du bruge en ekstern DAC, og så køre analog Phono (hvid/rød) ind i en stereo forstærker...

Tror du skal passe på med de Concept 8, da store højttalere hurtigt kan få et lille rum til buldre - Som nævnt længere oppe ville jeg til gengæld hellere have en god højttaler fremfor en mindre god + sub, da jeg synes det giver en bedre sammenhæng i lydbilledet!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

Tror du skal passe på med de Concept 8, da store højttalere hurtigt kan få et lille rum til buldre - Som nævnt længere oppe ville jeg til gengæld hellere have en god højttaler fremfor en mindre god + sub, da jeg synes det giver en bedre sammenhæng i lydbilledet!

Ja det er osse det jeg frygter, men må se om concept 6 kan klare det, ellers så ved jeg ikke om der er andre alternativer?

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

gang på gang ender jeg ud med at stereo vil være det bedste valg, men den gamle taler heletiden imod, eftersom at han mener stereo er for gammeldags og at jeg vil blive skuffet da det aldrig vil være det samme til film.

Jeg er selv ved at skifte mit surround ud med stereo, da jeg vægter musik højest...
Synes ikke man kan sige at stereo er for gammeldags - Som du selv pointerer er musikken optaget og er derfor bedst gengivet i stereo! Der er ingen der siger at gammel teknologi nødvendigvis er dårlig teknologi

Desuden tror jeg på at en enklere signalvej er en fordel -> Købte i sin tid min Surround Receiver så jeg kunne styre alt ét sted, men nu arbjeder jeg på at gøre det så enkelt som muligt; får jeg så brug for at tilslutte digitale enheder smider jeg nok en ekstern DAC på som kan konvertere signalet til analog stereo...

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at købe brugt eller skal det være nyt?

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til.

Hmm, ud fra det du skriver er du en ung gut, som gerne vil have et anlæg med bas, og gerne noget man kan mærke bassen.

Og hvis man ikke har prøvet rigtigt hifi før og kun har været vand til pap-computer-højtalere, så vil jeg sige at alt inde i HifiKlubben lyder godt. Også selvom det er drejer sig om stereo på en surround reciever så er det stadig bedre end en computer-ting.

Kan huske da jeg første gang skulle have et anlæg der sagde folk herinde at Cerwin Vega var noget møg, men da jeg så fik den var det fantastisk. Siden hen har jeg så har den største Nad forstærker og har skiftet den ud med en Marantz surround reciever, ved godt lyden ikke er den helt samme, men der er så også over 10k i prisforskel. Så til mit forbrug klarer den stereo godt, også er det jo også sjovt nok at kunne se en film med fed lyd en gang i mellem.

Og som ht har jeg Concept6, 1 og center og synes man får vildt meget for pengene. Og har dog valgt at kombinere det med en SVS sb-12 sub og det giver altså lige det sidste i lyd oplevelsen, og det er virkelig fedt!

Og evt kunne du kigge brugt, så får du en del mere for pengene.

Jeg overvejer evt at sælge mit Til fordel for bil, og et mindre bøsse anlæg (minipod)

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ville foretrække at købe nyt, og synes ikke rigtig der er mange andre steder at tage hen end hifiklubben, da du ellers ikke er sikker på at få fat i en der ved noget om hvad de er ved at sælge.

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:
Ville foretrække at købe nyt, og synes ikke rigtig der er mange andre steder at tage hen end hifiklubben, da du ellers ikke er sikker på at få fat i en der ved noget om hvad de er ved at sælge.
Synes du skulle kigge på www.tapeconnection.dk, de har hvertfald lige så meget kompetance :)

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes