| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvordan er det nu lige det er: Skal der dæmpes absorberende på væggen bag højttalerne og diffraktere på væggen bag lyttepositionen?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der vist delte meninger om. Det du beskriver der hedder dead-end-live-end, og nogen mener at højttaleren skal stå i dead-end og andre mener at lyttepositionen skal være i dead-end.
Men jeg tror at folk der har forstand på akustik vil mene at du blot skal have tilpas efterklangstid i rummet generelt, og at man bør stræbe efter ens efterklangstid i hele rummet.
Experimenter og gør hvad du synes er bedst for dig.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker at højttaleren står på en diffuserende bagvæg og sidevægge og området bag lyttepositionen er absorberende.
De værste reflektioner er de sene, og er de der vil bidrage mest til et upræcist og udefineret lydbillede.
At trimme rummet til en jævn(set over hele det hørbare spektrum) efterklangstid er det optimale, selvfølgelig skal den være tilstrækkelig lav.
Og i øvrigt er efterklangstiden den samme ligemeget hvor i rummet du befinder dig. Efterklangstid eller RT-60(hvis man skal standardisere det) er tiden det tager et lyden i et "lydmættet"(alle refleksioner er igangsat) at falde til -60dB.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste her inde vil argumentere for en generel dæmpning af rummet, sikkert fordi det er det billigste, men hvis man ser sig lidt om på nettet vil man opdage at rigtige nørder bruger diffusore
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Hej!
Hvordan er det nu lige det er: Skal der dæmpes absorberende på væggen bag højttalerne og diffraktere på væggen bag lyttepositionen?
Mvh.
|
|
|
væggen bag ht dæmpes hvis ht står tæt på væggen det samme gælder for lyttepositionen
diffusion kræver lidt større afstand for at være effektivt.
mht. efterklangstid, så falder diskant og mellemtone næsten altid på plads hvis man får styr på bassen, så når der skal styr på første reflektionerne er det ofte en fordel at bruge diffusere.
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
mingo1 Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan gå på biblioteket og låne denne bog: The Complete guide To High End Aoudio By Robert Harley. Der står (blandt andre gode råd) en del om akustik
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
| Jeg foretrækker at højttaleren står på en diffuserende bagvæg og sidevægge og området bag lyttepositionen er absorberende. |
|
|
Duelund mente at det omvendte var det rigtige, og det er også det jeg har hørt anbefalet fra de fleste andre sider. Men jeg kan forstå at der er delte meninger om det. Præferencerne kan sikkert også variere alt efter lytterum, system og person .
Sjoenne skrev:
| De værste reflektioner er de sene, og er de der vil bidrage mest til et upræcist og udefineret lydbillede. |
|
|
Der har jeg ikke nogen faktuel erfaring, men jeg vil tro at det det kommer an på hvor meget senere de kommer. Haas-effekten som gør det tydeligt at skelne mellem direkte og reflekteret (eller forsinket) lyd indtræder først efter ca 30ms, og det svarer jo til at lyden skal bevæge sig en betydelig afstand - mere end 10m. Der vil stort set alle første reflektioner i alm rum være ankommet længe inden da.
Sjoenne skrev:
At trimme rummet til en jævn(set over hele det hørbare spektrum) efterklangstid er det optimale, selvfølgelig skal den være tilstrækkelig lav.
|
|
|
Derudover er det vel også vigtigt at få ram på de første reflektioner fra side- og bagvægge, gulv og loft, og at eliminere flutter-ekko. Det næste kan blive at bruge afstemte Helmholz-resonatorer til at tage de væsenligste første stående bølgers trykophobninger i rummets hjørner.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle indputs!
Jeg vil tilføje, at jeg har ingen bas problemer har, men synes bare, at når man har ofret en del penge på et anlæg - så skal det vel have de bedste arbejdsbetingelser.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Sjoenne skrev:
| Jeg foretrækker at højttaleren står på en diffuserende bagvæg og sidevægge og området bag lyttepositionen er absorberende. |
|
|
Duelund mente at det omvendte var det rigtige, og det er også det jeg har hørt anbefalet fra de fleste andre sider. Men jeg kan forstå at der er delte meninger om det. Præferencerne kan sikkert også variere alt efter lytterum, system og person .
|
|
|
Der er helt klart mange opfattelser af hvad der er det rigtige at gøre. Petersen mente at det var det omvendte, Duelund mente det tredje, og Sørensen var i en helt anden retning
Boye skrev:
Sjoenne skrev:
| De værste reflektioner er de sene, og er de der vil bidrage mest til et upræcist og udefineret lydbillede. |
|
|
Der har jeg ikke nogen faktuel erfaring, men jeg vil tro at det det kommer an på hvor meget senere de kommer. Haas-effekten som gør det tydeligt at skelne mellem direkte og reflekteret (eller forsinket) lyd indtræder først efter ca 30ms, og det svarer jo til at lyden skal bevæge sig en betydelig afstand - mere end 10m. Der vil stort set alle første reflektioner i alm rum være ankommet længe inden da.
|
|
|
Det er helt korrekt at Haas-effekten først viser sig ved reflektioner/lyd der er ankommer senere end 30-40ms. Det gør at hjernen kan skelne imellem den direkte og den reflekterede lyd - det jeg mener er at de seneste reflektioner bidrager mest til at "sløre" og nedsætte præcisionen i gengivelsen. Derfor kan det godt være at de ikke ankommer så sent så hjernen kan definere om det er reflektion eller direkte lyd.
Boye skrev:
Sjoenne skrev:
| At trimme rummet til en jævn(set over hele det hørbare spektrum) efterklangstid er det optimale, selvfølgelig skal den være tilstrækkelig lav. |
|
|
Derudover er det vel også vigtigt at få ram på de første reflektioner fra side- og bagvægge, gulv og loft, og at eliminere flutter-ekko. Det næste kan blive at bruge afstemte Helmholz-resonatorer til at tage de væsenligste første stående bølgers trykophobninger i rummets hjørner. |
|
|
Ja, tanker omkring eliminering af flutter-ekkoer og reflektioner fra gulv/loft er nok det der bliver taget mindst hensyn til i dansk byggeri. Parralelle flader med ofte tæt på total-reflekterende materialer(tænk på hvor ofte man ser malede gipslofter/vægge imod trægulve/klinker.... UFFff!).
Derfor er mit udgangspunkt i et lytterum altid gulvtæppe... altid. Dernæst kan man sørge for at have den ene af endevæggene dæmpet, i mit tilfælde har jeg på endevæggen bag lyttepositionen(ca 3m fra) dækket hele arealet med lamelgardiner gulv-til-loft det er ret effektivt. De reflektioner der måtte overleve turen fra bagvæggen bliver diffuseret på den modsatte væg bag højttaleren. Sidevæggene er som nævnt tidligere kun beklædt med absorbere på arealet imellem højttaler og lytteposition - og det fungerer rigtig godt.
Helmholtz-resonatorer... tja.. næppe en praktisk og brugbar løsning for menigmand - hvor mange produkter findes der egentlig der fungerer i praksis til lytterum af den størrelse vi hifinørder bruger? Og vel med garanti kun effektive i basområdet.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Helmholtz-resonatorer... tja.. næppe en praktisk og brugbar løsning for menigmand - hvor mange produkter findes der egentlig der fungerer i praksis til lytterum af den størrelse vi hifinørder bruger? Og vel med garanti kun effektive i basområdet.
|
|
|
Du har ret. Det var nu også lidt en kommentar for egen regning, fordi jeg ser så mange der anbefaler skumprodukter til hjørneplacering for at afhjælpe stående bølger. Jeg har bare så svært ved at se hvordan hastighedsabsorbenter kan være effektive de steder hvor der er hastighedsminimum og trykmaksimum.
Derfor har jeg selv gået med tanken om at lave nogle kasser med et basrefleksrør, som skulle kunne afstemmes til det givne rums første mode. og så sættes til at suge trykke ud i hjørnerne. Et rent DIY-projekt. De kunne så beklædes med skum, flis og stof så de også kunne agere puf og absorbere - min sjæl hvad vil du mer?
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Sjoenne skrev:
| Helmholtz-resonatorer... tja.. næppe en praktisk og brugbar løsning for menigmand - hvor mange produkter findes der egentlig der fungerer i praksis til lytterum af den størrelse vi hifinørder bruger? Og vel med garanti kun effektive i basområdet. |
|
|
Du har ret. Det var nu også lidt en kommentar for egen regning, fordi jeg ser så mange der anbefaler skumprodukter til hjørneplacering for at afhjælpe stående bølger. Jeg har bare så svært ved at se hvordan hastighedsabsorbenter kan være effektive de steder hvor der er hastighedsminimum og trykmaksimum.
Derfor har jeg selv gået med tanken om at lave nogle kasser med et basrefleksrør, som skulle kunne afstemmes til det givne rums første mode. og så sættes til at suge trykke ud i hjørnerne. Et rent DIY-projekt. De kunne så beklædes med skum, flis og stof så de også kunne agere puf og absorbere - min sjæl hvad vil du mer? |
|
|
Det lyder som et spændende projekt, og ikke vanskeligt at realisere - giv endelig lyd fra dig hvis du får det afprøvet i praksis.
|
| Til top |
|
| |