Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: mest kiksede lyd. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

hej.

i har sikkert været til en fest eller en koncert hvor lyden var en PINSEL.

og når jeg kommer ud for det tænker jeg( mon folk tror det skal lyde såden.)

endnu værre er det når jeg er til koncert og lydmanden bare klamper forstærker og loudness helt i bund.så rummet slet ikke kan bære det,og kunsteneren giver sit puplikum,en dårlig oplevelse.

det værste fænomen er når diskanten skriger,og genere det meste musik der bliver spillet.

for mig er opskriften en lyd som er venlig og åben selv ved højt lydtryk.

og dårlig lyd har ikke rigtig noget med prisen på anlægget at gøre.

det er jo kombinationen af produkternes lydklang.der giver resultatet.

mvh kenn  

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Desværre tror mange lydmænd at jo højere jo bedre. Jeg husker selv en koncert med Under Byen, hvor det var så højt at jeg måtte smutte ovenpå i Voxhall. Under Byen er eller ikke lige det jeg forbinder med så høje lydtryk. Det skal siges at jeg ynder Heavy koncerter hvor jeg mener lydtrykket skal være meget højt, og selv sammenlignet med dette var Under Byen koncerten for høj. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

tja.

Var en tur i palads teatret og se death race , lyden var så høj at mine trommehinder ringede når der var action!

Det var bare for højt!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk ikke som sådan været til nogle koncerter, men inde i Århus stod Laura en dag og spillede. Det var forfærdeligt. Mage til overpumpet bas skal man lede længe efter. Imo overdøvede bassen fuldstændig både bandets spilleri og hendes stemme.
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

ja det er skide irreterende at der er så mange såkaldte lydmænd eller damer,

som ikke forstår at,det er en mulighed for at tilpasse lyden,så vi andre som jo har betalt penge for at få en god og behagelig oplevelse,og skal finde os i deres felj fortolkning af hvad god lyd er. 

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 December 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

ja det er skide irreterende at der er så mange såkaldte lydmænd eller damer,

som ikke forstår at,det er en mulighed for at tilpasse lyden,så vi andre som jo har betalt penge for at få en god og behagelig oplevelse,og skal finde os i deres felj fortolkning af hvad god lyd er. 

Der findes altså mange gode lydmænd. Jeg har været til rigtigt mange koncerter og for det meste er der god lyd. Når der er dårlig lyd skyldes det oftest umulig akustik, og i sjældne tilfælde lydmanden. Jeg har selv arbejdet som lydmand i en del år, og prøvet lidt af hvert.

Det skal også siges at der står musikere på scenen. De kan være nogle forbandede men nødvendige folk. Mange musikere forstår ikke at de er en del af en helhed. Undskyldninger som "Min Marshall fra 1963 skal spille så højt for at lyde godt" har jeg hørt mange gange. Man, kan godt få dem til at skrue ned i 5 minutter, men så ryger volumen op igen. Selvom om sådan en guitar set-up ikke syner af meget, kan det spille forbandet højt og kan sagtens overdøve trommer, ved hvad jeg vil kalde normalt koncertniveau. Og så er der de trommeslager der sætter en ære i at have en lilletromme og en slagteknik der gør den akustiske lyd imponerende høj.

Mao. det er ikke altid lydmandens skyld

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Nu vi snakker om kikset lyd - synes jeg at mange nye moderne HIFI højtalere lyder enormt kedeligt. Slanke højtaller med små enheder vil aldrig kunne give et realistisk bas niveau. Kedelig stiril lyd er dagsorden/normen for moderne højtallere, desværre. Moderne højtallere er også effekt krævene..

Lad os få gamle JBL og Tannoy på banen igen !!. Lyd med følelse vil vi ha !!

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

hej qwerty 126.

jo du har helt ret i det med lyden fra moderne højttalere.

der er sjældent en egen klang i disse modeller og en stor 12tommer har en anden tonal gengivelse.men heldigvis er der stadig fabrikanter som levere varen.

god jul til jer alle.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 December 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Den værste lyd jeg har hørt var faktisk til en hifi demo hvor det udstyr der var brugt på ingen måde matchede det lokale der blev brugt, hertil var elektronikken heller ikke skide godt sat sammen, men fremhævede højttalernes uheldige egenskaber.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Sendt: 24 December 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Var til Gnags koncert i øst jylland i november - PUHA hvor var det for højt...hvad skal et band egentlig med en lydmand midt i salen, hvis han ikke

kan høre noget som helst.???????

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg var engeng til en fest hvor der i musik/danserummet var pyntet op med staniol over det hele på vægge og loft. Noget speciel lydoplevelse. Men nu er jeg heller ikke den store danser, så jeg så på damer andre steder i huset

En anden gang have jeg fået en gratis billet til en King Diamond koncert.... Aldrig har jeg stået så meget i baren - som ikke var der hvor musikken spillede. Så balanceevnen blev udfordret til den koncert.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Har efterhånden været til en hel del koncerter primært hvor der spilledes rock i den hårdere ende, og generelt har det været god lyd 3 ud af 4 gange. De gang hvor det går galt er det ofte fordi en mudret bas overdøver alt andet, jo lydtryk og et kontant dunk i mellemgulvet er godt, men når alt andet lider under det så er det ligemeget. Jeg hælder til at det primært skyldes en lidt for lydtryks fikseret lydmand...

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Som guitarist vil jeg lige sige til eventuele lydmænd at en ikke master volume Marshall (ældre eller reissue) kræver en smule volume på et vist stykke fra 4 og op før sammensætning af guitar og pedaler matcher forstærkeren især når det er en Marshall. Den har ikke noget drive før den er skruet op og mister den rene lyd ved drive volume.

Ikke Master volume modeller blev opfundet da selve PA systemer blev brugt til sang og ikke andet dvs '60erne.

Det er temmelig upraktis de fleste steder. Det kræver at man indser at PA skal kun bruges til sang evt. trommer og så lade guitar forstærkere få et drive den skal have. Det er en old school måde at gøre det på men kan give et ganske godt resultat.

Se noget gammel Deep Purple.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 27 December 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Som lydmand vil jeg så sige til evt. guitarister/bassister og andet højtspillende folk.

Jah - det er nok rigtigt, at sådan en forstærker, som flere andre først yder deres "bedste" når de får noget havre - især til slutrørene, hvis man gerne vil have den overdrivelyd, som mange synes er så fed til rock. (eller bruge en hotplate)

mit forslag til denne insisteren på at lade bemeldte forstærker få sin luft, er at vende den så den spiller sidelæns ind over scenen - eller ligefrem putte den i et "lukket" kabinet/plexiglas - agtigt bur og så evt lade den mike op til PA derinde. Så har vi både en kontrolleret lydstyrke og en fed lyd til bandet OG publikum - og lydmanden vil have helt andre muligfheder for at styre lyden til alles tilfredshed.

Den ultimative løsning på dette problem - er at lade forstærkeren stå ude i turbilen, pakke den ind i madrasser - lade den leve- og mike den op til PA derfra. Hvis man så har lavet en ordentlig lydprøve og indstillet sit isenkram til perfektion, så skulle man ikke have brug for at stille mere på den.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

DarkDuck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2004
Sendt: 28 December 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Det værste jeg nogensinde har hørt, var Vanessa Mae på midtfyns festivalen. tilbage i 93-94

og det var ikke anlæget, som fejlede noget. For jeg hørte Whitesnake samme år, og de spille utroligt højt og rent.

Faktisk den beste koncert jeg nogensinde har hørt.

Til top Vis DarkDuck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkDuck

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 28 December 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

DarkDuck skrev:

Det værste jeg nogensinde har hørt, var Vanessa Mae på midtfyns festivalen. tilbage i 93-94

og det var ikke anlæget, som fejlede noget. For jeg hørte Whitesnake samme år, og de spille utroligt højt og rent.

Faktisk den beste koncert jeg nogensinde har hørt.

Husker godt Vanessa mae fra midtfyn det år , hun var joker og på om eftermiddagen.

Men mener ikke at kunne huske den ringe lyd 

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:
lad os få gamle JBL og Tannoy på banen igen !!. Lyd med følelse vil vi ha !!

Uha hvor den kunne diskuteres!  JBL..

Nå, men jeg synes faktisk at have været ekstremt heldig med lyden til koncerter. Dog var jeg til en koncert med Bloodhoung Gang som lyd noget mudret inde i Århus, men tror egentlig bare de lyder sådan live.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Den ultimative løsning på dette problem - er at lade forstærkeren stå ude i turbilen, pakke den ind i madrasser - lade den leve- og mike den op til PA derfra. Hvis man så har lavet en ordentlig lydprøve og indstillet sit isenkram til perfektion, så skulle man ikke have brug for at stille mere på den.

Ja undskyld mig, men: Sikke da noget vrøvl. Jeg er ikke guitarist, men jeg har meget svært ved at forestille mig at en guitarist vil have samme feel med hvad han laver, hvis lyden ryger igennem en monitor i stedet for at han får den direkte fra forstærkeren. Forstærkeren er en del af instrumentet. Og så tror jeg ikke kun det drejer sig om hvordan forstærkeren lyder ved forskellige lydtryk, men også om dynamik. Det giver ikke samme oplevelse af dynamik, hvis ikke man kan udnytte hele skalaen fra stilstand til fuld power.

Personligt foretrækker jeg så afgjort at høre lyden så direkte fra guitar-forstærkeren som muligt, frem for at skulle igennem PA'en. Der er _markant_ bedre lyd direkte fra forstærkeren, end der er fra PA-højttalerne. Det skal altså være et MEGET lille spillested, før det er lyden direkte fra forstærkeren der er problemet, når der bliver spillet for højt. Bortset fra Joe Bonamassa på Kulisselageret i Horsens, hvor han vist var fornærmet over at han ikke skulle spille i et stort spillested, så kan jeg ikke umiddelbart huske oplevelser med for høj live-lyd, hvor det ikke har været PA-systemet der var problemet. Så sent som i går hørte jeg noget lokal blues samme sted (med et band jeg har hørt tusind gange før, som indeholder en guitarist der er berygtet for at spille højt). Lydmanden var efter sigende samme mand som lavede lyden til Roger Waters i Odense - den bedste live-oplevelse jeg har haft til dato. Han var efter min mening ikke i stand til at håndtere de små forhold, og havde alt for meget power på PA-systemet. Resultatet var at det var alt for højt, og hang ikke ordentligt sammen.

Men, det skal siges at når jeg er til små koncerter, er det typisk blues hvor der oftest spilles på forskellige Fender forstærkere eller lignende, jeg vil ikke udelukke at problemet er anderledes med mere rock-præget musik og Marshall forstærkere.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 28 December 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
fredmarantz skrev:

Ja undskyld mig, men: Sikke da noget vrøvl. Jeg er ikke guitarist, men jeg har meget svært ved at forestille mig at en guitarist vil have samme feel med hvad han laver, hvis lyden ryger igennem en monitor i stedet for at han får den direkte fra forstærkeren. Forstærkeren er en del af instrumentet. Og så tror jeg ikke kun det drejer sig om hvordan forstærkeren lyder ved forskellige lydtryk, men også om dynamik. Det giver ikke samme oplevelse af dynamik, hvis ikke man kan udnytte hele skalaen fra stilstand til fuld power.

Personligt foretrækker jeg så afgjort at høre lyden så direkte fra guitar-forstærkeren som muligt, frem for at skulle igennem PA'en. Der er _markant_ bedre lyd direkte fra forstærkeren, end der er fra PA-højttalerne. Det skal altså være et MEGET lille spillested, før det er lyden direkte fra forstærkeren der er problemet, når der bliver spillet for højt. Bortset fra Joe Bonamassa på Kulisselageret i Horsens, hvor han vist var fornærmet over at han ikke skulle spille i et stort spillested, så kan jeg ikke umiddelbart huske oplevelser med for høj live-lyd, hvor det ikke har været PA-systemet der var problemet. Så sent som i går hørte jeg noget lokal blues samme sted (med et band jeg har hørt tusind gange før, som indeholder en guitarist der er berygtet for at spille højt). Lydmanden var efter sigende samme mand som lavede lyden til Roger Waters i Odense - den bedste live-oplevelse jeg har haft til dato. Han var efter min mening ikke i stand til at håndtere de små forhold, og havde alt for meget power på PA-systemet. Resultatet var at det var alt for højt, og hang ikke ordentligt sammen.

Men, det skal siges at når jeg er til små koncerter, er det typisk blues hvor der oftest spilles på forskellige Fender forstærkere eller lignende, jeg vil ikke udelukke at problemet er anderledes med mere rock-præget musik og Marshall forstærkere.

At kalde mit indlæg for noget vrøvl vidner om manglende indsigt i de akustiske/spillestilsmæssige/scenemæssige forhold, som man i live-sammenhænge kommer ud for.Du nævner et par rigtige ting, nemlig at spillestedsstørrelsen har en stor betydning for, hvordan det færdige resultat vil blive - og spille/musikstilens ditto.

Vi ta'r lige den med feelingen først:

Det er korrekt, at en guitarist gerne vil have adgang til sin amp, så han har muligheden for kontrollen med sin amp og gerne vil høre lyden, der kommer fra amp'en, da den jo er kildematerialet i sin grundsubstans. Man kan få nogle ganske fine monitorsystemer, som er i stand til på en for musikere ganske udmærket formidling af kildematerialet- og seriøse musikere, som absolut vil have dén lyd, som når en guitarforstærkers slutrør brækker sig kan såmænd komme ganske tæt på i en dedikeret monitor, som ikke deler aux med andre på scenen.

Så lidt dynamik:

Din passus om, at man gerne vil have udbytte af det fulde dynamiknivau ved at bruge sin egen amp er sådan set rigtig nok, men dette kan de gode monitors godt levere (dog duer dette ikke på et lille spillested). Du skal vide, at når en forstærker brækker sig, så komprimerer den voldsomt - det ligger i selve fysikken - uanset om det er en Fender eller en Marshall eller hvad vi nu har på scenen. Så når de bemeldte guitarister gene vil "knække rør" så komprimeres lyden ganske betydeligt - og gode monitors er fint i stand til at imødekomme dette.

Du skal vide, at guitarforstærkere over en bred kam er meget "beamende" - og at stå foran en guitaramp med kvalme på selv 20m's afstand lige i "strålen" kan være en pestilens. En Fender Twin rev med en Tele på bageste PU kan fx skære folk i småstykker på nævnte afstand og ødelægge en koncert på en middelstort spillested. <700-800 personer.

PA-systemer rundt omkring er ikke altid tunede godtnok til lokalet - men dette rettes der normalt i et vist omfang op på, hvis der er gode folk bag pulten. De foretager et såkaldt Front-EQ, hvor korrektioner af lokale/anlægsmatching foregår.

Et godt (og dyrt) PA kan levere kongelyd med et meget stort dynamikomfang, som godt kan blive for voldsomt - og der komp'es pænt på de værste ting - næsten nødvendigt

Vedr. Bonamassa:

Bonamassa spiller normalt med opmikning x 4 fordelt på to større kabinetter - og den lyd man hører fra ham er normalt gennem PA'et.  Da han selv har indset, at det hurtigt bliver for højt - har han placeret to plexiglasskærme for an sit set-up - netop for at undgå forstærkerpåvirkningen af publikum (beaming udebliver) - dette set-up havde han under den seneste Danmarks-tur.

Vedr. det mange-gange -hørte-blues-band, med guitaristen, som spiller for højt. Det kan ikke være lydmandens skyld (med mindre han selv står og er dybt inkompetent). Dén guitarist skal bare skrue ned! - eller vende amp'em på tværs af scenen og tage slagsmålet med sine spillevenner i stedet eller købe en hotplate. Orkesteret får i det mindste penge for at høre på det - hvorimod publikum GIVER penge for at få en god oplevelse.

At en guitarist spiller for højt for at få en bestemt lyd eller skabe en illusion om "stadionrock -lyd" er en vildfarelse. Han angiver grunde som dem du nævner - og dét kan bare ikke være rigtigt. Så må han afskærme sine amp's eller vende dem ind mod scenen. Det er i. ø. en rigtig dårlig dømmekraft at stille op på et lille spillested med en 100W rørtop med 2 x 4x12" celestions med yderligere intensioner om at rørene skal brække sig. Svarer det ikke lidt til at forvente at man skulle kunne komme til at køre 300km't i sin Ferrari i et begravelsesoptog??

De store forstærkeres tid er omme - det er ikke grund til at have dem mere. PA-systemer kan gøre rigtig meget for at udfylde dette "tomrum".  Hvis man partout vil have den lyd, så stil den ud i turbilen eller spil kun til stadionarrangementer.

Hvis man hører et voksent spillende bluesensemble på et lille spillested, så har du ret i , at det er dejligt at lytte til ampen, (hvis den ikke beamer lige på dig). Det med at forstærkere skal vende fremad mod publikum kommer vist fra slutningen af tresserne, hvor man kun sang igennem PA'et.

åh-jo - det med turbilen er ikke noget vrøvl! - flere seriøst arbejdende lydfolk herhjemme og udenlands praktiserer det såmænd i større stil - senest jeg så metoden i brug var med Tim Christensen/Lars Skærbæk på et mindre spillested <350 personer).

Jeg ved i.ø. ikke hvilke PA-systemer, du er vant til at lytte på, men de kan være gode - rigtig gode - i vi har i disse kredse en almindelig kendt læresætning, som hedder "sh*t in ->sh*t out" og dét kan man bare ikke pynte på.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes