Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Vifa enheder - alittle backup please :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Jeg har været så heldig at "arve" en masse søde højtaler enheder og komponenter, fra en selvbygger/samler gut som sku ha ryddet op i lageret! (Hvor heldig kan man være?) :P

I kasserne var der bla:

Vifa D27TG-15 (6ohm Dome diskant) 1"

Vifa P13MG-10 (4 ohm mellemtone...???) 5"

Vifa M21WJ-09 (4ohm Bas) 8"

Spørgsmål:
Er det fede enheder? ..Nogen der kender til dem?
Kan de evt køre sammen?
Bør jeg gå efter 3-vejs eller kan Diskant og bas nå hinanden fint?
Og et sidste spørgsmål går på; Hvilken diskant er bedst: D27TG-15, 6ohm ELLER DX25TG05-04, 4ohm?

Håber nogen har tid, gid og erfaring til at hjælpe lidt :)

Mvh
CpChilli

Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det er ganske OK enheder, dog er det lidt ærgerligt det er 4 ohms enheder, da impedansen i et 3-vejs system godt kan gå hen og blive lidt lav ved nogle frekvenser, hvilket betyder højttaleren godt kan blive en lidt hård belastning for nogle forstærkere.

Diskanten D27TG-15-06 er en ganske vellydende diskant, og opbygningen med den coatede silkedome og ferrofluid giver en ganske lineær kurve fra ca. 1,5kHz op til 20kHz(91/92dB), og den har ikke tildens til hidsighed. Jeg har brugt denne flere gange i midten af 90’erne med godt resultat.

Jeg kender kun P13MG-00-08 mellemtone enheden, men mon ikke de er næsten ens på nær impedansen, denne enhed er rimelig lineær fra omkring 150Hz til 5-6kHz. (88dB).

Igen kender jeg kun til 8ohm’s modellen af M21WJ-09-08, dette er også en OK enhed, den har Fs ved 29Hz, og dens arbejdsområde er opgivet fra 29Hz til 5kHz(91dB).

Man kunne nok godt få en hæderlig 3-vejs højttaler ud af disse enheder, men det vil dog kræve en del beregninger og målinger, samt lytninger inden målet nås.  

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Måske kan du godt lave et tovejssystem med disse enheder, hvis bassen opfører sig pænt i mellemtonen.
Allier dig med en der har målegrej.
Jeg skal se om jeg har datablade. Ellers gætter jeg på at bassen skal sidde i en 35l kasse.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Der er skam data på tymphany.
Baseret herpå og linearteam.dk skal bassen sidde i et 25l reflekskabinet afstemt til 40Hz.

Jeg er ikke sikker på om det går med et tovejssystem, men Gorm har ret i at det måske
er det sikreste med 4ohm enheder.

Mellemtonen fandt jeg her.
Den skal helst have et 5l kabinet.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman den enhed du linker til er M21WJ-49-08 , det er en anden enhed end M21WJ-09-04.

Men jeg har datablad på M21WJ-09-08, og her anbefales der et bass reflex system på 20-60 liter, eller et lukket system på 12-25 liter.

Jeg kan lige skanne databladet op oploade dette, selv om det ikke er det helt rigtige. (8 ohms model) 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

UPS! Tak, Gorm. Jeg fandt osse kun 8ohms modellen her

- og hvis 4ohm modellen ter sig ens (det gør den ikke, men måske tæt på) er en lukket 40l kasse faktisk at foretrække pga. det halvhøje Qt på 0.35...refleks bliver noget svup.

Til gengæld ser det ud til at man faktisk godt kan lave en ordentlig 2-vejs med bassen!

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Ja et 2-vejs system med en umiddelbar deling omkring 2,5kHz - 3kHz, det skulle nok kunne blive et fungerende system.

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Ja det første problem er at jeg ikke kan finde det rigtige datablad på M21WJ-09-04. Og jo jeg syntes også det er lidt trist det ikke er 8ohms modellen jeg har fået foræret :) Men måske bassen engang kan skiftes ud hvis resultatet ikke er til at leve med :)
Er der ikke nogen steder jeg kan få fat i det rigtige datablad på bassen?

Jeg hælder også mest til en 2-vejs model pga det lidt mere simple og nemme delefilter. Og kabinet størrelsen har også noget at skulle ha' sagt da jeg ikke har stor erfaring med selvbyg endnu.

Jazzman: ifølge http://www.sea.vg/vifa/M21WJ-09-08.pdf skal bassen (hvis det er det samme på 4 og 8ohms modellen) ha' 136 ltr. kabinet... er det så hvis man laver med port?

Gorm + Jazzman: Men alt i alt mener i begge at en 2-vejs med m21wj-09-04 og d27tg-15-06 i 40 ltr. lukket kabinet ville kunne lade sig gøre? (og selvfølgelig spille fint..). Eller er der andre forslag?

Tak for svarne!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

CpChilli skrev:
Ja det første problem er at jeg ikke kan finde det rigtige datablad på M21WJ-09-04. Og jo jeg syntes også det er lidt trist det ikke er 8ohms modellen jeg har fået foræret :) Men måske bassen engang kan skiftes ud hvis resultatet ikke er til at leve med :)

Så galt går det ikke!

Er der ikke nogen steder jeg kan få fat i det rigtige datablad på bassen?

Jeg har googlet uden held. Kontakt evt. Tymphany - de kan måske hjælpe.

Jeg hælder også mest til en 2-vejs model pga det lidt mere simple og nemme delefilter. Og kabinet størrelsen har også noget at skulle ha' sagt da jeg ikke har stor erfaring med selvbyg endnu.

Jazzman: ifølge http://www.sea.vg/vifa/M21WJ-09-08.pdf skal bassen (hvis det er det samme på 4 og 8ohms modellen) ha' 136 ltr. kabinet... er det så hvis man laver med port?

ROLIG! Vas er IKKE et anbefalet volumen, men et mål for hvor blødt ophænget er!
Hvis vi regner med at din enhed opfører sig som 8ohms versionen, skal den sidde i et lukket 40 liters kabinet!

Gorm + Jazzman: Men alt i alt mener i begge at en 2-vejs med m21wj-09-04 og d27tg-15-06 i 40 ltr. lukket kabinet ville kunne lade sig gøre? (og selvfølgelig spille fint..). Eller er der andre forslag?

jeps
Tak for svarne!

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

perfekt.

Jeg takker mange gange for svarene :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes