Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi anlæg til newbie! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cookie1983
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 September 2008 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle hifi entusiaster.

Jeg står og er lige flyttet i min egen lejlighed efter at have boet på kollegie i 4 år og jeg savner efterhånden noget ordentlig lyd til de nye omgivelser!

LIdt info/krav:

Min stue er ca. 15 m2
Jeg hører meget forskelligt musik: post-rock, symfonisk filmmusik, elektronisk/electronica (Tænk trentemøller/Justice), singer-songwriter.

Min last.fm profil giver et godt overblik over hvad jeg lytter til:
http://www.last.fm/user/cookie1983/charts

Jeg leder efter stereo - ikke surround. Tænker at man vel altid kan få ok filmlyd ud af et godt stereo sæt?

Jeg vil gerne købe brugt, da det er mit indtryk at man dermed kan få mere for pengene? Man kan vel godt kombinere forskellige mærker?

Jeg er ikke så velbevandret i hifi termer: Er i tvivl om hvad forskellen er på en integreret forstærker og en stereo reciever f.eks.? Hvad gør en forforstærker og en effekt forstærker? (går ud fra de booster lyden på en eller anden måde?) Er de nødvendige i et stereo sæt?

Hvor skal man smide flest penge? På forstærker eller højtalere? Det er jo noget med at nogle højtalere ikke kan drives af hvilken som helst (billig) forstærker og omvendt er det vel hul i hovedet at give eksempelvis 8000 kr. for en forstærker og så 3000 kr for et sæt højtalere?

Mit budget er omkring 10000 kr plus/minus et par tusinde..Hvordan kunne jeg strikke et superb spillende sæt sammen til det prisleje? Gerne brugt. Vil dog ikke udelukke et nyt, hvis man kan få næsten ligeså god ydelse til prisen som ved brugt...

håber i kan hjælpe mig! Jeg sætter stor pris på jeres svar :)

Venlige hilsner
Søren

Til top Vis cookie1983's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cookie1983

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Sendt: 27 September 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

NAD C315BEE forstærker - 2x 40 Watt  1999,-

NAD C515BEE CD-afspiller - 1799,-

2x B&W DM685 højttaler - 1999,- stk.

Alt sammen fra Hifiklubben

samlet pris - lige under 8,000,- så har du penge til overs til gode kabler og ovenstående anlæg kan sikkert tjene dig godt de næste 10-15 år.

Alternativt kan du tage til Hififorum eller Topsound og kigge/lytte på noget Harman/Kardon samt evt. nogle; Chario, Tannoy ell. lign. højttalere.

NAD er i mine øjne et godt sted at starte, da det er billigt og giver god kvalitet for pengene.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Lidt billeder:

Førnævnte B&W højttalere (klik for større billeder)

Forstærker og cd afspiller (klik for større billeder)

NAD C315BEE forstærker

NAD C515BEE  CD-afspiller

eksempel på nogle Chario højttalere:
995,- stk hos Topsound - Min søster har pågældende højttalere og de giver god lyd til prisen.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg nok lade være med at spamme yderligere i din tråd, men jeg så lige at Tannoy Sensys DC1 stadig står på Topsounds hjemmeside til 1295,- stk. Hvis han har flere tilbage, så er det den absolut bedste højttaler til under 2000,- de er flere steder anmeldt med 4 stjerner ud af fem - Dette med en stk pris på 3000,- eller mere. Jeg har selv et sæt af disse og det er min ABSOLUT bedste investering i mit 27 årige liv

Sensys DC 1

Følsomhed: 88 dB
Impedans: 8 ohm
Frekvensområde: 39 - 51 Khz
Effekt: 110 watt
Finish: Black ash, maple
Mål (B x H x D): 21 x 40,6 x 29,2
Garanti: 5 år
Rentefrit 12 måneder: Ikke muligt
Pris:

Før 2.695,-  

TILBUD NU 1295,-
Sensys 1

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 September 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Efter et kig på brugtmarkedet fandt jeg dette system.... det ville se hammerfedt ud, og med garanti spille ret så hæderligt!

Primare I 21

Primare CD 21

Usher V-601

Samlet pris(brugtpriser uden prutteri...hehe) 10.900,-

Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Som du selv skriver, så får du langt mere for pengene ved at handle brugt.

Jeg synes i hvert fald, som en start, at du bør finde ud af om du vil have gulv- eller standerhøjttalere. Jeg synes personligt, at du bør gå efter en standerhøjttaler, eftersom dit rum ikke er særligt stort.

Min egen stue er på 16-17 kvm., og jeg har prøvet med gulvhøjttalere. Det var ikke nogen succes. Bassen blev for voldsom og for overvældende, hvilket gik ud over resten af spektret. Jeg skiftede derfor til et sæt standerhøjttalere, hvilket var en væsentligt bedre løsning. Bassen var der måske ikke lige så store mængder af, men det gjorde bestemt ikke noget. Den bas som standerhøjttalerne præsterede, var langt mere præcis og "korrekt".
Det gjorde også at højttalerne var nemmere at placere i rummet (afstand til bag- og sidevæg).

Jeg vil anbefale dig at tage et smut ned i den lokale Hifi-klub og få lyttet på deres sortiment. Det vil give dig et godt udgangspunkt og hjælpe dig til at finde ud af, hvilken lydfilosofi du hælder mest til. De har mange gode produkter, men bare husk, at der også findes mange andre gode mærker og forhandlere. Jeg kan se du bor i København, så derfor kunne det f.eks. være en god idé at tage ind til TapeConnection.
De forhandler bl.a. Dynaudio, som skulle have lavet nogle rigtigt lækre stander-modeller.

Har du spørgsmål, skal jeg glædeligt se om jeg kan hjælpe dig.

Held og lykke med jagten på et godt anlæg - og velkommen til!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

cookie1983
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Tusind tak for jeres svar!

Jeg vil gå i krig med at læse lidt anmeldelser af de forslag i er kommet med. Vil man uden problemer kombinere ovenstående forskellige forslag. Altså f.eks. Primare I 21, NAD C515BEE CD-afspiller og Sensys DC 1?

Wildstyle: Jeg tror også umiddelbart at standerhøjtalere vil være det bedste valg i forhold til rummets størrelse.

Skal standerhøjtalere egentlig være på standere eller ka de også stå i en reol eller hænge på væggen eller stå på gulvet uden at det går ud over lyden?

Jeg vender nok tilbage med nogle flere konkrete spørgsmål.

Tudind tak for hjælpen so far alle 3 :)

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke stille dem på gulvet, som hovedregel skal Diskanten, så vidt muligt, være i øjenhøjde - Du kan sagtens hænge dem op på væggen, så skal de bare pege mod lyttepositionen. Da du bor i kbh Cookie, bør du gøre dig selv den tjeneste at tage ned i Topsound og lytte på Sensys'erne - jeg nåede at høre ca. 35 sekunders Cassandra Wilson, så havde jeg pungen oppe af lommen.

Stander er det bedste, men reol eller væg er også helt fint - vent dog med at bore i væggen til du har hørt om det lyder rigtigt

God jagt iøvrigt - Sjoennes forslag med Primare er klart at foretrække frem for NAD hvis du ikke har noget mod at købe brugt.

cookie1983
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Primare I 21 som jeg ellers var ret lun på (maks fedt design kobineret med go lyd) var desværre blevet solgt.  :(

Samme sælger har dog også B&W CDM 1 Special Edition til salg til 3000 kr. Er det et godt køb? Nogen der kender noget til disse højtalere? Kan de anbefales selv om de har nogen år på bagen? Hvad for en forstærker ville evt. være ideel til disse?

Jeg faldt tilfældigt over Arcam Solo som er integreret forstærker og cd afspiller i én. Den har fået gode anmeldelser på trods af det er slået sammen. kan fås for 5000 kr. på tilbud i ktradio:

http://www.ktradio.dk/frmset_detail.asp?pick=1582

Hvad siger i til den?

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 September 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Rega R5 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=91985 Er nem at placere i et rum.

Rega Mira3 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=93958 Spiller sobert og engageret.

Marantz CD http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56500521 Et sats..

SÅ kører det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes