Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Akustik i ikke rektangulært rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg skal i gang med at lave en kælderbio og havde egentlig påtænkt mig at vælte en væg eller 2 i kælderen for at få et stort rektangulært rum, desværre viser det sig at den ene væg er bærende så derfor er det jo ikke bare lige sådan at vælte den. Jeg ved selvfølgelig godt det kan lade sig gøre, men dette er jo for det første ikke billigt og samtidig tidskrævende da jeg skal have slået hul i muren udefra for at få I-bjælken ind i kælderen til understøtning, nå men nok om det.

Jeg har lavet en lille tegning og ja mine evner er ikke store på dette område men mon ikke man kan forstå iden med det.

Som i kan se på tegningen kunne jeg selvfølgelig godt lave rummet rektangulært men så vil det kun få en bredde på 2,55 m og når stolene fylder ca. 2,22 m. er det ikke optimalt, det bliver ihvertfald svært og komme om på bagerste række

Men hvad vil det gøre for den lydmæssige oplevelse i rummet at rummet er bredere ved stolene end ved lærredet? Selvfølgelig skal stolene stadig stå midt for lærredet, den ekstra plads skal egentlig bare bruges så man kan komme ordentligt på plads på de 2 bagerste række. Jeg skal have 7.2 surround dernede (Jamo D6) og der vil jo ske det at sidehøjtalerne i den ene side vil komme længere fra lyttepositionen end sidehøjtaleren i den anden side, men hvad gør det for lyden, vil det være noget der har en praktisk effekt på lyden? eller skal jeg bare slå tanken ud af hovedet ved at prøve og komme lettest om ved det og bide i det sure æble og vælte den væg

Link til min tegning http://peecee.dk/upload/view/105816

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos

Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Spørger jeg meget uklart eller er der virkelig ikke nogen der har en ide om ovenstående?
Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Du vil jo nok få en uensartet lyd i de to sider og 2,55 er vel heller ikke optimalt til fronten hvis du skal have lidt luft til det hele. Det er min erfaring at det er vigtigt at have en fornuftig afstand til bagvæggen for at få glæde af baghøjttaleren.

Det er lidt svært at gennemskue rummets dimentioner, men er det en mulighed at vende rummet 90 gr. og bygge en væg der hvor du havde tænkt dig at have lærredet?

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes