| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Tjaaa... når DR2 og DR3 strenger sig an med deres live koncerter, så er de noget nær verdensmestere i broadcast 
Lyden er så god som din FM! tuner kan levere (forudsagt at du benytter en rimlig luftantenne) |
|
|
Det er kun en halv sandhed for i gamle dage under Torsdagskoncerterne eller live koncerter med klassisk eller jazz musik generelt var lyden meget bedre end den er i dag......................hørbart på min nuværende tuner. På forespørgsel fik jeg for ca. 1/2- 3/4 år siden oplyst at Gladsaxesenderen er den der leverer den højeste opløsning. Udover dette er der forskellige faktorer der spiller ind på FM båndets sendekvalitet .............. her ser vi bort fra din modtagekvalitet. Dels så udsendes den højeste opløsning på P2 og dernæst på P4 og kvaliteten på P3 og P1 er ret jævn til dårlig altid. Opløsningen afhænger af programfladen. I bedste fald kan man forvente en kvalitet der overgår CD mediet. D.v.s. at det nok kan sammenlignes med det der svarer til 24 bit / 96 eller 192 kHz oversampling. det sker vist kun ved live udsendelser hvor programfladen er klassisk musik eller jazz. Men i langt de fleste tilfælde skal lyden på FM båndet sammenlignes med MP3 fra 64 - 384 kb/s. Begrænsningen ligger i deres backbone til de forskellige sendemaster. Der udsendes IKKE analogt mere på det DR's FM bånd, hvilket er årsagen til at kvaliteten ikke er den samme høje som i gamle dage. Jeg tror den svenske radio kører med tilsvarende standarder. Ret mig endelig hvis jeg husker de ovenstående oplysninger forkert. Specielt hvis der sidder en tekniker fra DR og læser med. "dolph"
|