Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 14:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Elektroingeniør, Spørgsmål til uddannelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej.
Ja det er må ske lidt off topic, og så igen, da det mulighvis kan have stor betydning for hifiverdenens fremtid.
Det jeg søger lidt hjælp til er hvad en elektroingeniørs arbejde går ud på. Jeg ved godt hvilken uddannelse det kræver, og hvad deres arbejde er.
Men det jeg gerne vil vide noget mere om er nærmere hvordan de rent faktisk arbejder. Lige PT starter jeg på tredie år på HTX her om en uges
tid. Og sådan som arbejdsformen er nu i vores projekter, så er det 10% praktisk arbejde på produktet og 90% rapportskrivning. Og det jeg
gerne vil er sådan set det praktiske arbejde i udviklingen, altså side og sætte komponenter og se om det virker, selvfølgelig ikke bare tilfældigt.
Men at skulle side og skrive en 50 siders rapport om hver enkelt lille ændring man har lavet, så syntes jeg ikke lige jobbet virker så tiltalende.

Nu ved jeg at der er en del Hifi producenter i DK, og de må jo have nogle ingeniøre til at udvikle produkterne, og de ingeniøre må vel også være
interesseret i hifi, så der er vel en rimelig mulighed for at der skulle side en enkelt eller to der ude der lige vil tage sig tid til at skrive lidt om
hvordan deres hverdag hænger sammen.

Det jeg gerne vil er at være med i udviklingen af fremtidigt udstyr, og jeg vil også gerne have fingrene i elektronikken, og har heller ikke noget i
mod at skulle forklare hvad jeg laver over for kunder og arbejdsgivere, så de kan se at der er en mening med galskaben, men at skulle side og
skrive om hver eneste lille detalje, som jeg skal nu, så må jeg nu nok sige at jobbet ikke lyder så tiltrækkende for mig.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe at der ikke er en eneste elektroingeniør her inde som vil fortælle lidt om hvordan han arbejder i hverdagen? det er nemlig det
eneste jeg ikke kan få svar på når spørger min studievejleder.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Er godt nok ikke helt færdig uddannet endnu men kan da prøve alligevel.

Du skal som udgangspunkt nok regne med at der vil være en stor del af dit arbejde der består i dokumentation af hvad du har lavet. Kan desværre ikke give nogen procent sats.

Det er også afhængigt af hvilken sektor du ender inden for. Fx kunne jeg forestille mig at der er meget store krav til dokumentation inden for fx. rum industrien og inden for medicinalsk udstyr. Hvorimod hvis du ender i en mindre virksomhed på et par mand som sidder og "nørder" med hi-fi så er kravet nok knapt så stort.

Men du skal nok regne med at den dokumentation du laver skal være så omfattende, at en anden ingeniør har mulighed for at finde ud af hvor du har lavet og hvorfor uden han behøver at spørge dig (hvis du fx har forladt virksomheden). Eller det er ihvertifald ønske tænkningen. Ikke altid det er så grundigt.

Håber det hjælper lidt.
Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er elektronik Ingeniør, jeg laver dog ikke Hifi men Bevægelses detektorer og sensoren for LK. Som ingeniør er der temmelig meget dokumentation. Det meste er dog beskrivelse af ens design, og er egentligt bare det man har lavet for at konstruerer produktet. Så det er egenligt ikke en "straf" at skrive :)

Det man tilgænglæd kan få temmelig lange løg af, er at skrive dokumenter til produktionen og certificeringen af ens produkter.

En lille side historie, jeg startede på studiet med drømme om at skulle designe højtler og forstærkere. Jeg har dog fundet ud af at der er lidt for meget religion og lidt for lidt ingeniør idet.

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 August 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg skal foresten lige høre hvor du har tænkt dig at studere? Jeg har selv gået på IHK og har været rigtig glad for det. Så hvis du ikke har bestemt dig endnu, så ville jeg tage det med i overvejelserne.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Lige i øjeblikket satser jeg mest på DTU. Jeg syntes det virker lidt som om der er større frihed inden for hvilke projekter man vil arbejde med, end
på IHK. Det var i hvert falde det indtryk jeg fik da jeg var på de der rundvisninger.

Mit problem er at jeg er en mand af relativt få ord, når det kommer til at skrive, og det er altid det der har været mit problem. Jeg vil rigtig gerne
arbejde med udviklingen af det færdige produkt. Det med at side ved et skrivebord hele dagen, må jeg nok sige ar jeg tror jeg har lidt for meget
krudt i røve til.

Så hvis jeg ikke tager helt fejl, så det i siger er at hvis ikke jeg er til skrivebordsarbejde, så er det ikke ingeniørvejen jeg skal tage?

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har næsten glemt alt jeg lærte på teknikum og har ikke haft brug for ret meget af det. Det vigtigeste en ingeniør lære at at nemt kunne tilegne sig ny viden.

Meget af tiden er forbeholdt papirarbejde og at sidde bag en skærm
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Min fader studerede akustik på DTU eller DTH som det hed dengang... jeg kan lige prøve på at få ham til at skrive hvis det skal være noget, det skal dog siges at han ikke kunne få job bagefter og derfor ikke har arbejdet med akustik, men med computere og han er idag programmør for jyske bank. Han har flere gamle skolekammerater der arbejder med det og han kender ihvertfald studieformen på DTU - dengang.

mvh.
Søren

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

At sidde med sin hobby og være kreativ, uden at skulle dokumenterer hvad man bruger arbejdsgiverens penge på… Det ikke tit det sker…

Et nyt produkt starter oftest med nogle møder mellem ledelsen og salg ”ingeniøren er ikke med” de beslutter hvad de tror, kan sælges ”desværre er salg oftest ikke mere kreative, end de kikker på de andre og siger vi vil også have en sådan, og hvis vores er lidt bedre…”

Så skal der findes penge i budgettet, herefter kommer ingeniøren ind får lidt penge og opgaven, kan de komme lidt ekstra kreavitet ind for beløbet er ok, men hvis produktet ikke skal koste for meget, og hvis man ofte skal nå en tidsramme for lanceringen så der ikke meget at gøre godt med. Kommer de kloge og kreative folk så op med noget, kan det desværre være en dræbende og langvarig proces at få den igennem, da salg og ledelse, ofte har svært ved lige at forstå tekniske fordele. Og salg vægter ofte nogle andre argumenter når de skal sælge.

For så snart salg har fået den godkendt; kan det ikke gå hurtigt nok med at få den på gaden.

Derfor kommer de fleste kreavetive og nytænkende ting oftest fra 1 mands firmaer ”store firmaer har det desværre med at dræbe alt kreavitet og nytænkning” kik omkring på ”normal” hi-fi alle receivere er og kan praktisk talt det samme, og hvis den ene har fået et HDMI mere å vare det ikke længe før alle følger trop…

Jeg syntes klart du skal påbegynde den udannelse, og måske med tiden finder dine tekniske interesser/kunnen i den rigtige retning; for det er langt fra sikkert din interesse i dag er lig med den du kommer til at beskæftige dig med i fremtiden.

Personligt læste jeg stærkstrøm til søfarten, da mit liv var at sejle, og endte med at lave hi-fi og i dag mere i salg…

Peter

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Hej.
Nu ved jeg at der er en del Hifi producenter i DK, og de må jo have nogle ingeniøre til at udvikle produkterne, og de ingeniøre må vel også være
interesseret i hifi, så der er vel en rimelig mulighed for at der skulle side en enkelt eller to der ude der lige vil tage sig tid til at skrive lidt om
hvordan deres hverdag hænger sammen.

Der er ikke meget omsætning i hifi, derfor ingen ingenør stab ved de firmaer jeg kender til, der er udvikleren ofte samme person som ejer firmaet her i dk ihvertfald. B&O selvfølgelig en undtagelse, så den store respons kommer der nok ikke herinde.

Hifi bør bestemt heller ikke være din motivation for at komme igennem ingenør studiet, så kommer du aldrig igennem, idet der inden for elektronik er betydelig mere krævende og komplekse områder, som kommer til at fylde 1000 gange mere end lavfrekvente kredsløb på dette studie, dem går du død i, hvis det du vil er audio industri. For at blive elektronik ingenør tror jeg der kræves end mere generel interresse for elektronik i det hele taget, samt når du er færdig tvivler jeg faktisk på du vil se dig tilfreds med at lave noget så simpelt som audio kredsløb, men den tid den sorg.

men at skulle side og
skrive om hver eneste lille detalje, som jeg skal nu, så må jeg nu nok sige at jobbet ikke lyder så tiltrækkende for mig.

Der er rigtig meget dokumentation som ingenør, elektronik udvikler stort set sig selv i simuleringsprogrammer i dag, og den dybetallerken er forlængst opfundet i elektronik, så hvis det ikke lige er dig at skrive dokumentation for eks. certificeringer osv., kunne du se på uddannelsen it og elektronik teknolog (2 årig) eller elektronikfagtekniker (4årig) disse er mere praktisk orienterede dog stadig med en del skriverier tilfølge, men du har mere hands on experience! det er stort set samme uddannelse, den første er bare for dem med en studenter eksamen eller lignende

Evt. kunne du prøve at henvende dig til et firma der har ansat elektronik ingenører, og høre om det ikke kunne lade sig gøre at du kom i praktik og fulgte en af dem en uges tid, f.eks i din efterårs ferie for at få et indblik i hvad de laver.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

" noget så simpelt som audio kredsløb"

Måske lidt en overdrivelse

Men hvis du er teknisk interesseret i elektronik så kan jeg da kun anbefale dig at starte. Jo det er en rimelig boglig uddanelse og der skal laves mange rapporter. Men er til at overleve. Jeg startede selv på DTU troende jeg skulle læse software. Men endte med elektronik inden for switchmode elektronik.

Det kan jo være du også finder ud af at det der "audio pjat" slet ikke er dig og du ender med at lave antenner til rumfart  Det første stykke tid får man ligesom fingrene i det hele. Derefter kan man så vælge inden for hvilken gren man vil speciealisere sig. Så det kan være du finder noget helt andet, det kan også være du finder ud af at lyd lige er dig.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

jeg tror nu heller ikke det er i DK de helt store revolutioner i hifi (rent teknologisk) sker. Så tror jeg man skal være heldig at blive ansat i en af de helt store producenter og så er det sandsynligvis i asien det foregår

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg tror nu heller ikke det er i DK de helt store revolutioner i hifi (rent teknologisk) sker. Så tror jeg man skal være heldig at blive ansat i en af de helt store producenter og så er det sandsynligvis i asien det foregår

Der er da både Texas Instruments, ICEpower og sikkert nogle andre mindre i Danmark der er meget produktive/innovative. Derudover så sker der meget udvikling på DTU inden for switchmode elektronik og klasse D forstærkere.

Så at der ikke sker noget i Danmark passer ikke helt. Jo det er ikke et kæmpe område. Men der er muligheder hvis man er dygtig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes