Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: B&O vs. philips (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige siddet og væddet med en ven, om det er philips indmad i b&O anlæg.

Jeg holder på at B&O har deres eget, men min ven mener at det er philips indmad.

Hvem har ret?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 August 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad du forstår ved "indmad". B&O konstruerer selv deres apparater, men de køber komponenter fra mange leverandører. En af dem er Phillips.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

når okay. Øv jeg tabte.

Takker

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg nu ikke at du gjorde. Jeg mener ikke at det er rigtigt at sige at det er "Phillipsindmad" der sidder i apparaterne, bare fordi nogle få komponenter er produceret af Phillips. De færdige kredsløb/moduler i apparaterne ligner slet ikke Phillips, og er udviklet og konstrueret hos B&O.

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Når okay.

Tak.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 August 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Men det er et faktum at Phillips har ejet en ganske stor anpart af B&O dengang det gik rigtig skidt, 

Prisen for at Phillips lavede støtte køb af B&O aktier var at firmaet benyttede Philips komponenter.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 August 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Der findes vel næppe noget anlæg/dele uden der er en snert af Philips eller Sony i det 
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

men er det rigtigt, at hvis man køber det dyreste philips anlæg, får man næsten samme lyd, som hvis det er b&O?

Hilsen Neerup

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 August 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

men er det rigtigt, at hvis man køber det dyreste philips anlæg, får man næsten samme lyd, som hvis det er b&O?

Hilsen Neerup

Sådan kan man ikke lige umiddelbart stille det op.

2 lige dyre anlæg kan spille meget forskelligt - selv inden for samme mærke og man kan komme ud for f.eks 2 forstærkere der lyder meget ens.
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Der findes vel næppe noget anlæg/dele uden der er en snert af Philips eller Sony i det 

De to producenter dækker da ihvertfald en meget stor del af markedet for laserenheder. Mange dyre cd-afspillere kører med en laserenhed fra Philips eller Sony, men derfor siger man jo ikke at det "bare er Philips/Sony indmad der sidder i". Man hører ofte udsagnet om B&O, men jeg synes nu ikke at det er helt rimeligt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

Nej, det er helt forskellige anlæg, så det kan du ikke regne med. Lyden afhænger ikke kun af hvilke komponenter man bruger, men endnu mere af hvordan man bruger dem, altså hvordan de enkelte kredsløb er konstrueret. Her er B&O og Philips meget forskellige, både med elektrisk og mekanisk opbygning af apparaterne. Der findes dog en undtagelse. En Beogram CDX er stort set identisk med en Philips CD100 bortset fra kabinet og betjeningsdel.

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Okay. der kan man bare se:)

Hvad så med skærme?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

B&O bruger vist Samsungpaneler som de ændrer en hel del ved farverne i med deres egne kredsløb. Det gælder i hvert fald de nyeste flatscreens.

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Okay, så de har altså også deres eget system inden for skærme?

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej Neerup

Jeg ved godt at meget af indholdet er skrevet meget glorværdigt, men ved at trykke på de blå tekster vil du finde forklaringer på hvad for nogle teknologier der er B&O's egne. Du kan jo så undersøge det /de produkter i har talt om før jeres væde mål. 

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

Hej

Jeg har lige siddet og væddet med en ven, om det er philips indmad i b&O anlæg.

Jeg holder på at B&O har deres eget, men min ven mener at det er philips indmad.

Hvem har ret?

Jeg synes Du har ret, B & O gør noget anderledes ved det elektroniske som Philips ikke har noget gøre med.

Skulle Philips komponenter iøvrigt være ringere end andres?

Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg ikke noget om, men jeg kom bare til at snakke med min ven om hvem der laver b&O, og det ved jeg nu:)

Takker

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Man kan vel sige, at B&O laver B&O.

De bruger måske en del "main-stream"-komponenter til elektronikken, men det gør alle jo i det omfang det er nødvendigt. (Det er i hvert fald dyrt selv at lave alle kredsløb, modstande, lytter etc in-house)

Hvorledes der så bruges ICér, special-konstruerede chips etc. er så op til den enkelte producents økonomi og evner.

Ved da, at Philips er utroligt gode til billedstabilisering med deres 100Hz clear LCD. Pioneer ar gode til sortniveau... sådan er der så mange forskelle.

Så.. hvis man bare kunne samle et pio-panel, tilsætte lidt philips på bevægelserne.. måske lidt..Hvad ved jeg - så ville det samlet set være det bedste.

Men klaveret spiller nu engang sådan, at der er kompromiser i alle produkter, og de enkelte producenter vægter forskelligt.

En af B&O´s forcer er, at de ikke "gør noget galt".. til gengæld er der heller ikke noget de gør suverænt fantastisk.. så måske et gennemsnits-kompromis, hvor andre fokuserer på enkelte del-elementer, og ikke på andre.

Blot et lille indspark ud fra min forståelse af "samlebånds-elektronik" i alle prisklasser.

Mvh. Offcourse

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 August 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Der er var i en periode hvor B&O udviklede og fremstillede et par ægte "High End" komponenter. 

jeg tænker her på to af deres pick-up'er mest signifikant er MMC6000 som fik Beryllium nåle-arm og en helt ny helt banebrydende slibning konstrueret af S. R. Pramanik (opkaldt efter himself), næste led i kæden var MMC20CL var også nyskabende igen med en simplificeret udgave af Pramanik slibningen navngivet "Contact Line" et yderligere smukt træk var valget af en nåle-arm fremstillet af safir som var dyrket som et enkelt krystal, indfatningen af stylus skete ved at der var lasar boret i hul i nåle-armen, begge pick up'er representere teknologi som andre hifi firmaer ikke behærskede.

Jeg gider egentlig ikke nævne MMC1/MMC2 ..., forædlet produkter intet andet og tidspunktet hvor B&O for alvor tabte tråden i at fortsætte i at fremstille noget teknologisk meget ypperligt..., digi l**t kan alle lave selv med grove fejl rammes "mid-fi" kvalitet som en selvfølge, det er i analog grej at der er en kunst i at det yder  

Sjovt nok både VDH og Fritz Gyger ...., valgte den samme fremgangsmåde mht. at benytte "topdown" metoden i at udvikle deres slibninger ..., B&O lærte dem vist et eller andet vedr. markedsføring 

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Jeg synes Du har ret, B & O gør noget anderledes ved det elektroniske som Philips ikke har noget gøre med.

Enig.

osprey skrev:

Skulle Philips komponenter iøvrigt være ringere end andres?

Det tror jeg såmænd ikke er det væsentlige. Myten siger at apparaterne er helt ens indvendigt, og hvis det er tilfældet, er der jo ingen grund til at betale mere for B&O. Argumentet bliver altså brugt af folk der er negative overfor B&O og skyldes vel i virkeligheden bare uvidenhed og misundelse.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes