Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Batteridrift af Trends TA-10.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Når nu 6Moons mener der er meget at hente ved at køre med batteridrift på Trends TA-10.1 skal det selvfølgelig prøves, hvis den slags ellers kan gøres simpelt og rimeligt billigt.

Jeg skal bruge et 12Volts batteri, der kan afgive op til 3A. Bil- og MCbatterier er udelukket da jeg ikke kan få den fornødne udluftning og en af ungerne garanteret falder over det og vælter det osv.

Kan man ikke få et eller andet tørbatterihalløj, der relativt nemt kan tilsluttes?

Rettelse: Den bruger max. 15-20 Watt, så 2A må være rigeligt.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 September 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

http://www.thansen.dk/product.asp?c=2093294704&n=7809034 94&pn=1028836217 , så kan du bare gi' den gas.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Denne type batterier afgiver ingen gasser? Helt sikkert?

Nu er jeg typen, der var meget mere fascineret af Bohr og Schrödinger end af Ohm og Maxwell i gymnasiet, så I må meget gerne komme med forslag til hvordan jeg slutter batteriet til forstærkeren. Jeg skal vel have et stik ligesom det der sidder på omformeren, en ledning og nogle klemmer til at sætte på batteriet? Kan man købe sådan noget, eller skal man lave det selv?

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Bare lav de selv, alle delene kan du købe hos Brinck på Frederiksborggade, tror jeg det er.

Husk at købe en lade også.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Bil/MC batterier er ikke noget problem.

Der er masser af hellukkede udgaver som ikke "gasser".

Bare tænk på alle de batteridrevne kørestole der kører rundt i de danske hjem.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

- Og husk lige at melde tilbage om du kan høre nogen forskel...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig!  Frederiksborggade er bare en lille omvej på vej hjem fra arbejde, så der skal jeg helt sikkert forbi i eftermiddag.

Glæder mig allerede til at se fruen i hovedet når jeg kommer hjem med et batteri! Kan allerede høre hende: "Er strømmen gået", "Jeg troede vi havde 220 V indlagt", " Hvor gammel er man så?", "Hvor nørdet kan man blive" osv.........

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hvis hun bare tager det på den måde, er hun vist heller ikke det ringeste fund...

Mvh.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Bare hun ikke siger: Det kan ikke være i den, og så hjælper det jo ikke det holder længere.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Husk også at benytte en god lader, som ikke har for meget rippel, da det forkorter batteri-levetiden, en rigtig fin lader til formålet er en CTEK lader, benytter den selv til min Mc, den kan være tilsluttet flere måneder i træk ud at den skader batteriet. Skal naturligvis ikke være tilsluttet når du lytter musik.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

-Det kan altid være i den, bare man prøver hårdt nok...

Mvh.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 September 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Rettelse: Den bruger max. 15-20 Watt, så 2A må være rigeligt.

Nej den går ikke, inden du får sat dig til rette, ja så er batteriet fladt, husk lige på at den kan trække væsentligt mere i spidserne, nej et 40-50 A batteri må være minimum, så er der til nogle timers lytning, samt masser af overskud, "headroom" plus at du ikke belaster batteriet så meget, færre opladninger.

Mvh

Torben

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Så blev der indkøbt batteri. Flink og kompetent betjening hos Brinck. Kan anbefales.

Efter en længere snak med ekspedienten om forstærkere, batterier og strømforbrug, endte jeg med at spendere intet mindre end 35 kr på en plastdims med plads til 8 1,5V batterier, en ledning og et stik.

Ifølge mine beregninger (som ikke nødvendigvis kan bruges til noget som helst), skulle sådan en håndfuld batterier give mig knapt 20Ah, svarende til et par timers musik.

Hvis dette ekstreme overtræk på kassekreditten skulle vise sig at resultere i mere vellyd, må jeg ud og købe et større batteri og en lader. Men vi får se. Jeg er som udgangspunkt meget skeptisk, så det passer mig glimrende, at man kan teste en evt. forskel, inden man kaster flere hundrede kroner efter store batterier og ladere.

Nu skal jeg lige omkring en gut med en loddekolbe og så er der dømt HIFI a la lommelygtebatterier i Casa Jensen i weekenden. Måske!!!!

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
Ifølge mine beregninger (som ikke nødvendigvis kan bruges til noget som helst), skulle sådan en håndfuld batterier give mig knapt 20Ah, svarende til et par timers musik.

Skidt hovedregnnig.. Medmindre du ønsker at opnå 1.5V og 20HAh :( :( :( :(

Når du sætter batterierne i serie øges det samlede antal amperetimer IKKE.

Køb nu bare en 12V lukket akkumulator istedet for.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Den Blå Fisk skrev:

Skidt hovedregnnig.. Medmindre du ønsker at opnå 1.5V og 20HAh :( :( :( :(

Når du sætter batterierne i serie øges det samlede antal amperetimer IKKE.

Køb nu bare en 12V lukket akkumulator istedet for.

"I serie". Hvad betyder det? Vil det sige, at jeg i stedet for ca 20Ah har omkring 2,5Ah? Så skal der justeres lidt på mellemregningerne, kan jeg godt se. Så bliver det nærmere en halv times tid den bruger på at køre 8 AA batterier flade.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Køb nu hellere dette batteri, http://www.thansen.dk/product.asp?c=2097154022&n=-151432 5739&pn=-1514325653 så er du ude over dine spekulationer, og så den omtalte lader.

Mvh

Torben

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Så blev stikket loddet og der er blevet hørt musik. Jeg har lyttet til en håndfuld numre, jeg er helt fortrolig med.

I stedet for at skrive en masse om lytteindtryk, vil jeg hellere beskrive hvordan min meget skeptiske bedre halvdel reagerede, da hun blev præsenteret for forskellen.

Hun blev først sat til at lytte til Private Investigations med Trends koblet på lysnettet. Da jeg skiftede til batterier og satte samme nummer på, gik der 5 sekunder inden der bredte sig et stort smil ud over hendes ansigt og hun lænede sig tilbage i sofaen med en kop kaffe i hånden og benene oppe på bordet.

Solvin og Jjaz: Ja, jeg skal helt sikkert have investeret i et 12V batteri nu, men når det er sagt har mit billige lommelygtebatteri indtil videre kørt i snart to timer uden tegn på, at den er ved at have malket batterierne.

Det interessante spørgsmål nu er hvordan f..... der kan være så stor forskel på lysnettet og batterier? Jeg ved det ikke, men kan det skyldes kvaliteten af omformeren?

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

P.S. Jeg vender tilbage med en nærmere beskrivelse af mine indtryk, når jeg har fået hørt lidt mere på den. Lidt for tidligt at kaste sig ud i store udredninger, men ingen tvivl om, at den er bedre på batterier. Og det kommer bag på mig!

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Nå! Jeg taler åbenbart mest med mig selv i denne tråd.

Nu har mine 8 1,5V AA batterier forsynet forstærkeren med strøm i sammenlagt knapt 5 timer (jeg tager tid) uden tegn på, at de er ved at gå flade.

Jeg kan meget kraftigt anbefale ejere af den lille æske, at prøve batteridrift.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Syv en halv time endte de med at køre, men den var også lidt tynd i lyden til sidst. Skulle nok have været skiftet efter ca. seks timer.

Fire af batterierne blev efterfølgende sat i datterens legekeyboard, hvor de fuldt ud er i stand til at levere strøm nok til dette pragtfulde (jeg er ironisk!!!!) stykke legetøj. Batterierne er altså langtfra flade, men tydeligvis drænet så meget, at de ikke længere kan levere strøm nok til forstærkeren.

Konklusion: Da jeg under alle omstændigheder kun har tænkt mig at køre med batteridrift ved særligt festlige lejligheder (herregud, det er kun min kontorforstærker), vil der ikke blive investeret i et større 12 volts batteri, når den kan klare 5-6 timer på 8 AA batterier.

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg arbejder på en brugeranmeldelse af æsken, både med og uden batteriforsyning, der kommer når jeg får den færdig.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes