Forfatter |
|
Attip Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg kunne godt tænke mig et godt anlæg, med noget godt lyd, som jeg kunne tilslutte til min computer. Men jeg har absolut ingen forstand på hifi, jeg vil bare gerne have noget der lyder godt. Det jeg havde forestillet mig, var 4 højtalere (en til hvert hjørne af rummet), og en eller anden forstærker, men jeg har som sagt ingen forstand på emnet. Så det jeg vil spørge om, findes der en slags newb guide, eller har i nogle forslag til, hvordan jeg kan komme igang med mit lille projekt?
på forhånd tak
-Anders
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første du skal tage stilling til er dit budget. Hvad må det koste? Du skal desuden fortælle hvor stort rummet er. Skal du kun kunne tilslutte computeren, eller vil du også kunne tilslutte eksempelvis TV, CD osv? Hvorfor vil du have fire højttalere? Det er noget usædvanligt.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting, jeg vil anbefale dig at gøre, er at tænke over hvor meget du vil bruge på anlægget.
Og en anden ting, du kan tænke over er, om der skal være 4 højttalere. For 2 højttalere til 1000,- stykket kan komme til at lyde rigtig meget bedre end 4 til 500,- stykket. (Desuden, hvis du starter med 2, har du mulighed for senere at købe 2 mere når økonomien er til det).
Ellers er min anbefaling, at du går ned i en hifibutik og lytter til lidt forskellige kombinationer indenfor dit budget.
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
Til top |
|
|
Attip Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummet er rimelig stort - omkring 5 * 7 meter. Mit budget er ikke rigtig fastlagt - men hvis jeg kan finde noget jeg synes lyder interessant, ville jeg nok også have muligheden for at købe det. Men altså vi snakker ikke om super dyrt udstyr, men bare noget som ville tilfredsstille en 'standard' person.
Og det med de fire højtalere, er bare fordi jeg tænkte at det var sådan man gjorde - altså med en i hvert hjørne. Men har som sagt ingen som helst forstand på det, så du må meget gerne correcte mig hvis det er forkert :D
Jeg vil primært bruge anlægget til at spille musik på, igennem min MacBook, men det ville være lækkert hvis man også kunne tilslutte det til fjernsynet.
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er slet ikke normalt at bruge fire højttalere hvis man bruger anlægget til musik. Det skal du holde dig fra. Du skal altså have fundet dig to højttalere, og en integreret forstærker (alternativt forforstærker og effektforstærker). Må det fylde noget? (Det er næsten nødvendigt i et stort rum) Er der designkrav? Er prisrammen 1500? Eller 15000? Et lille fingerpeg ville være fint. Hvilken slags musik hører du?
__________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Attip Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det må gerne fylde noget - altså inden for rimelighedens grænser. - Der er ikke design krav, nej. Men altså, det skal jo være til at se på, da det jo skal stå fremme :) - Hvis vi siger at rammen er 3000, +/- 1000 kr. - Jeg hører det meste musik, men når jeg hører høj musik, er det meste af det techno/electronic.
tak for hjælpen :)
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv et stereosystem, og jeg er meget glad for det. Men hvis du vil have surround sound, kan man kalde det "normalt" at have 2 front højttalere, 1 centerhøjttaler, 2 baghøjttalere og en subwoofer.
Det er forresten en rigtig dejlig rumstørrelse du har. For at fylde rummet op, vil jeg tro, at det kræver nogle rimelige store højttalere. Jeg har 2 stks B&W604S2 til at fylde et rum på 4x6, så jeg tror, at det kunne være et udgangspunkt for dig, til at finde ud af om du vil have nogen der er mere eller mindre bastunge. (De har hver 2 7" basenheder, og er ret bastunge). Prisen for et par nye 604 S3 er vist 4.500 stykket. Er det fornuftigt i forhold til dit budget?
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med dit budget vil jeg helt klart anbefale et stereosystem. Jeg tror, det vil kunne give dig rigtig mange gange mere nydelse med 2 gode end 4 mellemgode højttalere.
Er du til brugt? For der er noget at spare ved det. Du kan evt. se på køb og salg rubrikken her på hjemmesiden.
|
Til top |
|
|
Attip Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er interesseret i at købe brugt. Så længe man køber her fra siden, kan man vel forvente at tingene er i pæn stand? Men jeg skal nok bare have lidt hjælp, til at vælge lige præcis hvad det er jeg skal købe :)
Og de 4.500 pr højtaler er måske lidt i overkanten, men jeg har heldgivis snart fødselsdag hehe :)
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Attip skrev:
Ja, jeg er interesseret i at købe brugt. Så længe man køber her fra siden, kan man vel forvente at tingene er i pæn stand?
|
|
|
Det skal du ikke regne med, ikke alle folk er helt fine i kanten. 
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne NAD-forstærker skulle være rigtig god til prisen (2.999,-):
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c 325bee_forstaerker_grafit.htm
Hvis du kan finde sådan en brugt, kan du være rigtig godt på vej. (Muligvis har hifiklubben under deres oprydningssalgrubrik en til salg billigere)?
Et råd med på vejen er at læse anmeldelser af produkter, du er interesseret i. Der vil normalt stå noget om fordele og ulemper ved produktet. Og så kan du se om du synes, at fordelen virker bedre end ulempen.
Men det vigtigste, er at komme ned og lytte til forskellige produkter, og finde ud af, hvad du synes bedst om.
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have en god lyd fra din MacBook, skal du have en ordentlig enhed til at konvertere computerens digitale signal til et analogt signal. Her bør du overveje en Trends UD-10. Sådan en er fantastisk til formålet. Skriv endelig tilbage hvad du finder ud af. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 01 August 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig i Mark.S og Delaneys forslag til at forbedre lyden, men hvis du skal holde budgettet, ville jeg helt klart nøjes med to fronthøjtalere og en forstærker.
Jeg mener ikke gevindsten ved et eksternt lydkort til 10-20% af de samlede budget hænger sammen. Det er nok snarere en oplagt mulighed for at opgradere senere...
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 01 August 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også overveje at købe et par studiemonitors til din computer, der får man rigtig meget for pengene og dem sætter du bare direkte til..
|
Til top |
|
|