Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nybegynder... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Attip
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg kunne godt tænke mig et godt anlæg, med noget godt lyd, som jeg kunne tilslutte til min computer. Men jeg har absolut ingen forstand på hifi, jeg vil bare gerne have noget der lyder godt. Det jeg havde forestillet mig, var 4 højtalere (en til hvert hjørne af rummet), og en eller anden forstærker, men jeg har som sagt ingen forstand på emnet.
Så det jeg vil spørge om, findes der en slags newb guide, eller har i nogle forslag til, hvordan jeg kan komme igang med mit lille projekt?

på forhånd tak

-Anders
Til top Vis Attip's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Attip

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det første du skal tage stilling til er dit budget. Hvad må det koste? Du skal desuden fortælle hvor stort rummet er. Skal du kun kunne tilslutte computeren, eller vil du også kunne tilslutte eksempelvis TV, CD osv?

Hvorfor vil du have fire højttalere? Det er noget usædvanligt.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

En ting, jeg vil anbefale dig at gøre, er at tænke over hvor meget du vil bruge på anlægget.

Og en anden ting, du kan tænke over er, om der skal være 4 højttalere. For 2 højttalere til 1000,- stykket kan komme til at lyde rigtig meget bedre end 4 til 500,- stykket. (Desuden, hvis du starter med 2, har du mulighed for senere at købe 2 mere når økonomien er til det).

Ellers er min anbefaling, at du går ned i en hifibutik og lytter til lidt forskellige kombinationer indenfor dit budget.

Attip
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Rummet er rimelig stort - omkring 5 * 7 meter.
Mit budget er ikke rigtig fastlagt - men hvis jeg kan finde noget jeg synes lyder interessant, ville jeg nok også have muligheden for at købe det. Men altså vi snakker ikke om super dyrt udstyr, men bare noget som ville tilfredsstille en 'standard' person.

Og det med de fire højtalere, er bare fordi jeg tænkte at det var sådan man gjorde - altså med en i hvert hjørne. Men har som sagt ingen som helst forstand på det, så du må meget gerne correcte mig hvis det er forkert :D

Jeg vil primært bruge anlægget til at spille musik på, igennem min MacBook, men det ville være lækkert hvis man også kunne tilslutte det til fjernsynet.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Det er slet ikke normalt at bruge fire højttalere hvis man bruger anlægget til musik. Det skal du holde dig fra. Du skal altså have fundet dig to højttalere, og en integreret forstærker (alternativt forforstærker og effektforstærker).

Må det fylde noget? (Det er næsten nødvendigt i et stort rum)

Er der designkrav?

Er prisrammen 1500? Eller 15000? Et lille fingerpeg ville være fint.

Hvilken slags musik hører du?

Attip
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

- Det må gerne fylde noget - altså inden for rimelighedens grænser.
- Der er ikke design krav, nej. Men altså, det skal jo være til at se på, da det jo skal stå fremme :)
- Hvis vi siger at rammen er 3000, +/- 1000 kr.
- Jeg hører det meste musik, men når jeg hører høj musik, er det meste af det techno/electronic.

tak for hjælpen :)

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et stereosystem, og jeg er meget glad for det. Men hvis du vil have surround sound, kan man kalde det "normalt" at have 2 front højttalere, 1 centerhøjttaler, 2 baghøjttalere og en subwoofer.

Det er forresten en rigtig dejlig rumstørrelse du har. For at fylde rummet op, vil jeg tro, at det kræver nogle rimelige store højttalere. Jeg har 2 stks B&W604S2 til at fylde et rum på 4x6, så jeg tror, at det kunne være et udgangspunkt for dig, til at finde ud af om du vil have nogen der er mere eller mindre bastunge. (De har hver 2 7" basenheder, og er ret bastunge). Prisen for et par nye 604 S3 er vist 4.500 stykket. Er det fornuftigt i forhold til dit budget?

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Med dit budget vil jeg helt klart anbefale et stereosystem. Jeg tror, det vil kunne give dig rigtig mange gange mere nydelse med 2 gode end 4 mellemgode højttalere.

Er du til brugt? For der er noget at spare ved det. Du kan evt. se på køb og salg rubrikken her på hjemmesiden. 

Attip
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er interesseret i at købe brugt. Så længe man køber her fra siden, kan man vel forvente at tingene er i pæn stand? Men jeg skal nok bare have lidt hjælp, til at vælge lige præcis hvad det er jeg skal købe :)

Og de 4.500 pr højtaler er måske lidt i overkanten, men jeg har heldgivis snart fødselsdag hehe :)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Attip skrev:
Ja, jeg er interesseret i at købe brugt. Så længe man køber her fra siden, kan man vel forvente at tingene er i pæn stand?

Det skal du ikke regne med, ikke alle folk er helt fine i kanten.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Denne NAD-forstærker skulle være rigtig god til prisen (2.999,-):

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c 325bee_forstaerker_grafit.htm

Hvis du kan finde sådan en brugt, kan du være rigtig godt på vej. (Muligvis har hifiklubben under deres oprydningssalgrubrik en til salg billigere)?

Et råd med på vejen er at læse anmeldelser af produkter, du er interesseret i. Der vil normalt stå noget om fordele og ulemper ved produktet. Og så kan du se om du synes, at fordelen virker bedre end ulempen.

Men det vigtigste, er at komme ned og lytte til forskellige produkter, og finde ud af, hvad du synes bedst om.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have dyb bas, skal du have nogle gulvhøjtalere.

Hvis det skal være stander/reolhøjtalere kommer du til at gå lidt på kompromis med den dybeste bas.

Her er forslag til to forskellige gulvhøjtalere:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=87036 2000 kr

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=87044 2500 kr

Forstærker:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=87119 1900 kr (1500 kr)

Hvis din Macbook har digital lydudgang (også kaldet koax/koaxial/spdif) vil det være optimalt med en forstærker, der har digital indgang (det tror jeg ikke ovenstående har). Ellers kan analog udgang også fungere ok (helst line out ellers høretelefon udgang), det fungere med alle forstærkere.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Til forbindelsen mellem Macbook og anlæg, kunne en AirPort Express være et godt bud (http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55864257 500 kr.)

Hvis det ikke nødvendigvis skal være trådløst, faldet jeg lige over disse to kort: M-Audio Audiophile USB (http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55912597 700 kr.) og M-Audio Transit (http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55828288 400 kr.)

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have en god lyd fra din MacBook, skal du have en ordentlig enhed til at konvertere computerens digitale signal til et analogt signal. Her bør du overveje en Trends UD-10. Sådan en er fantastisk til formålet.

Skriv endelig tilbage hvad du finder ud af.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 01 August 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i Mark.S og Delaneys forslag til at forbedre lyden, men hvis du skal holde budgettet, ville jeg helt klart nøjes med to fronthøjtalere og en forstærker.

Jeg mener ikke gevindsten ved et eksternt lydkort til 10-20% af de samlede budget hænger sammen. Det er nok snarere en oplagt mulighed for at opgradere senere...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje at købe et par studiemonitors til din computer, der får man rigtig meget for pengene og dem sætter du bare direkte til..
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes