| Forfatter |
|
Peter Belli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum,
Jeg er ny i klubben og ret lidt inde teknik. Jeg elsker bare god musik og har derfor brug for lidt hjælp og idéer til indkøb og indretning af mit projekt "kanon musik i værkstedet"
Jeg driver et lille en-mands firma med køb og salg af nyere biler. Til firmaet har jeg for nylig bygget 112 m2 klargørings værksted, hvor jeg går det meste af dagen og klargør mine salgsbiler. Det er hovedsageligt her mit anlæg skal spille. Rummet er 14 x 8 meter og 3 meter til loftet. Gulvet er malet med epoxy, vægene er vandskurede og loftet er trold-tex (træ-beton-fibre) Jeg hører meget radio (P3) men i ny og næ en cd med dunke dunke musik. God sterio lyd og MEGET hæftig bas er et must. Hvordan får man det i så stort et rum? Er det kæmpe højtalere og effektforstærker eller noget subwoofer? Rummet er isoleret og jeg kan komme op på loftet for at trække kabler. Jeg forestiller mig selv en højtaler i hvert hjørne, dur det? Fjernbetjening til hele svineriet er også et must når tlf ringer mens jeg står under en bil-lift.
Derudover har jeg 300m2 udstillingshal helt nybygget biludstillingshal hvor der også skal være mulighed for musik om end ikke i samme kaliber som i værkstedet. De 2 rum er bygget sammen og adskilt af en aluminiumsport. Rummet er 20X15 meter og ca. 4 meter til loftet. Der er vinduesfacade på den ene langside og vandskurede mure på de 3 andre. Loftet er også trold-tekt plader. Gulvet er sten-tæppe ala Vesla. Højtalerkabler er trukket fra værkstedet til hvert hjørne i udstillingen. Jeg har en idé om at samme forstærker kan trække samtlige højtalere måske med noget omskiftning mellem rummene? Lydbetjenningen i udstillingen skal foregå fra værkstedet.
Jeg er klar til at gøre noget ud af mit anlæg. Som sagt elsker jeg god musik og når jeg går der hele dagen de næste 30år vil jeg gerne bruge pengene der skal til for noget godt. Nyt eller brugt grej spiller ingen rolle. Man får vel lidt mere for pengene i brugt grej. Håber nogen har lyst at komme med lidt. Små inputs, komplete løsninger hvis det var dit værksted, idéer, gerne konkrete produkter, modeller og instalations informationer. Jeg vil hade mig selv for at bruge tid og penge på noget som bagefter lyder af h til. Hvis nogen bor i nærheden og gerne vil se mit sted og hjælpe mig videre, er det naturligvis mere end velkomment. Har nogen brug for yderligere info, uddyber jeg gerne.
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter og velkommen til.
Det lyder som et rigtig spændende projekt.
For at komme med nogle gode forslag er der lige et par ekstra ting jeg godt kunne tænke mig at vide lidt mere nøjagtigt.
Først og fremmest: Hvor meget regner du med at ville bruge på det? Dernæst: Skal det være "ægte" Hifi eller "bare" en vellydende løsning? Med dét mener jeg om, du mener det kan være en mulighed at bruge PA udstyr (samme som bliver brugt på mindre scener).
Umiddelbart forestiller jeg mig en 6-8 mindre højttalere og én eller 2 subs i værkstedet. Dette kan forsynes af en flere kanales forstærker. Kilden kan være en Squeezebox eller Sonos løsning (eller bare en DAB radio for den sags skyld).
Hvis du vælger f.eks. Sonos, kan du også let udvide til en flere rums løsning samt have trådløse fjerbetjeninger.
Ét komponent som f.eks. kunne være et sted at starte kunne være selve effektforstærkeren. NAD laver en 12 kanalers (12x80W). http://nadelectronics.com/products/custom-installations/CI91 20-Power-Amplifier
Men lad os høre lidt mere, så skal der nok komme gode forslag 
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et forholdvist kompliceret set-up du vil have. Jeg vil råde dig til at finde en professionel rådgiver.
112 m2 med 3 meter til loftet er rigtigt meget. Hvis du skal kunne spille meget højt, skal du have et ret stort anlæg. Hvis der skal være lidt hifidyder, skal du nok kigge efter fire styk Cerwin Vega AL1000, men mange egentlige PA systemer er ganske vellydende. Dog er der ikke mange her på sitet der vil kunne hjælpe i den kategori.
|
| Til top |
|
| |
Peter Belli Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stefan,
Jeg tror måske nok en "vellydende løsning" vil kunne gøre jobbet. Jeg er ikke total hifi freak og bruger pt en gammel sony ghettoblaster!! Er det forstået korrekt at en PA løsning giver mindre god lyd men en masse effekt til mindre penge? Det behøver måske ikke at spille MEGA højt, bare basen buldrer når den får noget volumen og det også lyder godt og sterio agtigt ved lav volumen, f.eks når de er andre tilstede og man også snakker lidt.
Jeg har ikke lagt mig fast på noget budget, men hvis jeg er overbevist om at det er en løsning med god lyd, vil jeg mene at 20-40.000 kan findes til projektet. En af grundene til at jeg spørger er at jeg kunne måske godt finde på noget selv, men når først det hele er købt hjem og monteret, så laver man jo ikke lige om på det uanset hvor middelmådigt det lyder.
Det skal måske lige nævnes at værkstedet er opvarmet (når jeg går derude) Der bliver aldrig under 5 grader. I udstillingen er altid frostfrit men ikke en hel masse varmere. Der kan begge steder måske være lidt kondens og røg i luften som højtalerne skal kunne tåle, også efter 5 år.
Kjeldsen: Jeg henvender mig for at få nogle uvildige input fra lyd-elskere frem for resultat orienterede sælgere. Det er ikke et koncerthus jeg har lavet og jeg er sikker på at de løsninger som måtte foreslås her, kunne hjælpe mig en del i projektet. Mener du en sådan en AL1000 i hvert hjørne af værkstedet eller 2 i hvert rum?
Peter
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener 4 i værkstedet. I udstillingen vil jeg tro du kan nøjes med 6 almindelige reolhøjttalere.
Budgettet på 20-40.000 kr vil jeg mene er ret begrænset.
Store temperaturudsving er virkelig skidt for elektronik og højttalere. Jeg må trække mig med gode råd, da jeg ikke ved hvad der kan holde til så store temperaturudsving. Du skal måske have fat på egentlige udendørshøjttalere. Selv PA anlæg tåler ikke kondens.
|
| Til top |
|
| |
kampko Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du er fiks på fingerne så kan du jo bygge nogle kabinetter selv og montere auto højtalere i dem. der er sikkert nogle herinde der kan hjælpe med hvor store kasserne skal være. Det samme gælder for et par sub ér .
mvh Kampko __________________ jbl ti10k
crown studio ref 2
xindak xa3250
pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke den store erfaring med lyd i relativt store rum, men vil mene at to store cerwin vega højttalere vil være mere end rigeligt i værkstedet. og så tror jeg ikke det er nødvendigt med en sub.
i udstillingslokalet ville jeg satse på flere, men mindre højttalere. en billig, men i mine øre lækker reolhøjttaler, er tannoy mercury f1 (795 kr/stk) eller, hvis det kun er stille baggrunds-musak, så eltax monitor III (349 kr/stk).
mht forstærker i værkstedet ville jeg kigge efter en amc, rotel eller nad. det er simple, holdbare og særdeles strømstærke forstærkere, (eksempelvis lydbutikken, topsoundhifi og hfk).
til forstærkning af højttalere i udstillingsrummet kunne en multirums-forstærker, som tidligere nævnt, være en løsning.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c i9060_forforstaerker_grafit.htm
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Peter Belli Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må I ikke blive skræmt over opgaven. Jeg vil sige at kondens og røg kan forekomme, men i lille grad og ikke ret tit. Nu er udstillingen helt nybygget så der kender jeg ikke helt hvordan temperaturen vil være til sommer, men begge rum er fuldt isolerede og med udluftning. Det betyder at i det daglige vil temperatur udsvingene højst være 10-12 grader, mens det set over hele året, kan være omkring 20-25 (altså fra sommerdag til vinternat).
Er mit budget helt i hampen i forhold til mine ønsker? Hvis både pris og forhold er for umulige betingelser for nyt grej i topkvali, kunne de så være løsningen med billigere eller f.eks. brugte højtalere, som så skiftes ud efterhånden som de ikke kan mere? Eller får man så meget i de dyrere højtalere at de også holder de længere, selv i mine forhold?
Hvis man tog udgangspunkt i den NAD CI9120 med 12 kanaler, kunne man så bruge 4 kanaler til udstillingen, 4 til hvert hjørne i værkstedet og brokoble 2-4 kanaler til en sub eller 2? Kan man så styre lyden seperat til de forskellige kanaler?
Jeg er godt klar over at størrelsen på rummet (værksted) og indretningen gør, at det aldrig bliver et totalt lyd-sanse-rum, men det er mit frirum. Her kan jeg i ro og fred spille hvad, hvornår og hvordan jeg har lyst. Alt i alt vil jeg gerne bare have god musik kvalitet inden for økonomisk rimelighed. Jeg vil ikke spendere 100.000 når ikke de bygningsmæssige forhold er 100% til musik.
Mvh, Peter
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 sæt Mackie SRM450 fra nettomusic.dk (24000,- incl moms) de er aktive så du skal ikke tænke på effektforstærkere, de spiller dybt nok til at du får en fysisk oplevelse dunke-dunkemusik men selvfølgeligt findes der en sub(swa1800) der passer til, de er bygget at tåle meget mere end du vil udsætte dem for.
mht styring af volume, musik valg osv. så findes der vist en multirumløsning der kan styres fra en Iphone, super løsning da du altid har telefonen på dig. __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror også et par Cerwin Vega med 15" basser er nok. Forstærkeren dertil er nok det dyreste at tænke på i den sammenhæng.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Peter Belli Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt opdatering på projekt "Lyd i værkstedet". Tak for de mange gode råd.
Efter en del snak og nogle lydtest med en halv-prof lydmand, er følgende nu indkøbt:
I udstillings lokalet hvor lyden bare skal være vellydende og op til halv-højt, er der monteret 4 stk Cerwin Vega CLS-6 på drejebeslag. Dem tager jeg hatten af for. Yderst velspillende til prisen. Jeg har monteret i hvert hjørne og burde måske have et sæt midtpå (rummet er 20X15!!) for at udligne lyden lidt. Lydkilden er ikke indkøbt, men tror I ikke at en simpel stereo eller surround receiver som f.eks. Denon DRA-500AE kunne klare 4-6 stk. CLS-6 og levere bare lidt bund? Den kunne vel så fungere som receiver/kontrol forstærker til resten af anlæget?
I værkstedet hvor slaget skal slåes, er der indkøbt 4 stk Cerwin Vega CLS-12. Grunden til at det ikke blev CLS-15 eller CLS-215 er at de skal op og hænge på en skråvæg under loftet og dertil synes jeg bestemt ikke jeg kunne montere noget større en CLS-12. Med de 4 placeret på gulvet i værkstedet, har vi lavet en lydprøve. En Crown effektforstærker på 2x1600W og en Rotel kontrolforstærker blev anvendt. Jeg blev en smule skuffet. Anlæget spiller rent og højt, men har slet ikke den basbund, jeg ønsker mig. Rotel'en kunne ikke skrues ret højt op på bassen og har ingen loudness. Min lydmand kom med forskellige forslag om på aktive og passive sub's vi kan koble på for at ramme dybden. Jeg er godt klar over at højtalerne skal spilles til og monteres optimalt mod en væg for effekt, så der henter jeg nok også lidt bund, men hvad mener I ? Hvordan ville I lave en god sammensætning mellem kontrol, effekt og sub?
Mvh, Peter
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
CW er oplagt til formålet, men det burde ikke komme som en overraskelse, at 4 stk 12" ikke kan spille 112kvm*3m op på bas siden. Jeg forstår da godt at CLS-12 er det største du vil hænge op på vægen.
Mht sub, så skal du have mulighed for at stille delefrekvensen, næsten alle aktive subs kan dette. Hvis du køber passivt, skal du enten have et seperat filter eller have en subamp med denne mulighed.
Hvor mange penge vil du ofre på kraftig bas?
Hvor meget må det fylde på gulvet?
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror også du skal ha et par 18" i refleksbokse midt i rummet, hvis der skal være dunke dunke. De kunne jo placeres under et bord eller lignende
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
kampko Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilken crown forstærker havde du på prøve ?
__________________ jbl ti10k
crown studio ref 2
xindak xa3250
pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
|
| Til top |
|
| |
Peter Belli Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crown forstærkeren var en XTi4000.
Jeg har et arbejdsbord stående ved ydermuren tæt på midten af den ene langside. Der kunne godt stå en sub under den. Mht prisen på en sub er det jo lidt afhængigt af om den er aktiv eller passiv og om hvor meget jeg skal bruge på forstærker(e) i det hele taget. Men jeg vil mene en 4-6.000 på sub. Går det an?
Mvh, Peter
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal nok lede efter noget PA sub-agtigt. Og den behøver ik være pæn i et værksted, bare effektiv
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |